سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۳
۶
شعر جدید علیرضا قزوه؛

شریعت محمدی نه قیمه است و نه قمه

جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۵۸
کد مطلب: 325519
قزوه، غزل زیر را که امروز سروده است، در وبلاگ "عشق علیه‌السلام" منتشر کرده است.
شریعت محمدی نه قیمه است و نه قمه
به گزارش جهان به نقل از مشرق، علیرضا قزوه متولد ۱۳۴۲ در شهرستان گرمسار است. تا دیپلم تجربی را در این شهر سپری کرد و بعد برای ادامه تحصیل به قم رفت و تا سال ۱۳۶۹ در این شهر بود. لیسانس حقوق قضایی خود را از دانشگاه قم گرفت و تحصیلات تکمیلی خود را رشته ادبیات فارسی از دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی در مقطع فوق لیسانس و فیلولوژی از دانشگاه دولتی ملی تاجیکستان در مقطع دکتری ادامه داد. وی مدتی در جراید و رسانه های کشور از جمله روزنامه جمهوری اسلامی، روزنامه اطلاعات، مجله امید انقلاب، ادبستان و اهل قلم و برنامه های ادبی رادیو کار کرده است. قزوه از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۷۹ به عنوان وابسته فرهنگی در تاجیکستان بوده است. ایشان همچنین با راه اندازی نخستین جشنواره شعر فجر قدمی جدی برای معرفی و ارتقاء شعر ایران برداشته است. قزوه به مدت یک سال نیز عهده دار ریاست شورای شعر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. وی از سال ۱۳۸۶ تاکنون به عنوان وابسته فرهنگی و مدیر مرکز تحقیقات فارسی دهلی نو مشغول به فعالیت است. از قزوه حدود ۴۰ کتاب شعر و نقد و سفرنامه و نثر و تحقیق به چاپ رسیده است.

کتاب‌های چاپ‌شده از این شاعر معاصر عبارتند از "از نخلستان تا خیابان"، "مجموعه شعر عشق علیه السلام"، "مجموعه شعر با کاروان نیزه"، "ترکیب‌بند عاشورایی سوره انگور"، "مجموعه شعر قطار اندیمشک"، "ترانه‌های جنگ پرستو در قاف" و "سفرنامه".

قزوه، غزل زیر را که امروز سروده است، در وبلاگ "عشق علیه‌السلام" منتشر کرده است:

چرا زمانه پی نمی‌برد به اصل جوهرت؟

به جای شیر، تیر نوش کرده بود اصغرت
و بعد تیر و تیغ و نیزه می‌زدند بر سرت

کنار درک غربتت هزار سال سوختم
چقدر زخم تشنه مانده است روی پیکرت

سر حسین تشنه‌لب هنوز روی نیزه‌هاست
زمانه! خاک بر سرم، زمانه! خاک بر سرت

هزار سال رفت و تو هنوز زخم می‌خوری
هزار سال رفت و تازه است زخم حنجرت

هزار سال رفت و دسته‌دسته‌ی قمه‌زنان
گرفته تیغ بر کف ایستاده در برابرت

شریعت محمدی نه قیمه است و نه قمه
چرا زمانه پی نمی‌برد به اصل جوهرت؟

بیا کنار روضه‌های کوفیان نگاه کن
ببین که زخم تیرها چه کرده با برادرت

شب وداع آمد و سری زدم به مجلسی
که شعله‌اش اگرچه بود نام پاک مادرت

تمام شب شکسته سینه می‌زدم به یاد تو
و نوحه‌خوان که اسب می‌دواند روی پیکرت...

***

نشسته‌ام به یاد روزهای دور کودکی
شکسته دم گرفته‌ام به یاد دیده‌ی ترت

سلام می‌کنم سلام می‌کنم به زخم تو
سلام می‌کنم به عطر جمله‌های آخرت

سلام ما سلام ما به تشنگان کربلا
سلام ما سلام ما به اکبر و به اصغرت

ظهر عاشورای سال ۱۳۹۲
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


شریعت محمدی هم قیمه است و هم قمه. برادر عزیز! سالیان سال است که مردم ایران و شیعیان در سایر کشورها با آداب و رسوم خاص خود به عزاداری سید و سالار شهیدان پرداخته و می پردازند و روشنفکرانی چون شما خیلی تلاش کردند تا این گونه عزاداری ها را به شیوه دلخواه خود تغییر دهند اما نتوانسته اند. اجازه دهید مردم هر گونه که می خواهند عزاداری کنند، همچنان که خداوند کریم به حضرت موسی (ع) خطاب کرد که بندگان من به هر زبان و بیان که می خواهند می توانند با من صحبت کنند. عزاداری باید مقبول صاحب عزاداری باشد نه من وشما.
رامین
انگار مطلبو نگرفتی اخوی؟!ها؟!
قمه جزء شریعت محمدیه؟!
از کی تا حالا؟!
شما اول بدیهیات رو برو یاد بگیر بعد بیا راجع به مسائل بزرگتر نظر بده
Iran, Islamic Republic of
خداوند راه درست رو نشونمون داده اگر قرار بود هرکس هرجور دوست داره عبادت کنه اینهمه پیامبر فرستاده نمیشد.
چقدر عارف داریم ما
یه نگاهی به کتاب مفاتیح الجنان در مورد آداب روز عاشورا و خوردن و آشامیدن در این روز بندازی بد نیست
اونی که شما میگی شریعت محمدی نیست رسم و رسوم ماست برای عزاداری