پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱۵
۱۶

زیباکلام:دولت‌روحانی سر مردم کلاه می‌گذارد!

پنجشنبه ۲ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب: 321290
کارشناس مسائل سیاسی گفت: دولت هزینه پرداخت یارانه را از طریق افزایش قبوض تامین می‌کند به نحوی می‌شود گفت دولت سر مردم کلاه می‌گذارد.
زیباکلام:دولت‌روحانی سر مردم کلاه می‌گذارد!
به گزارش جهان،‌ صادق زیباکلام معتقد است که دولت در این مدت به گونه ای برخورد کرد که مردم خوششان بیاید در حالی که این سیاست غلط و احمدی نژادی زیباکلام است ؛ دولت باید خیلی زود قیمت حاملهای انرژی را طبق مصوبه مجلس بالا ببرد پرداخت یارانه ها نیز باید قطع شود چرا که تصمیم پرداخت آن از ابتدا هم غلط بود.

در گفتگوی افکارنیوز با زیباکلام عملکرد دولت به خصوص در حوزه معیشت که از دغدغه های اصلی مردم است مورد پرسش قرار گرفته است که در ادامه می خوانید:

* حدود ۶۰ روز از آغاز به کار دولت سپری شده است، شما به عنوان کارشناس و یک ناظر بیرونی برنامه های دولت را در این مدت چگونه ارزیابی می کنید؟

معتقدم دولت بیشترین وقت خود را صرف تنش زدایی با غرب کرده است، از سفر آقای روحانی به نیویورک تا مذاکرات ژنو عمده وقت دولت را به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر مسئله انتخاب استانداران بیشتر وقت دولت را گرفته است. انتقادی که تا به این مقطع متوجه دولت است پرداخت یارانه هاست.

آقای روحانی اشتباه کرد که از ابتدا یارانه به مردم پرداخت کرد و اگر هم بنا به قانون اجبار داشت که این مبالغ به مردم پرداخت شود باید از سوی دیگر ۴۰ درصد افزایش قیمت حاملهای انرژی را نیز اعمال می کرد.

اما دولت در این مدت به گونه ای برخورد کرد که مردم خوششان بیاید در حالی که این سیاست غلط و احمدی نژادی است ؛ دولت باید خیلی زود قیمت حاملهای انرژی را طبق مصوبه مجلس بالا ببرد پرداخت یارانه ها نیز باید قطع شود چرا که تصمیم پرداخت آن از ابتدا هم غلط بود؛‌ نه در کشورهای توسعه یافته و نه در کشورهای افریقایی از مرفه ترین تا فقیر ترین کشورهای دنیا هیچ کدام به صورت فله ای یارانه نمی پردازند. از این رو پرداخت یارانه ها به این شکل حتی برای یک روز هم اشتباه بود.

* به نظر می رسد بالا رفتن قبوض آب و برق و گاز هم در این راستا بوده و برنامه ریزی برای افزایش قبوض وجود نداشته باشد. نظر شما چیست؟

مجلس تصویب کرده که ۳۸ درصد به قیمت حاملهای انرژی افزوده شود در عین حال نیم درصد از محل درآمدهای اضافی که از افزایش قیمت سوخت عاید دولت می شود را یارانه بدهد حال آنکه دولت قیمت سوخت را بالا نبرده و پرداخت یارانه ها را نیز قطع نکرده است.

از این رو برای پرداخت یارانه نقدی از بودجه دارو، آموزش و پرورش، درمان و .... برداشته می شود؛ دولت پول چاپ نمی کند و آقای روحانی هم نمی گوید که من حقوق نمی گیرم حقوق من را صرف پرداخت یارانه کنید از این رو دولت هزینه پرداخت یارانه را از طریق افزایش قبوض تامین می کند به نحوی می شود گفت که دولت سر مردم کلاه می گذارد.

همانطور که شما هم اشاره کردید دولت بیشتر وقت و انرژی خود را صرف مذاکره با غرب کرده است؛ ‌چنانچه مذاکرات دولت با غرب و ۵+۱ به نتیجه مطلوب نرسد چه اتفاقاتی را باید متصور باشیم؟

اگر ادامه مذاکرات ژنو به نتیجه نرسد و ظرف مدت ۶ ماه تا یک سال توافقی با ۵+۱ حاصل نشود هیچ شانسی برای موفقیت دولت آقای روحانی در داخل کشور متصور نیستم. اگر این بن بست ۸ سال گذشته با غرب ادامه پیدا کند و ما با غرب و امریکا به تنش زدایی نرسیم تحریمها ادامه پیدا می کند. البته در صورت عدم توافق با غرب به حجم تحریمها افزوده هم خواهد شد اما اگر همین تحریمهایی که در ۳ سال گذشته اقتصاد کشور را فلج کرده تداوم یابد اقتصاد نابود می شود. سوال من از وزرای اقتصادی دولت این است که با تداوم تحریمها چگونه می خواهند جلوی رکود و ورشکستگی اقتصاد را بگیرند؟ چگونه می خواهند کار زیر بنایی انجام دهند؟

* به نظر شما در حل مشکلات داخلی چه میزان تحریمها و چه میزان مدیریت و نبود زیر ساختها موثر هستند؟

بالاخره هر چقدر که مدیریت کامل باشد و حتی اگر ادم اسمیت تئوریسین اقتصاد زنده شده و سکان اقتصاد کشور را به دست بگیرد وزیر اقتصاد یا رییس کل بانک مرکزی هم شود تا زمانی که صنایع کارخانه ها و بانکهای ما در تحریم هستند و مواد اولیه ای برای تولید وجود ندارد نمی تواند موفق باشد.

در شرایطی که حتی یک دلار از سیستم بانکی کشور منتقل نمی شود و در مقابل فروش نفت پول وارد کشور نمی شود بلکه اجناس بی کیفیت هندی و چینی گرفته می شود چطور می توان معجزه کرد؟ تا زمانی که مایحتاج کشور ۳۰ تا ۴۰ درصد گرانتر از نرخ جهانی وارد کشور می شود چطور می توان با گرانی مبارزه کرد؟ در شرایطی که گوشت در اروپا بسیار ارزانتر از ایران است چطور می توان مشکلات معیشتی مردم را حل کرد؟ اصلاح ساختارهای سیاسی و اقتصادی چقدر در حل وضع معیشتی مردم موثر است؟

اصلاح ساختارهای سیاسی و اقتصادی کشور مسئله ای است که باید به مرور انجام شود. این در حالی است که تندروهای جناح راست با هر گونه تغییر در ساختارهای سیاسی مبارزه خواهند کرد. اما این اصلاحات اجتناب ناپذیر است و باید صورت بگیرد چرا که در غیر این صورت در انتخابات ۲ سال دیگر مجلس، شورای نگهبان جلوی ورود هر اصلاح طلبی را به مجلس می گیرد از این رو لازم است در مورد انتخابات و قانون انتخابات اصلاحات و تغییراتی صورت بگیرد تا شورای نگهبان به صورت سلیقه ای با مسئله انتخابات برخورد نکند.

* بسیاری از کارشناسان اصولگرا از اصلاح طلبان و رییس دولت انتقاد می کنند که چرا به برقراری رابطه با امریکا پافشاری می کنند حال آنکه رابطه با این کشور اوضاع اقتصادی کشور را بهبهود نمی بخشد. به نظر شما رابطه با امریکا نفع اقتصادی برای کشور خواهد داشت؟

هیچ کارشناس اصلاح طلبی نگفته است که تنش زدایی با امریکا باعث می شود معیشت مردم بهتر شود. نه آقای هاشمی، نه آقای روحانی و نه آقای ظریف هیچیک نگفته اند تنش زدایی با غرب و امریکا اوضاع اقتصادی را بهبود می بخشد. بسیاری از کشورها هستند که رابطه خوبی با امریکا دارند اما اوضاع اقتصادی مناسبی ندارند. برای بهبود وضع اقتصادی کشور باید ببینیم کشورهای ترکیه، مالزی، برزیل و آرژانتین چه کرده اند که جهش رشد اقتصادی داشته اند.

تنش زدایی با امریکا وضع اتقصادی ما را بهتر نمی کند اما اگر دشمنی با غرب و امریکا ادامه پیدا کند تحریمها تداوم می یابد که در این صورت عملا نمی توانیم رفتارهای اقتصادی کشورهایی نظیر ترکیه و مالزی را الگو برداری کنیم و عملکرد آنها را سرمشق قرار داده به توسعه و پیشرفت اقتصادی برسیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


یک کلام از مادر عروس
حقگو
آقای زیبا کلام شما یکی را معرفی کنید که سر ملت کلاه نگذاشته باشد؟؟؟؟؟؟؟
نیماراسخ
قانونی کرن هدفمندی یارانه ها نیز از اول غلط بود.به قول اقتصاددانان بزرگ کشوری که از هرسو تحت تحریم است از هدفمندی یارانه ها چیزی جز ضرر عایدش نمی شود.از اول می بایستی به مدت شش ماه به طور آزمایشی یارانه ها را هدفمند می کردند.
محمدی
بینی بین الله از اول غلط بوده است
کاملا" موافقم
زیاد کلام
آقای زیبا کلام جنابعالی در چه زمینه ای تخصص دارید اگه مشخص بشه بهتره زیرا شما درهمه مسایل خودرا صاحب نظر میدانید وتوقع دارید نظرات شما مورد قبول واقع شود هرچه در نظرات شما دقت کرده جز حرفهایی که باعث یاس شود ومملکت مارا ضعیف نشان دهد چیزی ندیدم درزمان جنگ امکانات ما خیلی کم بود اما هیچوقت دربرابر دشمن اظهار ضعف نکردیم باید صورت خودرا باسیلی هم که شده سرخ نگه داریم تا دشمن به ضعف ما آگاهی پیدا نکند چرا این مسایل را شما نمیدانید ؟!
عبدالله
این همه مشکلات ناشی از تحریم ها را الان قبول دارند و می گویند زمان احمدی نژاد که می گفتند مشکل از بی تدبیری دولت است.
زیبا کلام: "دولت روحانی سر مردم کلاه می‌گذارد!"
جواب: خوب حالا شما چرا جوش آورده ای آقای زیبا کلام؟ شما و دوستانتان که سی و چند سال است دارید سر مردم و بخصوص جوان های آنها کلاه می گذارید و با شستشوی غرب در باغ سر به آنه نشان می دهید.
حالا شد کارشناس مسایل سیاسی.قدرت چقدر کثیفه خدا. مخصوصا اگه ظرفیتشو نداشته باشند.
رضا
United States
خدا راخوش نمی اید مردم را اینقدر تحت فشار قرار داد تورم//گرانی///بیکاری/// فساد اداری/////اگ نکنندر مسولین فکری////////بهر حال مردم تعصمیم خواخند گرفت
حسین
این هفت خطا از اولم طرفدار روحانی نبودن بلکه میخواستن ازش بعنوان معبری استفاده کنن که از همین حالا پروژه عبور ازش رو هم شروع کردن
Latvia
این روزها حرف اغلب مردم، این است که اگر یارانه شان قطع شود چگونه پول این قبض های سنگین را بپردازند ؛ قبض هایی را که گران کردند و به مردم گفتند از محل دریافت یارانه بپردازید !
امیر
آقای زیبا کلوم شما ادعای کارشناسی دارید پس چرا بسیاری از تحلیل ها و پیشبینی های شما اشتباه در میاد هدفمندی یارانه ها موضوعی بود که دولت های قبل از احمدی نژاد معتقد بودند ولی شهامت اجرای آنرا نداشتند اعمال تحریمها هم ربطی به دولت احمدی نژاد ندارد اتفاقآ شهامت احمدی نژاد باعث پیشرفت در هسته ای صلح آمیز شد که باید از ایشان قدردانی شود مملکت با حرف درست نمی شود مرد کارزار می خواهد شماها فقط حرف می زنید که این راحترین کار است بر خلاف نظریه شما ما معتقدیم تنها را پیروزی بر تحریمهای غیر قانونی اعمال شده از سوی دشمنان پلید ملت ایران تکیه بر تولید ملی و اجرای اقتصاد مقاومتی است
دولت روحانی سر مردم کلاه می‌گذارد!
کلاه گذاشت . کلاه میگذارد و کلاه خواهد گذاشت چون مامور به اینکار بود ار سوی انگلیس مکار
مهدی
جناب آقای زیبا کلام نه خودت زیبائی نه کلامت .
حمید الیاسی
Iran, Islamic Republic of
موافقم