کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

توضیح ستاد جلیلی درمورد یک خبر

15 خرداد 1392 ساعت 12:33

وحید جلیلی برادر آقای دکتر سعید جلیلی پنج‌شنبه در بندرعباس در پاسخ به این سوال که چرا آقای سعید جلیلی به احمدی نژاد حمله نمی‌کند توضیح می‌دهد که در روزگاری که بسیاری از منتقدان امروز احمدی نژاد با شیفتگی به او رای داده بودند، احمدی نژاد گزینه اول او و برادرش نبوده است.


به گزارش جهان به نقل از "حیات طیبه"، ماجرای رای دادن و ندادن آقای جلیلی به آقای احمدی‌ نژاد در مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ آزمون خوبی برای اخلاق سیاسی و رسانه‌ای بود.

رجانیوز خبر نادرست و نامعتبری را که «صبح قزوین» تولید کرده بود، منتشر کرد و به آن اعتبار داد. دهها سایت خبری دیگر هم با ذوق‌زدگی و البته با انگیزه‌ای متفاوت از رجانیوز، خبر را بازنشر دادند. این در حالی بود که دوستان رجانیوز که از سایت‌های حامی آقای جلیلی است و تلاش‌های ارزنده‌ای در گسترش گفتمان انقلاب کرده‌، می‌توانستند با یک تلفن، صحت و سقم ماجرا را از خود آقای جلیلی یا برادرشان بپرسند. البته دوستان رجانیوز پس از چند ساعت خبر را برداشتند، اما دیگر فضای اینترنت آلوده شده بود.

سابقه و اصل ماجرا چه بود؟

برادر

 منصفانه و بدون شیفتگی برخورد کرده‌ایم

وحید جلیلی برادر آقای دکتر سعید جلیلی پنج‌شنبه در بندرعباس در پاسخ به این سوال که چرا آقای سعید جلیلی به احمدی نژاد حمله نمی‌کند توضیح می‌دهد که در روزگاری که بسیاری از منتقدان امروز احمدی نژاد با شیفتگی به او رای داده بودند، احمدی نژاد گزینه اول او و برادرش نبوده است. خبرگزاری مهر، خبر مربوط به این پرسش و پاسخ را این طور منتشر کرده است:

« …مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در خصوص شایعاتی مبنی‌بر حمایت احمدی‌نژاد از سعید جلیلی و رابطه این کاندیدا با جریان انحرافی نیز بیان داشت: زمانی که یک نامزد مستقل که حتی سابقه یک روز حضور در یک حزب سیاسی را ندارد، وارد عرصه انتخابات می‌شود و طبق نظرسنجی‌ها محبوبیتی کسب می‌کند، این گونه شایعات مطرح و جریانات مختلف به دنبال آن نامزد هستند.

جلیلی ادامه داد: نظر دکتر سعید جلیلی در خصوص آقای احمدی‌نژاد و دولت‌های نهم و دهم از همان ابتدا نظری معتدل و بر پایه اعتدال بوده و ایشان معتقد است که در ارزیابی کارنامه دولت‌های نهم و دهم نباید افراط و تفریط داشته باشیم.

وی تاکید کرد: آقای دکتر سعید جلیلی در دور اول انتخابات سال ۸۴ به آقای احمدی‌نژاد رای نداد و بنده نیز. و همان زمان در مجله سوره در خصوص مشایی و نزدیکی این جریان به احمدی‌نژاد مسائلی را مطرح کرده بودم و تراز دکتر جلیلی بسیار بالاتر از آن است که تهمت‌های سخیف و کثیفی مبنی‌بر ارتباط با جریان انحرافی به ایشان نسبت داده شود.»

کل صحبت وحید جلیلی این بود که نه در روزگار شوکت و عزت آقای احمدی‌نژاد جزو شیفتگان بوده‌ایم ونه حالا که سکه انتقاد از او رواج دارد، انتقادهای غیرمنصفانه از او را نردبان ترقی قرار می‌دهیم و نقاط قوت را به خاطر نقاط ضعف و لغزش انکار می کنیم و بالعکس.

روزنامه ایران وارد می شود…

روزنامه ایران ظاهرا شادمان از شنیدن این خبر آن را منتشر کرد. نشانه شادمانی اش هم انتشار آن ذیل یکی از تیترهای صفحه یک بود. هدف هم شاید این بود که جلیلی را به فهرست تبری جویندگان امروز از احمدی نژاد اضافه کند و همان دوقطبی قدیمی را بازتولید کند.

 صبح قزوین؛ آنچه واقعیت نداشت…

در سفر آقای جلیلی به قزوین خبرنگار «صبح قزوین» از آقای جلیلی درباره نسبتش با دولت می‌پرسد. این عین سوال و جواب «صبح قزوین» با  آقای جلیلی است همراه با فیلم آن.

«خبرنگار: مجموعه رفتارهایی اخیرا یک شبهه‌ ایجاد کرده که قطعا به سمع شما هم رسیده: یکی رفتارهای دوپهلوی دولت در خصوص شما. آیا گزینه مورد نظر آقای احمدی نژاد شما هستید یا نه؟ جوابهایی که آقای احمدی نژاد منعکس کرده دو پهلوست. نه به صراحت رد کرده اند نه تایید کرده اند. اینکه ستادهای انتخاباتی آنها هنوز کار می کنند و این که بهار هنوز در راه است…  اینها رفتارهای دوپهلوست. سوال ما این نیست که شما گزینه دولت هستید یا نه. تحلیل شما از رفتار دولت چیست؟

جلیلی: من آن روز عرض کردم. آن روزی که در مجلس [شورای اسلامی] بودیم، دوستان سوال کردند و بعد هم یک خبرنگار سوال کرد، که گفتم نه ما صد در صد در صد گزینه دولت نیستم….

خبرنگار: سوال من این نیست. تحلیل شما چیست؟

جلیلی: به هرحال حالا باید ببینیم آنها چه چیزی را دنبال می‌کنند. چون ندیدم واقعا. بعد از انتخابات کلا من هیچ ملاقاتی نداشتم که ببینم آخرین نگاه شان و بحث‌هایشان چی هست.

خبرنگار: احیانا اگر این احتمال در اذهان بچه حزب اللهی ها پیش بیاید که انتصاب شما به آن جریان هست، این دافعه  شدیدی خواهد داشت. آیا  احساس نمی کنید این یک تراژدی [سناریو] باشد که شما را از میدان به در کنند؟

جلیلی: امروز که من دیدم روزنامه ایران تیتر یکش این بود؛ از قول اخوی ما زده بود… تیتر یک نه، صفحه اولش زده بود که مثلا فلانی هم حتی به احمدی نژاد رای نداده بود در سال ۸۴ . این طوری نوشته بود. اگر چنین کاری بخواهند بکنند…

مستمع غیرخبرنگار: اخوی شما گفته بود که من و برادرم رای نداده بودیم [به احمدی نژاد]در سال ۸۴

جلیلی: بله…

خبرنگار: یکی از دوستان نقل می‌کرد که شما در دانشگاه امام صادق در مورد بکارگیری نیروهای‌تان گفته‌اید که شصت – هفتاد درصد مجموعه دولت خودم را یا وزرا را از همین دولت فعلی انتخاب خواهم کرد.

جلیلی: نه دولت فعلی. یکی سوال کرد که آیا شما تیم مشخص دارید. من گفتم یک تیم هست یک باند هست. امروز در بدنه همین دولت و جاهای مختلف خیلی نیروهای ارزشمندی وجود دارد. بجز یک حلقه خاص که این مشکلات را ایجاد کرد و آن زاویه‌ها و آن انحراف را گرفت، در دولت نیروهای ارزشمند زیادی وجود دارد. هم در دولت هم بیرون دولت، در  مجلس، در سپاه، نیروهایی وجود دارند که شاید در انتخابات با ما نباشند، یعنی من آنها را در انتخابات ندیدم. ولی حتما اگر کاری دستم باشد از آنها استفاده میکنم. چون خیلی نیروهای ارزشمندی هستند. حالا در انتخابات نیامدند که نیامدند. باند که نیستیم.»

خبرنگار یا فرد دیگری در «صبح قزوین» از این مصاحبه جوابی کاملا متضاد برداشت و مخابره می‌کند و ذوق‌زدگی دوستان و شیفتگان و دشمنان دیروز و امروز آقای احمدی نژاد موجب می شود این خبر به شدت  و با وسعت فراوان در فضای مجازی پخش شود.

خوب است کسانی که این خبر کذب را با یا بدون علم به کذب بودن آن منتشر کرده‌اند، تکذیب آن را هم منتشر کنند. ضمن دانستن این نکته که حساب کسی که از همان ابتدا با آقای احمدی نژاد و دولتش معتدل و بدون شیفتگی برخورد کرده، با حساب کسانی که امروز نقد غیرمنصفانه دولت او را نردبان کرده‌اند، عمیقا جداست.

در این روزهای باقیمانده تا انتخابات شایعات و دروغ هایی از این دست احتمالا تکرار خواهد شد. آنهایی که حامی جلیلی نیستند که نیستند، آنهایی که هستند مراقب باشند.

دانلود فیلم


کد مطلب: 290922

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/290922/توضیح-ستاد-جلیلی-درمورد-یک-خبر

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com