پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱
۳
عضو هیئت رئیسه مجلس:

مجلس نسبت به کسانی که در فتنه نقش منفی ایفا کردند، بی‌تفاوت نیست

بنای اکثریت مجلس بر تعامل با دولت جدید است
جمعه ۱۸ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۰:۳۹
کد مطلب: 304997
عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه حتماً رئیس‌جمهور انتظار ندارد مجلس چشم‌بسته به کابینه پیشنهادی رأی دهد، گفت: مجلس نمی‌تواند نسبت به افرادی که در فتنه ۸۸ نقش ایفا کردند، بی‌تفاوت باشد.
مجلس نسبت به کسانی که در فتنه نقش منفی ایفا کردند، بی‌تفاوت نیست
به گزارش جهان، دکتر محمد دهقان نماینده مردم طرقبه در خانه ملت با اشاره به کلیت کابینه پیشنهادی رئیس جمهور، اظهار داشت: بنای اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان مجلس بر تعامل با دولت جدید است.
 
وی افزود: به همین دلیل هم با اینکه امکان دارد نقص‌هایی در هر یک از وزرای پیشنهادی مشاهده کنند اما مجلس به اکثریت کابینه پیشنهادی رأی اعتماد خواهد داد چرا که مجلس به دنبال بهانه‌جویی و بهانه‌تراشی نیست.
 
دهقان اضافه کرد: این طور نیست که مجلس بخواهد ایراداتی که ممکن است برخی وزرای پیشنهادی داشته باشند، مستمسک قرار داده و به خاطر آن ایرادات به کابینه پیشنهادی رأی ندهد و این اتفاق نمی‌افتد.
 
عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در این خصوص توضیح داد: بالاخره هر انسانی ایرادی دارد و مجلس از بعضی ایرادات طبیعی و جزئی اغماض می‌کند اما در کنار این موضوع نمایندگان مجلس چند دغدغه دارند که آن دغدغه‌ها ایراد جزئی نیستند بلکه آنها خط قرمز مجلس هستند.
 
عضو هیئت رئیسه مجلس نهم، اولین دغدغه نمایندگان را داشتن سلامت اقتصادی وزرای پیشنهادی و اطرافیان آنها دانست و گفت: کسی که می‌خواهد بخشی از اداره امور کشور را بر عهده بگیرد، باید سابقه، تجربه و گذشته‌ خود و اطرافیان نزدیکش پاک باشد.
 
دهقان افزود: البته برخی افراد از لحاظ مالی خودشان دارای سلامت هستند اما ممکن است به خاطر اینکه می‌خواستند در قدرت بمانند به افراد ناپاکی باج داده باشند که این موضوع محل اشکال است.
 
وی اضافه کرد: افراد می‌فهمند که اگر خودشان ناپاکی اقتصادی داشته باشند با آنان برخورد می‌شود اما به خاطر اینکه برای‌شان قدرت از ثروت دنیا هم شیرین‌تر است، به خاطر ماندن در قدرت حاضرند به اصحاب قدرت و ثروت باج دهند که مجلس این موارد را بررسی می‌کند.
 
نماینده طرقبه در مجلس گفت: نمایندگان مجلس روی موارد اینچنینی یا اخباری که درباره این موضوعات پخش می‌شود، حساسیت دارند و ارزیابی می‌کنند که این مطالب چقدر صحت دارد.
 
دهقان متذکر شد: منظورمان از طهارت اقتصادی این نیست که خود وزیر پیشنهادی صرفاً پاک باشد بلکه منظور این است که افراد ناپاک اطراف او تجمع نکنند و به‌نظرم این موضوع برای اکثریت نمایندگان حساسیت دارد.
 
عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان اینکه هیچ‌یک از نمایندگان بر اساس توهم نظر نمی‌دهد بلکه بر اساس گذشته و سابقه مکتوب و مضبوط افراد نظر می‌دهند، تصریح کرد: نکته بعدی کارآمدی وزرای پیشنهادی است که تأکید داریم کسی که می‌خواهد بخشی از اداره امور کشور را به دست گیرد، باید فردی توانمند و کارآمد باشد.
 
دهقان ادامه داد: وزرای پیشنهادی باید با وزارتخانه‌هایی که برای تصدی آنها معرفی شده‌اند، ارتباط و نسبت به آن شناخت و تخصص داشته باشد و اگر کسی فاقد این ویژگی ضروری باشد، نمایندگان به این مسأله هم به عنوان نقطه منفی نگاه می‌کنند.
 
وی با یادآوری اینکه حتماً سوابق، توان و گذشته افراد نسبت به اینکه مجلس به او رأی دهد یا ندهد کمک می‌کند، خاطر نشان کرد: ما وزارتخانه تشکیل دادیم که فرد کارآمدی برود و مشکلات مردم را حل کند وگرنه اگر قرار باشد یک فرد ناکارآمد سکان وزارتخانه‌ای را بر عهده گیرد، قطعاً با مشکل مواجه می‌شویم.
 
«وزیر ناکارآمد و ناتوان، معاونانی از جنس خودش انتخاب می‌کند و طبعاً این وظیفه مجلس و نمایندگان ملت است که نسبت به این مسأله توجه ویژه‌ای داشته باشند».
 
نماینده طرقبه و چناران در مجلس در ادامه به بیان دغدغه سوم نمایندگان مجلس پرداخت و گفت: نکته سوم، در اصل برای نمایندگان معیار اول و آن هم وفاداری به نظام اسلامی است.
 
دهقان افزود: کسی که می‌خواهد وزیر جمهوری اسلامی ایران شود، باید به نظام و هنجار‌های آن وفادار بوده باشد؛ این وفاداری هم به سخن گفتن نیست بلکه در سابقه افراد این موضوع سنجیده می‌شود.
 
«یکی از شاخصه‌های وفاداری یا عدم وفاداری به انقلاب اسلامی، مواضع فرد پیشنهاد شده در جریان فتنه 78 و 88 است؛ کسی که در فتنه‌ 78 و 88 به این نظام و انقلاب وفادار نبوده، ممکن است در فتنه‌هایی که دشمنان در آینده برای ما ایجاد کنند، نقش ایفا کند و لذا ما نمی‌توانیم به فردی که قبلاً وفاداری خود را به اثبات نرسانده، اعتماد کنیم و او را در صدر بخشی از نظام اسلامی قرار دهیم».
 
دهقان با تأکید بر اینکه وفاداری کارگزاران نظام برای ما از همه چیز مهم‌تر است و موضوع فتنه هم یک مسأله سیاسی، جناحی یا گروهی نیست، اضافه کرد: ما می‌فهمیم که آقای روحانی رئیس‌جمهور ایران شده و کسانی هم که قرار باشد انتخاب شوند، طبعاً باید هم‌تراز فکری با او باشند.
 
وی ادامه داد: ما در این موضوع تردید و توقعی نداریم که یک فرد از جناح دیگر در کابینه حضور داشته باشد و اصلاً مجلس انتظار ندارد آقای روحانی وزیری از یک جناح دیگر معرفی کند ولی مجلس توقع دارد افرادی که قرار است وزیر جمهوری اسلامی ایران شوند، انسان‌های وفادار به این انقلاب و البته وفاداری‌شان به انقلاب را هم در گذشته ثابت کرده باشند.
 
دهقان متذکر شد: اگر فردی در فتنه 78 که ماجرای کوی دانشگاه اتفاق افتاد، نه تنها وفادار نبوده بلکه عکس منافع نظام عمل کرده، مجلس حتماً نسبت به این فرد حساسیت نشان خواهد داد.
 
این عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه ملت کاملاً می‌فهمند که در فتنه 88 چه خبر بود، گفت: فتنه 88 برای قرار دادن مردم در مقابل یکدیگر و ایجاد یک جنگ داخلی و نابود کردن نظام اسلامی بود.
 
دهقان افزود: کسانی که در آن فتنه نه‌تنها وفاداری خودشان به نظام را ثابت نکردند، بلکه نقش منفی هم ایفا کردند، طبعاً مجلس نسبت به این افراد نمی‌تواند بی‌تفاوت باشد.
 
وی با تأکید بر اینکه آقای رئیس‌جمهور حتماً توقع ندارد مجلس چشم‌بسته به کابینه پیشنهادی او رأی دهد، گفت: ما هم احترام آقای رئیس‌جمهور را خواهیم داشت و هم قصد تعامل و برخورد مثبت با وزرای پیشنهادی را و به دنبال خُرده‌گیری و مچ‌گیری و بهانه‌ جویی نیستیم.
 
این عضو هیئت رئیسه مجلس در عین حال تصریح کرد: مسائلی کلان و اساسی وجود دارد که حتماً اگر با آقای رئیس‌جمهور هم گفت‌وگو شود، نسبت به آنها حساسیت خواهد داشت ولی ما الآن باید خودمان تصمیم بگیریم؛ آن‌هم نه بر اساس نگاه‌های سیاسی و گروهی یا سلایق شخصی.
مرجع : فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ببینیم در عمل هم همین اتفاق خواهد افتاد؟
بدبیال تحقق رای ملت باشید.با رییس جمهور ملت ایران همکاری کنید و سنگ اندازی نکنید که ملت بزرگ ایران بیدار می باشدو رفتار شما را رصد می کند.
امید
اون 49 درصدی هم که به رئیس جمهور رای ندادن ملت فقط اون 51 درصد ملت نیستند خواسته هایی دارن