چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۰

دوامام وبرادر چندسال اختلاف سنی داشتند؟

سه شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۱۲
کد مطلب: 301389
پیشوای دوم جهان تشیع امام حسن (ع) نخستین مولود نورانی از پیوند فرخنده حضرت علی (ع)با دختر گرامی پیامبر اسلام فاطمه زهرا(س)بود.
به گزارش جهان به نقل از خبرآنلاین، در نیمه ماه رمضان سال سوم هجرت در شهر مدینه دیده به جهان گشود.امام حسن از دوران جد بزرگوارش چند سال بیش تر درک نکرد; زیرا او تقریباً هفت سال بیش تر نداشت که پیامبر اسلام (ص)رحلت نمودند. پس از رحلت پیامبر تقریباً سی سال در کنار پدرش امیرمؤمنان قرار داشت .پس از شهادت علی (در سال ۴۰هجری ) به مدت ده سال امامت امت را بر عده داشت . در سال ۵۰ هجری با توطئه معاویه بر اثر مسمومیت در سن ۴۸سالگی به درجه شهادت رسید . در قبرستان بقیع در مدینه مدفون گشت .(۱)

امام حسین (ع) در سوم شعبان سال چهارم هجری در شهر مدینه دیده به جهان گشود.

امام حسین مدت شش سال از دوران کودکی خود را در زمان جد بزرگوار خود سپری کرد . پس از رحلت آن حضرت , مدت سی سال در کنار پدرش حضرت علی زندگی کرد . در حوادث مهم دوران خلافت ایشان به صورت فعال شرکت داشت . پس از شهادت امیر مؤمنان مدت ده سال در صحنه سیاسی و اجتماعی در کنار برادر بزرگوار خویش امام حسن قرار داشت . پس از شهادت امام حسن به مدت ده سال , در اوج قدرت معاویه ,بارها با وی به مخالفت برخاست .پس از مرگ وی نیز در برابر حکومت پسرش یزید قیام کرد . در محرم سال ۶۱جری در سرزمین کربلا به شهادت رسید.(۲)

ابن شهر آشوب ذکر کرده که ولادت آن حضرت بعد از ده ماه و بیست روز از ولادت برادرش امام حسن علیه السّلام بود. آن روز سه شنبه یا پنجشنبه سال چهارم از هجرت بود. در روایت دیگر امده که بین آن حضرت و برادرش فاصله نبود ،مگر به قدر مدّت حمل . مدّت حمل ،شش است. (۳)

پی نوشت ها:
۱ . سیره پیشوایان , ص ۸۷.مهدی پیشوایی , قم ،موسسه امام صادق (ع) ،۱۳۷۹ ش ، چاپ ۱۱ .
۲ .همان , ص ۱۴۳ .
۳ .منتهی الامال ، ج۱ ، ص ۵۲۲ ،شیخ عباس قمی ،قم ،انشارات هجرت ،۱۳۷۸ ، چاپ سیزدهم .
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *