شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۲

امام‌زمان بر ولایت انسان برخودش ولایت دارد

چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۲۴
کد مطلب: 322603
بر نفوس ما یک ولایت مافوق است آن اینکه شخص اعتقاد دارد که امام زمان بر من ولایت دارد یعنی امام زمان بر ولایت من بر خودم ولایت دارد .
به گزارش جهان، امروز ۲۴ ذی الحجه روز مباهله و روزی است که حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام انگشتر خود را در حال رکوع به سائل اعطا کرد که آیه ۵۵ سوره مائده نازل شد.

إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّـهُ وَرَ‌سُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَ‌اكِعُونَ
سرپرست و ولیّ شما، تنها خداست و پیامبر او و آنها که ایمان آورده‌اند؛ همانها که نماز را برپا می‌دارند، و در حال رکوع، زکات می‌دهند.

به همین مناسبت حضرت آیت الله العظمی مبشر کاشانی در گفتگو با خبرنگار رسانه الکترونیکی تابش کوثر د در شرح حدیثی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم که فرمودند "خوشا به حال کسی که قائم اهل بیت من را درک کند و پیش از قیامش به او اقتدا نماید و دوست او را دوست بدارد و از دشمن وی بیزاری بجوید و ولایت امامان هدایت گر پیش از او را نیز بپذیرد اینان دوستان من و مورد علاقه و محبت من و گرامیترین امت من در نزد من هستند (۱)" گفت : همان طور که در بحث نماز به امام جماعت اقتدا می کنیم یعنی می بینیم امام جماعت چگونه قیام می کند ، چگونه قنوت می خواند ، چگونه رکوع و سجود انجام می دهد ، ما هم همانطور به او اقتدا می کنیم ، این بدین معناست که از امام جماعت تبعیت کنیم و در افعال و اذکار صلاتیه هرچه او انجام می دهد ما هم انجام بدهیم و هرچه او می گوید ما هم بگوییم.

ایشان در ادامه گفت: اقتدا در غیر نماز هم به همین صورت است یعنی بدانیم که زندگی امام معصوم چگونه است ، خورد و خوراک امام معصوم چگونه است ، عبادت امام معصوم چگونه است ، صدق گفتاری و صدق کرداری امام زمان چگونه است ، نقش هدایت گری و نقش مبارزه با ظلم امام زمان چگونه است . این اقتدا کردن یعنی امام زمان را اول بشناسد و وقتی شناخت ، به همان افعال و کردار اقتدا بکند . همان طور که در نماز اقتدا به افعال امام جماعت می کنیم ، به افعال و کردار روزمره امام زمان اقتدا کنیم و لازمه اش این است که امام شناس باشیم پس غیر از اقتدای صلاتی ، اقتدای عملی داریم که یعنی اعمال ما با اعمال امام معصوم مطابقت داشته باشد.

این مرجع تقلید در شرح بخش دیگری از حدیث که پیامبر اکرم (ص) فرمودند : ولایت امامان هدایت گر پیش از او را نیز بپذیرد ، گفت : دسته بندی کلی ولایت به دو صورت است : یکی ولایت حکومتی است و یکی هم ولایت انفسی است . در ولایت حکومتی تا امام زمان بر حسب ظاهر حکومت را بدست نگیرد ، ولایت حکومتی ندارد اما ولایت انفسی دارد و اهل بیت عصمت و طهارت ولایت انفسی داشتند و فقط امیرالمومنین علیه السلام بود که بر حسب ظاهر چهار سال ولایت حکومتی داشتند

ایشان افزود : آنهایی که ولایت حکومتی امیرالمومنین را درک کردند باید مطیع حضرت در ان چهار سال می بودند اما در ما بقی زمان ها ولایت انفسی اهل بیت همیشه پا بر جاست . یعنی آن ولایت که النَّبِيُّ أَوْلَىٰ بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنفُسِهِمْ بعد از نبی اکرم الامام أَوْلَىٰ بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنفُسِهِمْ است همین ولایت انفسی که پیامبر اکرم داشته امام معصوم هم بر نفوس دارد.

معظم له در ادامه افزود : این ولایت انفسی امام بر خودمان را باید ادراک کنیم واعتقاد داشته باشیم لذا در این روایت می فرماید هر کس به ولایت ائمه هدی قبل از قیام امام زمان اعتقاد داشته باشد .خب ربط اعتقاد بنده با ولایت امام عسگری و امام هادی و ائمه اطهارچیست ؟ ربط اش این است که بدانم آنها ولایت انفسی بر من داشته و دارند و خواهند داشت.

ایشان در ادامه افزود : شما یک مقدار ولایت بر نفس خودت داری یعنی اراده می کنی که بروی فلان جا و می روی ، اراده می کنی که فلان غذا را بخوری و می خوری اراده می کنی که به دنبال علم بروی . چرا اراده می کنی چون خودت بر نفس خودت یک مقدار ولایت داری و اگر ولایت نداشته باشی هیچ کاری نمی توانی انجام بدهی. این ولایت انسان بر نفس خودش است حال بر نفوس ما یک ولایت مافوق است آن اینکه شخص اعتقاد دارد که امام زمان بر من ولایت دارد یعنی امام زمان بر ولایت من بر خودم ولایت دارد .

حضرت آیت الله العظمی مبشر کاشانی در ادامه گفت : من یک شغلی را می خواهم انتخاب کنم اما ممکن است او فرمان را بچرخاند و من یک شغل دیگری را انتخاب کنم .خودم اراده می کنم به این شغل بروم اما نمی شود و می فهمم که کسی دیگر گرداننده کار است .مثل اینکه کسی دیگر بر من ولایت می کند ، رهبری باطنی من به عهده کسی دیگر است ، آن کسی که بر ولایت من ولایت دارد. یعنی من بر نفس خودم ولایت دارم لکن بر ولایت نفس من یک کس دیگر ولایت دارد که النَّبِيُّ أَوْلَىٰ بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنفُسِهِمْ یعنی مومنین بر نفس خودشان ولایت دارند لکن نبی اکرم بر ولایت آنها ولایت دارد.

معظم له افزود : پیامبر اکرم و اهل بیت عصمت و طهارت صیما وجود مقدس امام زمان که الان ما از منصوبین واز محبین به حضرت هستیم ، از رعیت حضرت هستیم اگر او ما را به رعیتی قبول کند اگر او ما را به غلامی قبول کند ما را به یار و سرباز خودش قبول کند ولایت بر ما دارد قطعا البته ولایت بر کفار هم می تواند از حیث قدرت الله داشته باشد اما ولایت در آن آیه می گوید به مومنین دارد چون غیر مومن ولایتش تحت سیطره شیطان است .

این مرجع تقلید با تلاوت آیه وَالَّذِينَ كَفَرُ‌وا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ گفت : ولایت کفار با طاغوت است یعنی با شیاطین ظاهری و باطنی است ، همانطور که ابلیس ولایت دارد ، اسرائیل و آمریکا و انگلیس بر کفار و منافقین و مشرکین ولایت دارد و لذا انهایی که از ولایت الله و ولایت النبی و ولایت الولی خارج شدند رفتند تحت سیطره و حکومت ولایت الشیطان قرار گرفتند.

ایشان با بیان اینکه در آیه چرا نفرمود النَّبِيُّ أَوْلَىٰ باالناس یعنی به همه مردم ولایت دارد ، گفت : خیر به همه مردم ولایت نیست زیرا این ولایت خاص و ولایت لطف است ، ولایت قیومیت نیست ، ولایت قیومیت یعنی اینکه اگر امام اراده کند عمر شخص تمام میشود به طور مثال اگر امام اراده کند صدام نابود می شود ،امام می تواند همچنین اراده ای بکند اما این اراده ، اراده لطف و اراده هدایت کرامت انسانی و ولایت خاص است و فقط برای مومنین است.

ایشان افزود : در آیه اللَّـهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِ‌جُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ‌ (۲) که خدا ولایت دارد یعنی نبی اکرم هم ولایت دارد یعنی امام معصوم هم ولایت دارد اما وَالَّذِينَ كَفَرُ‌وا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ آنها دیگر ولایت الله اشان تمام شد و در حوزه ولایت شیطان قرار می گیرند پس بنابراین ما اگر مومن به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باشیم باید بدانیم که الان تحت ولایت مطلقه انفسی حضرت قرار داریم همانطور که تحت ولایت انفسی نبی اکرم و بقیه اهل بیت عصمت و طهارت قرار داریم . و در مجموع همه ولایت های آنها زیر مجموعه ولایت الله هست ، پس ما تحت ولایت الله قرار داریم .

معظم له در ادامه گفت : قرآن دارد اصل و مبدا الولایت را بیان می کند اللَّـهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا خدا ولی مومنین است . خدا که ولی می شود ، ولی خدا هم ولی می شود و ولایت دارد و اگر انسان از ولایت الله خارج شود از این مقوله خارج می شود .

حضرت آیت الله العظمی مبشر کاشانی با بیان این بخش دعای فرج که یا مُحَمَّدُ یا عَلِیُّ یا عَلِیُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانی فَاِنَّکُما کافِیانِ گفت : یعنی بر من ولایت الکافی دارد،یعنی امام معصوم مظهر هو الکافی است و چون امام مظهر هو الکافی است ولایت کفایت را دارد بعد می گوییم وَ انْصُرانی فَاِنَّکُما ناصِرانِ شما ولایت النصره را دارید و مظهر هو الناصر هستید .

ایشان افزود : در ادامه می خوانیم " یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ اَدْرِکْنی اَدْرِکْنی اَدْرِکْنی" در اینجا اظهار به ولایت می کنیم یعنی اعتقاد داریم که تو ولایت بر من داری و من را دریاب یعنی کسی می تواند دیگری را که در آب دارد غرق می شود ، نجات دهد که خودش غرق نشده باشد . او ولایت تامه دارد و می تواند دستش را بگیرد ما که داریم در گناه و در امور زندگی غرق می شویم کسی می تواند ما رانجات دهد که بر ما ولایت داشته باشد .

این مرجع تقلید گفت : اول می گوییم یا مولایی یعنی کسی که بر من ولایت داری یا صاحب الزمان کسی که ولایت بر زمان هم داری . در پاسخ به این سوال که آیا عرفا بر زمان می توانند مسلط شوند می گوییم نه فقط صاحب الزمان یک نفر است ولایت بر زمان را فقط صاحب الزمان دارد و امام معصوم مضافا به اینکه ولایت بر زمان دارد بر بر نفوس همه مومنین ولایت دارد . اما اولیای معمولی به بعضی از مومنین می توانند ولایت داشته باشند مثلا به صد نفر ، دیویست نفر، به یک میلیون جمعیت ولایت داشته باشند.

معظم له افزود : مثلا آقای خمینی ولایت بر ۷۰ میلیون نفر می تواند داشته باشد و می تواند نفوس را تغییر و تحول بدهد و ولایت بر انفس پیدا کند . به خاطر ولایتش افعال مومنین را تغییر می دهد البته ایشان این اسرار را بیان نمی کردند و به عنوان یک رهبری دینی ظهور و بروز کردند اما او ولی از اولیاء بود و بر نفوس و افکار مردم ولایت داشت .ولی دیگر بر افکار منافقین ولایت نداشت منافقین را آقای خمینی نتوانست تغییر بدهد چون منافقین تحت ولایت شیطان قرار دارند وقتی تحت ولایت شیطان هستند از ولایت الله خارج می شوند و لذا انسان کامل و اولیای خدا نمی توانند ولایت بر منافقین داشته باشند اما بر مومنین چرا ولایت دارند .

آیت الله العظمی مبشر کاشانی در پایان گفت : ولایت دارای مراتب است وهمیشه ولایت مادون تحت ولایت مافوق است همه منتهی می شود به ولایت الله چون ولایت مطلقیه ذاتیه مربوط به خداست . ولایت مطلقه ی غیر ذاتیه مربوط به پیامبر اکرم و ائمه هدی است . این ولایت مطلق است ،فرا زمانی و فرا انسانی است ،همه انسان ها و مومنین و زمان ها را شامل می شود ولی ذاتی آنها نیست . مرحله بعدی ولایت می شود مقیده (جزئیه) غیر ذاتیه که مثل مرحوم امام و مثل آیت الله قاضی و امثال این بزرگان که ولایت جزعیه عرضیه را دارند و این سلسله مراتب است که می شود مرتبه مادون تحت سیطره و مندرج در مرتبه مافوق است و همه منتهی می شود به ولایت الله .

پی نوشت :
۱ )بحارالانوارج ۵۲.ص۱۲۹
۲) سوره بقره آیه ۲۵۷
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *