پاسخ رهبر معظم انقلاب و آیتالله مکارم شیرازی به استفتائی در مورد برهنه کردن بدن هنگام عزاداری سیدالشهداء در برنامه زمزم احکام رادیو معارف بیان شد.
به گزارش جهان، برنامه «زمزم احکام» به استفتاء شنوندگان این رادیو پیرامون برهنه شدن عزاداران در مجالس حسینی پرداخته که سوال و پاسخ رهبر معظم انقلاب و آیتالله مکارم شیرازی به شرح ذیل است:
سوال: عریان کردن بدن و لخت شدن به هنگام سینه زنی و عزاداری برای حضرت سیدالشهداء علیهالسلام از نظر شرعی چه حکمی دارد؟ لطفاً توضیح دهید.
آیت الله سیدعلی خامنه ای: حجتالاسلام فلاح زاده نماینده پاسخ به احکام مقام معظم رهبری در جواب به این استفتاء گفت: «به نظر حضرت آقا در مجالس عزاداری هرکاری که سبب شود دشمنان از این کار ما علیه مکتب تشیع یا شیعیان سوء استفاده کنند و سبب تفرقه بین مسلمانان باشد، حرام است و باید پرهیز کرد.»
آیتالله مکارم شیرازی: «احتیاط آن است که عزاداران حسینی لخت نشوند عریان نشوند؛ آیا فردی در مجلس ترحیم پدرش اگر لخت شود این جزء آداب عزاداری است؟! برادران بر لخت شدن اصرار نداشته باشند. اما برای عزاداری میتوان مقداری از سینه را باز گذاشت. سابقا پیراهنهایی بود که قسمتی از آن دکمه میشد و جلوی سینه را باز میکردند و لخت هم نمیشدند که بدن نما باشد. با این کار دشمنان هم نمیتوانند سرزنش کنند.»
اگر سطحی نگری را کنار بگذاریم برهنگی اصولا جزء فرهنگ پیشینیان ما ایران و اسلام نیست و یک کالای وارداتی است خصوصا دراماکن مقدسی مانند مساجد وحسینه ها باید بیشتر به مباحث شرعی عنایت و توجه داشت و احساسات را باشریعت و عقلانیت پیوند نزد.
دوست عزیز خالی ماندن مساجد ارتباطی با هیئت ها ندارند بیشتر مروبط به و عدم برنامه ریزی مساجد برای جذب مردم و هیئت ها و بعضا رفتارهای ناصحیح مقدس مابان مسجدی است که ...
درود به علما. اسلام را باید از علما گرفت نه از مداح های تازه به دورانرسیده که اصل عزاداری را به قول خود شور می دانند و هر جه می خواهند از شعر و موسیقی می خوانند...
در زمان امام صادق (ع) - یکی از یاران خراسانی خدمت ایشان می رسند از ایشان سوال می کنند که:
-" آقا چرا قیام نمی فرمایید؟!! چرا تشکیل حکومت اسلامی نمی دهید؟!" ....
امام صادق (ع) می خواهد که تنور را روشن کنند و می فرمایند که: " برو و داخل تنور بنشین! "
می گوید: "آقای من! مرا به آتش عذاب مکن..
تا اینکه مومنی وارسته و از یاران امام وارد شد. امام به او فرمود: " کفش هایت را کناری بگذار و وارد تنور آتش شو و در آن بنشین! "
او بی درنگ داخل تنور داغ شد و در آن نشست. فرمود: "برخیز و داخل تنور را نگاه کن! "
دید که با آرامش تمام در میان آتش نشسته است.
آن گاه امام فرمود: در خراسان چند نفر (شیعه) مثل این مرد دارید؟
" عرض کرد: حتی یک نفر هم این طور نداریم."
ظاهرا حجت الاسلام فلاح زاده به یه سوال دیگه جواب دادن
وگرنه اسمی از لخت شدن توی جوابشون نیست!!
شما هم بهتره اینقدر به این و اون گیر ندید و نخواسته باشید بین بچه مذهبی ها اختلاف افکنی کنید..
به نام خدا. طلبه عزیز هر چه ولی میفرماید را به گوش جان بسپار. اما و اگر کردن بیراهه است. شما که خوب میدانید. حالا با بدن برهنه عزاداری نشود چه ایرادی در عزاداری ایجاد میکند؟ برخی هیاتها گل بر سر میزنند. شما هم لطفا برهنه نشو. خوب نیست بدآموزی دارد برای نسل جوان. آداب قدیمی اگر مسئله سازی کند خوب اشکال پیدا می کند.
با سلام و تشکر از تلاشگران رسانه های ولایتمدار؛
یکم؛ اشکال اساسی به دوستان سایت جهان این است که واقعا اگر عزم حل مساله را دارید کامل یک مساله را به صورت کارشناسی طرح و پاسخ دهید. اینگونه انعکاس چند جمله از مراجع معظم تقلید بدون هیچ توضیح و تبیین کارشناسانه جز شعله ورتر کردن اختلاف نظرها بین مردم دینمدار، اثر دیگری ندارد چنانکه در کامنت ها مشاهده می کنید.
دوم؛ رهبر معظم انقلاب و آیت الله مکارم یک قاعده کلی را درباره عزاداری بیان فرموده اند، اما تطبیق این قاعده بر رفتارهای خاص عزادارن خود یک کار کارشناسی است وگرنه هر کسی بر طبق سلیقه خود قواعد را بر موارد دلخواه خودش تطبیق می دهد. اساسا اینکه ما هم مثل قدیمی ها کمی خلاقیت داشته باشیم و برای جوانان پرشور و حسینی مان، لباس های خاص طراحی کنیم، بسیار مطلوب است لکن تطبیق سوء استفاده دشمنان بر صرف عریان شدن بدون حرکات افراطی و یا خون ریزی محل تامل است.
اللهم احینا حیات الحسین (ع) و امتنا ممات الحسین (ع)
با تشکر از این برادر طلبه و تأیید اینکه اگر توضیح و تبیین شود بهتر است:
1.وقتی مرجعی در تطبیق یک قاعده کلی وارد می شوند، مخصوصا در شرایطی که در مورد آن مصداق اختلاف نظر وجود دارد، معلوم می شود ایشان ضرورت دانسته اند که این مصداق را مشخص کنند تا مکلفین اشتباه انتخاب نکنند. و این از شئون مرجعت می باشد.
2. در مورد پاسخ نماینده آقا نیز گاهی برای پاسخ به یک استفتاء حکم کلی را بیان می کنند، که با توجه به قرائن معلوم می شود آن مسأله را از مصادیق آن حکم کلی دانسته اند. به خصوص در موردی که ما از اثرات بین المللی آن خیلی مطلع نیستیم، بیشتر باید نسبت به این تشخیص که وظیفه ما را مشخص میکند توجه کنیم.