جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

دلتنگی ظریف برای نوبخت

چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۹:۱۸
کد مطلب: 328128
جلسه امروز هیئت دولت در حالی برگزار شد که محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان برای ارائه گزارش توافقات بین ایران و ۱+۵ در مجلس حضور داشت اما پس از ارائه گزارش خود را به جلسه هیئت دولت رساند.
به گزارش جهان به نقل از فارس جلسه امروز(چهارشنبه) هیئت دولت در حالی برگزار شد که محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان برای ارائه گزارش توافقات بین ایران و ۱+۵ در مجلس حضور داشت اما پس از ارائه گزارش خود را به جلسه هیئت دولت رساند.

*ظریف که ظاهراً پس از سفر ژنو کمی شکننده شده بود به سختی از پله‌های ساختمان پاستور بالا می‌رفت.

* البته دلتنگی ظریف برای یاران دولتی‌اش پس از سفر به ژنو کاملاً مشهود بود به گونه‌ای که وی با دیدن محمدباقر نوبخت او را در آغوش کشید و احوالپرسی گرمی با او کرد.

*پورمحمدی وزیر دادگستری همچون جلسات گذشته هیئت دولت اولین وزیری بود که از ساختمان پاستور خارج شد.

امروز روز کم خبر و کم حاشیه‌ای در پاستور برای خبرنگارانی بود که مطابق چهارشنبه هر هفته انتظار دولتمردان را می‌کشیدند.

سخنگوی دولت اما در جمع خبرنگاران حضور یافت و به سوالات آنان پاسخ داد.

آثار اقتصادی توافق نامه بیش از ۸ میلیارد است

محمدرضا نوبخت در جمع خبرنگاران به تشریح مصوبات امروز دولت پرداخت و اظهار داشت: جلسه امروز هیئت دولت را با تصویب چند موضوع مهم آغاز کردیم؛ ابتدا به منظور تسریع در تأمین کالاهای اساسی، جلوگیری از پرداخت دموراژ به کشتی‌هایی که کالاهای اساسی را وارد می‌کنند، مصوبات مدیریتی مطلوبی داشت.

وی افزود: کالاهای اساسی و ضروری به وقت و بدون موانع به دست مردم خواهد رسید؛ اقدام دیگر که به صورت یک مصوبه ابلاغ خواهد شد مسئله تخصیص به بدهی‌های معوقه کشاورزان خسارت‌دیده است که باز هم مدت زمان آن تمدید شد.

سخنگوی دولت ادامه داد: از مصوبات امروز هیئت وزیران اختصاص ۵ هزار میلیارد ریال به صندوق بیمه کشاورزان است تا بشود کشاورزانی را که در حوادث مختلف خسارت می‌بینند بازپرداخت شود.

وی تأکید کرد: همچنین برای جبران خسارات ناشی از آتش‌سوزی منطقه امامزاده ابراهیم در استان گیلان، سیل و زلزله در استان ایلام و همچنین سیل در استان یزد، امروز هیئت وزیران تصویب کرد مبالغ متناسبی به صورت تسهیلات و کمک بلاعوض در اختیار افراد خسارت دیده در اختیار این۳ استان قرار گیرد.

نوبخت یادآور شد: از مطالب دیگری که در هیئت وزیران می‌توان به آن اشاره کرد گزارش تفصیلی و شفاف آقای ظریف در خصوص توافقنامه ژنو بود و آثار اجتماعی و سیاسی آن مورد بحث قرار گرفت البته بنده ضمن تقدیر و تشکر فراوان از خبرنگاران و اصحاب رسانه که خیلی سریع و دقیق مطالب دولت را به مردم منعکس می‌کنید، انتظار این است.

سخنگوی دولت در حاشیه جلسه امروز کابینه با قدردانی از زحمات خبرنگاران برای انعکاس مطلوب اخبار گفت: انتظار این است که در سایر موارد نیز مثل حاشیه همایش‌ها در پوشش اخبار دقت بیشتری صورت گیرد.

وی ادامه داد: شاید خبری استماع یک خبر خبرنگار باشد و به صورت مبهم از آن برداشت کند.نوبخت ادامه داد: ظرف دو روز گذشته مطلبی درباره آثار مثبت اقتصادی توافقنامه ژنو مطرح شد که صدا و سیما نیز فایل صوتی آن را پخش کرد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه عدد ۸ میلیارد اصلا در گزارش من نبود، تصریح کرد: تصویر نیز نشان می‌دهد که اظهار نظر مطرح شده و پاسخ آن مشخص نیست البته شاید برای برخی رسانه‌ها مهم باشد که آثار اقتصادی این توافقنامه را بدانند.

نوبخت ادامه داد: آثار اقتصادی که به دلیل این توافق‌نامه فراهم می‌شود مطمئنا بیش از هشت میلیارد دلار است؛ البته نقض خبر هشت میلیارد ناقض تاثیرات مثبت برداشته شدن تحریم‌ها نیست.

وی در پاسخ به سوالی درباره روند بررسی بودجه سال ۹۳ در هیئت وزیران گفت: خوشبختانه ۴ تبصره دیگر از لایحه بودجه در هیئت وزیران به تصویب رسید و امروز بعداز ظهر نیز رسیدگی به لایحه بودجه ادامه می‌یابد.

سخنگوی دولت افزود: پیش‌بینی می‌شود که بتوانیم پیش‌نویس لایحه را در هیئت وزیران نهایی کنیم و به مجلس تقدیم نماییم.

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره اقدامات دولت در زمینه گشایش در فضای سیاسی یا فرهنگی کشور گفت: قطعا در خصوص گشایش‌ فضای سیاسی و فرهنگی مطابق آرمان‌های نظام اقداماتی صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: باید فرصت بدهیم تا آثار آن را مشاهده کنیم؛ بازگویی اقدامات گاهی باعث می‌شود که در روند آن مشکل ایجاد شود و امیدواریم در وقت آن آثارش را مانند اقدامات دولت در زمینه بین المللی مشاهده کنیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره اعداد و ارقام بودجه سال ۹۳ اظهار داشت: این بودجه به عنوان یک سند مالی که اعداد و ارقام و منابع یک سال مالی را مشخص می‌کند تنظیم می‌شود.

نوبخت با بیان اینکه نکته مهم آثار این منابع و مصارف در زندگی مردم است،افزود: هر چیزی که تصویب می‌کنیم باید آثار مثبت داشته باشد و بودجه بر تورم، تولید و ازدواج تاثیر گذار است.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با اشاره به سناریوهای مختلف طراحی شده در معاونت مربوطه برای بودجه گفت: هیئت وزیران به تناسب آثار هر کدام از سناریوها در زندگی مردم این مدل را انتخاب کرد.

وی وعده داد که قبل از نهایی شدن بودجه در هیئت وزیران اعداد و ارقام آن را در نشستی با خبرنگاران اعلام کنند.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدام بانک مرکزی برای جلوگیری از کاهش نرخ ارز گفت: من این موضوع را تکذیب می‌کنم که بانک مرکزی اقدامی در جهت توقف کاهش نرخ ارز انجام داده باشد.

نوبخت با بیان اینکه از واقعی شدن نرخ ارز استقبال می‌کنیم، افزود: اقدامات ما برای این است که به سمت یک نرخ واقعی چه در بازار رسمی و چه در بازار غیر رسمی پیش برویم.

سخنگوی دولت ادامه داد: با عنایت به اینکه در ماههای آینده منابع ارزی بسیار فراتر از گذشته خواهیم داشت اعداد واقع بینانه‌تری که موجب خوشحالی مردم شود، ارائه خواهیم داد.

نوبخت در ادامه در در پاسخ به سوالی درباره ضرورت کاهش تورم در کشور گفت: من تصور می‌کنم همانگونه که برادرمان آقای جهانگیری مراتب عذرخواهی خود را عنوان کردند ما به دلیل آنکه نرخ تورم آنقدر بالاست نتوانستیم آنگونه که باید وشاید آن را کاهش دهیم ولی همه تلاش دولت تدبیر و امید این است که قدرت خرید مردم را افزایش دهد.

وی افزود: دربررسی لایحه بودجه سال ۹۱ گزینه‌های مختلفی درمقابل دولت قرار داشت اما دولت گزینه‌ای را انتخاب کرد که قدرت خریدمردم و رشد اقتصادی بالاتر رود. البته باید توجه داشته باشیم که چنین برنامه‌هایی آثار خود را به یکباره نشان نخواهد داد و به تدریج خود را نشان می‌دهد.

سخنگوی دولت ادامه داد: کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه در راستای تقویت قدرت خرید مردم از اهداف دولت تدبیر و امید است و ما امیدواریم بتوانیم لبخند رضایت بر لبان مردم بنشانیم.

نوبخت در ادامه با اشاره به مدیریت کشور در شرایط تحریم گفت: اداره کشور در شرایط تحریم بسیار مهم و حساس است و ما تلاش داریم با تدبیر و برنامه‌ای قوی کشور را در شرایط تحریم اداره کنیم.

وی افزود:اگر گشایشی در منابع ارزی و ریالی کشور به وجود بیاید ما تلاش می‌کنیم به بهترین وجه ممکن از آن استفاده کنیم. تخصیص این منابع بسیار مهم است، ما در سالهای گذشته با وفور منابع ارزی روبرو بودیم. اما رشد اقتصادی ما همانگونه که درسالهای برنامه چهارم شاهد آن بودیم بسیار کمتر از میزان برنامه ریزی شده بود.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص توضیحات رئیس‌جمهور در سایر بخش‌ها چگونه خواهد بود ،گفت:عنایت دارید که زمان در اختیار رئیس جمهور بسیار محدود است، اما هر کدام از وزرا و حتی معاونین رئیس جمهور از طریق صدا و سیما و حتی رسانه‌های نوشتاری گزارش خود را ارائه خواهند داد.

نوبخت در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا آزاد شدن مبلغ هشت میلیارد از دارایی‌های بلوکه شده، صحیح است و یا نه، گفت: من خدمت شما ارز می‌کنم که مبالغی که در اختیار کشور قرار خواهد گرفت بسیار بیشتر از این اعداد است اما باید این اعداد مستمر و دقیق باشد تا ما بتوانیم آن را اعلام کنیم.

وی همچنین درباره سخنان یکی از ائمه جمعه تهران درباره درو شدن نیروهای انقلابی گفت: تریبون نماز جمعه از مقدس‌ترین تریبون‌ها است و ما از بیانات ائمه جمعه استفاده می‌کنیم، اما گاهی مواقع گزارشاتی از منابع مختلف به اطلاع ائمه جمعه می‌رسد که شاید حق باشد قبل از اعلام از تریبون‌های رسمی به طور دقیق بررسی شود.

سخنگوی دولت ادامه داد: ممکن است در اداره‌ای رفتاری صورت گیرد اما ان رفتار به عنوان یک رفتار عمومی در کشور تلقی شود

نوبخت در ادامه با اشاره به اینکه دولت به طور حتم چنین مواردی را بررسی خواهد کرد، گفت: روند حرکت دولت تدبیر و امید در چارچوب قانون است و دولت نیز تلاش می‌کند در مسیر اعتدال حرکت کند

نوبخت در پاسخ به اینکه دولت چه اقداماتی در حوزه فرهنگ انجام داده است، متذکر شد: نگاه به فرهنگ در دو موضوع سیاست‌های فرهنگی است که از سوی دولت وضع می‌شود و منابع مالی است که در اختیار دستگاه‌های فرهنگی قرار می‌گیرد.

وی بر همین اساس ادامه داد: از وزیر ارشاد و سایر نهاد‌های فرهنگی انتظار داریم همانطور که ریاست محترم جمهوری گفته‌اند گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه خود را در اختیار جامعه قرار دهند و بنده هم در ارتباط با منابع مالی (هم سهم و هم مقدار کمی‌اش) پس از ابلاغ لایحه گزارش می‌دهم.

سخنگوی دولت در پایان درباره سفرهای استانی و برقرار شدن پرواز مستقیم ایران و آمریکا نیز خاطرنشان کرد: هنوز چیزی در این زمینه قطعی نشده و به محض قطعی شدن، موضوعات را اعلام خواهیم کرد.

قرعه‌کشی برای دیدار مجمع نمایندگان استانی در پاستور برای دیدار با رئیس‌جمهور

مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بنده لازم می‌دانم از حساسیت و برخورد مثبت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با مسئله مذاکرات هسته‌ای و دستاورد بزرگی که تیم مذاکره‌کننده داشتند، تشکر کنم.

معاون پارلمانی رئیس جمهور همچنین با تشکر از رئیس مجلس تصریح کرد: امروز از فضای مجلس به هیئت دولت گزارشی ارائه کردم و به بنده مأموریت دادند از نمایندگان و رئیس مجلس تشکر کنم.

وی اظهار امیدواری کرد که پشتیبانی‌های تاکنون مقام معظم رهبری و هدایت‌های ایشان و همچنین رئیس‌جمهور، مجلس شورای اسلامی و ملت برای تیم هسته‌ای که مایه دلگرمی آنان بود، ادامه پیدا کند.

انصاری در پاسخ به سؤالی درباره دیدار رئیس جمهور با مجمع نمایندگان استان‌های مختلف در مجلس نیز یادآور شد: آقای رئیس جمهور علی‌رغم فشار کاری دوشنبه‌ها وقت خود را از ساعت ۱۰ تا ۱۲ برای مجامع استانی نمایندگان اختصاص دادند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور اضافه کرد: ما تاکنون با شش مجمع نمایندگان استانی ملاقات داشتیم و دوشنبه هفته آینده براساس قرعه عمل خواهیم کرد و هنوز قطعی نشده است و تاکنون به صورت موردی عمل می‌شد اما به دلیل اینکه همه مجامع نمایندگان درخواست کردند استان‌هایی که استاندارشان تأیید شده براساس قرعه‌ای که تنظیم کرده‌ایم، با رئیس‌جمهور ملاقات خواهند داشت.

وی با بیان اینکه هنوز از نتیجه قرعه کشی مطلع نیستم، گفت: به احتمال زیاد استان مازندران باشد.

انصاری در پاسخ به سؤالی درباره جلسه مشترک دولت و مجلس اظهار داشت: این جلسات فصلی است و قرار شد هر سه ماه یکبار صورت گیرد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی درباره حضور آقای ظریف در مجلس گفت: برنامه خود آقای ظریف این بود که گزارشی از روند کار و نتایج و دستاوردها به مجلس داشته باشد و خود مجلس نیز خواهان این موضوع بودند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره استیضاح وزیر علوم نیز خاطرنشان کرد:‌ بنده هنوز مسئله استیضاح را ندیدم به هر حال نمایندگان محترم دیدگاه‌ها خود را داشته و سؤالاتی از وزرا دارند؛ بخش عمده‌ای از وقت وزرا در مجلس می‌گذرد.

انصاری گفت: بنده احتمالاً هفته آینده گزارش آماری از میزان حضور وزرا و معاونان پارلمانی آنها و جلساتی که در طول این مدت سه ماه با نمایندگان و کمیسیون‌های مجلس و جلسات علنی و ملاقات‌هایی که به صورت جمعی یا فردی با نمایندگان داشتم ارائه خواهم کرد و فکر می‌کنم کارنامه درخشانی از این که هست هم دولت تدبیر و امید داشته علی‌رغم ماه‌های آغازین کار به این که فرصت کمتر بود اما وزرا به صورت جدی در مجلس حضور داشتند.

تنها وزیر حاضر در جمع خبرنگاران

محمود واعظی وزیر ارتباطات در حاشیه جلسه هیات دولت درباره افزایش پهنای باند اینترنت اظهارداشت: برنامه صد روزه‌ای در این زمینه داریم که پهنای باند از ۷۱ گیگابایت بر ثانیه ۲۵ درصد افزایش یابد.

وی تصریح کرد: امیدواریم سال آینده پهنای باند اینترنت را به ۱۵۰ گیگابایت بر ثانیه برسانیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: برای افزایش پهنای باند داخلی که هم اکنون حدود ۵۰۰ گیگابایت بر ثانیه است، برنامه ریزی کرده‌ایم که به ۸۰۰ تا ۹۰۰ گیگابایت بر ثانیه ارتقا دهیم.

واعظی با تأکید بر اینکه درخواست برای اینترنت بسیار است، افزود: به دنبال گسترش زیرساخت‌ها هستیم تا دو سال آینده اینترنت قابل قبولی به مردم ارائه کنیم؛ برنامه دو تا سه سال آینده را تعریف و طرح هایی را مشخص کرده ایم که با همکاری دولت و مجلس هماهنگی های لازم در حال انجام است.

وزیر ارتباطات به لایحه‌ای که دو هفته قبل در مجلس تصویب شد اشاره و اضافه‌کرد: این لایحه به وضع ارتباطات و مخابرات کشور سامان جدی خواهد داد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت شبکه ملی اطلاعات نیز یادآور شد: شورای عالی فضای مجازی به ما فرصت یک ماهه داده که مدل مفهومی و چارچوب فنی خود را درباره شبکه ملی اطلاعات ارائه کنیم.

واعظی خاطرنشان کرد: منتظریم که در جلسه بعدی شورای عالی فضای مجازی، چارچوب‌های ما را بپذیرند تا اقدامات فنی و عملیاتی را آغاز کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که طی ماه گذشته بدون این که قبضی صادر شود برخی از تلفن های ثابت قطع شده است، گفت: مبالغ اضافه‌ای که در قبض های تلفن ثابت آمده است از قبض‌های بعدی کم شده و به مردم بازگردانده می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *