شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۴
۱

پرسودترين مدل ساخت‌وساز در تهران/ معدن بسازوبفروشي

پنجشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۲۳
کد مطلب: 282100
در اين بسته تشويقي، براي چالش معروفي كه اين روزها بسياري از سازنده‌ها در تهران درگير آن هستند نيز گره‌گشايي جالبي صورت گرفته است.
پرسودترين مدل ساخت‌وساز در تهران/ معدن بسازوبفروشي
به گزارش جهان، تنها نقطه‌مشترك بين موضع دولت و شهرداري نسبت به متن طرح‌تفصيلي تهران، روي «بافت‌‌فرسوده» اين كلان‌شهر قرار گرفته، طوري كه اين تفاهم اكنون منجر به تدوين بسته تشويقي سال91 مختص سرمايه‌گذاري در مناطق فرسوده پايتخت شده است.

گزارش‌ها از جزئيات مشوق‌هاي ريالي قابل پرداخت به سرمايه‌گذاراني كه امسال وارد بافت‌هاي ‌فرسوده تهران مي‌شوند، حاكي است: در سه حوزه ساخت‌وساز شامل مسكوني، مراكز خدمات پشتيباني محله‌اي و مجتمع‌هاي پاركينگ، مجموعه‌اي حاوي تخفيف در عوارض، تراكم تشويقي و تسهيلات بانكي به سازنده‌ها تعلق مي‌گيرد كه هزينه ساخت را در مقايسه با ديگر نقاط شهر توجيه‌پذير خواهد كرد.

مطابق بسته‌اي كه مجري نوسازي بافت‌فرسوده شهر تهران تنظيم كرده، امسال متفاوت از سال‌هاي قبل، امكان استفاده از تسهيلات بافت‌فرسوده در همه 22منطقه پايتخت وجود دارد و در عين حال شدت تسهيلات در مناطق جنوبي بيشتر از محله‌هاي شمالي خواهد بود.

بر اين اساس شهرداري‌تهران با كسب مجوز از كميسيون ماده5 شوراي عالي شهرسازي و معماري كشور، دو نوع معافيت هزينه‌اي براي سرمايه‌گذاري در بافت‌فرسوده در نظر گرفته است، به اين صورت كه براي ساخت‌وسازهاي مسكوني از 80 تا 100 درصد تخفيف به هزينه‌هاي تراكم و زيربنا تعلق مي‌گيرد و براي ساخت‌وسازهاي تجاري نيز تخفيف 50 درصدي اعمال خواهد شد. در اين بسته تشويقي، براي چالش معروفي كه اين روزها بسياري از سازنده‌ها در تهران درگير آن هستند نيز گره‌گشايي جالبي صورت گرفته است.

به گزارش «دنياي‌اقتصاد»، امسال سرمايه‌گذاران متقاضي ساخت مجتمع‌هاي پاركينگ - مطابق وعده‌اي كه سال گذشته طراحان طرح‌تفصيلي تهران مطرح كرده بودند- مي‌توانند از تسهيلات غيرريالي تعيين شده در بافت‌فرسوده، استفاده كنند، مشروط به اينكه با احداث 5طبقه پاركينگ، يك طبقه از سازه را به كاربري تجاري اختصاص دهند و مالكيت پاركينگ‌ها را به ساكنان محله به صورت محضري منتقل كنند يا به اجاره آنها دربياورند.

با راه‌اندازي بازار ساخت و فروش پاركينگ در بافت‌فرسوده، مالكان املاك كلنگي مي‌توانند محدوديت‌هاي سفت‌وسختي را كه شهرداري‌تهران بابت تامين پاركينگ در ساخت‌وساز‌ها اعمال مي‌كند پوشش دهند.

از ابتداي امسال شهرداري سازنده‌ها را موظف كرده معادل تعداد واحدمسكوني، پاركينگ تامين كنند؛ در غيراين صورت تراكم مجاز آن ساختمان تا حد تعداد پاركينگ قابل ساخت، كاهش خواهد يافت، اما حالا با تسهيلاتي كه به احداث پاركينگ‌هاي طبقاتي داده مي‌شود، چالش ناتواني در تامين پاركينگ در ساخت‌وسازهاي مسكوني عملا مرتفع خواهد شد.

متن بسته تشويقي بافت‌فرسوده به شرح زير است:

براساس آخرين مصوبات كميسيون ماده 5 شهر تهران و بخشنامه‌هاي بانك‌مركزي در خصوص تسهيلات بانكي، امكانات، تسهيلات، معافيت‌ها و مشوق‌هاي مالي كه براي ترغيب مالكان و سرمايه‌گذاران جهت تخريب و نوسازي املاك واقع در بافت‌هاي فرسوده مصوب شهر تهران در سال 1391 در نظر گرفته شده است، هزينه مجوز ساخت واحدهای مسكوني عبارت است از: معافيت كامل واحدهاي مسكوني از پرداخت هزينه عوارض (تراكم، زيربنا، پيش‌آمدگي، ايمني و حق مشرفيت) در مناطق 7 تا 20 و معافيت از پرداخت 80 درصد هزينه عوارض (تراكم، زيربنا، پيش‌آمدگي، ايمني و حق مشرفيت) در مناطق 1 تا 6 و 21 و 22 (بر اساس ماده 16 قانون ساماندهي و حمايت از توليد و عرضه مسكن و ماده 46 آيين‌نامه اجرايي آن و همچنين مصوبه مورخ 12/9/88 شوراي اسلامي شهر تهران).

همچنين هزينه مجوز ساخت غيرمسكوني نيز شامل: معافيت پروانه ساختمان‌هاي تجاري، اداري و صنعتي در تمام مناطق شهر تهران از پرداخت 50 درصد عوارض است.

در بافت‌هاي «ناپايدار شهري»، ساخت و ساز در قطعات بيش از 150 متر مربع، طبق ضوابط پهنه‌بندي، با يك طبقه تشويقي مجاز است(منوط به تامين پاركينگ).

حدنصاب تجميع در بافت‌هاي «ناپايدار شهري»، 150 متر مربع است. اعطاي يك طبقه تشويقي ديگر در قطعات تجميعي، به مساحت بيش از 150 مترمربع، با رعايت عرض معبر حداقل 8متر، طبق ضوابط طرح تفصيلي، مجاز است. ساخت و ساز در قطعات كمتر از 50 متر مربع، غيرمجاز و در قطعات 50 تا 60 مترمربع نيز، با تاييد شهرداري و تامين حداقل سطح براي واحد مسكوني (35 مترمربع) مجاز است.

ساخت و ساز در قطعات با مساحت بيش از 60 متر مربع تا 150 متر مربع، در سه طبقه روي پيلوت، با معبر حداقل 6 متر و يا طبق ضوابط پهنه مربوطه، مجاز است. شايان ذكر است كليه بافت‌هاي فرسوده مصوب، جزو بافت‌هاي ناپايدار مي‌باشد.

طبق تبصره 8 بند 1-12 طرح تفصيلي شهر تهران به متقاضيان ساخت پاركينگ در بافت‌هاي فرسوده با استفاده از مزاياي مصوبه 502 كميسيون ماده 5 (اختصاص كاربري طبقه همكف به خدمات پشتيبان سكونت و با حداقل 5 طبقه پاركينگ) مجوز لازم اعطا خواهد شد و از سوي ديگر با توجه به هماهنگي به عمل آمده با اداره‌هاي ثبت اسناد، اين پاركينگ‌ها قابل تفكيك و صدور سند جداگانه و انتقال خواهند داشت. اين پاركينگ‌ها قابل واگذاري به افرادي است كه امكان تامين پاركينگ در ملك خود را ندارند.

براي تسهيلات بانكي ساخت نيز اعطاي تسهيلات بانكي بدون سپرده‌گذاري در فرآيند تخريب و نوسازي به واحدهاي مسكوني حداكثر تا سقف 200 ميليون ريال براي ساخت غيرصنعتي و تا مبلغ 250 ميليون ريال براي ساخت صنعتي به صورت مشاركت مدني و قابل تبديل به فروش اقساطي انجام مي‌شود. البته با توجه به تغييرات صورت گرفته در بسته سياستي و نظارتي بانك مركزي، سود دوره مشاركت مدني افزايش يافته و متناسب با بانك عامل، متغير مي‌باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ببینید با اجازه ساخت و ساز به بافتهای فرسوده متاسفانه اینهایی که این نوع خانه هایکه مالکان انها به قیمت های 4 یا3 میلیون متراژی 300 یا 500 متری که در چندین سال پیش خریدند حالا هر کدام از انها صاحب 16 واحد ساختمان شدند و حاضر نیستند به قیمت واقعی بدهند همه مزه پول را شنیدهاند حالا به کمش هم رضایت نمی دهند وقتی تمام زمین را 2میلیون خریده حالا صاحب میادرها پول شده چطور می خواهید باز هم این کارها را تکرار کنید