کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معیار رزمنده‌ها برای‌انتخاب رئیس‌جمهورچه بود

19 خرداد 1392 ساعت 15:58

گل‌علی بابایی می‌گوید: در دوران دفاع مقدس معیار ما برای انتخاب رئیس جمهور این بود که کاندید مورد نظر در خط امام(ره) و از مریدان ایشان باشد و شعار «جنگ، جنگ تا پیروزی» را دنبال کند.


به گزارش جهان به نقل از فارس، جنگ بود و بسیاری از مردان این مرز و بوم در جبهه‌های جنگ و خطوط خطر، جانبازی و ایثار می‌کردند و همان‌ها کلید حل مشکلات بودند؛ آنها برای عمل تکلیف‌شان رفته بودند و خوب هم به آن عمل کردند. یکی از تکلیف‌های رزمندگان در جبهه‌های نبرد، حضور در چهارمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۶۴ بود.

گل‌علی بابایی نویسنده ادبیات دفاع مقدس، نحوه برگزاری انتخابات در جبهه را روایت می‌کند.

***

هنگام برگزاری چهارمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری، بنده رزمنده گردان مالک اشتر لشکر ۲۷ محمدرسول‌الله(ص) بودم که در مقطع مرداد ۱۳۶۴ در پادگان دوکوهه مستقر بودیم.

آن ایام معمولاً قبل از اجرای عملیات‌ها در جبهه، کلاس‌های توجیهی عقیدتی ـ سیاسی با حضور اساتید اعزامی از قم و تهران برگزار می‌شد. یادم هست در سال ۱۳۶۴ تعدادی از اساتید دفتر سیاسی سپاه به منطقه آمده بودند تا جلسات را برای توجیه رزمندگان برگزار کنند. این جلسات در آن مقطع خیلی مهم و راه‌گشا بودند و توانستند خط و خطوط بعضی از مسئولین را بیان کنند.

آن موقع تازه بحث روحانیون و روحانیت و دوشقه شدن جامعه بچه حزب‌اللهی‌ها داشت اتفاق می‌افتاد. از سویی دیگر مجمع عقلایی هم در مجلس شکل گرفته بود که می‌خواستند جنگ را به هر شکلی تمام کنند. بر این اساس لازم بود تا به رزمنده‌ها آگاهی داده شود که این مطالب در کلاس‌هایی که داخل اردوگاه، پادگان دوکوهه و یا خط پدافندی توسط اساتید و سایر شخصیت‌ها بیان می‌شد.

از طرفی دیگر با توجه به اینکه در نخستین انتخابات ریاست جمهوری مردم ما از بنی صدر ضربه خورده بودند و بنی‌صدر به اعتماد مردم خیانت کرده بود، خیلی‌ها حواسشان جمع بود که آن تجریه تلخ دیگر تکرار نشود؛ بر همین اساس معیار ما برای انتخاب این بود که کاندید مورد نظر در خط امام(ره) و از مریدان ایشان باشد و شعار «جنگ، جنگ تا پیروزی» را دنبال کند.

کاندیداهای آن دوره ریاست جمهوری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، آقای عسگراولادی و دکتر محمود کاشانی بودند؛ جمع ویژگی‌های که ما می‌خواستیم، در وجود آقای خامنه‌ای بود. البته کاندیداهای دیگر خلاف این قضیه نبودند اما حضرت آقا جامع‌الشرایط‌ بودند.

انتخابات در روز جمعه ۲۵ مرداد ۱۳۶۴ برگزار شد که طی آن رزمندگان گردان مالک اشتر و تمامی گردان‌های مستقر در پادگان دوکوهه با شوق و علاقه فراوان به پای صندوق‌ رأی رفتند و به آقای خامنه‌ای رأی دادند. همه هم رأی دادند چون دلیلی نداشت کسی رأی ندهد و بالاخره هم حضرت آقا با آوردن ۸۵ درصد آراء برای دومین دوره رئیس جمهور شدند.


کد مطلب: 291654

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/291654/معیار-رزمنده-ها-برای-انتخاب-رئیس-جمهورچه

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com