پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
روحانی در نشست خبری:

هاشمی تاکید کرد در صحنه بمانم

شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۴۸
کد مطلب: 290154
کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با انتقاد از مناظره دیروز کاندیداها گفت: به یکی از دوستانم گفتم جای مرحوم نوذری در مناظره‌ها واقعا خالی است .
هاشمی تاکید کرد در صحنه بمانم
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام حسن روحانی صبح امروز شنبه در نشست خبری در محل ستاد انتخاباتی‌اش، ضمن ابراز امیدواری نسبت به حضور گسترده مردم در ۲۴ خرداد در جهت خلق حماسه سیاسی، اظهار داشت: حضور من در صحنه رقابت‌های انتخاباتی به خاطر شرایط ویژه کشور ، نقشه‌ها و توطئه‌های دشمن بود .

وی «عقلانیت و ایجاد اجماع در میان مسئولان عالی رتبه نظام »و «وفاق عمومی و انسجام ملی » را دو دلیل اصلی خود برای حضور در صحنه انتخابات دانست و افزود: ریشه همه مشکلات اقتصادی و سیاست خارجی ما از افراط و تفریط‌ها صورت گرفته است. متاسفانه در چند سال اخیر نخبگان ما منزوی شده‌اند و آمده‌ام تا اجماعی میان مسئولان به وجود آورم.

روحانی با تاکید بر اینکه اگر قرار است مشکلات اخلاقی را حل کنیم، راهی جز وفاق ملی نداریم ، تصریح کرد: این روزها عده‌ای متخصص درجات فتنه شده‌اند و عده ای هم متخصص درجات بصیرت، حالا اینکه اینها کجا درس خوانده‌اند و مدرک گرفته اند خدا می‌داند.افراطی‌ها هر کسی را که قد بلند دیدند از صحنه به دور کردند و بر آنها برچسب زدند و هرکس را قد کوتاه دیدند نزد خودشان فرا خوانند.

وی برهمین اساس اضافه کرد: ما امروز فهمیدم که این برچسب‌ها دوزار ارزش ندارند، چرا که وقتی آیت الله هاشمی کاندیدا شدند، موج عظیمی از شادی و شعف در بین مردم جاری شد و این شادی نشان داد که این برچسب‌ها چقدر بی‌ارزش بوده‌اند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه با ثبت نام آقای هاشمی خیلی‌ها احساس خستگی گ می‌شود .

روحانی با بیان اینکه من خیلی قبل ‌ها است که خودم را برای حضور در انتخابات آماده کرده‌ام و هشت سال آمادگی خود را حفظ کرده‌ام تصریح کرد: من هشت سال ممنوع التصویر و ممنوع المصاحبه بودم، فقط یک بار آن هم به دستور صریح رهبری به صدا و سیما رفتم. متاسفانه رسانه ملی ما رسانه میلی است. رسانه ملی نباید رضایت را مهندسی کند، باید فضا را باز کنیم ۸ نفر که تایید شده اند، بتوانند در فضای باز رقابت کنند و مردم احساس آرامش کنند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه کارکنان صدا وسیما انسان‌های پاک وساده ای هستند و من خودم یک صدا وسیمایی هستم افزود: بنده به مدیران رسانه ملی احترام می‌گذارم، البته چند نفر هستند که باید حواسشان را جمع کنند. من در برنامه گفت وگوی ویژه خبری نمی‌خواستم به آن سمت بروم. مجری برنامه خودش به میدان آمد و به مانند این بود که برگردند و فهمیدند که در طول این چند سال آب در هاون کوبیدند و به جایی نرسیدند، خاطر نشان کرد: هر چند که امروز متاسفانه آقای هاشمی در صحنه نیست، ولی مهمتر از آن موج شادی بود که با ثبت نام وی در انتخابات در بین مردم به وجود آمده بود.آن موج نشان داد که ابر هر چقدر قوی و سیاه باشد، آفتاب برای همیشه پشت ابر باقی نمی‌ماند.

وی تصریح کرد: بنده برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری با خیلی از بزرگان از جمله هاشمی مشورت کردم و همه آنها من را تشویق کردند که در این مسیر استوار بمانم و حتی بعضی از عزیزان به من گفتند که امروز بار سنگین‌تری را بر دوش خود باید احساس کنی و حتی احساس کن که عده‌ای می‌خواهند صحنه را برای برخی‌ها آسان کنند و شما باید در این صحنه حضور فعال داشته باشید.

به گفته وی، هاشمی تاکید کرده است که روحانی در صحنه بماند و بداند که تخریب‌ها در آینده علیه او زیا�ای وی دستورالعمل خاصی طراحی شده بود.

وی در همین اساس اضافه کرد: من هم ناچار شدم پاسخ دهمو حالا نمی‌دانم چرا به آقایان بر خورده است. آنها پس از آن برنامه، باشگاه خبرنگاران جوان را وادار کردند که خبری کذب را علیه من بزنند، می گویند اشتباه شده و هک شده است. حتماً این هم از معجزات صدا و سیما است. آنها اتهام زدند و فحش دادند و بعد دو خط عذرخواهی کردند. عیبی ندارد و برای ما اهمیتی ندارد.

« اگر این اشتباه را یک سایت دیگری انجام می‌داد، فوراً او را می‌بستند. من یادم است که در یک سایتی یک کامنتی را گذاشتند، بلافاصله آن را بستند. اما اکنون ما به مراجع قانونی و کمیته خبر شکایت کردیم، ولی رسیدگی نکرده اند. اینها مهم نیست، مردم قضاوت خواهند کرد و مردم خوب هم قضاوت خواهند کرد».

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به مناظره روز گذشته ۸ نامزد انتخابات ریاست جمهوری با طرح این پرسش که دیروز شاهد صحنه‌های خوبی نبودیم، افزود: من یاد کلاس اول افتادم که مدیری داشتم و اینگونه ما را حفظ می‌کرد. برنامه دیروز توهین به کاندیداها بود. عیبی ندارد و اگر به ما توهین شد، اهمیتی نمی دهیم. کاش به ملت ایران توهین نمی شد. میلیون ها نفر پای این برنامه نشسته بودند تا رقابت ۸ کاندیدا را ببینند، نه رقابت صدا و سیما با ۸ کاندیدا را . ما احساس کردیم رسانه ملی می خواهد فرمان رهبری در جهت خلق حماسه سیاسی را اجرا کند، ولی متاسفانه چیز دیگری شد. صدا وسیما یادش باشد که ما نمی‌خواهیم با او رقابت کنیم، ما می‌خواهیم با ۷ کاندیدای دیگر رقابت کنیم.

روحانی ادامه داد: هرکس که رئیس جمهور شد مبارکش باشد. تصمیم با مردم است. مردم ما فهیم هستند. ما صد در صد به مردم اعتماد داریم و داشتیم و داریم و این روزها بیشتر اعتماد کردیم .

وی با انتقاد از نوع سوالات روز گذشته صدا و سیما از ۸ کاندیدا خاطر نشان کرد: روز گذشته یک حادثه دیگری رقم خورد آن این بود که پس از آن که مناظره‌ها به پایان رسید، حجم تمسخرها علیه رسانه ملی بیشتر شد، حتی رسانه‌هایی که با ما دشمنی داشتند، این مناظره را مسخره کردند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه با اتفاق دیروز توان رسانه ای ایران زیر سوال رفت، گفت: صدا وسیما باید قبول کند که نتوانست یک رقابت جذاب به وجود آورد. توان رسانه‌ای ایران به اندازه توان هسته ای مهم است. توان هسته‌ای ما با توان رسانه‌ای جا می‌افتد. من از این که حادثه دیروز تبدیل به جوک شد، ناراحت هستم. دیشب به خود من چند پیامک تمسخر آمیز آمد. آیا رسانه ملی این بود؟ اتفاقاً من دیروز به یکی از دوستان گفتم جای مرحوم نوذری خالی است .

روحانی با اظهار امیدواری از اینکه از این ساعت به بعد "رسانه میلی" جمهوری اسلامی ایران تبدیل به رسانه ملی شود، به دیدار خود با هاشمی رفسنجانی اشاره کرد و افزود: بنده به خاطر مسائلی که در چند وقت اخیر پیش آمد نزد هاشمی رفتم و عرض کردم که میخواهم بخشی از فرصت فیلم مستندم را در اختیار شما قرار دهم، ما ۳۵ سال با هم کار کردیم و نظرات مشترک فراوانی داریم، من دلم می خواهد این نظرات مشترک با بیان شما همراه باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با آرزوی سلامتی برای کاظم معتمدنژاد پدر روزنامه نگاری ایران که به کما رفته است ، گفت: البته من منکر زحمات ارزشمند خبرنگاران و کارکنان عزیز صدا وسیما نمی‌شوم، آنها زحمات زیادی را برای برنامه دیروز کشیدند. البته یک کار مفیدی نیز انجام داد و آن این بود صدا و سیما موفق شد حداکثر کاندیداها را به اجماع برساند، چرا که داوطلبان به اتفاق قول نسبت به برنامه دیروز معترض بودند.

حسن روحانی در ادامه نشست خبری خود به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و در پاسخ به این سوال که دیدار شما با هاشمی تکذیب شده است و شما نظرتان در این رابطه چیست گفت: من گفتم بعد از آنکه آیت الله هاشمی رفسنجانی از رقابت انتخاباتی کنار رفتند، نزد ایشان رفتم و آقای هاشمی رفسنجانی در این دیدار تاکید بر ماندن و استوار بودن من در صحنه انتخابات داشتند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شما در بخشی از برنامه گفت وگوی ویژه خبری گفتید که در زمان دبیری من در شورای امنیت ملی ۳ هزار سانترفیوژ آماده کردید، ولی در آخر همان برنامه دوباره گفتید که ۱۷۰۰ سانترفیوژ آماده کردید. حال آمار دقیق چگونه است؟ گفت: من در آن برنامه گفتم ۱۷۰۰ و خرده ای سانتریفیوژ مونتاژ شده است و ۳ هزار قطعات سانتریفیوژ نیز کامل شده و در دست تولید است. البته شاید در نوع بیانم اشتباه کرده باشم.

خبرنگار روزنامه اعتماد از روحانی پرسید که هرگاه رئیس جمهور خواست استقلال نشان دهد، محافظه کاران متهم کردند که او قانون اساسی را خوب نخوانده است و وانمود می کنند که ریاست جمهوری یک پست تشریفاتی است و روز گذشته هم بخشی از این سناریو اجرا شد و مجری برنامه که زمانی بازجوی حجاریان بود، نشان داد که ریاست جمهوری چه جایگاهی دارد، لذا دیدگاه شما درباره پست ریاست جمهوری چگونه است. روحانی پاسخ داد: مسئولیت پست ریاست جمهوری روشن است. رئیس جمهور پاسدار مذهب رسمی است . رئیس جمهور پاسدار قانون اساسی و نقش سیاست خارجی در قانون اساسی است. مگر اصول قانونی نسبت به سیاست خارجی را چه کسی باید اجرا کند؟ درست است که رئیس جمهور رئیس قوه مجریه است، اما مجری قانون اساسی است .

وی با بیان اینکه درباور ما فصل سوم یعنی حقوق ملت‌ها و حقوق شهروندی مهم‌تر از سیاست خارجی است، افزود: بنده بیشتر خود را برای این فصل یعنی فصل سوم آماده کرده‌ام و اصل به اصل آن فصل را اجرا خواهم کرد.این اصل می‌گوید تمام افراد و ملت ایران در برابر قانون یکسان هستند .

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه افزود: البته یادمان نرود که رهبری سیاست‌های کلی را ابلاغ می‌کند، بعضی دشمنان فکر نکنند در کشورما دیکتاتوری است و یک نفر تصمیم می‌گیرد. در سیاست‌های کلی رئیس جمهور هم مشورت می‌کند. رهبر انقلاب در سیاست‌های کلی نظر مشورتی مجمع تشخیص مصلحت نظام را نیز دریافت می‌کنند و با رئیس جمهور مشورت می کند. همه جا مشورت است، پیغمبر هم مشورت می‌کرد. خدا به پیغمبر نمی‌گفت که اول تصمیم بگیر و بعد مشورت کن.

روحانی با بیان اینکه رئیس جمهور وظایف سخت و سنگینی دارد و در قسم‌نامه پاسدار استقلال وآزادی است ، گفت: اگر رئیس جمهور ببیند که آزادی خدشه دیده است، باید به میدان بیاید. چرا که او قسم نامه را باید به عنوان سوگند شرعی اجرا کند و در برابر ملت ، خدا و قران متعهد شود .

وی در پاسخ به این پرسش که چقدر امیدوار هستید که طرفداران هاشمی رفسنجانی به شما رای دهند، اظهار داشت: آقای هاشمی یک شخصیت بزرگی است، البته مردم می‌خواستند به شیوه و راه هاشمی رای بدهند، بنابراین مردم روش را انتخاب می کنند نه شخص را .

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که چقدر به پیروزی خود در انتخابات معتقد هستید، اظهار داشت: امروز انتخاب بین مسئله افراطی گری و اعتدال و میانه‌روی است، همه کسانی که در ایران با افراط مخالف هستند، به اعتدال‌گرایی رای خواهند داد و احتمال می‌دهم که مخالفین افراط در انتخابات به من رای خواهند داد.

روحانی با بیان اینکه در انتخابات ۲۴ خرداد خیلی از حقایق روشن خواهد شد، افزود: برخی فکر می‌کنند که صندوق‌ها با ما قهر کرده‌اند، خیر اینطور نیست. من همه امیدم این است که هیچ کس با صندوق قهر نکند و همه پای صندوق‌ها خواهند آمد. البته بدبینی‌های وجود دارد. خبرهایی شنیدیم که بعضی‌ها می‌خواهند انتخابات سرد بماند و یک عده پای صندوق‌های رای بروند و یک عده نروند. باید انتخابات را گرم کنیم و تصمیم سرنوشت ساز بگیریم .

وی با بیان اینکه من با اصولگرایان مدت زیادی کار کرده ام و کار می‌کنم، تصریح کرد: بنده هیچ مشکلی با معتدل‌ها ، اصلاح‌طلبان و اصولگرایان ندارم و تجربه زندگی ام نیز همین را نشان می‌دهد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که به نظر شما آقای هاشمی در فیلم مستند شما شرکت خواهند کرد یا خیر و چقدر احتمال می‌دهید با وجود ۵ کاندیدای اصولگرا، اصولگرایان به شما رای دهند گفت: اینکه آقای هاشمی از این فرصت استفاده کند یا خیر به خودشان بستگی دارد، شخصیت‌های زیادی مشوق من برای حضور در انتخابات بود و یکی از آنها هاشمی بود. با خاتمی هم مشورت کردم و او هم خرسند بود و تشویق کرد که من در انتخابات باشم .

روحانی اضافه کرد: پیش‌بینی من این است که اصولگرایان معتدل به من رای خواهند داد.

خبرنگاری از روحانی پرسید که چه استنادی دارید که می ‌گویید برخی‌ها به دنبال زدن برچسب‌های فتنه و انحراف در جامعه هستند، گفت: بنده در سخنانم نگفتم انحرافی، بلکه گفتم فتنه. اساس هدف ما ایجاد وحدت است و باید وحدت و وفاق ملی را به وجود بیاوریم.

وی در خصوص احتمال دیدارش با محمدرضا عارف نیز گفت: من با آقای عارف صحبتی نداشته ام، ولی عده‌ای از طرف ما صحبت‌هایی با وی انجام داده‌اند، ولی شخصاً با هم صحبتی نداشته‌ایم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *