شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - 15 Jun 2024
 
۰

محاکمه دیکتاتور سابق گواتمالا آغاز شد

سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۵۸
کد مطلب: 277532
محاکمه دیکتاتور سابق گواتمالا به اتهام نسل کشی و جنایت علیه بشریت آغاز شد.
به گزارش جهان، تسنیم به نقل از رویترز نوشت: محاکمه "افرین ریوس مونت" دیکتاتور سابق گواتمالا به اتهام نسل کشی و جنایت علیه بشریت نخستین محاکمه یک مقام دولتی پیشین این کشور در یک دادگاه ملی در خصوص چنین اتهاماتی به شمار می رود.

ده ها سال بود که ریوس مونت به اتهام جنایاتی که در سال های ۱۹۸۲ و ۱۹۸۳ میلادی در جریان جنگ داخلی گواتمالا انجام داده بود، محاکمه نمی شد. وی در سال های اخیر نماینده کنگره بوده و بر اساس قوانین داخلی گواتمالا از مصونیت سیاسی و قضایی برخوردار بوده است.

ریوس مونت ۸۶ ساله که در سال ۲۰۱۲ میلادی از کنگره خارج شد، در ماه ژانویه تحت پیگرد قضایی قرار گرفت و اکنون محاکمه اش آغاز شده است.

دستگاه قضایی گواتمالا شواهد و اسناد کافی را در خصوص دست داشتن ریوس مونت در کشتار بیش از ۱۷۰۰ نفر از مردم این کشور در اختیار دارد. دادستان کل گواتمالا در این رابطه به رویترز گفت: این یک اتفاق تاریخی است.ما نمی توانیم عامل قتل هزاران نفر در گواتمالا را بدون مجازات رها کنیم. ما باید عدالت را در قبال قربانیان اجرا کنیم.

دادگاهی در گواتمالا در ماه ژانویه ۲۰۱۲ میلادی ریوس مونت را به جنایات جنگی متهم کرد ولی وکلای مدافع ریوس مونت تا کنون مانع از برگزاری جلسه محاکمه وی شده اند. مقام های قضایی گواتمالا ریوس مونت را به چشم پوشی از جنایاتی که سربازان این کشور بر ضد شورشیان و مخالفان دولت اعمال کرده اند، متهم می‌کنند. در جریان جنگ داخلی گواتمالا در سال های ۱۹۸۲ و ۱۹۸۳ میلادی بیش از ۱۷۷۱ نفر از مردم توسط نیروهای نظامی این کشور کشته شدند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *