سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۱

آرزوی تحقق یافتهء ۴۴ ساله رهبری چه بود؟

چهارشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۵۰
کد مطلب: 313968
رهبر معظم انقلاب ۴۴ سال پیش آرزوی خود را در مقدمه کتابی نام برده و به دلیل چاپ این کتاب محقق شده می‌خواند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، رهبر معظم انقلاب دیروز در دیدار فرماندهان و مسئولان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به بیان موضوعات مهمی در حوزه دیپلماسی پرداختند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی ضمن موافقت با حرکت‌های صحیح و منطقی در سیاست‌های خارجی و داخلی افزودند: با مسئله‌ای که سال‌های پیش نرمش قهرمانانه خواندم موافقم چرا که این حرکت در مواقعی بسیار خوب و لازم است.

بنابر این گزارش،‌ واژه «نرمش قهرمانانه» اولین بار توسط خود ایشان در سال ۱۳۴۸ در ترجمه کتابی با عنوان صلح امام حسن (ع) نوشته راضی آل یاسین، بکار برده شده است.

ایشان در ذیل عنوان کتاب، صلح امام حسن(ع) را «پرشکوه ترین نرمش قهرمانانه تاریخ» می نامند.

نکته جالب توجه، مقدمه رهبر انقلاب در ابتدای این کتاب است. این مقدمه نشان دهنده تفکر مترجم درباره صلح امام حسن (ع) و ویژگی های تاریخی آن است.

حضرت آیت الله خامنه ای بر مقدمه خود در این کتاب،‌ بررسی و نوشتن کتابی درباره این واقعه مهم تاریخی را «آروزی دیرین» خود می خواند.

در ادامه نوشته رهبر انقلاب در جایگاه مولف این کتاب در سال ۱۳۴۸ می آید:

«اینک که با فراهم آمدن ترجمه‌ى این کتاب پرارزش و نامى، جامعترین و مستدل‌ترین کتاب درباره‌ى «صلح امام حسن» در اختیار فارسى زبانان قرار میگیرد، این جانب یکى از آرزوهاى دیرین خود را برآورده مى‌یابم و جبهه‌ى سپاس و شکر بر آستان لطف و توفیق پروردگار مى‌سایم.


پیش از اینکه به ترجمه‌ى این کتاب بپردازم، مدتها در فکر تهیه‌ى نوشته‌ئى در تحلیل موضوع صلح امام حسن بودم و حتى پاره‌ئى یادداشتهاى لازم نیز گرد آورده بودم؛ ولى سپس امتیازات فراوان این کتاب مرا از فکر نخستین بازداشت و به ترجمه‌ى این اثر ارزشمند وادار کرد. . مگر که جامعه‌ى فارسى زبان نیز چون من از مطالعه‌ى آن بهره گیرد و هم براى اولین بار درباره‌ى این موضوع بسى با اهمیت، کتابى از همه‌رو جامع، در معرض افکار جویندگان و محققان قرار گیرد.

درباره‌ى کتاب و مؤلف آن هر چه بنویسم، به شیوائى و ارج نوشته‌ى سید شرف الدین عاملى-آن شرف دین و آبروى مسلمین-نخواهد بود که در معرفى این دو، به راستى و درستى و انصاف سخن رانده و بیش از آن حد من نیست.»


بنابر این گزارش، همین مقدمه کوتاه در ابتدای این کتاب ارزشمند نشان دهنده اهمیت موضوعات تاریخی صدر اسلام و لزوم عبرت گرفتن و بهره گیری از این وقایع است، مساله ای که رهبر انقلاب همواره بر روی آن تاکید داشته اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *