سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - 11 Jun 2024
 
۰

ترخیص‌داروهای‌دپوشده درگمرک تاپایان‌هفته

خروج ۲۱۰ تُن دارو از فرودگاه امام
شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۳۶
کد مطلب: 305164
معاون گمرک از ترخیص ۲۱۰ تُن دارو تا پایان هفته گذشته و ترخیص مابقی داروها تا پایان هفته جاری خبر داد و گفت: از بانک مرکزی خواستیم ۴ نماینده ویژه تا پایان ترخیص داروها در گمرک حضور داشته باشند.
به گزارش جهان، محمدرضا نادری در گفت‌وگو با تسنیم در خصوص وضعیت ترخیص داروهای دپو شده در گمرک تا پایان هفته گذشته، اظهار داشت: در مجموع تا پایان هفته قبل ۲۱۰ تن دارو از گمرک احضار شده ولی ۱۸۰ تن از گمرک خارج شده است.

وی با بیان اینکه احتمالاً تا پایان آخرین روز هفته گذشته (پنج‌شنبه ۱۷ مردادماه) ۳۰ تُن دیگر از داروها نیز ترخیص و از گمرک خارج شده است، افزود: کلاً ۳۳۰ تن دارو در گمرک وجود داشت که با استقرار نمایندگان بانک مرکزی، وزارت صنعت،‌ وزارت بهداشت و گمرک این داروها به تدریج در طول هفته قبل و مابقی در هفته جاری ترخیص می شوند.

معاون امور گمرکی گمرک از ترخیص داروهای باقی مانده در گمرک تا پایان هفته جاری خبر داد و گفت: در جلسه‌ای که عصر چهارشنبه (۱۶ مردادماه) با نمایندگان بانک مرکزی و وزارت بهداشت داشتیم از آنها خواستیم تا پایان ترخیص داروهای باقی مانده در گمرک حضور داشته باشند که این درخواست با موافقت بانک مرکزی همراه شد؛ پیشتر قرار بود نمایندگان ویژه دستگاه‌ها به مدت یک هفته در گمرک حضور داشته باشند.

به گزارش تسنیم، طبق اعلام بانک مرکزی از روز شنبه ۱۲ مردادماه نمایندگان ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت بهداشت، بانک مرکزی و گمرک به‌منظور بازدید چگونگی ترخیص دارو و کالای اساسی در گمرک مستقر شدند.

بعد از آنکه دپوی کالای اساسی و دارو در گمرک با اعتراض دستگاه‌های مختلف و سرانجام با دستور ویژه معاون اول رئیس جمهور به بانک مرکزی و وزارت بهداشت همراه شد صبح روز چهارشنبه ۹ مردادماه جلسه‌ای اضطراری در ساختمان میرداماد بانک مرکزی تشکیل شد.

طبق اخباری که از جلسه اضطراری بانک مرکزی با مسئولان وزارت بهداشت و گمرک جمهوری اسلامی ایران بیرون آمد قرار شد از روز (شنبه ۱۲ مردادماه) ترخیص دارو و کالاهای اساسی با حضور نمایندگان این دستگاه‌ها در گمرک آغاز شود.

برهمین اساس با اعلام بانک مرکزی به‌منظور رفع مشکلات مربوط به واردکنندگان کالاهای وارد شده در گمرک فرودگاه حضرت امام خمینی(ره) از روز شنبه مورخ دوازدهم مردادماه به‌مدت یک هفته نمایندگان «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی»، «وزارت صنعت ، معدن و تجارت»، «گمرک» و «بانک مرکزی» در محل حضور یافتند تا نسبت به رفع مشکلات مربوط به واردات داروهای مورد اشاره هماهنگی‌های لازم صورت پذیرد.

طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر "عدم ترخیص دارو و کالای اساسی از گمرک به‌خاطر مشکلات ارزی" سوژه اول تمام رسانه‌ها محسوب می‌شد و در مقابل مسئولان مربوطه در بانک مرکزی توجیهات خاصی را درباره ممانعت از ترخیص این محصولات اعلام می‌کردند.

محمود بهمنی سکاندار فعلی بانک مرکزی بارها در سخنانی علت جلوگیری از ترخیص دارو و کالاهای اساسی را حفظ بیت‌المال عنوان کرده و گفته بود: اجازه نمی‌دهیم با ترخیص دارو و کالای اساسی با ارز ۱۲۲۶ تومان بیت المال به هدر رود.

البته ممانعت بانک مرکزی از ترخیص دارو و کالاهای اساسی از گمرک موجب شد تا محمدرضا نادری معاون امور گمرکی گمرک شخصاً وارد عمل شود و با قبول مسئولیت نسبت به ترخیص دارو از فرودگاه امام خمینی اقدام کند. نادری می‌گوید: فقط به‌خاطر جان بیماران شخصاً دستور دادم که ۵۰ درصد از داروها از گمرک از ۷ مردادماه ترخیص شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *