پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۳
۴

عذرخواهی کنید

علیرضا زاکانی
شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۴۷
کد مطلب: 270974
حرکت نادرست رئیس قوه مجریه و رئیس قوه مقننه در مجلس شورای اسلامی که به هتک حرمت بی‎سابقه نظام جمهوری اسلامی انجامید، محکوم است و مسببان آن، در هر لباس و جایگاهی که هستند باید در پیشگاه رهبری و بالاتر از آن خداوند متعال پاسخگو بوده و از مردم عذرخواهی کنند.
سرویس سیاسی جهان نيوز - دکتر علیرضا زاکانی: این روزها، ایام شیرین دهه فجر انقلاب اسلامی است. مردم مسلمان ایران به پاس دههاسال مبارزه با ابرقدرت‎‎های غرب و شرق، سیوپنجمین بهار انقلاب اسلامی را به نظاره نشسته‎اند. مسئولان و دستاندرکاران نظام جمهوری اسلامی ایران نیز قطعا باید مصداق روایت شریف «من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق» باشند و نه تنها به زبان که در رفتار خود نیز مصداق سپاسگزاری نسبت به مقاومت مدبرانه مردم باشند.

دشمنی که نتوانست در سی وچهار سال جنگ مستقیم و غیرمستقیم بر ما غلبه کند و این‎روز‎ها به‎شدت جنگ اقتصادی را دنبال می‎کند، سعی دارد با ایجاد شکاف و نقار میان مسئولان، در اذهان مردم این‎گونه تداعی کند که مسئولان به‎دنبال جنگ قدرت هستند.

دشمن همچنین همه تلاش خود را انجام می‎دهد تا از طریق تحریم، هم مانع پیشرفت کشور شود و هم معیشت مردم را دچار مشکل کند تا به خیال خام خود، مردم دست از نظام اسلامی بردارند و مقابل نظام بایستند.

خدواند متعال در آیه چهل و ششم سوره مبارکه انفال می‎فرمایند: «وَأَطِیعُوا اللَهَ وَ رَسُولَهُ وَ لَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ رِیحُکمْ وَاصْبِرُوا إِنَ اللَهَ مَعَ الصَابِرِینَ» (خدا و پیامبرش را اطاعت کنید و با یکدیگر به نزاع نپردازید؛ چراکه موجب ضعف شما می‎شود و آبرویتان نیز ریخته خواهد شد. صبر پیشه کنید که خداوند با صابران است.) در این آیه شریفه خداوند متعال به روشنی مؤمنان را به پرهیزی از اختلاف با یکدیگر دعوت می‎کند؛ و این همان توصیه‎ای است که رهبری معظم انقلاب نیز بار‎ها آن را خطاب به مسئولان، به‎ویژه سران قوا مطرح کرده اند.

معظم له بار‎ها مجلس و دولت را به تعامل سازنده با یکدیگر دعوت کرده بودند که نمونه اخیر آن را در جلسه‎ای که با حضور برخی از نمایندگان تأثیرگذار مجلس و برخی از دولتمردان برگزار شد، دیدیم. همچنین ایشان کمتر از دو هفته قبل رؤسای قوا را مخاطب قرار داده و فرمودند که شکاف و اختلاف میان دولت و مجلس زیاد شده و از این رهگذر دشمن از اختلافات سوءاستفاده می‎کند. 

اما سؤال این است که چرا سران قوا این هشدار صریح قرآن کریم و توصیه اکید رهبری را کماکان جدی نمی‎گیرند و به‎دنبال نزاع هستند؟ آیا حرکت شخصی رئیس دولت و رئیس مجلس، در انظار افکار عمومی از این اختلافات موردبحث، کم کرد یا بر آن افزود؟

دشمن ما، برخلاف تلاشی که برای انسجام میان مخالفان انقلاب اسلامی انجام می‎دهد به‎دنبال تفرقه میان آحاد مردم به خصوص مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران است تا آنها نتوانند تدبیر درستی برای اداره جامعه و رفع مشکلات کنونی داشته باشند. در واقع اختلاف افکنان باید پاسخگوی افکار عمومی باشند که چرا در شرایط اقتدار جمهوری اسلامی ایران در برابر ناتوانی غرب، با رفتار‎های نسنجیده خود، باعث دلگرمی دشمن ناامید می‎شوند؟

وقتی نقشه دشمن مشخص است، چرا برخی عناصر داخلی باید آب به آسیاب دشمن بریزند و به‎جای تلاش و همکاری مسئولان برای رفع مشکلات معیشتی مردم شاهد تضاد‎های میان آن‎ها باشیم؛ تا جایی که شاهد یکی از زشت‎ترین انواع مواجهه بی‎اخلاقانه مسئولان، در طول تاریخ بعد از انقلاب اسلامی بودیم.

معتقدیم که حرکت نادرست رئیس قوه مجریه و رئیس قوه مقننه در مجلس شورای اسلامی که به هتک حرمت بی‎سابقه نظام جمهوری اسلامی انجامید، محکوم است و مسببان آن، در هر لباس و جایگاهی که هستند باید در پیشگاه رهبری و بالاتر از آن خداوند متعال پاسخگو بوده و از مردم عذرخواهی کنند.    
 
نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی نیز باید به نکته ویژه‎ای دقت کنند و آن جدال میان مصلحت و حقیقت است. این‎جانب از جمله افرادی هستم که به‎ویژه پس از فتنه 88 و ماجرای تلخ کهریزک، تمام تلاش خود را صرف اجرای عدالت به‎عنوان یک حقیقت بزرگ کردم و در جریان طرح اولیه استیضاح وزیر کار که در اسفند و فروردین91 جریان داشت نیز جزو امضاءکنندگان اصلی طرح بودم. با این حال اتفاق تلخی که به آن اشاره شد متأسفانه با زمینه‎ای که مجلس نهم فراهم کرد، رخ داد.

اگرچه حق قانونی نمایندگان مجلس برای استیضاح به‎عنوان یک حقیقت همیشگی مطرح است، اما می‎دانیم بسیاری از دلسوزان نظام نظرشان این بود که این استیضاح به مصلحت نیست. در شرایطی که به مصلحت نبودن استیضاح در ماه‎های پایانی دولت دهم اثبات شده و این سخن رهبری مصداق پیدا کرده که گاهی اصرار بر یک امر حق و قانونی هم می‎تواند کمک‎کننده به خواست دشمن باشد، چه اصراری به آوردن رئیس‎جمهوری به مجلس بود؟

مگر با همین دلایل نبود که دومین سؤال از رئیس‎جمهوری منتفی شد؟ مگر آنزمان که فراکسیون اصول‎گرایان اصرار می‎کرد این اقدام برخلاف نظر رهبری در ضرورت حفظ آرامش و نکشاندن اختلاف به میان مردم است، متهم به نیتخوانی از رهبری نشد؟ آیا فهم آن موضوع از بیان علنی ایشان کار پیچیده‎ای بود که منجر به تحمیل هزینه لغو سؤال به ‎جایگاه رهبری معظم انقلاب شد؟ آیا تشخیص ضرورت و مصلحت این‎قدر دشوار شده است؟

دوستان عزیز! معنای کیاست، انتخاب بین خوب و بد نیست؛ هنرمندی و زیرکی، انتخاب درست بین خوب و خوبتر و بین بد و بدتر و همراه کردن صبر با بصیرت برای جلوگیری از فتنه‎ای جدید است.
منبع:پنجره
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


احسنت به آقای زاکانی با این تحلیل خوبشان از قضایا مخصوصا دو سطر پایان تحلیلشان خیلی بجا و کارگشاست که باید مورد توجه همه افراد مخصوصا کسانی که مسئولیت سنگین دارند واقع شود.
رضا
حرفهاتون متین و خوب بود، اما یک ابهام وجود دارد و آن اینکه چه تضمینی وجود دارد که احمدی نژاد به بهانه ای دیگر فضا را متشنج نکند؟ در واقع سوال این است که کجا باید جلوی احمدی نژاد ایستاد؟
Iran, Islamic Republic of
چه ربطی به رئیس مجلس داره؟
سفیر
Iran, Islamic Republic of
آقای زاکانی شما هم راه آقای مطهری را دنبال می کنید. هر دو طرف را مقصر می دانید ولی درجه تقصیر را متفاوت. بنده خدا این جور حرف زدن تنها به مقصر اصلی کمک می کند تا با گرفتن ژست حق طلبی به بد اخلاقی ها خود ادامه بدهد. مطمئن باشید این سریال این نوع فلیم ها به تمام دلسوزان نظام سرایت پیدا می کند تا چهره خادمین نظام را مکدر نماید. البته مردم با هوش تر از آن هستند که فریب این رشو نخ نما شده را بخورند. والعاقبت للمتقین