کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

به مناسبت گرامیداشت شهدای ۱۲ تیر

انفعال سینمای ایران در حمله ناو آمریکایی

11 تير 1392 ساعت 12:59

۲۵ سال قبل در این روزها تاریخ بشریت شاهد جنایتی هولناک بود اما سینمای ایران در تمام این سال‌ها نتوانسته است اثری قابل اعتنا در این خصوص تولید کند.


به گزارش جهان به نقل از فارس، ۲۵ سال قبل در تاریخ ۱۲/۴/۶۷ هواپیمای ایرباس پرواز شماره ۶۵۵ ایران به خلبانی شهید محسن رضاییان که دارای ۱۷ سال تجربه خلبانی بود با ۱۶ خدمه و ۲۷۴ مسافر از باند پرواز بندر عباس به مقصد دوبی به پرواز در آمد.

هواپیما در حال اوج گیری در کریدور پروازی بین المللی که روزانه ۱۵۰ هواپیما در آن رفت آمد می کردند قرار داشت که ناگهان هدف دو فروند موشک شلیک شده از ناو آمریکایی وینسنس قرار می گیرد و از صفحه رادار محو و ارتباط آن قطع می شود.

پس از این حادثه دولت آمریکا مدعی می شود که هواپیما در حال کم کردن ارتفاع و نزدیک شدن به طرف رزم ناو بوده و از دید مسئولین جنگنده اف ۱۴ به نظر آمده است .

پنج سال قبل و در تاریخ ۱۲ تیر ماه سال ۸۷ سینماگران ایرانی برای اولین بار یاد و خاطره این فاجعه بزرگ انسانی را زنده نگه داشتند.اما اکنون در حالی‌که ۵ سال از حضور جمعی از سینماگران در بیستمین سالروز حادثه انفجار هواپیمای ایرباس توسط ناو آمریکایی در خلیج فارس می گذرد و اثر قابل توجهی درباره این موضوع ساخته نشده‌است.در این مدت سینمای هالیوود بارها و بارها با ساخت آثاری نظیر پرسپولیس،سیصد، کشتی‌گیر، سنگسار ثریا،روسری طلایی، فصل کرگدن، آرگو و اخیرا گلاب به فرهنگ و تمدن ایران و مردمان ایرانی حمله کرده است و تصویر نادرستی از ایرانیان به مردم جهان ارائه داده اما سینمای ایران نه تنها در تمام این سال‌ها در مقابل تمامی این آثار موضعی منفعلانه داشته است، بلکه ۲۵ سال پس از حادثه تلخ حمله ناو آمریکایی هواپیمای ایرباس پرواز شماره ۶۵۵ ایران اما هنوز هیچ فیلمی در این رابطه ساخته نشده است.

البته در این تمام این‌سال‌ها در این خصوص چند کار انیمیشن از جمله دو فیلم انیمیشن به نام «جنایت وینسنس در آسمان» و ««دریای سرخ» و مستند‌های «موج زنده» ساخته حبیب احمدزاده، «آتش در دریا» ساخته ماکان آشوری و احسان راطبی و «فانوس خون» ساخته و از رسانه ملی نیز پخش شده‌اند اما در تمام این سال‌ها سهم سینمای ایران در قبال این واقعه تنها دو طرح ساخته نشده است.

* وضعیت نا معلوم «یو اس اس وینس» یا «مرثیه‌ای برای یک دوست»

اما در حالی سینمای ایران در طی ۲۵ سال که از این واقعه می گذرد نتوانسته هیچ اثر در خورد توجهی تولید کند که سعید اسدی مدت‌هاست طرحی را در این خصوص به مراکز مختلف سینمایی ارائه داده اما هنوز وضعیت تولید این اثر نامخشص است.

اسدی پیش از این در خصوص تولید فیلمی در خصوص حادثه حمله به هواپیمای مسافربری ایران در خلیج فارس گفته است: من به ایران بازگشتم برای ساخت دو فیلم، یکی در رابطه با فاجعه ایرباس و دیگری درباره کودتای ۲۸ مرداد به عنوان وصیت نامه سینما‌یی‌ام تا دینم را به کشورم ادا کرده باشم.از سال ۷۳ به مدت ۱۷ سال دنبال این پروژه هستم و در خصوص این پروژه با هاشمی رفسنجانی ملاقات داشتم و سپس خاتمی به وزیر ارشاد وقت خود دستور داد که مسئله را پیگیری و نتیجه را گزارش کنند، ولی سیف‌الله داد معاون سینمایی وزیر ارشاد وقت مسئله را جدی نگرفتند. در این رابطه همچنین حضوری با محمود احمدی نژاد ملاقات داشتم و تنها نامه‌ای که با خط خودش دستور داده بودند نامه من بود.

اما ظاهرا پس از ۱۷ سال دوندگی اسدی برای ساخت این فیلم که در ابتدا «یو اسt> اس وینس» و سپس به «مرثیه‌ای برای یک دوست» تغییر نام داد سال گذشته بنیاد سینمایی فارابی برای ساخت این فیلم اعلام آمادگی کرد که اسدی در این مورد می‌گوید: روز ۱۲ تیر ماه مصادف با ۳ جولای،"احمد میر علایی" مدیر بنیاد سینمایی فارابی از من و‌ "قاسم قلی پور" تهیه‌کننده کار دعوت کردند که آن روز مصادف با سالروز انهدام ایرباس بود و حتی در همان روز روی سایت بنیاد سینمایی فارابی اعلام شد که ما برای ساخت این فیلم به توافق رسیدیم.

* روایت مشترک ایرانی-آمریکایی از جنایت آمریکا

اما از سوی دیگر ظاهرا یک کارگردان آمریکایی برای ساخت فیلمی در همین رابطه با مشکلات کمتری مواجه بوده و «پکستون وینترز» کارگردان آمریکایی قرار است با همکاری مشترک «نادر طالب‌زاده» با بازی شان علی استون فرزند اولیور استون کارگردان سرشناس آمریکایی درباره ایرباس ایرانی فیلم بسازند.

محمد حیدری تهیه‌کننده فیلم سینمایی «ایرباس» در خصوص مراحل مختلف تولید این فیلم که ظاهرا مهرماه فیلمبرداری آن آغاز خواهد شد می‌گوید: نگارش فیلمنامه «ایرباس» پس از گذشت ۸ ماه در اسفند سال گذشته به پایان رسید که یک سال مرحله طرح و برنامه آن زمان برد.

وی علت انتخاب این موضوع را برای ساخت فیلم سینمایی نپرداختن رسانه‌های دنیا به این فاجعه و سکوت رسانه‌ای عجیب رسانه‌ها در مورد این مساله غیرانسانی نامید.

به گفته حیدری یادآوری سقوط هواپیمای ایرانی به دست آمریکا می‌تواندبه نوعی یادآوری فاجعه ۱۱ سپتامبر برای آمریکایی‌ها هم باشد. فاجعه‌ای که چه قدر ابعاد رسانه‌ای پیدا کرد و در مقابل چه سکوت محضی رسانه‌های دنیا را در مقابل حادثه‌ای مشابه فرا گرفت.

حیدری همچنین در خصوص محوریت پروژه مشترک نادر طالب زاده و پکستون وینترز می‌گوید: محوریت موضوع فیلم حادثه سقوط هواپیمای ایرباس ایرانی A۳۰۰ توسط ناو امریکایی وینسنس در سال ۱۳۶۷ در آب‌های خلیج فارس است. در داستان فیلم ما به ۲۵ سال پس از آن حادثه بر می‌گردیم و عواقب آن حادثه را با یک ماجرای سینمایی به تصویر می‌کشیم. زندگی افرادی که ایجاد کننده این حادثه بوده و قربانیان آن پس از چند دهه و همچنین مشکلات و عواقب بانیان این امر یکی از محورهای اساسی فیلم است.

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، ۲۵سال پیش هواپیمای مسافربری با ۲۹۰ مسافر بدست ناو آمریکایی وینسنس در آب‌های نیلگون خلیج فارس مورد هدف قرار می‌گیرد و تمامی مسافران و خدمه آن به شهادت می‌رسند و حالا قرار است سینمای ایران با دو فیلم دین خود را به شهدای این حادثه ادا کند و باید دید آیا این دو فیلم می‌توانند پاسخی مناسب به تمام آثاری باشد که سینمای غرب و به خصوص هالیوود بر ضد فرهنگ و تمدن مردم ایران باشند یا بازهم موانع و مشکلات نا خواسته و بی تدبیری‌های مدیریتی مانع از شکل‌گیری چنین اتفاقی خواهد شد؟


کد مطلب: 296442

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/296442/انفعال-سینمای-ایران-حمله-ناو-آمریکایی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com