پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
در دادگاه امروز کهریزک چه گذشت؟

مرتضوی مسئولیت کارهایش را قبول نمی‌کند/ متهمان پشیمان نیستند/ جوادی‌فر رضایت داد

دوشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۵۳
کد مطلب: 287863
قضات تعلیق شده کهریزک در حالی امروز وارد دادگاه شدند که قرار بود آخرین دفاعیات خود را مطرح کنند تا رئیس دادگاه حکم به پایان آن بدهد اما این انتظار محقق نشد و قاضی باز هم رای به ادامه جلسات داد تا انتظار افکار عمومی برای مشاهده نتیجه این پرونده طولانی تر شود.
مرتضوی مسئولیت کارهایش را قبول نمی‌کند/ متهمان پشیمان نیستند/ جوادی‌فر رضایت داد
به گزارش جهان، خانواده شاکیان کهریزک با اشاره به شفافیت دادگاه عنوان کردند همه حرف‌هایشان را بدون محدودیت در دادگاه اعلام کردند.

کامرانی یکی از شاکیان پرونده قضات تعلیق شده کهریزک پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران و در پایان نهمین جلسه دادگاه رسیدگی به این پرونده با اعلام این مطلب افزود: به گفته قاضی پرونده، قرار است دوشنبه آینده آخرین دفاعیات متهمان اخذ شود و دادگاه ظرف یک هفته تا 10 روز حکم پرونده را صادر کند.

وی افزود: در دادگاه هر چه که در این چند سال در دلمان بود را به قاضی گفتیم و هیچ محدودیتی هم برای صحبت‌هایمان وجود نداشت. از رسانه‌ها هم تشکر می‌کنیم که در این مدت مطالب را منعکس کردند.

پدر یکی از کشته‌شدگان پرونده کهریزک تصریح کرد: ساعت 2:45 ، روز 25 تیر سال 88 فرزندم فوت کرد که من در 27 تیر همان سال نامه‌ای به مقام معظم رهبری نوشته و موضوع را به ایشان اعلام کردم.

وی گفت: عصر همان روز رهبر معظم انقلاب در زیر نامه من نوشتند که با تمام کسانی که در مرگ محمد کامرانی دست داشته‌اند برخورد شود و آنها به اشد مجازات برسند.

کامرانی گفت: حالا با برگزاری این دادگاه دستورات مقام معظم رهبری اجرا شده و ما تا پشیمانی را در چهره متهمان نبینیم یک قدم هم از مواضع خود عقب‌نشینی نمی‌کنیم.

عبدالحسین روح‌الامینی پدر یکی دیگر از قربانیان کهریزک گفت: با پیگیری‌هایی که در این مدت انجام دادیم دیگر شرمنده فرزندان خود نخواهیم بود زیرا در این مدت از هیچ اقدامی کوتاهی نکردیم و در دادگاه کیفری تمام حرف‌هایمان را به زبان آوردیم.

روح‌الامینی افزود: هر چند که دادگاه صلاح ندانست که شاهدان مورد اشاره ما در جلسه حاضر شوند اما هیچ کم و کسری در روند برگزاری دادگاه مشاهده نکردیم.

پدر مرحوم جوادی‌فر نیز در جمع خبرنگاران گفت: امروز تمام حرفهای خودمان را مطرح کردیم و تاکنون عکس‌های مورد اشاره یکی از متهمان پرونده‌ را ندیده‌ایم.
 
وی افزود: هر چند روند دادگاه راضی‌کننده بوده و ما شفافیت دادگاه را به چشم خود دیدیم.

معرفی 20 شاهد از پلیس امنیت، اطلاعات سپاه و ناجا به دادگاه

علی‌اکبر حیدری‌فر پیش از ورود به دادگاه با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ما 20 نفر از شهود را از پلیس، اطلاعات سپاه و ناجا به دادگاه معرفی کرده‌ایم و اسامی این افراد را در قالب یک لایحه تقدیم دادگاه کرده‌ایم.

وی افزود: هنوز مراحل تحقیق از شهود ما طی نشده و ضروری است که این تحقیقات صورت گیرد.

حیدری‌فرد در پایان خاطرنشان کرد: با این وجود بعید می‌دانم که این جلسه، جلسه آخر باشد.
رضایت پدر جوادی‌فر از اتهام معاونت در قتل مرتضوی در جلسه خصوصی

پدر جوادی‌فر یکی از قربانیان کهریزک در جلسه‌ای خصوصی در خصوص اتهام معاونت در قتل مرتضوی رضایت خود را اعلام کرد.

به گزارش فارس، محمد صالح نیکبخت در زمان تنفس دادگاه در جمع خبرنگاران گفت: در خصوص 20 شاهدی که حیدری‌فر صبح امروز و در جمع خبرنگاران از معرفی آنها به دادگاه خبر داده بود مرتضوی موضوع را در دادگاه مطرح کرد اما قاضی با آن مخالفت کرد.
 
وکیل جوادی فر از ادامه‌دار بودن دادگاه خبرداد و گفت: هنوز دفاعیات حیدری‌فر و وکیل حداد باقی مانده و تصور نمی‌کنم که امروز آخرین روز دادگاه باشد.
 
وی با اشاره به اینکه آخرین دفاع از مرتضوی گرفته شد گفت: پدر جوادی‌فر بدون اطلاع من و پسرش در جلسه خصوصی با مرتضوی در خصوص اتهام معاونت در قتل رضایت خود را اعلام کرده اما نسبت به سایر اتهامات چون از جنبه عمومی جرم برخوردار است شکایت همچنان پابرجاست.

نیکبخت تصریح کرد: وکالت من همچنان ادامه دارد و آخرین دفاع حداد و حیدری‌فر نیز باقی مانده است.

شکایت جوادی‌فر از قاضی حیدری و حداد همچنان پا برجاست

شهبازی وکیل حیدری‌فر از متهمان پرونده کهریزک، پس از خروج از دادگاه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این جلسه به دفاعیات مرتضوی اختصاص یافت. چرا که لوایح و اظهارات وی طولانی شد.

شهبازی در خصوص اعلام رضایت پدر جوادی‌فر و انصراف از شکایت نسبت به مرتضوی گفت: دلیل وی شخصی بود و رضایت خود را هم در دفتر دادگاه اعلام کرد.

وکیل حیدری‌فر افزود: جوادی‌فر کلا نسبت به شکایتش از مرتضوی اعلام رضایت کرد و احتمال دارد از جلسه بعدی در دادگاه شرکت نکند. اما شکایت وی از حداد و حیدری‌فر همچنان به قوت خود باقی است.

وی در خصوص شهودی که حیدری‌فر به دادگاه معرفی کرده بود، گفت: دادگاه با شهود موکل من موافقت نکرده و همچنین نوبت دفاعیات حداد هم نرسیده است.

شهبازی در خصوص بحث معاونت در قتل گفت: خانواده کامرانی و روح‌الامینی هم به دلیل معاونت در قتل از مرتضوی شکایت کردند اما فقط پدر جوادی‌فر در دادگاه امروز صراحتا نسبت به این موضوع اعلام رضایت کرد.
از تصمیم جوادی‌فر برای اعلام رضایت بی‌خبر بودم/ بعید می‌دانم وی را ترسانده باشند

کامرانی پدر یکی از قربانیان کهریزک در حاشیه دهمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده قضات تعلیقی کهریزک با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا شما نسبت به رضایت جوادی‌فر اعتراضی نکردید، گفت: این حق ایشان است و خودش باید نسبت به حق خود تصمیم بگیرد.

وی افزود: دفاعیات مرتضوی هنوز تمام نشده و بیشترین مبحث امروز پیرامون بحث معاونت در قتل و اظهارات جلسه قبل روح‌الامینی بوده است.

کامرانی در ادامه تصریح کرد: ایشان همچنان مانند روال قبل اتهام معاونت در قتل را انکار می‌کند و با اصرار زیاد مرتضوی قرار شد دادگاه در جلسه بعدی برگزار شود و متهمین دفاعیات آخر را انجام دهند.

شاکی پرونده کهریزک ضمن ابراز بی‌اطلاعی از دلیل رضایت جوادی‌فر گفت: من نمی‌توانم در خصوص مسائل شخصی افراد اظهار نظر کنم.

کامرانی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا رضایت جوادی‌فر بر شما تاثیرگذار است، گفت: ما بر اساس چارچوب قانون پیش می‌رویم اما نمی‌توان پیش‌بینی کرد که فردا چه خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا احتمال می‌دهید جوادی‌فر را ترسانده باشند، گفت: نه، بعید می‌دانم، دلیلی ندارد و در هر صورت وی حق انتخاب داشته است.

پشیمانی در چهره متهمان دیده نمی شود/ از علت رضایت جوادی فر بی اطلاعم

پدر یکی از قربانیان کهریزک با اشاره به بی اطلاعی از رضایت جوادی فر گفت: هنوز پشیمانی در چهره متهمان کهریزک دیده نمی شود.

به گزارش مهر، پدر مرحوم محمد کامرانی درباره دهمین جلسه دادگاه کهریزک گفت: امروز فقط آقا مرتضوی به دفاع از خود پرداخت و دفاعیاتش بیشتر در پاسخ به اظهارات آقای روح الامینی بود. در چهره او پشیمانی دیده نمی شد و دفاعیاتش نیز مانند گذشته بود.

کامرانی در ادامه خاطرنشان کرد: روح‌الامینی به دلیل سفر در جلسه امروز دادگاه حضور نداشت و حداد هم طبق معمول همیشه وکیل خود را به دادگاه فرستاده بود.

وی در خصوص شهودی که روح‌الامینی معرفی کرده بود، گفت: شهود بر اساس مصلحت دادگاه احضار می‌شوند و این موضوع ربطی به خواسته من و ایشان ندارد و تاکنون هر شاهدی هم که به دادگاه احضار شده به رای و خواسته دادگاه بوده است.

کامرانی در ادامه تاکید کرد: اگر جوادی‌فر رضایت نمی‌داد و همراه ما بود خیلی بهتر می‌شد. من اصلا از قبل اطلاعی از تصمیم ایشان نداشتم و وی هم رضایتش را در جلسه امروز اعلام کرد.

وی در پایان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا امروز تنشی میان قاضی مدیرخراسانی و مرتضوی به وجود آمد، گفت: نه، در داگاه هیچ تنشی بین مرتضوی و قاضی نبود.

همچنین در ادامه کمالی وکیل کامرانی گفت: جلسه به روز چهارشنبه موکول شده و ظاهرا آخرین دفاع مرتضوی هنوز تمام نشده است.

وی افزود: ضمن اینکه حداد طبق معمول همیشه در دادگاه حضور نداشت.

پایان دهمین جلسه دادگاه کهریزک/جلسه بعدی چهارشنبه

در حالی که دقایقی قبل قاضی مدیر خراسانی اعلام تنفس در دادگاه کرده بود دهمین جلسه به پایان رسید.
 
با نظر قاضی پرونده مقرر شد تا در روز چهارشنبه اول خرداد یازدهمین جلسه رسیدگی به پرونده قضات تعلیقی کهریزک برگزار شود.
درخواست ۴۸ ساعت فرصت از سوی مرتضوی/دفاع ۵ ساعته مرتضوی

طاهری وکیل روح‌الامینی در پایان دهمین جلسه رسیدگی به پرونده قضات تعلیقی کهریزک با حضور در جمع خبرنگاران اظهارداشت: احتمال دارد که جلسه بعدی هم جلسه آخر دادگاه نباشد چرا که دو نفر از متهمین هنوز دفاعیات خود را مطرح نکرده‌اند.

وی دفاع آخر را بسیار مهم دانست و گفت: البته دادگاه قبلاً اعلام کرده بود که جلسه امروز مربوط به اخذ آخرین دفاع است.

وکیل روح‌الامینی درخصوص عدم حضور موکلش در دادگاه گفت: وی به دلیل کاری که برایش پیش‌آمده بود در دادگاه امروز حاضر نشد و من به عنوان وکیل وی و همسرشان در دادگاه حاضر شدم.

طاهری در پاسخ به این سوال که آیا احتمال دارد که روح‌الامینی هم مانند جوادی‌فر از شکایت خود بگذرد، گفت: قاطعانه باید بگویم که خیلی بعید به نظر می‌رسد که موکل من بخواهد سر سوزنی از حق خود و خانواده‌اش کوتاه بیاید، حتی اگر همه شکات رضایت دهند وی از حق خود نمی‌گذرد.

خبرنگاری پرسید آیا متهمین برای گرفتن رضایت از موکل شما اقدامی کرده‌اند؟ طاهری گفت: من شاهد چیزی نبودم، شاید تلاش کرده باشند اما من در جریان نیستم،‌ البته بعید به نظر می‌رسد چرا که به خوبی می‌دانند که موکل من حاضر به رضایت نیست.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا امروز در دادگاه تنشی بین مرتضوی و قاضی ایجاد شده یا خیر، گفت: نه، من نمی‌دانم این مسائل از کجا مطرح شده اما هرچه هست مربوط به داخل دادگاه است چرا که گاهی ممکن است قاضی به شکات، وکلاء و یا متهمان به دلیل طرح مسائل خارج از کیفرخواست تذکراتی بدهد.

وی در ادامه افزود: مرتضوی خود را بی‌گناه می‌داند و به همین دلیل از خود دفاع می‌کند اما ما هم به لوایح دفاعیه ایشان پاسخ خواهیم داد اما در نهایت تصمیم با قاضی دادگاه است تا عدالت را برقرار کند.

طاهری تصریح کرد: مرتضوی از ابتدای جلسه امروز 48 ساعت برای دفاع وقت خواسته و دادگاه این فرصت را به او داده البته در جلسه امروز مرتضوی 5 ساعت صحبت کرده است.

مرتضوی مسئولیت کارهایش را قبول نمی کند/ دادستان سابق حرف جدیدی نزد

به گزارش مهر، وکیل روح الامینی گفت: سعید مرتضوی در جلسه امروز حرف جدیدی نزد و همچنان مسئولیت کارهایش را قبول نمی کند.

طاهری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز مرتضوی دفاعیات طولانی را انجام داد و دادگاه با حوصله به حرف هایش گوش داد. مرتضوی در دفاعیات امروز خود حرف های جدیدی نزد.

وی افزود: احتمال می دهد جلسات دادگاه همچنان ادامه داشته باشد زیرا دفاعیات مرتضوی به پایان نرسیده و دو متهم دیگر هنوز آخرین دفاعیات خود را بیان نکرده اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *