شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰

آخرین فردی که از کابینه خداحافظی می‌کند

چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۳۸
کد مطلب: 302986
با برگزاری مراسم تنفیذ و تحلیف روسای جمهور تا ۳ روز دیگر و استقرار وزرای کابینه تدبیر و امید، آخرین نفری که از دولت احمدی نژاد با تحویل کلید خزانه بانک مرکزی به روحانی ساختمان شیشه‌ای میردادماد را ترک خواهد کرد، محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، این روزها اسامی مختلفی از سوی برخی منابع آگاه یا نزدیکان به رئیس جمهور منتخب و رسانه ها به عنوان وزرای پیشنهادی روحانی برای تشکیل کابینه یازدهم مطرح می شود و محافل بحث اعضای کابینه دولت تدبیر و امید داغ شده و نام‌های بسیاری شنیده می شود.

این در حالی است که تا ۳ روز دیگر مراسم تنفیذ و تحلیف روسای جمهور برگزار می شود و شاید در این مراسم باشد که از برخی چهره های مطرح در کابینه روحانی رونمایی شود. در عین حال پیش بینی می شود بلافاصله پس از برگزاری مراسم تنفیذ و تحلیف، وزرای پیشنهادی به عنوان سرپرستان جدید وزارتخانه ها و دستگاه ها مستقر شوند تا برای اخذ رای اعتماد به مجلس پیشنهاد شوند.

حسن روحانی اعلام کرده است که برخی از اعضای کابینه دولت تدبیر و امید مشخص شده اند و برخی دیگر نیز به زودی مشخص و اسامی آنها اعلام خواهد شد. در عین حال روحانی چندی پیش در دیدار با نمایندگان مجلس برخی از اعضای کابینه خود را رونمایی کرد تا پس از استقرار در کاخ ریاست جمهوری رای اعتماد آنها را بگیرد.

با این تغییرات وزرای دولت فعلی اتاق‌های خود در وزارتخانه ها را ترک کرده و وزرای پیشنهادی جدید جایگزین آنها خواهند شد و در این میان، تنها کسی که دیرتر از همه تغییر خواهد کرد و از دولت می رود، رئیس کل بانک مرکزی است، حتی به نظر می رسد وزرای دولت آینده به زودی رای اعتماد را از مجلسیان گرفته و در پست‌های خود مستقر شوند و در این فرآیند آخرین فردی که از کابینه احمدی نژاد خداحافظی خواهد کرد و اتاق خود در طبقه هجدهم ساختمان شیشه ای میرداماد را ترک خواهد کرد، بهمنی است که آنهم دلایل قانونی خود را دارد.

براساس قانون، رئيس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران به پيشنهاد رئيس جمهور و بعد از تائيد مجمع عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران با حکم رئيس جمهور منصوب می‌شود.

اعضای مجمع بانک مرکزی متشكل از رئيس جمهور (رياست مجمع)، وزير امور اقتصادی و دارايی، معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور و دو نفر از وزرا به انتخاب هيأت وزيران است و تا زمانی که این مجمع با اعضای جدید تشکیل نشود، رئیس کل فعلی به کار خود ادامه خواهد داد.

بهمنی از ۲۲ مهرماه سال ۸۶ با عنوان دبیرکلی وارد بانک مرکزی شد و در تاریخ دوم مهرماه سال ۸۷ تاکنون نیز ریاست کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را بر عهده داشته است.

البته پیش از این بحث‌هایی از سوی مجلسیان در دوره های پیشین مبنی بر اینکه رئیس کل بانک مرکزی نیز باید از مجلس رای اعتماد بگیرد و مانند وزرا باید از سوی رئیس جمهور به مجلس پیشنهاد شود تا رئیس کل بانک مرکزی ملزم به پاسخگویی به مجلسیان باشند، مطرح شده بود که در نهایت این طرح به فراموشی سپرده شد و کماکان قانون قبلی به قوت خود باقی است.

در عین حال، در تبصره ۲ ماده ۸۸ قانون برنامه پنجم توسعه نیز شروطی برای تعیین رئیس کل بانک مرکزی تعیین شده و آمده است: رئیس کل بانک مرکزی باید از میان متخصصان مجرب پولی، بانکی و اقتصادی با حداقل ۱۰ سال تجربه کاری و تحصیلات حداقل کارشناسی ارشد در رشته های مرتبط و دارای حسن شهرت انتخاب شود.

در این روزها که اسامی گوناگونی برای آخرین کلیددار روحانی در ساختمان لاجوردی بانک مرکزی مطرح می شود، این ویژگی ها چندان به چشم نمی خورد و لازم است که حسن روحانی با توجه به این ویژگی ها، کلید خزانه بانک مرکزی را به این فرد بسپارد. متخصص به این معنا است که فردی که به عنوان رئیس کل انتخاب می شود، کسی باشد که سالها در این زمینه فعالیت کرده باشد و ارکان و ویژگی های مختلف بانک را بشناسد و صرف داشتن تحصیلات عالیه در این زمینه کافی نیست.

با داغ شدن بحث انتخاب رئیس کل جدید بانک مرکزی موضوع استقلال بانک مرکزی هم دوباره مطرح شده است، استقلال به این معنا که بانک مرکزی و رئیس آن تحت امر و دستور رئیس جمهور نباشد و مجبور به قبول درخواست‌های رئیس جمهور برای چاپ پول و غیره نباشد، به عبارت دیگر کسی به رئیس بانک مرکزی دستور ندهد، در وظایف وی دخالت نشود و کارمند دولت محسوب نگردد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *