شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

اولین مهمان ویژه نمایشگاه کتاب کیست؟

جمعه ۱۳ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۲۹
کد مطلب: 269558
شورای سیاستگذاری بیست و ششمین نمایشگاه کتاب تهران برای انتخاب اولین مهمان ویژه این رویداد بین‌المللی، به سه گزینه نهایی رسید.
به گزارش جهان، علی اسماعیلی رئیس بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفتگو با مهر، ابتدا به تفکیک شورای سیاستگذاری از شورای اجرایی این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: اساساً شورای سیاستگذاری باید یک شورای فرامعاونتی و فراوزارتخانه‌ای باشد تا بتوانیم از نظرات دیگران هم در این مورد استفاده کنیم.

رئیس نمایشگاه کتاب تهران افزود: لذا پس از مشورت با وزیر ارشاد، اعضایی را پیشنهاد دادیم و این افراد اخیراً با حکم وزیر، کارشان را در شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهران شروع کردند.

به گفته اسماعیلی، امسال برای اولین بار چهار معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامل معاونان هنری، اداری - مالی، حقوقی و فرهنگی به جلسات شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهران دعوت خواهند شد.

سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد اضافه کرد: امسال جلسات برنامه‌ریزی نمایشگاه از جلسات سیاستگذاری آن جداست و جلسات شورای برنامه‌ریزی هفتگی و جلسات شورای سیاستگذاری ماهانه برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه تاکنون دو جلسه شورای سیاستگذاری بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شده، گفت: بنا شده این شورا حتی تا بعد از نمایشگاه جلساتش برگزار شود و در مجموع قرار است شش بار تشکیل جلسه بدهد.

اسماعیلی سپس گفت: پیشنهاد حضور مهمان ویژه در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران، در اولین جلسه شورای سیاستگذاری و از سوی یکی از اعضا مطرح شد و بحث‌های مفصلی در مورد این پیشنهاد صورت گرفت و در نهایت مجموعه اعضای شورا و رئیس شورا که وزیر ارشاد است، به این نتیجه رسیدند که نمایشگاه می‌تواند یک مهمان ویژه داشته باشد.

رئیس نمایشگاه کتاب تهران اضافه کرد: در همان جلسه سه، چهار کشور به عنوان گزینه‌های پیشنهادی برای انتخاب به عنوان مهمان ویژه مطرح و علاوه بر این مقرر شد کمیته‌ای مستقل به همین این منظور در معاونت فرهنگی، تشکیل شود تا ظرف ۲۴ ساعت گزینه‌های نهایی خود را به جلسه بعدی شورای سیاستگذاری یعنی جلسه دوم که برگزار هم شد، بیاورد.

وی با اشاره به برخی ویژگیهای کشوری که می‌تواند به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران انتخاب شود، گفت: ما در این زمینه به دنبال کشوری هستیم که اولاً در حوزه صنعت چاپ و نشر در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشد و ثانیاً دارای مشترکات فرهنگی با ایران باشد.

اسماعیلی ادامه داد: نهایتاً در دومین جلسه شورای سیاستگذاری بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران سه کشور با اولویت‌های اول، دوم و سوم برای انتخاب به عنوان مهمان ویژه مطرح شد.

رئیس نمایشگاه بیست و ششم کتاب تهران به اسامی این کشورها اشاره‌ای نکرد اما گفت: در این زمینه مکاتبه‌ای با وزارت امور خارجه انجام داده‌ایم و منتظر پاسخ آنها هستیم.

وی ادامه داد: از نظر شورای سیاستگذاری هر سه این کشورها در اولویت قرار دارند با این حال ملاحظات سیاسی و اینکه آیا اساساً امکان حضور این کشورها در این دوره از نمایشگاه وجود دارد یا خیر، در انتخاب نهایی قطعاً اثرگذار است.

به گزارش مهر، موضوع حضور یک کشور به عنوان مهمان ویژه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، امسال برای اولین بار در شورای سیاستگذاری نمایشگاه بیست و ششم مطرح شد. هدف از این اقدام «برقراری تعامل بیشتر فرهنگی و ایجاد ارتباط قوی بین اهالی فرهنگ دو کشور» عنوان شده است. این نمایشگاه از ۱۱ تا ۲۱ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۲ در مصلای تهران برگزار می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *