يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - 16 Jun 2024
 
۰
۱

چندصدایی رسانه‌ها، قدرت چانه‌زنی ایران در مذاکرات هسته‌ای را بالا برد

سه شنبه ۵ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۹:۱۷
کد مطلب: 327892
مدیرعامل خبرگزاری مهر، گفت: فضای چند صدایی که پیش از مذاکرات ایران و ۱+۵ در رسانه های کشور برقرار شده بود، قدرت چانه زنی ایران را در این مذاکرات افزایش داد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، رضا مقدسی مدیرعامل خبرگزاری مهر، عصر امروز سه شنبه ۵ آذر در مراسم اختتامیه دوره آموزش خبرنگاری انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران ایران که در تالار رضوان سازمان صدا و سیما برگزار می شد در سخنانی با تاکید بر لزوم چند صدایی در همه حوزه ها گفت: در همین مورد مذاکرات ایران با ۱+۵، طیفی در دولت معتقد به جریان یک صدایی بودند و تفاوت نگاههایی را که در بحث هسته ای وجود داشت، نمی پسندیدند در حالی که دیدگاههایی مختلفی درباره عملکرد تیم هسته ای وجود دارد و انتقادهایی درستی هم نسبت به تیم مقابل مطرح می شد.

وی ادامه داد: در همین موضوع مذاکرات هسته ای دوستانی که عهده دار این مذاکرات بودند خودشان در جلساتی اذعان کردند این صداهای متفاوت به ما قدرت چانه زنی در مذاکرات را داد اگر ما رسانه را به درستی بشناسیم، خواهیم دید که در بسیاری از جاها امکان چانه زنی در عرصه های مختلف به وجود می آید و این امکان خوبی را برای ارائه نظر ما به دیگران فراهم می کند.

مدیرعامل خبرگزاری مهر به حضور مردم در راهپیمایی ۱۳ آبان امسال اشاره کرد و از آن به عنوان یکی از پارامترهایی که قدرت چانه زنی را در آستانه مذاکرات به مسئولان تیم مذاکره بخشید، یاد کرد و گفت: قرار است ما با استفاده از ابزار نرم، در یک صحنه جنگ نرم شرکت کنیم. طبعی است طرفدار مقابل سالهاست دارد با این ابزار منافع خود را دنبال می کند به طور مشخص صهیونیستها با تمرکز روی این قدرت نرم، سلطه کامل و گسترده ای را در فضای رسانه ای بین المللی از آن خود کرده است.

مدیرعامل خبرگزاری مهر از رابرت مورداک غول رسانه ای جهان نام برد و یادآور شد: او فعالیت خودش را از روزنامه تایمز شروع و این روزنامه را به سنبل لندن مدرن تبدیل کرد. او سپس این نفوذ رسانه ای در حوزه دیگری گسترش داد امروزه بیشترین روزنامه هایی که در انگلیس، آمریکا و استرالیا با تیراژهای قابل توجه ۳ و۴ میلیونی منتشر می شوند و عمدتا هم اهداف صهیونیستی را دنبال می کنند.

مقدسی به دیدار خود با یکی خواهران رسانه ای فرانسوی اشاره کرد و گفت: سردبیر یکی از خبرگزاری های تصویری فرانسه می گفت: که بالغ بر ۹۰ درصد رسانه های فرانسه را یهودیها اداره می کنند اگر چه منفور هستند، با سلطه ای که دارند عمده رسانه های فرانسه را اداره می کنند.

وی افزود: در مقابل ما هم باید شناخت درستو دقیقی نسبت به ابزار مهمی به نام رسانه داشته باشیم و خودمان را برای مقابله با این قدرت تجهیز کنیم.

مدیرعامل خبرگزاری مهر با اشاره به شیطنت رسانه های غربی در وارونه جلوه دادن وقایع مختلف از جمله جنگ ایران و عراق، جنگ افغانستان و اشغال عراق توسط آمریکا تاکید کرد: لازم است با علم و تخصص کافی و شناخت درست از ابزار رسانه وارد این صحنه شویم در این خصوص بحث آموزش و کسب علم یکی از پایه های اصلی شناخت است اما نباید رسانه را هم تنها در چارچوب علم ببینیم. اولین چیزی که در این خصوص آموزش داده می شود این است که خبری خوب است که بد باشد. این مساله چندان با آرمانهای ما درباره رسانه ها انطباق ندارد.

مدیرعامل خبرگزاری مهر، همچنین بر لزوم چاره اندیشی برای آنچه وی معضل روزمرگی در رسانه ها نامید، تاکید کرد و گفت: کسب تخصص در یک حوزه مشخص که بتواند عمق لازم را به یک عنصر رسانه ای بدهد، اهمیت بسزایی دارد متاسفانه ما روزنامه نگاران تخصصی که به صورت عمیق که در یک حوزه فعالیت کنند کم داریم.

وی ادامه داد: موضوع دیگری که باید به آن توجه کرد بحث روزنامه نگاری تحقیقی است که متاسفانه جایش در روزنامه نگاری ما خالی است رسانه ها باید از مدیحه سرایی درباره افراد و موضوعات بپرهیزند روزنامه نگار نباید مداح یک جریان سیاسی یا یک دولت باشد.

مقدسی با بیان اینکه کسانی که وارد عرصه رسانه می شوند باید پی فحش خوردنها و مشت خوردنها را به تن خودشان بمالند تاکید کرد: یکی از بایسته های دیگر فضای رسانه کنونی کشور، حضور نیروهای موثر، جدید و متعهد است همچنین یکی از دلایل عدم حضور در عرصه بین المللی، تسلط نداشتن به زبانهای خارجی است.

وی ضمن تاکید بر اهمیت بحث آموزش در رسانه ها به وارداتی بودن رسانه اشاره و تاکید کرد: بعضی از موارد آموزشی در کلاسهای روزنامه نگاری، با آموزه های فرهنگی و ملی ما انطباق ندارد. ما همچنین باید نگاه فانتزی به رسانه را از خود دور کنیم بحث هایی مانند اینکه رسانه برای رسانه است و علم برای علم است، ما را به بی راهه می برد.

وی اضافه کرد: ما همچنین باید مراقبت کنیم که به وادی خود سانسوری نیفتیم ما حق نداریم از رسانه برای تسریه حساب های شخصی استفاده کنیم.

مدیرعامل در پایان سخنانش ابراز امیدواری کرد کسانی که موفق به گذراندن دوره های آموزشی خبرنگاری انجمن خبرنگاران و روزنامهنگاران ایران شدند بتوانند ظرفیت جدیدی را در فضای رسانه ای کشور بیافزایند و در رفع کاستی های این فضا بکوشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مهناز
Germany
چقدر هم با قدرت چانه زدند!!!!!!! اين چانه زني رو نن جون كروبي هم ميتونست