جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱

از گلایه‌های حیدری‌فر و تقاضای مرتضوی تا ضرب‌المثل روح‌الامینی درباره غرق شدن متهمان

يکشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۴۷
کد مطلب: 285069
ششمین جلسه رسیدگی به پرونده قضات تعلیق شده کهریزک در حالی برگزار شد که حیدری فر گلایه‌هایی را به زبان آورده و روح‌الامینی معتقد بود متهمان در نهایت غرق می‌شوند.
از گلایه‌های حیدری‌فر و تقاضای مرتضوی تا ضرب‌المثل روح‌الامینی درباره غرق شدن متهمان
به گزارش جهان به نقل از فارس، امروز ششمین جلسه دادگاه قضات تعلیقی کهریزک در دادگاه کیفری استان تهران برگزار شد.

این دادگاه در حالی برگزار شد که همزمان با آن اولین جلسه رسیدگی به پرونده اتهامات مهدی هاشمی در حال برگزاری بود.

ششمین جلسه رسیدگی به پرونده قضات تعلیقی کهریزک آغاز شد

ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده قضات تعلیقی کهریزک صبح امروز در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران و به ریاست قاضی مدیرخراسانی با 30 دقیقه تأخیر آغاز شد.

این جلسه همچون 5 جلسه گذشته غیر علنی برگزار شد و خبرنگاران پشت درهای بسته دادگاه منتظر حضور متهمان بودند.

نماینده دادستان با 30 تغییر چارچوب کیفر خواست اولیه را برهم زد

علی‌اکبر حیدری‌فر پیش از ورود به دادگاه و با تأخیری دو ساعته با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طی چند جلسه‌ای که دادگاه برگزار شده و دفاعیاتی که ما داشته‌ایم تقریبا ثابت شده که ما هیچ تقصیری در پرونده کهریزک نداریم.

وی افزود: نماینده دادستان در دادگاه فقط در مقام دفاع از کیفر خواست و آنچه که در کیفر خواست مطرح شده حق حضور دارد اما علی‌رغم این موضوع نماینده دادستان در قالب تقدیم لایحه دفاعیه دادستانی اقدام به تغییر مفاد دادخواست اولیه علیه قضات کرده است.

حیدری‌فر با اشاره به ایجاد 30 تغییر در کیفر خواست اولیه گفت: تغییرات ایجاد شده در کیفرخواست اولیه با مواردی که جدیدا علیه قضات مطرح شده تضاد کامل دارد و هیچ توجیه قانونی وجود ندارد بنابر این این اقدام به سخره گرفتن قانون است.

وی تأکید کرد: نماینده دادستان حق ندارد کیفر خواستی را که بر علیه متهم است در محل دادگاه تغییر دهد. یا به مواردی که در کیفر خواست به آن استناد کرده ادله‌ای را اضافه کند.اما در ادعا‌نامه‌هایی که نماینده دادستان علیه قضات در جلسه گذشته تقدیم دادگاه کرد 30 مورد اختلاف وجود ندارد و با ادعا‌نامه قوی متفاوت است.

این متهم در ادامه خاطر نشان کرد: متأسفانه دادگاه نیز در این موضوع تذکری نداده بنابر این ما در این جلسه دفاعیات خود را مطرح می‌کنیم.

وی این تغییرات را خارج از حدود اختیارات دادستان و مغایر با قانون دانست و تصریح کرد: در این تغییرات حضور در اغتشاشات را جرم مشهود تلقی نکردند و حق دستگیری متهمینی که در جرمی مشهود اقدام به اغتشاش کرده بودند را برای مأموران قائل نشدند و گزارش مأمورین نیروی انتظامی را فاقد اعتبار دانستند و آن را غیرمعتبر تلقی کردند در حالی که این نص صریح قانون است و تعریف جرم نیز در قانون مشخص است.

وی افزود: موثق بودن یا نبودن گزارش مأموران به تشخیص قاضی است و اینکه بخواهند این گزارشات را غیرمعتبر تلقی کنند یا حضور متهمین را در اغتشاشات نیز سازماندهی نفی کنند نقض قانون است.

حیدری فر در خصوص شهودی که روح‌الامینی به دادگاه معرفی کرده گفت: متأسفانه نماینده مدعی‌العموم  آن قسمت از اظهاراتی
متهمان هرچه تلاش کنند به جایی نمی‌رسند و باز مصداق ضرب‌المثل قرآنی می‌شوند که می‌گوید کسی که در حال غرق شدن است به هر چوب و تخته پاره‌ای برای نجات خود چنگ می‌زند اما در نهایت غرق خواهد شد.
که پورمحمدی به عنوان شهادت مطرح کرده را از گزارش سازمان بازرسی کل کشور که پیش از این تقدیم دادسرا شده بود به صورت گزینشی جدا کرده و آن را زمینه لایحه جدید کرده است، شهادت پورمحمدی را به استناد آن گزارش مستند کردند.

قاضی تعلیقی کهریزک در ادامه اذعان داشت: من عکس‌هایی را در اختیار رسانه‌ها قرار دادم که آنها را نیز به دادگاه تقدیم می‌کنم و در صورتی که دادگاه منبع عکس‌ها را بخواهد در اختیارشان قرار می‌دهد چون منبع عکس‌ها گواه همه چیز است.

وی افزود: اتهام من مشارکت در بازداشت غیرقانونی است اما با تغییراتی که نماینده دادستان در مفاد کیفرخواست داده چارچوب کیفرخواست اولیه را برهم زده، قاعدتا دادگاه باید امروز به اتمام برسد و ارائه آخرین دفاع بستگی به نظر دادگاه دارد.

ششمین جلسه دادگاه کهریزک به پایان رسید/جلسه بعدی سه‌شنبه

ششمین جلسه رسیدگی به پرونده اتهامات قضات تعلیقی دادگاه کهریزک پس از اذان ظهر به پایان رسید و براساس اعلام دادگاه جلسه بعدی در روز سه‌شنبه 17 اردیبهشت برگزار خواهد شد.

حضور معاون وقت نظارت بر زندان‌ها به عنوان شاهد در دادگاه

صالح نیک‌بخت وکیل خانواده جوادی‌فر اظهارداشت: جلسه آینده سه شنبه برگزار می‌شود و در جلسه امروز نیز معاون وقت نظارت بر زندان‌ها به عنوان شاهد در دادگاه حضور پیدا کرد اما بقیه شهود که متهمان کهریزک بودند حضور نداشتند.

وی افزود: مرتضوی فکر می‌کند هنوز دادستان تهران است و هر وقت که بخواهد حرف می‌زند و مدام با تذکر قاضی مواجه می‌شود.

نیکبخت تصریح کرد: هیچکدام از عکس‌هایی که حیدری فر راجع به آنها حرف زده در دادگاه ارائه نشده و حضور امیرجوادی در راهپیمایی‌ها کذب محض است.

وی با اشاره به این مطلب که کیفرخواست جدیدی علیه حیدری فر مطرح نشده است، گفت: کیفرخواست جدیدی نبوده بلکه نماینده دادستان در 30 مورد دلایل مرتضوی و وکیل حیدری‌فر را رد کرده است.

وی با اشاره به اینکه شهود روح‌الامینی در دادگاه حضور پیدا نکردند گفت: ما از روند دادرسی راضی هستیم اما خانواده‌ها زمانی راضی می‌شوند که افرادی که مسبب بازداشت غیرقانونی بودند به سزای عمل خود برسند.

وکیل خانواده یکی از شاکیان درخصوص عدم رضایت مرتضوی از روند برگزاری دادگاه گفت: نارضایتی وی به این دلیل است که دادگاه طبق مزاج وی حرکت نکرده است.

تقاضای مرتضوی و موافقت دادگاه برای مطالعه پرونده/ دادگاه قانوناً حق جلب شهود را دارد

طاهری وکیل خانواده روح‌‌الامینی در پایان ششمین جلسه رسیدگی به پرونده قضات تعلیقی کهریزک با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت:  بعد از گذشته شش جلسه مرتضوی فرصت خواسته تا مجدداً پرونده را مطالعه کنند تا بتواند پاسخگوی نماینده دادستان باشد و در این مدت بخش زیادی از وقت دادگاه را گرفته و صحبت‌هایش تکرار مکررات است.

وی افزود:‌ از روند برگزاری دادگاه راضی هستیم و خواسته ما از دادگاه این است که رأی برحق را صادر کند و رسیدگی دقیقی داشته باشد و تاکنون هیچ شائبه‌ای مبنی بر اینکه از بی‌طرفی خارج شده نداشته‌ایم.

وکیل روح‌الامینی گفت: با توجه به حجم پرونده و اینکه قبلاً پرونده در دادگاه نظامی مطرح بوده ما نسبت به جزئیات اشراف کامل داریم.

طاهری با اشاره به اینکه این پرونده در چندین هزار صفحه بوده و بخشی از
نیکبخت تصریح کرد: هیچکدام از عکس‌هایی که حیدری فر راجع به آنها حرف زده در دادگاه ارائه نشده و حضور امیرجوادی در راهپیمایی‌ها کذب محض است.
استنادات آنها نیز به همان پرونده برمی‌گردد، گفت: بیشتر طرف مقابل ما از روند دادرسی ناراضی هستند و شاید دلیل ناراحتی آنها این است که کیفرخواست اتهاماتی را متوجه متهمان می‌کند اما موکل من و سایر شکات محق بودند که پرونده به دادگاه ارسال شده و در حال رسیدگی است.

وی افزود: هنوز یک سری از شهود مطالب خود را بیان نکردند و افرادی که در دادسرای نظامی بودند نیز صحبت نکرده‌اند از سوی دیگر مرتضوی هم فرصت مجددی برای مطالعه پرونده خواسته به همین جهت شاید دادگاه تا چند جلسه دیگر ادامه داشته باشد.وکیل روح‌الامینی گفت: سه شاهدی که ما درخواست حضور آنها را داشته‌ایم نیامدند و ما اطلاع نداریم که دادگاه آنها را احضار کرده یا خیر. دادگاه طبق قانون می‌تواند در سطوح عادی شهود را احضار کند بنابراین تشخیص اظهار یا عدم اظهار با دادگاه است و در صورتی که شاهد حضور پیدا نکند دادگاه حق دارد براساس قانون شاهد را جلب کرده و اظهارات وی را بگیرد

طاهری با اشاره به اینکه دادگاه با درخواست مرتضوی موافقت کرده گفت: تأکید دادگاه همچنان عدم ارائه توضیحات درون دادگاه است و من فکر می‌کنم دفاعیات مرتضوی چندان مستدل نیست.
 
بهتر است متهمان ردیف اول و دوم روند دفاعیات خود را تغییر دهند

کامرانی یکی از شکات پرونده کهریزک در پایان ششمین جلسه رسیدگی به این پرونده با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ما از روند دادرسی تا حدودی راضی هستیم و امیدواریم در جلسات بعدی این روند بهتر شود.

وی افزود: متهمان ردیف اول و دوم دفاعیاتی را مطرح می‌کنند اما بهتر است در این زمینه روند کار خود را تغییر دهند.

کامرانی در خصوص سؤالاتی که از سالارکیا که به عنوان شاهد به دادگاه اظهار شده بود، گفت: سؤالات متعددی پرسیده شده که من الان حضور ذهن ندارم.

وی در خصوص طولانی شدن روند دادگاه گفت: فکر می‌کنم دادگاه طولانی نشده و همچنان باید ادامه یابد چرا که هرچه تعداد جلسات دادگاه بیشتر شود  موضوع شفاف‌تر خواهد شد چرا که موضوع این پرونده بسیار گسترده است.

وی افزود: دادگاه نظامی به این جهت کوتاه بود که متهم و شکات به همراه شهود در دادگاه حاضر شدند و تأیید و تکذیب‌ها مشخص شد، اینکه متهمان تمامی اتهامات انتسابی را نفی می‌کنند درست نیست و باید حداقل‌ها را قبول کنند.
 
متهمان در نهایت غرق می‌شوند

عبدالحسین روح‌الامینی در پایان ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده قضات تعلیقی کهریزک در واکنش به درخواست مرتضوی مبنی بر مطالعه مجدد پرونده گفت: یعنی روح‌الامینی در این شش ماه گذشته فرصت نداشته پرونده را بخواند که بار دیگر تقاضای بازخوانی داده است.

وی افزود: متهمان هرچه تلاش کنند به جایی نمی‌رسند و باز مصداق ضرب‌المثل قرآنی می‌شوند که می‌گوید کسی که در حال غرق شدن است به هر چوب و تخته پاره‌ای برای نجات خود چنگ می‌زند اما در نهایت غرق خواهد شد.

شاکی پرونده کهریزک در خصوص احضار شهود گفت: باید از دادگاه بپرسید که شهود من حاضر می‌شوند یا خیر برای ما فرقی نمی‌کند که دادگاه با حضور شهود موافق باشد یا با آن مخالفت کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هرچه از روند دادگاه می‌گذرد رضایت ما نیز بیشتر می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *