پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰
جنتی به شرط فراهم شدن بستر لازم گفت:

هنر ایرانی دورترین نقاط جهان را فتح می‌کند

يکشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۳۲
کد مطلب: 310328
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم تکریم و معارفه معاونان امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد گفت: باید تلاش کنیم هنر ایرانی اسلامی تبدیل به یک هنر جهانی شود.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، مراسم تکریم و معارفه معاون امور هنری پیشین و فعلی وزیر افرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز با حضور پرشور اهالی فرهنگ و هنر در تالار وحدت برگزار شد.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با بیان اینکه همنشینی با شما هنرمندان افتخاری برای من است، گفت: امیدوارم بتوانم در این مدت همراه خوبی برای شما باشم.

جنتی گفت: به اعتراف فرهنگ‌دوستان، فرهنگ ایرانی با هنر مردم‌پسند آن آمیخته است و جلوه این معنا در شعر «هنر نزد ایرانیان است و بس» به خوبی بیان شده است. اگر امروز از ایران و ایرانی نامی به جا مانده است حاصل ممارست و تلاش‌ها و خلاقیت ورزی پدیدآورندگان آثار هنری و فرهنگی آن است که توانستند شاهکارهای شگرفی خلق کنند. آن‌ها به حق مفاخر افتخار آمیر این مرز و بوم هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: سپهر مفاخر ایرا همواره شاهد ستاره‌های درخشانی بوده که راه را روشن کرده‌اند. با این حال هنوز مقام هنر و هنرمندان ایرانی به خوبی شناخته نشده و این مفاخر در جایگاه خود قرار نگرفته‌اند. همت بلند و کاری خطیر احتیاج است تا هنر و هنرمندان والای ایرانی به جایگاه درخور خود برسند.

وی با بیان اینکه هنرمندان مظاهر این تمدن و فرهنگ هستند، افزود: این هنرمندان نباید به خاطر مسائل و مشکلات مالی و دشواری‌هایشان در معیشت هنر، اعتبار و خلاقیت خود را به ارزان‌ترین قیمت‌ها بفروشند. هنرمندان ما باید بر تخت افتخار بنشینند و فارغ از دغدغه‌های مادی برای فرهنگ ایرانی کار کنند و نام این کهن بوم و بر را پرآوازه گردانند.

جنتی اظهار کرد: عیار هنر ایرانی چنان است که اگر بستری برای عرضه آن به جهان فراهم شود می‌تواند در دورترین نقاط دنیا هم مخاطب و خواهان خود را جذب کند و تبدیل به یک هنر جهانی شود. این بستر هم باید در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی فراهم، هدایت و حمایت گردد. بدین ترتیب گاهی در حوزه فرهنگ و هنر کاهش ضرورت‌های دولتی ضرورتی اجتناب ناپذیر می‌نماید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مهمترین متولی انجام وظایف فرهنگ و هنری دولت و معاونت امور هنری این وزارتخانه به عنوان اجرا کننده، هدایتگر و حامی این فعالیت‌ها بویژه در رشته‌های موسیقی، هنرهای نمایشی و هنرهای تجسمی متولی نقش اساسی در پیشبرد فرهنگ و هنر این کشور دارد.

وی با بیان اینکه موضوع حمایت از همه هنرمندان و پاسخگویی به نیازهای آنان، کار انتخاب معاون هنری وزارتخانه را بسیار دشوار کرده بود، افزود: تردیدی نداشتم که باید فردی دردآشنا و همدل با هنرمندان که به جزئیات امور و نیازهای آن‌ها واقف باشد را برای این معاونت انتخاب کنم تا کشتی هنر ایرانی اسلامی را ناخدا باشد.

وی ادامه داد: همچنین تردیدی نداشتم که باید فردی دارای وثوق باشد و تجربه و درک درستی از امور و مدیریت هنر داشته باشد و از این حوزه و رشته‌های زیرمجموعه‌اش شناخت دقیق وداشته باشد تا بتواند کاروان مجلل هنر را به سرمنزل برساند. می‌دانستم که خدمت و محبت به اهالی فرهنگ و هنر که ظرفیت‌های ذهنی خاص و گسترده‌ای دارند کار بسیار دشواری است و از عهده هر کسی برنمی‌آید. درک اصالت هنر و همنشینی با اهل آن با روحیه هر کسی سازگار نیست و باید خودش دارای روحیه‌ای لطیف باشد و به هنر و هنرمندان عشق بورزد.

جنتی گفت: هر چند برای انتخاب معاون امور هنری گزینه‌های متعددی را مدنظر داشتیم و مورد بررسی قرار دادیم اما با مشورت‌ها و اجماع نظر هنرمندان در نهایت به نام علی مرداخانی رسیدیم. کسی که در طول ۳ دهه گذشته همواره در مدیریت فرهنگ و هنری سرآمد بوده و در نوع فعالیت‌هایش در این عرصه بین هنرمندان شهرت دارد.

به گفته جنتی البته پذیرش این مسئولیت علی‌رغم میل باطنی علی مرداخانی صورت گرفته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به بیان انتظارات‌اش از معاونت امور هنری پرداخت و گفت: برنامه‌ریزی حمایت، رفع مشکلات فعالان عرصه‌های مختلف فرهنگی و هنری از جمله هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی، موسیقی، مد و لباس، بخش پژوهش و آموزش، موزه هنرهای معاصر، موسسه هنرمندان پیشکسوت و ... تسهیل در صدور مجوزها، حذف قوانین دست‌وپا گیر در عرصه‌های هنری، استعداد یابی، حمایت از جوانان هنرمند، حمایت از فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی مهمترین مطالبات هنرمندان از معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که با توجه به مدیریتی و تدبیری که از آقای مرادخانی سراغ دارم تحقق آن‌ها در کوتاه مدت دور از دسترس نیست.

وی درباره انتظارات‌اش در زمینه هنرهای تجسمی گفت: ارتقاء جایگاه هنرهای تجسمی ایرانی در سطح بین‌المللی، تلاش برای عرضه آثار هنرمندان تجسمی ایرانی در بازارهای جهانی و ارتقاء جشنواره‌های تجسمی بویژه جشنواره فجر باید سرلوحه معاونت امور هنری باشد.

جنتی درباره حوزه موسیقی اظهار کرد: توجه جدی به موسیقی نواحی، مقامی، سنتی و اصیل ایرانی و توجه به هنرمندان آن‌ها، ارتقاؤ جشنواره‌های موسیقی فجر، موسیقی مقاومت و موسیقی جوان، احیای ارکستر ملی ایران و تبدیل آن به عنوان نماد موسیقی ایرانی از درخواست‌های من از آقای مرادخانی در عرصه موسیقی است.

وزیر ارشاد در خصوص هنرهای نمایشی هم ادامه داد: ارتقاء تئاتر و جشنواره‌های فجر و آئینی و ... که نقش تاثیرگذاری در حوزه هنرهای نمایشی دارد از جمله کارهایی است که انتظار می‌رود معاونت امور هنری به انجام برساند. همچنین تقویت شورای برنامه‌ریزی و ساماندهی به آثار ارزشمند نمایشی و تقویت گروه‌های تئاتر ی قوی که می‌توانند آثار قوی خلق کنند از دیگر کارهایی است که باید در این معاونت دنبال شود تا از نمایش آثار ضعیف در سالن‌های ما جلوگیری شود.

حمایت از طراحان مد و لباس، هماهنگی میان طراحان و تولیدکنندگان پوشاک، و حضور موثر این حوزه در عرصه‌های بین‌المللی، انتظارات دیگر علی جنتی از علی مرادخانی بود.

جنتی افزود: استعدادیابی و شناسایی افراد نخبه هنری در عرصه‌های مختلف و حمایت از آن‌ها، سامان دادن مراکز دانشگاهی علمی و کرابردی فرهنگ و هنر که از پیش انجام شده با وظایف پیش‌بینی شده‌شان در قانون باید پیگیری شود و ضرورت دارد که این معاونت به ئآن توجه خاصی نشان دهد. بالاخره انجام همه اهدافی که انجام آن‌ها در گروه تدبیر مدیران فرهنگی و هنری است برای رساندن هنر ایرانی اسلامی به سطح جهانی باید با تلاش خالصانه مسئولان این معاونت صورت پذیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنانش از حمید شاه‌آبادی معون هنری پیشین امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قدردانی و تشکر کرد و گفت: انصافا ایشان با تلاش شبانه روزی و خالصانه خود خدمات بسیاری به جانعه هنری و فرهنگی ما انجام دادند و طبیعی‌است که من در آینده از تجربیات و بینش ایشان در این حوزه استفاده می‌کنم و خواهم کرد.

وی گفت: وضعیت ما در تغییر و تحولاتی که در دولت صورت می‌گیرد مانند یک تیم فوتبال است که وقتی سر مربی می‌بیند بازیکنی زیاد دویده و خسته است او را از زمین بیرون می‌آورد تا یم تازه‌نفس کار را دنبال کند. ما هم دقیقا در مقطع کنونی همین کار را کردیم.

جنتی ادامه داد: همه ما در یک تیم تلاش می‌کنیم و امیدورایم با حمایت شما هنرمندان و با همدلی و یکپارچگی و تعامل نزدیکی که بین هنرمندان و مسئولان برقرار می‌شود بتوانیم این راه را بپیمائیم و به قله‌های هنر ایرانی و اسلامی برسیم عرصه هنر و فرهنگمان را جهانی کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *