جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

لاریجانی: نمی‌شود کشور را میلی اداره کرد

رودربایستی در حکومت ضایعه بوجود می‌آورد
چهارشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۵۰
کد مطلب: 323923
رئیس مجلس با اشاره بنا بود هدفمند یارانه ها موتور محرک کشور باشد ولی خلاف آن شد گفت: نمی شود کشور را میلی اداره کرد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، علی لاریجانی در مراسم تجلیل از افتخار آفرینان چهل و دومین دوره مسابقات جهانی مهارت آلمان ۲۰۱۳ که بعد از ظهر امروز در وزارت کار و رفاه اجتماعی برگزار شد با اشاره به اینکه گزارشی که از این مسابقات ارائه شده امیدوار کننده است و نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران توانسته در زمینه بارور کردن استعدادهای عزیزانمان در بخشهایی که صنعت و تولید کشور بر دوش آنهاست گامهای موثری بردارد گفت: تردیدی نیست که توسعه کشور بدون نیروهای ماهر امکانپذیر نیست.

وی با بیان اینکه در این زمینه باید سرمایه گذاری متناسب صورت گیرد ، افزود: از مدتها پیش که در جریان فعالیتهای انجام شده در این زمینه بودم احساس می کردم که با شور و علاقه این کار را دنبال می کنم بسیار خوشحال کننده است که در بخش فنی و حرفه ای برای نیروی کار برنامه ریزی وجود دارد.

رئیس مجلس با اشاره به اینکه باید پذیرفت که کاستی های وجود دارد ادامه داد: مساله داشتن مدرک نیست، افراد باید دارای فن شوند، اگر تولید ما می خواهد رویش پیدا کند جز با نیروی کار توانمند امکانپذیر نیست، باید از سازمانهای متولی تربیت نیروهای کار پشتیبانی کرد این گونه مسابقات نیز علامتی برای جوامع هستند که بدانند باید به چه موضوعی توجه کنند.

لاریجانی ادامه داد: شرکت در این مسابقات هم افتخار آفرین است و هم برایمان مدال آور بوده، باید توجه کرد که عرصه تولید نیازمند توانمندی در بخش های مختلف است؛ هم دولت و هم مجلس باید به عنوان اولویت به مساله تربیت نیروی کارآمد توجه کنند.

رئیس قوه مجریه با اشاره به اینکه برخی بخش های آموزش در این زمینه دچار فرسایش شده و نیازمند تجدید قوا و رفع موانع است گفت: دوستان وزارت کار پیش از این پیشنهاداتی را ارائه کرده بودند که باید آن را پی گیری کرد، هرقدر آموزشهای مردمی تر شود کار قوی تر صورت می گیرد.

وی عنوان کرد: نباید همه این امور توسط دولت انجام شود، فروشگاه هایی که ایجاد می شود کار دولت را انجام می دهند باید بستر حرکت آنها فراهم شده و تشویقهایی برای آنکه در کارشان گردش ایجادشود صورت گیرد.

رئیس مجلس گفت: وزارت کار می تواند لایحه ای برای تسهیل کار آموزشگاهها و تربیت نیروها تهیه کرده و به مجلس تقدیم کند ما از آن حمایت می کنیم.

وی گفت: ما حرفی ندارید که خودمان در این باره وارد عمل شویم اما از آنجا که این امور بار مالی داشته نیازمند لایحه دولت است بنابر این ورود این کار از سوی ما مشکلاتی خواهد داشت و شورای نگهبان هم به آن ایراد می گیرد بهتر است در این زمینه بین مجلس و دولت هم فکری صورت گیرد.

لاریجانی ادامه داد: آمادگی داریم که برای تسهیل و تشویق آموزشگاه های فنی و حرفه ای برای آنکه گردش علمی مطلوبی داشته باشند کمک کنیم.

وی با بیان اینکه نیروی کار وسیعی در کشور داریم و هنوز سبقه جمعیتی ما جوان است که نیازمند سرمایه گذاری های مختلف در بخش تولید است تا شغل با کرامت پیدا کند گفت: برای سرمایه گذاری باید رونق اقتصادی در داخل به وجود آمده و همه بخش ها در این زمینه همسو شوند.

وی افزود: اینکه رهبری تاکید دارند که فضای رونق اقتصادی ایجاد شده و اقتصاد مقاومتی صورت گیرد به دلیل آن است که جهش اقتصادی در این چنین فضایی امکان پذیر است.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه امروز در فضای بین المللی برای جذب و کسب سرمایه های رقابت شدیدی وجود دارد عنوان کرد: اگر در کشور فضای کسب و کار را رونق ندهیم و زمینه سرمایه گذاری را تسهیل نکنیم زمینه جهش اقتصادی فراهم نمی شود.

رئیس قوه مقننه عنوان کرد: در دولت جدید باید بندهایی که زمینه سرمایه گذاری را فلج کرده و یا مانع سرمایه گذاری داخلی و خارجی را شده را تسهیل کنیم.

لاریجانی با اشاره به اینکه ما یک کشور ثروتمندهستیم و دارای ذخایر نفت و گاز فراوان گفت: ما نیروی جوان و متخصص بسیاری داریم اما چرا در توسعه رشد منفی پیدا کردیم؛ این مساله خلاف واقع نیست مسئول آمار کشور این مساله را تایید می کند؛ اگر کشور ایران رشد اقتصادی ۵/۵- داشته باشد چگونه می توان در آن شغل ایجاد کرد.

وی ادامه داد: باید ریشه های این مشکل را یافت سیاست امر ساده ای نیست.

رئیس مجلس با طرح این سوال که چرا چنین وضعی در کشور به وجود آمده گفت: شاید این گونه به ذهن خطور کند که این مساله به خاطر تحریمهاست اما همه مساله این نیست ساز و کار مدیریتی و تصمیمات غلط این مساله را به وجود آورده اما این امر ریشه در کارنابلدی دارد.

وی گفت: حکومت، افراد کاربلد و مشخص می خواهد که از پایین رشد کرده و به بالا آمده باشند، گاهی می گویند چرا در دولت فعلی سن بالاست در حالی که مشکل اصلی ما این نیست چرا که باید افراد کاربلد و متخصص باشند؛ جوان گرایی یا میانسال گرایی در کنار این رخ می دهد که تصمیمات درست و متناسب با منافع ملی گرفته شود.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه هزینه کارنابلد بودن را افراد و ملت باید بدهند گفت: احزاب و گروههای سیاسی باید از این مساله پند بگیرند، نتیجه فعل و انفعالات سیاسی باید دولت و مجلسی باشد که کاردان باشد.

لاریجانی با تاکید بر این که رو در بایستی در حکومت ضایعه به وجود می آورد عنوان کرد: ممکن است افراد برای سمتی انتخابشوند بعد مشخص شود که تمرکز کامل بر آن ندارند، نباید رو در بایستی داشت اما اگر ناتوانی داشتند و بد سلیقگی کردند نباید رو در بایستی وجود داشته باشد.

رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه برخی طرحها وجوه مثبتی دارد اما اگر طریق تحقق آن درست نباشد ممکن است ضرر داشته باشد گفت: صرف یک هدف درست برای حکومت رانی کفایت نمی کند باید نحوه تحقق آن را عقلایی سامان داد.

لاریجانی افزود دولت باید از عقلا استفاده کرد و یک استراتژی روشنی برای رونق تولید در بودجه آینده داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: تحرک دیپلماسی را لازم می دانم اما سقل کار در داخل است.

وی با بیان اینکه برخی طرحها مشکلاتی برای کشور به وجود آورده اما باید تکمیل شود گفت: لازم نیست برای تکمیل این طرحها همان مسیر قبل ادامه پیدا کند.

رئیس قوه مجریه با تاکید بر اینکه ما یک کشور ثروتمند هستیم باید به آموزش های فنی و حرفه ای توجه کنیم گفت: در این زمینه در مجلس کمک می کنیم.

وی اصلاح برخی قوانین را لازمه بهبود اوضاع دانست و یادآور شد: یکی از مشکلات جامعه کارگری، بیمه بیکاری است؛ این امر تفننی نیست بلکه لازم است بیمه بیکاری یکی از ستونهای توسعه آینده خواهد بود.

رئیس مجلس افزود: باید در گام بعدی هدفمندی یارانه ها به این نکات توجه شود چرا که آرامش روانی برای جامعه ایجاد می کند تا در توسعه کشور با آرامش روحی حرکت کنند.

رئیس مجلس در پایان با اشاره به اینکه باید از فرصت استفاده کرد تا بسترها باعث سرمایه گذاری روان در کشور شود خاطر نشان کرد: از تلاش وزارت کار و سازمان فنی و حرفه ای برای تربیت نیروهای متخصص تشکر می کنم.

به گزارش خبرنگار مهر در پایان این مراسم از مدال آوران مسابقات جهانی مهارت آلمان با حضور علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی و علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اهدا لوح تقدیر شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *