سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰

دلیل جنتی برای ابقای ممیزی قبل از چاپ

چهارشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۲۲
کد مطلب: 313999
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اینکه ما تصمیم ‌گرفتیم ممیزی قبل از چاپ همچنان باقی بماند، به دلیل واکنشی بود که خود ناشران نشان دادند؛ آنها به صور مختلف این را اظهار کردند و چرا که دیدیم برای خودشان هم قابل پذیرش نیست که ممیزی را به آنها واگذار کنیم.
به گزارش جهان به نقل از مهر، علی جنتی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه سه‌شنبه ۲۶ ادیبهشت در حاشیه ضیافت شامی که به مناسب بزرگداشت روز ملی شعر و ادب و با حضور جمعی از شاعران کشور در باغ زیبا برگزار شد، دیدار با شاعران را لذتبخش توصیف کرد که امسال با میلاد امام رضا (ع) هم مقارن شده بود و با بیان اینکه این نقطه آغاز خوبی برای آشنایی خودش را با شاعران دانست و ابراز امیدواری کرد این نشست‌ها ادامه پیدا کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: ما سعی خواهیم کرد از این سرمایه ملی که در اختیارمان است، حداکثر استفاده را به نفع فرهنگ کشور ببریم.

جنتی درباره برنامه‌هایش برای حل مشکلات حوزه کاغذ هم ضمن تاکید بر لزوم سرمایه‌گذاری داخلی در این حوزه، یادآور شد: تلاش زیادی می‌شود تا از ظرفیت کارخانه‌های موجودمان حداکثر استفاده بشود، چون برخی کارخانه‌ها پایین‌تر از ظرفیت‌شان کار می‌کنند که باید این را راه اندازی کرد. کاغذی که در داخل اکنون تولید می‌شود، کاغذ رول است که بیشتر مورد استفاده روزنامه‌ها است اما برای چاپ کتاب نیاز به واردات کاغذ است و حتما باید از خارج خریداری شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در دولت یازدهم تکلیف متولی بحث کاغذ مشخص می‌شود که وزارت صنعت، معدن و تجارت است یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؟ گفت: ما مصرف‌کننده کاغذ و نه تولیدکننده هستیم و نه اینکه وظیفه ما این است مستقیما کاغذ را تامین کنیم، وظیفه ما این است که نیاز را به وزارت صنعت اعلام کنیم تا آنها بر اساس نیاز به دنبال کاغذ بروند. البته اخیراً جلسه‌ای با دوستان وزارت صنعت نداشته‌ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال خبرنگار مهر که گفته بودید برای حل مشکل انجمن صنفی روزنامه‌نگاران برنامه‌ای دارید. این برنامه چیست؟ گفت: شما باید این موضوع را از معاونت مطبوعاتی بپرسید.

در ادامه خبرنگار مهر گفت «اما در مورد موضوع خانه سینما شما خودتان به قضیه ورود پیدا کردید» که جنتی در پاسخ تاکید کرد: این زمانی بود که هنوز معاون سینمایی منصوب نشده بود و الان هم شما هر سوالی در حوزه سینما دارید، باید بروید از او بپرسید.

جنتی در واکنش به اظهارات یکی از خبرنگاران که مدعی شد وی از موضع خود درباره ممیزی کتاب عقب نشینی کرده و دلیل این مسئله را از وزیر ارشاد جویا شد و از او پرسید آیا فشارهایی بر شما وجود داشته که از این نظر عقب نشسته‌اید؟ گفت: ما اگر در گذشته هم گفته‌ایم ممیزی پیش از چاپ را برمی‌داریم، نگفتیم که کلاً برمی‌داریم و اصلاً نباید ممیزی باشد، ما گفتیم ممیزی را به بعد از چاپ منتقل می‌کنیم تا کتاب‌ها یک سال یا شش ماه برای مجوز معطل نشوند.

وی در توضیح بیشتر تاکید کرد: ما گفتیم با توجه به آشنایی که خود ناشران با قانون دارند، می‌توانند خودشان ممیزی کنند، اما بعد از اینکه کتاب چاپ شد، طبیعتاً چون خودشان روی کتاب کار کرده‌اند، خیلی نیازی به کار ندارد. اینکه ما تصمیم ‌گرفتیم ممیزی قبل از چاپ همچنان باقی بماند، به دلیل واکنشی بود که خود ناشران نشان دادند. آنچه که به صور مختلف طی نامه‌ها نوشتند و بعضی مقالاتی که در روزنامه‌ها درج کردند و اظهار نظرهای مختلفی که کردند، دیدیم برای خودشان قابل پذیرش نیست که ممیزی را به آنها واگذار کنیم و هیچ فشاری از هیچ جایی وارد نشده است.

وزیر ارشاد گفت: به هیچ وجهی ما نمی‌توانیم قانون را آنقدر شفاف کنیم که دیگر اعمال سلیقه‌ای در آن صورت نگیرد. خود ما هم که قانون دستمان است، باید دائماً مراقبت کنیم تا اعمال سلیقه شخصی صورت نگیرد. اما حتی گاهی ممکن است دو نفر که یک کتاب را بررسی می‌کنند، هر کدام با یک نوع سلیقه بررسی کنند که این خیلی مراقبت می‌خواهد که کسانی که اهل این کار باشند و سواد کافی داشته باشند، کتاب را بررسی کنند تا از اعمال سلیقه شخصی دوری شود.

جنتی همچنین به اضافه کرد: ممکن است هر کسی از قانون یک چیزی را بفهمد. البته قانون در حد خودش شفاف است اما هر اندازه هم شفاف باشد، باز هم ممکن است وقتی یک رمان و یک کتاب را دست فردی می‌سپارید، نوع قضاوت هر یک از آنها متفاوت باشد. بنابراین باید سعی‌مان را بکنیم تا افراد فرهیخته، دانشمند و اهل فضل در رشته‌های مختلف و متناسب با رشته خودشان باشند.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران، احتمال تغییر دبیر شورای فرهنگ عمومی را تائید کرد اما گفت: بنده از کاندیداهایی که گفته می‌شوند وجود دارند، اطلاعی ندارم.

وزیر ارشاد در پاسخ به این سوال خبرنگار مهر که آیا برای انتخاب فردی جهت تصدی معاونت فرهنگی به نتیجه رسیدید؟ گفت: هنوز خیر. این حوزه واقعاً حوزه مهمی است و مشکلات بحث کتاب و بخش نشر که شما عنوان می‌کنید، به این حوزه برمی‌گردد و باید فردی کاملاً آگاه و دانشمند و فرهیخته در آنجا منصوب شود که دیگر ما دغدغه‌ای نداشته باشیم و ناشران و نویسندگان هم دغدغه‌ای نداشته باشند. به همین خاطر با کمی وسواس داریم برخورد می‌کنیم و به نظرم این دقت بهتر از این است که با سرعت عمل کنیم و بعدا دچار مشکل نشویم.

جنتی به این سوال هم که ترجیح می‌دهید معاون فرهنگی‌تان را از میان نویسندگان آشنا به مسائل این حوزه انتخاب کنید یا یک روحانی، با توجه به دیدارتان با علای قم؟ اینگونه پاسخ داد: این دو با هم قابل جمع است یعنی می‌تواند یک شخصیت روحانی و حوزوی باشد که تحصیلات حوزوی داشته باشد و در عین حال هم خودش اهل قلم باشد.

وی درباره قطع بیمه هنرمندان و نویسندگان و روزنامه‌نگاران به دلیل بدهی گفت: امروز (سه‌شنبه) نامه شجاعی (مدیرعامل صندوق حمایت از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران) در این مورد به دستم رسید و انشالله این نامه را در اختیار وزیر تعاون و کار و رفاه قرار می‌دهیم. البته نمی‌‌‌دانم این مسئله صحت دارد یا نه؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *