پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۲
مشروح نشست رییس جمهور منتخب و مجلس؛

روحانی: دولت با کمک مجلس مشکلات را حل می کند/ از همه لیست‌ها استفاده خواهیم کرد

لاریجانی: ارتش مصر از افتخارات دفاعی اسلام است
يکشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۲ ساعت ۲۲:۲۳
کد مطلب: 299303
رئیس جمهور منتخب گفت: دولت با حمایت مجلس می‌تواند مشکلات را حل کند. دولت با کمک مجلس و قوه قضاییه و تمامی نهادها، تشکل‌ها، احزاب و گروه‌ها و با همدلی و همکاری، می‌تواند از سد مشکلات عبور کند.
روحانی: دولت با کمک مجلس مشکلات را حل می کند/ از همه لیست‌ها استفاده خواهیم کرد
به گزارش جهان، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور منتخب در مراسم ضیافت افطاری در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سخنانی، گفت: در برابر دشمن درشت سخن گفتن راه‌حل نیست بلکه باید دشمن و نقشه‌های آن را بشناسیم. باید در برابر نقشه دشمن تدبیر کنیم، باید مدیریت کنیم. سخن گفتن و فریاد زدن گاهی ممکن است زیبا باشد اما حتما کافی نیست. اگر دولت و مجلس برای سهم مشکلات داخلی و مسائل جهانی به نظر واحد برسند، کار بسیار ساده خواهد شد.

وی ادامه‌داد: بعد از پایان انتخابات ریاست جمهوری که الحق مردم در این راه سنگ تمام گذاشتند و شکوه آفریدند و صحنه‌ای را خلق کردند که حتی دشمنان را به حیرت وادار کرد، هیچ‌کس نتوانست در این انتخابات زیبا و با شکوه در داخل و خارج تردید کند.

رئیس جمهور منتخب در ادامه تصریح‌کرد:هیچ‌کس نتوانست لبخند ملت را منکر شود. شادی مردم را همه جهانیان به همراه عنوان برگ زرین تاریخ ایران شاهد و گواه بودند. همه اقوام، مذاهب به صحنه آمدند. پیداست مردم ما احساس کردند که نظام و کشور نیاز به پشتیبانی و حضور دارند و ملت با حضورش، بزرگترین پشتیبانی را انجام داد و راه را تسهیل کرد.

روحانی با بیان اینکه دولت آینده علی‌رغم تمامی مشکلات سه سرمایه بزرگ را در کنار خود دارد، اولین سرمایه را حمایت، اعتماد و کمک مردم دانست و افزود: مردم با همه وجود مشکلات کشور را لمس می‌کنند. اگر کسی مشکل مردم را به آنها نگوید، فقط دل مردم را آزرده و آن‌ها ار عصبانی کرده است. یاوه‌گویی مشکلی را حل نمی‌کند، باید با دل مردم و زندگی‌شان هم‌صدا باشیم.

وی با اشاره به اینکه مردم در این انتخابات نشان دادند و اعلام کردند که برای چهار سال به صحنه آمده‌اند، گفت: باید از این سرمایه بزرگ نظام به خوبی پاسداری کرد.
 
رئیس جمهور منتخب در ادامه دومین سرمایه دولت آینده را حمایت مقام معظم رهبری دانست و گفت: مقام معظم رهبری در ایجاد این حرکت ملی نقش بسزایی داشتند. بیانات، رهنمودها و هدایت‌های ایشان بسیار تاثیرگذار بود. ایشان فرموده‌اند که از دولت آینده حمایت خواهند کرد. حمایت ایشان سرمایه بزرگی برای دولت و همه ما خواهد بود.



روحانی در بخش دیگری از سخنانش سومین سرمایه دولت آینده را همکاری قوای سه‌گانه با یکدیگر دانست و اظهار کرد: دولت با حمایت مجلس می‌تواند مشکلات را حل کند. دولت با کمک مجلس و قوه قضاییه و تمامی نهادها، تشکل‌ها، احزاب و گروه‌ها و با همدلی و همکاری، می‌تواند از سد مشکلات عبور کند. ما با این سه سرمایه و ملت بزرگ و با وجود دشمنان بزرگ بی‌تردید می‌توانیم مشکلات را پشت سر بگذاریم و از این پیچ تاریخی به حول و قوه الهی به کمک حق و با عنایت اهل بیت و توجهات حضرت ولی‌عصر(عج) می‌توانیم عبور کنیم.

رییس جمهوری منتخب در ادامه در تبیین اقدامات انجام شده برای تشکیل کابینه یازدهم گفت: قرار ما بعد از اعلام نتیجه انتخابات تا روز تنفیذ و تحلیف معرفی کابینه بود که این وظیفه من و دوستانمان است که در این راه ترجیح دادم از زاویه دیگری کار را شروع کنم.

روحانی تصریح‌کرد: به ذهنم آمد یک بار دیگر اوضاع کشور را مرور کنم. بر این اساس مسائل کشور را مورد بررسی قرار دادیم و مشکلات و امکانات کشور را بررسی کردیم تا به فکر یارانی باشیم که با این امکانات مشکلات کشور را حل و فصل کنند. برای این منظور چهار کارگروه اقتصادی، سیاست خارجی، سیاست داخلی و مسائل فرهنگی و اجتماعی تشکیل دادیم.

وی افزود: زیر نظر این چهار کمیته 20 کارگروه مشغول به کار هستند، از 500 نفر از صاحبنظران و شخصیت‌های فرهیخته، دانشگاهی، با سابقه کار اجرایی یا قانونگذاری و بسیاری از تشکل‌های مردمی استمداد طلبیدیم تا یک بار دیگر اوضاع کشور را بررسی کنیم.

وی تصریح‌کرد: در این راه از مسوولان فعلی اجرایی کشور نیز استفاده کرده و وضعیت کشور را از آنها جویا شدیم اما نتیجه عملی و گزارشات کارگروه‌ها و مسوولان فاصله زیادی با یکدیگر داشت. کارگروه‌ها وضع کشور را به گونه‌ای دیگر و آمار و ارقامی تشریح می‌کردند و مسوولان فعلی گزارشات کتبی و شفاهی با آمار دیگری می‌دهند که با یکدیگر تفاوت دارد.

رییس جمهور منتخب در ادامه گفت: دولت با شروع کارش در 100 روز اول، تلاش می‌کند واقعیات کشور را به مردم و رهبری و نمایندگان ملت بگوید. دولت آینده خواهد گفت که چه چیزی را تحویل گرفته و با چه مشکلاتی مواجه است و راه‌حل را چگونه می‌بیند.

وی در مورد انتخاب کابینه‌اش گفت: از سوی تشکل‌ها، صاحبنظران و فرهیختگان و سایر دوستان و همچنین کارگروه‌هان اسامی برای تعیین کابینه به ما رسیده است که از همه لیست‌ها استفاده خواهیم کرد. امیدواریم با کمک مجلس در کوتاه‌ترین زمان ممکن، کابینه شایسته برای اداره کشور تشکیل دهیم. این کار به حول و قوه الهی امکان‌پذیر خواهد بود.

رئیس جمهور منتخب تاکید کرد: مجلس، رییس جمهوری و همه یک هدف یعنی پیشبرد کشور دنبال می‌کند. وقتی به آمار و ارقام بودجه نگاه می‌کنیم و گزارشات سازمان مدیریت را مورد بررسی قرار می‌دهیم، به این موضوع پی می‌بریم که ماهیت اجرای بودجه با مصوبه‌اش بسیار فاصله دارد.



وی افزود: باید برای اجرایی شدن بودجه و یا حل برخی از مسائل بودجه همدیگر را یاری کنیم تا بتوانیم در سال جاری، بودجه را اجرایی کنیم.

رئیس جمهور منتخب در ادامه در مورد یارانه‌ها نیز گفت: در بحث یارانه، همانطور که شما می‌دانید، منابع یارانه با هزینه یارانه نقدی فاصله دارد. مجلس برای حل این مشکل راه‌حلی را پیش بینی کرد تا براساس آن حامل‌های انرژی قیمت‌گذاری جدیدی شود، اما قانون اجرا نشد. این در حالی است که باید حداقل از اول تیرماه اجرا می‌شد، فعلا برای صرف منابع هزینه‌ای حرکت‌های سریعی انجام می‌شود و برای تامین منابع درآمدی قدمی برداشته نمی‌شود. هرچه هم گفته می‌شود، می‌گویند دولت آینده این کارها را انجام می‌دهد.

روحانی در ادامه اظهارداشت: دولت آینده ترس و وحشتی از این موضوع ندارد، اما در عین حال حواسمان جمع باشد که این مردم برای حل مشکلات کشور امید بسته‌اند. خوب است همه در این راه قدم برداریم تا پاسخگوی مردم باشیم.

وی در پایان خاطرنشان‌کرد: مباحث زیادی درخصوص قیمت ارز، مشکلات بانک‌ها و یارانه‌ها وجود دارد که به دلیل نزدیکی به اذان مغرب، آنها را طرح نمی‌کنم و در فرصت دیگر با مجلس در میان می‌گذارم.

لاریجانی: روحانی به اصل خویش بازگشت/ وحدت ضرورت دارد

به گزارش تسنیم، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان به بیان حدیث معراج پرداخت و گفت: در این حدیث آمده است که خداوند به پیامبر(ص) فرمودند‌ ای احمد آیا می‌دانی ‌ثمر روزه چیست. پیامبر خدا عرض کرد خیر. خداوند متعال فرمود ثمره روزه کم خوردن و کم گفتن است و ثمره سکوت حکمت و ثمر حکمت معرفت و ثمره معرفت یقین است و وقتی انسانی به یقین برسد، دیگر ترس سپری کردن روزگار را ندارد‌ و این مقام صاحبان رضاست.
 
وی بر همین اساس اظهار امیدواری کرد ‌در ماه مبارک رمضان میدان سازندگی معنوی برای همه ‌نمایندگان فراهم شود.
 
 رئیس مجلس در ادامه سخنان خود گفت: خدمت برادر گرامی حضرت حجت‌الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر روحانی رئیس جمهور محترم و همراهانشان خوشامد عرض می‌کنیم، البته جناب آقای روحانی جزو رجال سیاسی مجلس نیز محسوب می‌شود که سال‌ها در پارلمان مسئولیت‌های مختلف داشته است از این جهت امروز به اصل خویش بازگشتند.
 
 لاریجانی خطاب به حجت‌الاسلام روحانی تصریح کرد: جناب آقای روحانی، جنابعالی میهمان عزیزی برای ما هستید که امروز مسئولیت سنگین قوه مجریه را برعهده گرفتید. خوشبختانه سال‌ها در مسئولیت مهم دبیر شورای عالی امنیت ملی با مسائل کلان کشور از نزدیک آشنا بودید‌ لذا ما امیدواریم این دو برگ یعنی سابقه پارلمانی و سابقه شورای عالی امنیت ملی کمک کند تا در این شرایط حساس که مسائل کشور با پیچیدگی‌های مختلفی مواجه است، بتوانید با تدبیر و اتخاذ تصمیمات عاقلانه و علمی مسیر کشور را هموار کنید.
 
وی برهمین اساس تاکید کرد: البته مسائل کشور با یکدیگر ارتباط وسیعی دارند و طبعا نگاه جامع‌الاساس برای اداره کشور نیاز است اما می‌توان یک ارزیابی کلی از شرایط را در این زمان کوتاه بیان کرد تا فتح بابی برای مذاکرات باشد.
 


رئیس مجلس شورای اسلامی بر همین اساس گفت: نکته نخست این است که در مسائل امنیت داخلی با مسئله پیچیده‌ای مواجه نیستیم گرچه مسائل خردی وجود دارد که باید با تدبیر در آینده به آنها پرداخت تا تبدیل به زخم‌های مزمن نگردند؛ نظیر برخی از شرارت‌ها و سرقت‌های مسلحانه که آرامش روانی جامعه را به هم می‌زند و خوشبختانه هم قوه قضائیه و هم نیروهای نظامی و امنیتی به آن توجه کردند و امروز یکی از مسائلی است که واقعا درگیر است.
 
 لاریجانی اضافه کرد: دوم در مسائل سیاسی داخلی بیش از هر زمان وحدت و همدلی در سطوح مختلف ضرورت دارد تا در مصاف اقتصادی و بین‌‌المللی پشتوانه ملی قوی وجود داشته باشد. پس از انتخابات اخیر این زمینه بیشتر فراهم شده است لذا نگهداری و تعمیق این روحیه وفاق در کشور اهمیت بسیاری دارد‌ چرا‌که قانونگرایی در این نگهداری وفاق بسیار با اهمیت است و ثانیا ایجاد چتر وحدت به تمامی صاحبان آرای متکثر از طریق مشارکت دادن آنها در مسائل و سوم تقویت شعائر دینی و انقلابی و آرما‌ن‌های امام (ره) و رهبر فرزانه انقلاب به این کمک می‌کند.
 
وی تصریح کرد: برخی تندروی‌ها و بداخلاقی‌ها و حرمت‌شکنی‌ها که حتی حرمت حرم را نگه نداشتند، سبب تشدید اختلافات و آشفتگی در برخی ساحت‌های سیاسی شد که باید به عنوان ضایعه سیاسی از آن نام برد.
 


وی افزود: نکته سوم این است که در بعد منطقه‌ای و فضای پرمنازعه چند ساله اخیر و‌ دخالت نیروهای زورگو استراتژی جمهوری اسلامی در مددرساندن به ملت‌ها در جهت تحقق مردمسالاری در نهضت بیداری اسلامی بسیار سنجیده و حکیمانه بود و امروز چه د‌ر لبنان و چه در فلسطین و عراق و افغانستان و چه کشورهای انقلاب شده ظرفیت‌های بزرگ مردمسالاری ایجاد شده که وحشت استکبار و صهیونیسم را باعث شده است البته به همین میزان مخاطرات برای منطقه وجود دارد و گاه مخاطرات تصنعی ایجاد کرده‌اند که نمونه آن د‌ر ایجاد جریان‌های افراطی و تروریستی و دامن زدن به اختلافات مذهبی شیعه و سنی است. 
 
 رئیس مجلس خاطرنشان کرد: امروز این جریان‌های افراطی و تندرو بلای جان مسلمانان شده‌اند که مستمراً ضربه به جامعه مسلمانان می‌زنند گرچه حوادث اخیر مصر نگرانی‌هایی را برای مسلمانان ایجاد کرده است که خود ریشه‌های مختلفی دارد اما باید تلاش کرد این حوادث روند دموکراسی‌خواهی در منطقه را لطمه نزند، بخصوص در مصر که کشور مهمی در عالم اسلام و عالم عرب است و ارتش این کشور به دلیل سوابق درخشان از افتخارات دفاعی اسلام محسوب می‌شود، توقع این است که مراقبت کنند تا این اختلافات سیاسی به جنگ داخلی و کشتار تبدیل نشود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
کارگروه‌ها وضع کشور را به گونه‌ای دیگر و آمار و ارقامی تشریح می‌کردند و مسوولان فعلی گزارشات کتبی و شفاهی با آمار دیگری می‌دهند که با یکدیگر تفاوت دارد.

آقای روحانی! رهبری فرمودند: آمار رسمی کشور را زیر سؤال نبرید.
علی
Iran, Islamic Republic of
آقایون به فرمایشات مقام معظم رهبری مراجعه کنند و ببینند که ایشان چگونه با انصاف از دولت و خدمات کم نظیر آن حمایت کرده اند. البته ایشان هم منکر ضعف های دولت نیستند،لیکن خدمات دولت را نیز ازیاد نبرده اند. دیروز که صحبت آقای روحانی و لاریجانی را از تلویزیون تماشا می کردم تاسف خوردم . مگر این دولت هیچ کار مثبتی انجام نداده است؟ ضعف های این دولت بر کسی پوشیده نیست ولی ای کاش برخی مسئولین نقاط قوت دولت را هم بیان می کردند همان مواردی که همین کاندیداها از آن به عنوان کارهای خوب دولت یادکردند و فقط گفتند آن را با روش و کیفیت بهتری انجام می دهند کارهایی مثل مسکن مهر ، هدفمندی یارانه ها ، سهمیه بندی بنزین ،پرکاری دولت و...