جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
باقری در دانشگاه تربیت مدرس:

حقوق هسته‌ای خاکریز اول ماست

عده‌ای به دنبال رجعت به دوران بعد از جنگ هستند
يکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۵۳
کد مطلب: 289018
معاون بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه حقوق هسته‌ای خاکریز اول و نقطه قوت ماست، گفت:‌ امیدواریم ملت با تجربه گذشته و نگاه راهبردی نتیجه انتخابات را در مسیر تثبیت حقوق خود رقم بزند.
حقوق هسته‌ای خاکریز اول ماست
به گزارش جهان به نقل از فارس، علی باقری معاون بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی صبح امروز یکشنبه با حضور در جمع دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس و در برنامه‌ای که از سوی بسیج دانشجویی این دانشگاه برگزار شده بود با بیان اینکه مقایسه و مرور دو مقطع از انقلاب در رفع ابهامات و سؤالات مؤثر است، اظهار داشت: تاریخ ۳۴ انقلاب سرمایه گران‌سنگی است.

باقری تأکید کرد: در شرایط کنونی برخی با غبار‌آلود شدن تحولات در دهه‌های گذشته دیدگاه‌هایی را مطرح می‌کنند که جدید نیست و اگر از این منظر نگاه کنیم به صورت واقعی‌تر به ایده‌های خود توجهی خاص خواهیم داشت.

معاون بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه پس از پایان جنگ تحمیلی یک جریان فکری که بعدها نیز قدرت را در کشور به دست گرفت پیشانی تفکرش این بود که خسارات دوران جنگ ناشی از تمسک ما به ارزش‌ها است، تصریح کرد: در آن مقطع برخی موضوعات خلاف تفکر دینی را مطرح کردند و حتی در مقام خطیب جمعه مانور تجمل دادند و این به عنوان یک ارزش در فرهنگ و اقتصاد نیز نمود پیدا کرد.

وی افزود: این در حالی است که همه پیروزی‌های ما ناشی از اتکاء به ارزش‌ها بوده و پیروزی‌های ما در دوران دفاع مقدس زمانی آغاز شد که جریان مؤمن بسیج به عرصه آمد و در عرصه‌های دیگر نیز برای کشور توانمندی‌هایی ایجاد کرد.

باقری با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در اوایل دولت نهم مبنی بر اینکه این دولت نهم جریان کشور را به ریل اصلی انقلاب بازگرداند، خاطرنشان کرد: در یکی دو سال اخیر که حاشیه‌هایی برای دولت ایجاد شد که البته عمده آن توسط خود دولت بود، عده‌ای سعی کردند رجعت بعد از جنگ را صورت دهند.

رئیس ستاد انتخابات جلیلی با تأکید بر اینکه باید گفتمان انقلاب در انتخابات تقویت شود تا دشمن فکر طمع و نفوذ را هم در سر نداشته باشد ابراز امیدواری کرد که ملت با تجربه گذشته و نگاه راهبردی خود، حقوق اصلیشان را در انتخابات تثبیت کنند.

وی بر همین اساس حقوق هسته‌ای را خاکریز اول کشور و نقطه قوت دانست و افزود: انرژی هسته‌ای نه تنها موضوعیت دارد بلکه از مرزهای نرم ما که جلوه اصلی آن دانشگاه است حراست می‌کند و ما در برنامه هسته‌ای خود تنها مقاومت نکرده‌ایم بلکه پیشرفت نیز داشته‌ایم و طراحی و ساخت نیروگاه دارخوین داخلی است و زیر نظر آژانس فعالیت می‌کند.

باقری با بیان اینکه برخی نامزدها در سخنرانی‌های خود در موضوعاتی که ما در آنها مزیت پیدا کرده بودیم انگشت گذاشته و آن را موضوعات مسئله‌دار عنوان کردند افزود: یکی از این موضوعات بحث هسته‌ای و دیگر موضوع آمریکا و رژیم صهیونیستی بود.

معاون بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: این نگاه نوعی نگرانی را نزد برخی دلسوزان تقویت کرد که عده‌ای به خاطر تقابل سیاسی نقاط قوت را نقاط ضعف جلوه می‌دهند و مثلا در موضوع رژیم صهیونیستی عده‌ای طرح برخی از موارد را نادرست عنوان کردند در حالی که موضوع رژیم صهیونیستی یکی از مبانی نظام است که در سال ۴۲ امام هدف اصلی رویکرد خود را این موضوع مطرح کرد.

وی با بیان اینکه از منظر سیاسی صرف نگاه ما به رژیم صهیونیستی نقطه قوت و نقطه ضعف دشمن محسوب می‌شود یادآور شد: وقتی موضوع هولوکاست طرح شد برخی گفتند ایا این اتفاق افتاده است یا خیر و برخی گفتند این موضوع تاریخی است و ربطی به ما ندارد.

باقری در ادامه با بیان اینکه دشمن در مقابل برخی مواضع ما دچار انفعال شده است چرا که هزینه‌های زیادی به خاطر آن داده است تصریح کرد: ما غربی‌ها را در بحث هولوکاست به خاطر حقوق بشر به چالش کشیدیم و این موضوع را به زمین آنها کشاندیم.

معاون بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: نگاه ارزشی ما در طرح هولوکاست برای ما ایجاد فرصت کرد و روندی که در زمینه فنی، سیاسی و حقوقی هسته‌ای اتخاذ شد نیز برای ما ایجاد فرصت بود.

وی ادامه داد: برخی یکدفعه القا می‌کنند که بحث هسته‌ای نشان دهنده رویکرد نادرست نظام بوده است در حالیکه در همه آن دستاورد داشته‌ایم.

باقری با یادآوری این نکته که ما در بحث فنی قبلا همه چیز را تعطیل کرده بودیم و به اصطلاح تعامل داشتیم ادامه داد: آنها در مقابل بسته‌ای دادند و گفتند که شما باید چرخه سوخت هسته‌ای خود را جمع کنید.

معاون بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه انرژی هسته‌ای نیازهای آنی و مشروع مردم را تامین می کند افزود: بر همین اساس نیاز یک میلیون بیمار ایرانی با سوخت رآکتور تهران تامین می‌شود.

وی به مذاکرات استانبول یک که در سال ۸۹ برگزار شد اشاره کرد و یادآور شد: طرف مقابل برای تبادل سوخت پیشنهاداتی مطرح کرد و البته این موضوع از یک سال قبلش آغاز شده بود؛ آنها به جای اینکه بگویند ما سوخت را می فروشیم گفتند سوخت را تبادل کنیم و برای این شروطی گذاشتند که باعث نمی‌شد ما به سوخت دست پیدا کنیم لذا شروط را نپذیرفتیم و در عین حال راه گفت‌وگو را نبستیم.

باقری در ادامه به بیانیه تهران و ورود ایران به تامین سوخت ۲۰ درصد اشاره کرد و ادامه داد: آمریکا و غرب در بیانیه تهران نیز عدم صداقتشان را نشان دادند تا اینکه در بهمن ۸۹ طرحی برای تبادل سوخت دادند در حالی که عدم اطمینان ما را به تامین سوختمان بیشتر می‌کرد.

معاون بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: آقای جلیلی در آن جلسه گفت این پیشنهاد دو وجه دارد که یکی فنی و دیگری سیاسی است و بر همین اساس به آنها گفت اگر ما سوخت را از ایران خارج کنیم تا خیال شما راحت شود این دستاورد شما خواهد بود و دستاورد ما چیست و تاکید کرد که اگر بخواهیم رفع نگرانی کنیم شما هم باید در تقابل که به معنی تحریم‌ها بود رفع نگرانی کنید؛ آنها اطمینان داشتند که ما نمی‌توانیم این درصد سوخت را بسازیم و حتی نماینده آمریکا گفته بود که ایران بلوف می‌زند.

وی یادآور شد: جلیلی در آن جلسه تاکید کرد که باید بستر لازم فراهم شود و NPT به عنوان یک معاهده مبنای گفت‌وگوها قرار گیرد و از اقداماتی که نشانه دشمنی باشد اجتناب شود که در واقع منظور وی تحریم‌ها بود بنابراین آنها وقتی دیدند که نمی‌توانند به این حرف منطقی جواب دهند جلسه با عدم تفاهم و حتی نوعی تلخی به پایان رسید.

«آخرین جمله اشتون و جلیلی در این جلسه تاریخی و کلیدی است؛ اشتون گفت ما نمی‌توانیم پیش‌شرط‌های شما را که در واقع همان NPT بود را بپذیریم. ما ایده‌های خود را روی میز گذاشتیم و درها باز و خطوط تلفن هم باز است. این یعنی شما نمی‌توانید سوخت مورد‌نظر‌تان را بسازید لذا آقای جلیلی نیز در پاسخ گفت هرگاه اراده‌ای صورت گرفت که حقوق ملت ایران (NPT) را بپذیرد و آنچه موجب تقابل است را رفع کند درها باز و خطوط تلفن نیز باز است.»

باقری با تاکید بر اینکه هدف مذاکره تامین حقوق ملت است که گاهی ممکن است مذاکره با شکست و گاهی با موفقیت تمام شود ادامه داد: در ۲۴ بهمن ۸۹ بود که خود اشتون نامه‌ای به جلیلی نوشت و برای ادامه مذاکرات اعلام آمادگی کرد چرا که آنها دیدند ما مسیر خودمان را می‌رویم؛ ۱۳ تیرماه ۹۰ نیز یک نامه دیگر نوشت و در یک جمله کلیدی گفت که هدف ما احترام به حق ایران تحت معاهده NPT برای انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای است و این اتفاق به این دلیل افتاد که ما در عرصه فنی جلو رفته‌ بودیم و مذاکرات هدایت هوشمندانه‌ای داشت.

معاون بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه چرا این جریان فکری موجب ایجاد چنین شرایطی در سال اخیر شده است اظهار داشت: در بحث اقتصادی نیز ناکارآمدی ما ناشی از عدم تمسک به ارزش‌هاست چرا که نگاه اقتصاد مقاومتی وجود ندارد و ما از همین‌ جا ضربه خوردیم.

وی گفت: در عرصه هسته‌ای کسانی توانستند پیشرفت را برای کشور حاصل کنند که مانند شهید شهریاری چشمداشت مالی نداشتند و شهید شهریاری هم طراح سوخت تحقیقاتی تهران بود که پس از طراحی آن به شهادت رسید لذا این نگاه ارزشی مبتنی بر گفتمان انقلاب است.

باقری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا سیاست هسته‌ای دولت نهم و دهم تهاجمی بوده است یادآور شد: عرصه هسته‌ای از عرصه‌های جدی تقابل است و ما باید حقوق هسته‌ای خود را تثبیت کنیم هرچند صرفا موضوع هسته‌ای برای آنها موضوعیت ندارد و پیش از آن نیز آنها با ما مشکل داشتند.

معاون بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی به رویکرد تیم مذاکره‌کننده قبلی در پاریس، بروکسل و سعد‌آباد اشاره کرد و یادآور شد: اواخر دولت اصلاحات که یک پیشنهاد جامع به ایران دادند گفتند که ایران باید یک تعهد الزام‌آور داشته باشد بنابراین اگر منظور از سیاست تهاجمی سیاست صلابت و استفاده از همه ظرفیت‌ها باشد منطقی و در غیر این صورت قراردادی محسوب می‌شود.

وی در خصوص اظهارات یکی از دانشجویان که از باقری در خصوص برنامه اقتصادی جلیلی پرسید گفت: نکته اصلی در بحث اقتصادی برای آقای جلیلی اتفاق توانمندی داخلی است تا با ایجاد ظرفیت بتوان در تعامل با جهان بیرون پیشرفت داشت نه اینکه یک حالت نیازمندی به طرف مقابل داشته باشیم.

باقری افزود: گزاره‌هایی همچون تورم، اشتغال، هدفمندی، نظام بانکی و مالیاتی در قالب چندین کارگروه توسط آقای جلیلی مدیریت می‌شود به جمع‌بندی نیز رسیده است و انشاءالله ارائه خواهد شد.

معاون بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تحریم‌ها چقدر اثر‌گذار است گفت: دلیل وضع تحریم‌ها تغییر در سیاست رهبران ایران و ایجاد نارضایتی در بین مردم است البته انتظار داشتند این سیاست در سال ۹۱ پاسخ دهد و البته آنطور که مقابل معظم رهبری گفته‌اند مشکل آنها ایران اسلامی است نه ایران هسته‌ای.

وی با تاکید بر اینکه سیاست هسته‌ای ما موفقیت‌آمیز بوده است به مذاکرات بغداد در سوم خرداد سال گذشته اشاره کرد و افزود: در آن مذاکره توقف، انتقال و تعطیلی ۳ کلید‌واژه اصلی آنها بود که در آلماتی این ۳ نکته تعدیل شد.

باقری در پاسخ به سوالی که هدف نهایی هسته‌ای کجاست و نظر شما در خصوص کتاب اخیر حسن روحانی چیست اظهار داشت: آقای روحانی در یک سخنرانی که من آن را در روزنامه خواندم به نقل از ایشان مطرح شده بود که تعلیق با اجازه کتبی رهبری بوده است، ولی در کتاب وی در چندین جا گزاره‌هایی وجود دارد که بیانگر این موضوع است که این کار با اجازه ایشان نبوده است. از جمله در صفحه ۱۷۸ کتاب که می‌گوید قبل از توافق سعدآباد خدمت مقام معظم رهبری رفتم، جزئیات را خدمت ایشان مطرح کردم و ایشان با تعلیق در حد گازدهی نطنز موافقت کردند ولی وقتی که در کتاب مواد توافق سعدآباد را اشاره می‌کند می‌بینیم که در این توافقنامه آمده است که دولت باید تمام فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم و بازفرآوری را به صورتی که آژانس گفته تعلیق کند و در واقع فهرست ذکر شده فراتر از تعلیق در حد گازدهی نطنز بوده است. بنابراین باید پرسید چرا وی چیزی را که بیش از اجازه رهبری بوده است امضا کرد و بعد می‌گوید که اجازه رهبری است؟ اتفاقا این نشان می‌دهد که آنها کار خود را چون درست نمی‌دانند می‌گویند که با نظر رهبری بوده است و اگرنه مسئولیت آن را خودشان برعهده می‌گرفتند چرا که خطوط قرمز رهبری را رعایت نکرده‌اند.

معاون بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی دلیل فشار غربی‌ها را اقتدار و قدرت جمهوری اسلامی عنوان کرد و گفت: اگر ما ضعیف بودیم دلیلی نداشت که آنها تا این حد به ما فشار وارد کنند؛ چرا آمریکا باید لایحه‌ای به منظور جلوگیری از نفوذ ایران در آمریکای لاتین تصویب کند. بنابراین ما باید به سمت گفتمانی حرکت کنیم که چشم دشمنان از کشورمان برداشته شود در حالی که شرومن گفت: در بین کاندیداها کسانی هستند که بهتر می‌توان با آنها مذاکره کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *