جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۵
۳

آزادسازی قیمت‌ها که وزیر نمی‌خواهد!

چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۰۷:۴۸
کد مطلب: 329398
وزیر راه و شهرسازی فقط به نفی و تخطئه طرح‌های دولت قبلی می‌پردازد و در عین حال به آزادسازی قیمت‌ها می‌اندیشد.
آزادسازی قیمت‌ها که وزیر نمی‌خواهد!
به گزارش جهان، شبکه خبر دانشجو در این باره نوشت: عباس آخوندی اعتقادی به هیچ یک از طرح‌های دولت قبلی شامل مسکن مهر، مسکن ویژه، کنترل بازار، ورود دولت به بخش مسکن و... ندارد و این بسیار قابل تأمل است. وی در بیشتر مصاحبه‌ها و اظهارنظرهای خود از واژه اعتقاد استفاده کرده و گفته است که به این طرح‌ها اعتقاد ندارم. به عنوان نمونه درباره مسکن مهر می‌گوید، اعتقادی به ادامه مسکن مهر و مسکن ویژه تهران ندارم و تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم، همان واحدهای در حال ساخت است که تکمیل و واگذار کنیم. او در این گزارش می‌افزاید: توقف ثبت‌نام مسکن مهر مهمترین مسئله و اقدام آخوندی در صد روز اول وزارت وی بوده است. طرحی که به خانه‌دار شدن اقشار کم‌درآمد کمک شایانی کرده بود و آرزوی بسیاری را که حتی خواب خانه‌دار شدن را نیز نمی‌دیدند جامه عمل پوشاند اگرچه با ایراداتی نیز روبرو بوده است.

تورم‌زا بودن مسکن مهر و عامل تورم کنونی مهمترین دلایل آخوندی برای توقف مسکن مهر بوده است. وی در این باره می‌گوید «باید با مردم گفت‌وگو کنیم و از آنها بپرسیم که تورم زیاد را می‌خواهید یا مسکن مهر را! ایشان اینگونه القا کرده که تمامی تورم کنونی حاصل از اجرای مسکن مهر بوده است این در حالی است که در جای دیگر وزیری دیگر هدفمندی یارانه‌ها را عامل اصلی تورم می‌داند و وزیری دیگر نیز تحریم‌ها را از عوامل تورم و رکود فعلی می‌داند.

وزیر راه و شهرسازی در موضوع خانه‌دار شدن مردم آخوندی معتقد است که نقش بانک‌ها باید در این میان افزایش یابد. وی می‌گوید در حال حاضر کمتر از ۲۰ درصد قیمت واحد مسکونی توسط بانک‌ها تأمین می‌شود که باید تا ۷۰ درصد افزایش یابد اما نه توسط منابع بانک مرکزی بلکه توسط منابع بانک‌ها که آنهم از سپرده‌های مردمی تشکیل شده است.

شبکه خبر دانشجو در ادامه این گزارش خاطرنشان می‌کند: در طرحی که به گفته مشاوران و شخص وزیر قرار است جایگزین مسکن مهر شود تنها سالانه یکصد هزار واحد مسکونی ساخته می‌شود در حالی که نیاز کشور دو میلیون واحد در سال است. این طرح که از سوی اعضای وزارتخانه مسکن اجتماعی نامیده شده است واحدهایی ۴۰ تا ۶۰ متری را عرضه می‌کند از نظر وزیر و مشاوران وی باقی نیاز مسکن باید از طریق سپرده‌های مردمی و بانک‌ها تأمین شود و نیازی به دخالت دولت ندارد.

در بخش‌های دیگر زیر مجموعه این وزارتخانه آخوندی عملکرد در خور توجهی نداشته است. در بخش حمل و نقل نیز آزادسازی نرخ‌های جابجایی مسافر اصلی‌ترین مقوله مورد توجه وزیر راه بوده است. او از همان ابتدا یکی از برنامه‌های کاری خود را توسعه رقابت و آزادسازی با برنامه بازار حمل و نقل عنوان کرده بود. شاید بتوان گفت اصلی‌ترین پروژه‌ای که فعلاً وزیر راه و شهرسازی بر آن تمرکز و حتی اصرار دارد آزادسازی نرخ‌ها در انواع مدل‌های حمل و نقل بار و مسافر بخصوص با اولویت زمانی بخش حمل و نقل هوایی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


منوچهرفریدونی
مشکل در مسکن مهر نیست مشکل در وارد کردن هزارن پروژه در قالب مسکن مهر بود که برخی سازمانها و اشخاص فرصت طلب توانستند با شرایط حاکم بر طرح مسکن مهر از این تسهیلات استفاده وسواستفاده نمایند که از دید مسولین مغفول مانده ویابه عمد نادیده گرفته شده ان مهر ویلایی که متقاضیان ان استادهای دانشکاه وکارمندانی است که حداقل بیش چند میلیون حقوق دریافتی داشته و دارای مسکن مناسب و درامد بالا بود ولی بازهم از این تسهیلات استفاده برده و یا مدیران تعاونی های مسکن مهری که برای دریافت تسهیلات بیشتر اقدام به وافزایش تعداد اعضا بکمک برخی نهادهای حاکمیتی کرده ونیازهای خود را غیر واقعی افزایش داده بامید اینکه با گذشت زمان و افزایش نرخ تورم این ظرفیت اضافی را با قیمت بیشتر به دیگران فروخته و همچنین ظرفیت سوری در قالب طرحهای سه جانبه که مسولین امر علی رغم نداشتن نیاز بعضا در جاهای بیش از نیاز منطقه وتنها برای بالا بردن حجم قرارداد وپورسانت ان این تعهدات را ایجاد کرده اند که حال بخش بزرگ ان انجام شده این ظرفیت میتواند با هدایت صحیح به مسیر درست نه تنها موجب رونق وشکوفایی گردیده بلکه منفعت بسیاری برای دولت وملت درپی داشته باشد حال این حرکات ستیزه جویانه دولت نمیدانم چیست گنجی است که دراختیار دولت است که بازپرداخت وامهای ان میتواند کمک زیادی به دولت کند وبجای اجرای طرحهای جدید با تمرکز به دریافت و واگذاری این طرحها میتواند خزانه خود را پر کند
واقعا پیاده کردن نظرات ایشون نیازی به وزیر نداره - حتی در بعضی نظریه های ایشون نیازی به دولت هم وجود نداره!
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
حكايت مسكن و وزرات مسكن در دروه ما حكايت آن مرد كريه المنظري است كه امام راحل در يكي از سخنراني هايش مطرح نمودند كه ميخواست كودكي را كه گريه مي كرد آرام كند . بچه را بغل گرفته و ناز مي كند هرچه او بيشتر ناز مي كند بچه بيشتر عر مي زند .لطيفي به او گفت : آقاجان اين بچه چهره شما را كه مي بيند بيشتر مي ترسد بگذارش زمين آرام مي شود . مرد كريه المنظر بچه را پايين گذاشت آرام شد . حالا مسكن همان بچه و وزرات مسكن هم آن مرد كذا! اگر وزارت مسكن و شهر سازي (حالا چرا شهر سازي پس روستا و ده چي؟) دست از سر مسكن بردارد امكانات را عادلانه در همه مناطق توزيع كند مسكن متعادل مي شود قانون همايش سرزمين و بند ج هنوز بعد از سي و چند سال اجرا نشده. ريشه اي مشكل را بايد حل كنند .