پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

۱۳ آبان امسال تفاوتی با سال‌های قبل ندارد

مذاکره کنندگان ایران می‌دانند که با دشمن مذاکره می کنند/ قرار نیست در دشمنی با آمریکا تجدید نظر کنیم
يکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۳۹
کد مطلب: 323184
محقق و پژوهشگر تاریخ با بیان اینکه برگزاری مراسم ۱۳ آبان هیچ تاثیر منفی بر روی مذاکرات ایران و آمریکا ندارد، افزود: قرار نیست در دشمنی با آمریکا تجدید نظر کنیم.
به گزارش جهان، عباس سلیمی نمین محقق و پژوهشگر تاریخ در گفتگو با مهر درباره تاریخ روابط ایران و آمریکا گفت: آمریکا در جریان کودتای ۲۸ مرداد نقش اساسی بازی کرد به طوری که در نهضت ملی شدن صنعت نفت برخی افرادی که در این نهضت نقش داشتند به آمریکا اعتماد کردند و وعده آمریکا مبنی بر اینکه در ایران دست به کودتا نمی زنند را باور کردند اما حاصل این اعتماد این شد که آمریکا تمام توان خود را برای تحقق کودتا به کار بست.

سلیمی نمین با بیان این که ما با آمریکا ستیز نکرده ایم ادامه داد: بحث ما با آمریکا بحث دشمن شناسی است، آمریکا در ایران ساواک را تاسیس کرد و همین ساواک چه شخصیت های بسیاری را به شهادت رساند.

وی حلمه آمریکایی ها را به ایرباس مسافربری ایرانی از دیگر نشانه های خصومت دولت آمریکا علیه ملت ایران دانست و گفت: ما در مورد اثبات حمله آنها دلیل ارایه کردیم و آن اینکه معتبرترین نشریه انگلیسی یعنی نشریه گاردین در خبری اعلام می کند کاپیتانی که به ایرباس ایرانی حمله کرده مدال شجاعت دریافت کرد. در صورتی که اگر این خبر دروغ بود به طور حتم مسئولان آمریکایی این خبر روزنامه گاردین را تکذیب می کردند.

سلیمی نمین ادامه داد: آمریکا تنها کشوری است که از سلاح هسته ای استفاده کرده، تنها کشوری است که بیشترین کودتاها را علیه ملت ها و ملت ما انجام داده، آمریکا در حمله شیمیایی عراق به ایران نقش داشته و مسئولان آن اعترافاتی را نیز اخیراً در این زمینه انجام داده اند.

این محقق تاریخ در ادامه سخنان خود به برگزاری مراسم ۱۳ آبان اشاره کرد و گفت: دربرگزاری مراسم امسال نسبت به سالهای گذشته نباید تفاوتی وجود داشته باشد ، آن چه که در سطح دیپلماسی دنبال کردیم بر اساس عزت و حکمت بود البته برخی کارها شتابزده بود اما دیپلماسی های انجام شده هیچ تقابلی با بحث دشمن شناسی ما نسبت به آمریکا ندارد زیرا دقیقاً مذاکره کنندگان هم می دانند که با دشمن مذاکره می کنند.

سلیمی نمین با بیان این که ما قبلاً هم با آمریکایی ها بر سر مسایلی مذاکره کردیم، ادامه داد: ما در مورد عراق و در زمان امام درباره گروگان های آمریکایی در لبنان مذاکراتی را با آمریکا انجام دادیم که موفق هم بود، ولی با علم به اینکه کسی که در مقابل ما است حتی یک لحظه هم برای نقض استقلال ملت ایران دریغ نکرده است.

وی با بیان اینکه آمریکا در این سال ها مبالغی را برای سرنگونی حکومت ایران تصویب کرده است، ادامه داد: آنها از بدترین تروریست‌ها علیه ما از جمله منافقین حمایت و دفاع کردند.

این پژوهشگر تاریخ در مورد مذاکرات ایران و آمریکا نیز گفت: در دشمنی با آمریکا قرار نیست هیچ تجدیدنظری کنیم، اما آمریکا مشکلاتی در منطقه، سوریه و مصر دارد ما هم مشکلاتی در رابطه با بحث هسته ای بدلیل اینکه در یک دور باطل افتاده، داریم لذا در این زمینه ما می توانیم دنبال حقوقی باشیم و یکسری مذاکراتی را با آمریکا انجام دهیم که این امر هم به نفع آمریکایی ها و هم به نفع ما است.

سلیمی نمین در مورد برگزاری مراسم ۱۳ آبان نیز توضیح داد و گفت: القاء اینکه ۱۳ آبان امسال با سال‌های گذشته متفاوت است را یک القاء غلط می دانم، ما امسال نیز دشمن‌شناسی خود را فریاد خواهیم زد و نفرین خودمان را علیه جنایتهای دولت آمریکا اعلام می کنیم.

این محقق تاریخ در مورد تاثیر برگزاری مراسم ۱۳ آبان بر روی مذاکرات پیش رو با آمریکا گفت: برگزاری مراسم ۱۳ آبان هیچ تاثیر منفی بر روی این مذاکرات ندارد، راهپیمایی ما اعلام موضع ما در قبال جنایت های آمریکا است اینکه با کشوری که می توانیم جنایت هایی علیه ما انجام داده، حول موضوع خاصی مذاکره کنیم، قبلا سابقه داشته و ما در گذشته مذاکره انجام داده ایم و نتایج مثبتی حاصل شده است، لذا این دو مقوله باهم تباین دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *