يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - 16 Jun 2024
 
۰

فروش ۱۰۰۰ تن کیک زرد به ایران!

جمعه ۱ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۰۹
کد مطلب: 308065
مقامات آمریکایی ادعا کردند یک تبعه سیرالئون که قصد داشت ۱۰۰۰ تن ماده کیک زرد را به ایران بفروشد در فرودگاه جان‌ اف‌کندی دستگیر شد.
به گزارش جهان،  تسنیم به نقل از رویترز نوشت؛ دادستان‌های آمریکایی یک تبعه سیرالئون را متهم به سعی در جهت فروش ۱۰۰۰ تن اورانیوم کیک زرد به مأمورین مخفی کردند. وی که می‌دانست این مواد به ایران منتقل خواهند شد در نیویورک و در حالی که ظاهرا مقداری از این ماده را در چمدانش به همراه خود داشت دستگیر گردید.

بر اساس ادعانامه‌ای که به دادگاه فدرال فلوریدا ارائه شده است پاتریک کمپل ۳۳ ساله روز چهارشنبه، در فرودگاه بین‌المللی جان اف‌کندی، در حالی که از سیرالئون وارد آمریکا شده بود و پس از اینکه مقداری ماده کیک زرد از پاشنه کفشهایش که در چمدان گذاشته بود، کشف گردید، بازداشت شد.

وی ظاهرا در پاسخ به آگهی مندرج در وب‌سایت Alibaba.com در ماه می ۲۰۱۲ مبنی بر خرید اورانیوم توسط یک مأمور مخفی آمریکایی که خود را به عنوان نماینده ایرانی‌ها در این کشور معرفی کرده بود، دست به اقدام زده بود.

کمپل توافق کرده بود که با نمونه‌هایی از کیک زرد به میامی سفر کند تا در آنجا این خریدار جعلی بتواند خلوص اورانیوم مذکور را شناسایی کند.

وی که اولین جلسه دادگاه خود را دیروز (پنجشنبه) در نیویورک گذراند در صورت اثبات جرم نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران و همچنین قانون قدرت‌های اقتصادی اضطراری بین‌المللی ممکن است به ۲۰ سال حبس و ۱ میلیون دلار جریمه محکوم شود.

آمریکا و متحدین غربی آن ایران را تحت فشار گذاشته‌اند تا برنامه غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند اما ایران بارها اعلام کرده که برنامه هسته‌ای این کشور تنها دارای اهداف صلح‌آمیز بوده و تحقیقات بازرس‌های آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و حتی سازمان‌های اطلاعاتی غربی نیز گواهی بر این اظهارات هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *