جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

مرتضوی: به صلاحیت دادگاه ایراد دارم

دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۱۳
کد مطلب: 289202
متهم ردیف اول دادگاه کهریزک درجمع خبرنگاران اظهارداشت :به صلاحیت دادگاه ایراد واعتراض دارم.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، سعید مرتضوی متهم ردیف اول دادگاه کهریزک، در جمع خبرنگاران در خصوص روند دادگاه ، اظهار داشت: در جلسه یازدهم دادگاه،  آخرین لایحه دفاعیه خود را ارائه کردم و دادگاه تا دوشنبه 6 خرداد به ما فرصت داد تا اگر لایحه دفاع دیگری داریم تقدیم دادگاه کنیم.

وی ادامه داد: من لایحه دفاعیه خود را در 53 صفحه بهمراه مستندات لازم ،تقدیم دادگاه کردم اما مطالبی که در رابطه با بحث آخرین دفاع و رسیدگی های دادگاه مطرح کردم این بود که در این یازده جلسه دادگاه، رئیس دادگاه و هیئت قضات دادگاه ،شهودی که در شکات بودند و نوعاً در شکایت شکات ،از اول تا حال به عنوان دلیلی بر آن استناد می کردند ، دعوت شده و در چند جلسه اظهارات خود را بیان کردند. اما متاسفانه دادگاه نسبت به شهودی که ما معرفی کردیم تاکنون در مسیر رسیدگی ،آنها رااحضارنکرده و هیچ گونه توضیحی از آنها نخواسته اند که این خلاف بند 192 قانون آیین دادرسی کیفری است. 

مرتضوی افزود:علی رغم اینکه ما اسامی شهود خود را به دادگاه ارائه کردیم دادگاه این موضوع را نادیده گرفته و در صورتی که حضور آنها با توجه به اینکه همه چیز را دیده اند موثر بود انجام نشد و در جلسه یازدهم دفاع آخر اخذ شد. 

وی افزود: من از همان جلسه اول نسبت به صلاحیت دادگاه ایراد گرفتم، چرا که این دادگاه با حضور پنج قاضی اداره می شد و موضوعاتی که در این جلسه مطرح می شد در صلاحیت هیئت 5 نفره دادگاه کیفری استان نبود و ما اعتراض را مطرح کردیم.

وی غیرعلنی بودن دادگاه را یکی دیگر از ایرادات جلسه رسیدگی مطرح کرد و گفت : موضوع و ایراد جدی ،برگزاری  غیرعلنی دادگاه بود، چرا که اگر دادگاه به صورت علنی برگزار می‌شد، افکار عمومی و مطبوعات در جریان قرار گرفته و و کسی نمی توانست مطالب ارائه شده در دادگاه راتحریف کند، ولی دادگاه به این ایراد توجه نکرد و وکلای شکات بعد از پایان جلسه مطالب کذب و خلاف واقعی را مطرح کردند.

وی اظهار داشت: خوشبختانه قبل از جلسه دهم رسیدگی به پرونده با حضور در شعبه 76 دادگاه کیفری استان پرونده به طور دقیق مطالعه  وتصویری از پرونده بالینی مرحوم کامرانی کپی گرفته شد،کامرانی در بیمارستان لقمان فوت شد و من هیئتی از پزشکان فوق تخصص قلب و عروق داخلی و همچنین متخصصان پزشکی قانونی را دعوت کرده تا پرونده را به طور دقیق مطالعه کنند آن چه از نظر شورای پزشکان اعلام شد این بوده که بیمارستان لقمان کامرانی را با تب 42 درجه پذیرش و 32 ساعت در این بیمارستان بستری کرده و پرسنل هیچ گونه توجه ای از نظر درمانی به وی نمی کنند.

مرتضوی افزود: نه تنها قصور درمانی  رخ داده بلکه پرسنل چندین آمپول اشتباه از جمله دیازپام 6 میلی گرم و انسولین به وی تزریق کرده و  بنده نظریه پزشکان رادر شش برگ، امروز به دادگاه ارائه دادم .

وی اظهار داشت: کامرانی براساس قصورپزشکی و تشنج بالا و اشتباه درمانی به مرگ سوق داده شد. در واقع نظریه پزشکی قانونی این بوده که وی در کهریزک هیچ گونه کتک وضرب و شتمی نشده و کامرانی در  زمان اغتشاشات و زمان دستگیری،  سیلی محکمی ازسوی یک ماموربه صورت و گردن وی زده می شود، به صورتی که عینک وی 5 متر آن طرفتر می افتد .همچنین معاینه پزشکی قانونی نشان داد که  شدیدترین ضربه تنهااین سیلی بودکه  به صورت کامرانی خورده است و بقیه موارد زخم روی دست و زانوی وی خراش‌های سطحی است. براساس نظر پزشکی قانونی و کالبد شکافی و معاینه بدنی ضربه شدید در زندان به کامرانی وارد نشده و بیرون از آن تنها یک سیلی خورده است. 

وی ادامه داد: زمانی که او را از کهریزک به اوین اعزام کردیم حال مناسبی داشت و تنها گرمازده شده بود و بعد از آن وی پذیرش شده و در قرنطینه ردیف 16 قرار گرفت اما شب در اثر تب و لرز به بهداری اوین مراجعه و بعد به بیمارستان لقمان اعزام می شود.

مرتضوی گفت: برای کاهش تب وی هیچ گونه اقدامی در بهداری انجام نشده و حتی پاشوره برای او نکردند در واقع اگر این کار را می کردند وضع وی وخیم نمی شدو بیمار را به سمت مرگ نمی‌کشاندند، بنابراین براساس اسناد و در خصوص مدارک اساسا، گروهبان خمیس آبادی که در دادگاه نظامی به قصاص محکوم شده بود باید گفت که آن حکم اشتباه بوده و حتی خانواده اش وقتی بیگناهی او را متوجه شدند رضایت دادند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *