جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
۴

توهین روزنامه عارف به حدادعادل

دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۳۶
کد مطلب: 320762
روزنامه بهار هشدارهای حدادعادل درباره نفوذ فرهنگ غرب را به سخره گرفت.
به گزارش جهان، امیر ابراهیم رسولی کارشناس مسائل سیاسی طی یادداشتی در سایت نماینده نوشت:

حدادعادل، مشاور عالی مقام معظم رهبری و نماینده مردم تهران در سالگرد سفر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به بجنورد با دعوت نماینده محترم بجنورد جناب آقای دکتر جعفری وجمعی از دانشگاهیان و فرهنگیان به این شهر سفر کرد. سخنرانی ایشان در دانشگاه پیام نور بجنورد و در میان استقبال پرشور دانشجویان در باب سبک زندگی ایرانی اسلامی بود و ایشان سعی کرد در بیان مطالب خود با تاسی به سخنان رهبر انقلاب و آموزه های اسلامی ایرانی به راهکارهایی در باب بهتر شدن روند سبک زندگی کنونی دست یابد. حدادعادل که ریاست فرهنگستان زبان فارسی را نیز بر عهده دارد در قسمتی از سخنان خود به نوع گفتار و نقش زبان فارسی اشاره کرد و از اهمیت پاسداشت زبان کهن ایرانیان سخن گفت.

پس از گذشت چند روز از این سفر، روزنامه بهار - وابسته به عارف که خود استاد دانشگاه و مدعی فضل و ادب است - بدون نقل کامل سخنان حدادعادل، ضمن درج تک جملاتی به تمسخر آن پرداخت و با استهزای سخنان حدادعادل، سعی کرد عشق و علاقه نویسنده و روزنامه را به غرب و فرهنگ غربی اثبات کند.

حداد عادل در سخنان خود گفته بود: بسیاری از مردم جهان بر اثر تغییر فرهنگ‌ها و تمدن‌ها تحت تأثیر تفکر و فرهنگ غربی قرار گرفته‌اند، این‌گونه فرهنگ‌ها هویت خودشان را از دست داده‌اند. خودآگاهی ایجاب می‌کند که از خودمان سوال کنیم که زندگی ما چقدر به خودمان تعلق دارد و چه میزان تحت تأثیر فرهنگ غرب است.

وی با بیان اینکه حتی فرهنگ غرب به نوع تکلم برخی افراد نیز رسوخ کرده است، افزود: تازگی‌ها برخی‌ها به جای «خدانگهدار»، اصطلاح «مواظب خودت باش» را به کار می‌برند که اگرچه واژه‌هایش فارسی است، لیکن اسلوب آن خارجی است، در حالی که در فرهنگ ما خدانگهدار برگرفته از فرهنگ دینی و اسلامی است.

حدادعادل اظهار کرد: رسوخ فرهنگی غرب تا جایی پیش رفته که آرزوهای ما نیز تحت تأثیر زندگی غربی شده است؛ در حالی که در نظام اسلامی خواسته‌ها و آرزوها در راستای آرمان‌های اسلامی است.

وی همچنین با انتقاد از ورود غذاهای خارجی و یا نام‌گذاری واحدهای عرضه کننده به زبان غربی گفت: این‌ها با سبک زندگی اسلامی مغایر بوده و به ما تعلق ندارد و ما صرفاً تقلید می‌کنیم.

مشاور عالی مقام معظم رهبری با تاکید بر اینکه باید ارزیابی شود که فرهنگی که اکنون داریم چه مقدار متأثر از فرهنگ اسلامی و چقدر غربی است، افزود: در حوزه صرفه جویی که فرهنگ اصیل ما بوده، باید مشخصاً معلوم کنیم که به چه میزان مصرف‌گرا هستیم و یا عکس آن هم صادق است.

اما نویسنده جویای نام روزنامه بهار که سعی دارد با این چند خط به مطرح کردن خود بپردازد، سخنان حداد عادل را به صورت بریده و ناقص نقل نموده و با آوردن مثالی سبک و سطحی از خود که نشان از عدم درک و فهمش نسبت به مطالب فرهنگی و ادبی دارد نوشت: لحظه ای را تصور کنید که پایین ساختمان در حال ساختی ایستاد ه‌اید و یک بلوک سیمانی دارد می‌افتد روی سر دوستتان. شما فریاد می‌زنید: «مواظب خودت باش» و او خودش را می‌کشد کنار و نجات پیدا می‌کند. در حالی ‌که بدون آنکه بدانید، فرهنگ غربی به شما و به دوستتان نفوذ کرده. برای مقابله با فرهنگ غربی، لازم است پس از دیدن بلوک سیمانی، دوستتان را نگاه کنید و با آرامش و لبخند به او بگویید: «عزیزم خدانگهدار! » و پس از چند صدم ثانیه شاهد لحظه با شکوه کنسرو شدن دوستتان باشید. (!!)

و در قسمتی دیگر با تمسخر نهاد فرهنگی فرهنگستان با جعل اصطلاحات نوشت: رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی از ورود «غذاهای خارجی» که با فرهنگ ما سازگاری ندارند انتقاد کرده و گفته: نفوذ و رسوخ فرهنگ غربی در زندگی ما به اندازه‌ای پیش رفته که آرزوهای ما نیز شبیه آمال انسان های غربی شده است. پس آرزوهای خود را به این شکل اصلاح کنیم: «وای دلم یه آی‌پد صورتی اپل می‌خواد»: تبدیل شود به «کاش یک رایانک مالشی صا ایران داشتم.»

روزنامه بهار که در قسمتی دیگر مجددا به تمسخر این مسئله پرداخته و آورده: برای مقابله با غذاهای خارجی:

- در بیف استراگانوف نان ترید کنیم.

- با سوشی دوغ بخوریم.

- در سان‌شاین فالوده شیرازی بریزیم.

- با استیک سیرترشی میل کنیم.

- روی پیتزا سماق بریزیم.


باید دید آقای عارف که ظاهری فرهنگی دارد و مدعی فرهیختگی و اصالت است، نسبت به این مطالب حساسیتی دارد یا اصلاً از طرح چنین مطالبی آگاهی ندارد. در هر صورت این روش روزنامه داری جای تامل دارد. بد نیست آقای عارف کلاسی برای دانشجویان خود در روزنامه اش بگذارد و فرق طنز و تمسخر را نیز به آنان بیاموزد.

دوستان برای غرق شدن در فرهنگ غربی و اشتیاق و دوستی با غرب مسابقه گذشته اند و هر کدام سعی دارند با روش خودگوی سبقت را از دیگری بربایند.

اهل فهم و اندیشه می تواند با خواندن کامل مطالب مطرح شده در سخنرانی حدادعادل و هجویات روزنامه بهار - البته به اسم طنز - به روش غرب دوستی آقایان زنجیره ای پی ببرند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حميد هرندی
احتمالاً آقای عارف با عصبانيت خواهد گفت:
«بنده نظری ندارم»! شايد هم اين نحوه برداشت روزنامه ايشان شبيه همان منطقه زيبای مناسب برای توسعه گردشگری باشد! (مناظره را که يادتان هست!!!)
عبدالرضا
از اصلاح طلبها و بخشي از اصولگراها مثل توكلي جز رفتارهاي مشمئز كننده و رسانه بودن بي تقوا چيزي عايد ملت نشده.خدا اقاي حداد رو حفظ كنه
زینب
همیشه وقتی یکی از خودش تعریف میکنه و میگه من این خصوصیت رو دارم بدونید عاری از اون خصلته. جناب عارف هم یه شخصی هستن کپی برابر اصل داماد لرستان! نمیخوام از اون لفظ... استفاده کنم.رجوع کنید به اعترافات تازه منتشر شده ابطحی!
واه واه واه، چه بي ادب!