دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - 17 Jun 2024
 
۰

روز قدس بیانگر وحدت جهان اسلام است

چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۴۰
کد مطلب: 303097
رئیس قوه قضاییه راهپیمایی روز قدس را بیان و گفتمان وحدت جهان اسلام در برابر رژیم صهیونیستی اعلام کرد و گفت: امسال نیز ملت با بصیرت ایران اسلامی در روز قدس در جبهه‌ای یکپارچه ندای آزادی فلسطین و مظلومیت فلسطینی‌ها را فریاد خواهند زد.
به گزارش جهان به نقل از اداره‌ کل روابط‌ عمومی و تشریفات قوه قضاییه، آیت‌الله‌ ‌آملی لاریجانی در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی گفت: روز قدس در واقع ابتکاری عظیم از حضرت امام (ره) بود برای اینکه همه ملل مسلمان جهان را در فریاد بر سر غاصبان فلسطین و استکبار و رژیم صهیونیستی متحد کنند.

آیت الله آملی لاریجانی تأکید کرد: ملت بزرگ و با بصیرت ایران هر سال بر عظمت روز قدس افزودند و هیچگاه دلسرد نشدند و امروز نیز که ملت فلسطین تنهاست باز هم کشور و ملت ما حامی مردم مظلوم فلسطین است.

رئیس قوه قضاییه افزود: متأسفانه حتی آنها که مدعی برادری میان مسلمانان هستند وقتی در برخی کشورهای اسلامی بر سر کار آمدند راههای منتهی به فلسطین را بستند و مظلومیت و تنهایی ملت فلسطین را بیشتر به رخ کشیدند اما در همین حال ملت بصیر و بزرگ ایران حتی در شرایط سختی و گرفتاری خود و زمان جنگ تحمیلی هم مدافع ملت فلسطین بود و امروز نیز همچنان آنان را تنها نخواهد گذاشت.

آیت الله آملی لاریجانی در ابتدای این جلسه با تسلیت شهادت حضرت علی (ع) و گرامیداشت شبهای قدر و با ابراز امیدواری نسبت به استفاده مؤمنان و مسلمانان و شیعیان از این شبهای با برکت و دستیابی به انوار محبت و الطاف الهی و ائمه اطهار (ع)، حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) را اقیانوس بیکران معارف الهی توصیف کرد و گفت: امیر مؤمنان حضرت علی (ع) اقیانوس بیکران معارف حقه الهی است و کلمات آن حضرت در باب توحید و معارف الهی کلمات ارزشمندی است که هیچ مثالی جز در آیات الهی و کلام رسولان الهی نمی‌توان برای آن یافت.

رئیس دستگاه قضا افزود: حضرت علی (ع) اقیانوس بیکران زهد و عمل خالصانه و اقیانوس بی‌کران شناسایی انسان در هر جهتی از جهات انسانی است و بحری عمیق است که کلمات و دیدگاههای آن حضرت بر حسب آنچه که در تاریخ آمده نوری تابیده بر بشریت است که با اتکا به آن می‌توان راه رسیدن به قلل کمال الهی را پیمود.

رئیس قوه قضاییه سپس با بیان مراتب زهد، تقوا، شناخت و معارفی که از سوی امیر‌المؤمنین علی (ع) برای بشریت به یادگار مانده است، درک عمیق مفهوم توحید را نخستین محوری دانست که می‌توان از کلمات و روایات حضرت علی(ع) استخراج و برای بشریت تبیین کرد.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به اینکه «بی‌جهت نبوده که حضرت امیر (ع) به حسب نقل در خطبه شقشقیه فرموده‌اند: یَنْحَدِرُ عَنِّى السَّیلُ وَ لا یَرْقى اِلَىَّ الطَّیْرُ، سیلاب از بلندای من فرو می‌ریزد و هیچ پرنده‌ای به بلندای من نمی‌رسد گفت: این کلمات از یک انسان متواضع عارف باالله تعابیر عجیبی است و در توحید، کلمات حضرت مثال ندارد و نظیر آن را در کلام حق تعالی و رسولان گرامی او نمی‌توان یافت و صدها و بلکه هزاران تعبیر توحیدی عمیق در نهج البلاغه و غرر الحکم در روایات منسوب به حضرت یافت می‌شود.

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه افزود: یک تعبیر عمیق را برای تبرک در این جلسه و این شبهای عزیز از امام (ع) انتخاب کردم که فرموده‌اند کَائِنٌ لاَ عَنْ حَدَث خداوند موجودی است نه از حدوث مَوْجُودٌ لاَ عَنْ عَدَمٍ موجودات دیگر همه مسبوق به عدم هستند به هر کیفیتی حتی آنهایی که به حسب استدلال و براهین حکمت، قدیم زمانی هستند ولی مسبوق به عدم ذاتی هستند مَوْجُودٌ لاَ عَنْ عَدَمٍ مَعَ کُلِّ شَیْ‏ءٍ لاَ بِمُقَارَنَة حق تعالی با هر چیزی هست اما نه به صورت مقارنه، غَیْرُ کُلِّ شَیْ‏ءٍ لاَ بِمُزَایَلَةٍ غیر از هر چیزی است اما نه غیری که جدا شدنی باشد. ما در غیریتمان جدا می‌شویم ولی حق تعالی جدا شدنی نیست. فَاعِلٌ لا بِمَعْنَى الْحَرَکَاتِ وَالآلةِ خداوند فاعل است اما نه با حرکتی مثل حرکت انسانها. بَصِیرٌ إذْ لاَ مَنْظُورَ إلَیْهِ مِنْ خَلْقِهِ خداوند بصیر است اما از زمانی که هیچ منظورالیهی‌ هم نبوده. ما انسانها بصیر هستیم چون به چیزی می‌نگریم و بصیر می‌شویم. اما خداوند بصیر است حتی در همان زمانی که هیچ چیزی نبوده است که به او بنگرد مُتَوَحِّدٌ اِذْ لا سَکَنَ یَسْتَانِسُ. بِهِ وَ لا یَسْتَوْحِشُ لِفَقْدِهِ خداوند متوحد است از آن زمانی که هیچ سکنی و هیچ دم خوری نبوده است که خداوند به او مأنوس بشود. چه بسا این« اِذ » را بشود به معنای زمانی هم نگرفت. تعلیل بگیریم که خداوند متوحد است «چون» هیچ دم خوری که با او انس بگیرد، نیست.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: حق تعالی همیشه در کمال عز خودش مستغرق است همانطور که زمانی که هیچ شی‌ای نبوده است خداوند متوحد بوده است حالا هم همین‌طور، چنانکه عطار نیشابوری در آن شعر بسیار بلند و زیبایش گویی فرمایش حضرت را به شعر آورده است که دائما او پادشاه مطلق است / در کمال عز خود مستغرق است/ او به سر ناید ز خود آنجا که اوست / کی رسد عقل وجود آنجا که اوست.

رئیس قوه قضاییه به روایت دیگری اشاره کرد و گفت: مرحوم آخوند خراسانی که حوزه‌های علمیه بر سر خوان نعمت او نشسته‌اند در ذیل این جمله عطار به روایت بسیار بلندی که همان ترجمان فرمایش حضرت امیر سلام ا... علیه است اشاره می‌کند. در یک روایتی در توحید صدوق از امام موسی کاظم (ع) اینطور آمده است و جناب آخوند خراسانی (قدس سره) این روایت را در بیان معنای این شعر آورده است. «کان الله و لم یکن معه شی» خداوند بود و هیچ شی‌ای با او نبود «وَ هُوَ الآنَ کَما کانَ»؛ الان هم همینطور است. حق تعالی الان هم متوحد است و در واقع خداوند در آن مرحله وجود که غیب است الان هم همانطور است و این روایت عجیبی است که جا دارد انسان بصورت مستقل پیرامون آن به تأمل بپردازد.

رئیس دستگاه قضا به موضوع حقیقت انسان در روایات منسوب به حضرت امیر (ع) به عنوان محور دیگری از کلمات حضرت علی (ع) اشاره کرد و گفت: در باب حقیقت انسان کلمات حضرت کلمات عجیبی است و در غررالحکم قریب به بیست فقره مطالبی در باب معرفت نفس یعنی همان چیزی که غایت آمال عارفان است، آمده است.

آیت الله لاریجانی افزود: امام (ع) بر حسب نقل فرمودند العارف من عرف نفسه عارف کسی است که نفس خودش را شناخت. اعظم الجهل، جهل الانسان امر نفسه بزرگترین جهل این است که انسان نفس خودش را نشناسند. اعظم الحکمه، معرفه الانسان نفسهبزرگترین حکمت این است که انسان نفس خودش را بشناسد. أفضَلُ العَقْل مَعرِفَتهُ بنَفسَه بالاترین عقل این است که انسان خودش را بشناسد و یا این تعبیر که کیف یعرف غیره من یجهل نفسه چطور انسان می‌تواند غیر خودش را بشناسد در حالیکه خودش را نمی‌شناسد و این کلمات، کلمات تکان دهنده‌ای در باب معرفت نفس است که اهل الله و عرفا به آن توجه دارند و تلاش دارند که از این آب و گل بدن بیرون بیایند و وجودی را که دارند ولی به آن توجه ندارند را بشناسند.

رئیس دستگاه قضا افزود: تعابیر منقول از حضرت امیر (ع) تازیانه حرکت برای شناخت انسان از خود است. اگر انسان خودش را بشناسد قدر خودش را هم خواهد شناخت. چون حقیقت وجودی‌اش غیر از این بدن است. و اگر نیاز خودش را بشناسد آنوقت دنبال این حقارت دنیا نخواهد رفت.

رئیس قوه قضاییه سپس به تعابیر حضرت امیر (ع) در باب زهد اشاره و تأکید کرد: در باب زهد نیز حضرت کلمات عجیبی دارند در حکمتی از حکمتهای نهج‌البلاغه آمده است الزُّهْدُ کُلُّهُ بَیْنَ کَلِمَتَینِ مِنَ الْقُرْآنِ تمام زهد بین دو کلمه قرآن است. لِکَیْلاَ تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَکُمْ وَلاَ تَفْرَحُوا بِمَا آتَاکُمْ یعنی «انسان بر آن چیزی که از دست می‌دهد تأسف نخورد و به آن چیزی که برایش هم می‌آید شادی پیدا نکند.» البته این شدنی نیست و برای اینکه ما به عمق این حرف برسیم باید جای دیگری را درست کرد. باید معرفت دیگری برای خود انسان آشکار بشود تا بتوانیم به این مضمون برسیم. حضرت امیر (ع) به اجمال به همین اشاره می‌کنند که زهد بین این دو کلمه است.

رئیس قوه قضاییه افزود: در عبارت دیگری حضرت علی (ع) فرمودند فَلاَ یَکُنْ أَفْضَلَ مَا نِلْتَ فِی نَفْسِکَ مِنْ دُنْیَاکَ بُلُوغُ لَذَّةٍ أَوْ شِفَاءُ غَیْظٍ «اینطور نباشد که آن بیشترین چیزی که در دنیا به آن می‌رسی رسیدن به لذت یا شفاء یک خشم باشد.» در واقع باید «إِطْفَاءُ بَاطِلٍ أَوْ إِحْیَاءُ حَقٍّ» باشد یعنی همان چیزی که مسیر امیر مومنان(ع) در زندگی بود که نگاهش به اطفاء باطل و احیاء حق بود. در واقع این مسیر، مسیر نورانی برای شیعیان حضرت است که باید در این دنیای پر آشوبی که زندگی می‌کنیم و باطل از همه طرف سرازیر است به آن توجه کرد.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: ما اگر پیروان آن حضرت هستیم هم در اطفاء باطل هم در احیاء حق باید همین مسیر را طی کنیم.

در ادامه این جلسه بحث و بررسی درباره پیش نویس طرح دادرسی الکترونیکی و آیین دادرسی جرایم رایانه‌ای ادامه یافت و بندهایی از آن به تصویب مسئولان عالی قضایی رسید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *