جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
لاریجانی در نشست خبری خارطوم:

پاسخ ایران در برابر هر حمله‌ای به تاسیسات هسته‌یی، گزنده خواهد بود

سه شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۲۱:۵۱
کد مطلب: 267837
رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که پاسخ ایران به هرگونه حمله و تحرک نظامی به تاسیسات هسته‌یی گزنده خواهد بود.

به گزارش جهان به نقل از ایسنا، علی لاریجانی در حاشیه دومین روز اجلاس بین‌المجالس اسلامی در خارطوم در نشست خبری با حضور خبرنگاران از رسانه‌های مختلف شرکت کرد.
 
در این نشست خبرنگاری از لاریجانی پرسید که فشارهای فراوانی از طرف آمریکا علیه فعالیت‌های هسته‌یی ایران وجود دارد، از این رو اگر روزی به تاسیسات هسته‌یی ایران حمله شود، شما چگونه پاسخ خواهید داد؟ لاریجانی در پاسخ به این پرسش گفت: مساله هسته‌یی ایران از مقتضیات بومی برخوردار است و با فشار و حمله از بین نخواهد رفت.
 
وی افزود: با وجود تمامی فشارهای اقتصادی، ایران تکنولوژی هسته‌یی خود را پیش برد اما کارهای دیگری نیز ما را تهدید می‌کنند که مطمئنا نتیجه نخواهد داشت، البته آنها مختصر عقلی دارند که از عکس‌العمل ایران می‌ترسند.
 
به گفته لاریجانی پاسخ ایران برای آنها گزنده خواهد بود.
 
خبرنگار دیگری از لاریجانی پرسید که نماینده کشور کویت خواستار همکاری جمهوری اسلامی با آژانس بین‌المللی اتمی شده است و گفته که خطر تشعشعات هسته‌یی وجود دارد موضع شما در این مورد چیست؟
 
رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ گفت: تکنولوژی هسته‌یی ایران از لحاظ استانداردها، مطابق با استاندارد بین‌المللی است و نیروگاه اتمی ما در بوشهر نیز استانداردهای آزاد را رعایت کرده است لذا کسی نباید در این رابطه نگرانی داشته باشد.
 
مسائل پیرامون جزایر سه‌گانه را می‌توانند در گفت‌وگوهای دوجانبه مطرح کنند
 
به گزارش ایسنا در ادامه نشست خبری، خبرنگاری درخصوص مسائل پیش آمده در مورد تصویب قطعنامه در مورد موضوع سوریه پرسید که لاریجانی در پاسخ گفت: در مساله سوریه آرای مختلفی در کنفرانس وجود داشت که برخی بر روی اقدامات دولت سوریه تمرکز می‌کردند و رفتارهای افراطیون را فراموش کرده‌اند اما برخی دیگر معتقد بودند که باید اصلاحات سیاسی در درون سوریه به وجود آید اما نباید دخالت نظامی صورت گیرد.
 
رییس قوه مقننه با اشاره به بیانیه پایانی اجلاس اتحادیه بین‌المجالس اسلامی گفت: در این بیانیه نسبتا حرف معقولی در مورد سوریه ذکر شده است که در آن بر لزوم ایجاد راه‌حل سیاسی برای مساله سوریه تاکید شده است و این رویکرد گام درستی در اجلاس به شمار می‌آید.
 
در ادامه خبرنگار دیگری از لاریجانی پرسید: هیات تونس و مصر بر موضوع ذکر شده در بیانیه درباره مساله سوریه اعتراض داشتند، نظر شما در این رابطه چیست؟ لاریجانی در این رابطه گفت: فکر می‌کنم تمام کسانی که به مسائل منطقه آشنا هستند، می‌دانند که مساله سوریه جز از طریق گفت‌وگوهای سیاسی قابل حل نیست.
 
وی ادامه داد: موضع جمهوری اسلامی نیز بر این است که اصلاحات سیاسی در سوریه باید انجام شود، البته ما با دخالت نظامی در سوریه مخالف هستیم چراکه دموکراسی از طریق فشار نظامی به وجود نمی‌آید، لذا باید محیط سیاسی
"کشورهای غربی که اجازه نمی‌دهند خانم‌ها با حجاب درس بخوانند چطور دم از حقوق بشر می‌زنند؟ آنها با زندان‌هایش همچون ابوقریب و گوانتانامو آبروی هرکسی که صحبت از حقوق بشر می‌کند، برده‌اند، مشکل آمریکا در مساله حقوق بشر آن است که رفیق‌شان باشیم یا خیر؟ مثلا رژیم دیکتاتور شاه در ایران چون رفیق‌شان بود، دیگر صحبت از حقوق بشر نمی‌کردند."
را از نظر امنیتی آماده کرد تا اصلاحات سیاسی انجام شود.
 
خبرنگار دیگری از لاریجانی پرسید که نماینده امارات در این جلسه در مورد موضوع جزایر سه‌گانه مسائلی را مطرح کرده است، نظر شما در این رابطه چیست که وی در پاسخ گفت: این بحث قدیمی است؛ توصیه ما این است که مسائل را در گفت‌وگوهای دوجانبه مطرح کنند.
 
وی افزود: در مورد جزایر ایرانی برخی ادعاها وجود دارد که می‌توانند در این رابطه مذاکره کنند.
 
با حضور زنان در مشاغل مختلف باید فکری برای مردان در ایران کنیم!
 
به گزارش ایسنا، در ادامه خبرنگار دیگری از رییس مجلس شورای اسلامی پرسید که معمولا هر کشوری با جمهوری اسلامی روابط دارد، یکسری مشکلات از طرف دشمنان از جمله رژیم‌صهیونیستی برایش به وجود می‌آید، حال با توجه به روابط خوب ایران و سودان آیا امکان دارد که سودان نیز تحت تاثیر این فشارها قرار گیرد؟ لاریجانی در پاسخ به این پرسش گفت: مساله اسرائیل برای منطقه خاورمیانه غده سرطانی است و جمهوری اسلامی از ابتدای انقلاب اسلامی این خطر را به مسلمانان گوشزد کرده است.
 
وی با بیان اینکه درباره موضع در برابر رژیم صهیونیستی دو نظر وجود دارد، گفت: برخی کشورها در این رابطه دنبال سازش بوده که همگان دیدند که در درون طرح‌های سازش هیچ ارزشی برای فلسطینی‌ها قائل نمی‌شوند.
 
رییس قوه مقننه ادامه داد: نظریه دیگر همان نظر ایران است که باید با مجاهدت و مقاومت حقوق فلسطینی را استیفا کرد، از این رو ما از همه نیروهای مقاومت همچون حزب‌الله، حماس و جهاد اسلامی حمایت کرده‌ایم.
 
رییس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: البته بعد از جنگ‌های 33، 22 و 8 روزه همه می‌توانند به این ارزیابی بپردازند که کدام یک از این نظریه‌ها موفق بوده است.
 
خبرنگار دیگری در مورد نقش زنان در ایران از لاریجانی پرسید و این خبرنگار در سوال دیگری گفت که در گذشته می‌شنیدم زنان در داخل خانه‌ها محبوس هستند که با توجه به حضور زنان در تیم شما، چنین چیزی مشاهده نمی‌شود.
 
لاریجانی در واکنش به این پرسش گفت: زنان در ایران آنقدر مشاغل مختلف و کارهای مهمی دارند که الان باید فکری برای مردان کنیم!
 
رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیش از 60 درصد دانشگاه‌ها، خانم‌ها حضور دارند، گفت: هیچ منعی برای حضور خانم‌ها در کارهای مختلف وجود ندارد.
 
مبنای کاری جمهوری اسلامی طائفه‌گرایی نیست
 
به گزارش ایسنا، لاریجانی در پاسخ به این پرسش که هم‌پیمان ایران در بین کشورهای عربی کدام کشورها است، گفت: ما در منطقه در بین همسایگان و کشورهای دیگر روابط دوستانه‌ای داریم که نمونه آن روابط با کشورهایی همچون پاکستان، افغانستان، ترکیه، آذربایجان، کویت، عمان، اندونزی، مالزی، مصر و سودان است.
 
وی در عین حال گفت: ممکن است با برخی کشورها در موضوعی اختلاف نظر داشته باشیم اما این امر مانع از رفاقت و برادری ما نمی‌شود، ما براساس مکتب فکری امام خمینی (ره) یعنی مروت و همدلی با کشورهای اسلامی و پرهیز از اختلافات مذهبی با کشورهای دیگر رابطه داریم اما ممکن است در تاکتیک‌ها با برخی کشورها اختلاف نظر داشته باشیم.
 
خبرنگار دیگری از لاریجانی پرسید که حمایت شما از دولت سوریه براساس شیعه بودن این دولت است، با این اوصاف چگونه می‌توانید روابط خود را با کشورهای دیگر با مذاهب مختلف ترویج دهید؟
 
رییس قوه مقننه در پاسخ به این پرسش گفت: این تصور درست نیست، همانطور که در کنفرانس گفتم، ما همه مذاهب اسلامی را برادر می‌دانیم، رفتار ما در 34 سال گذشته نیز بر همین اساس بوده است.
 
وی با بیان اینکه با دولت سودان و با مردمانی اهل تسنن دوست و برادر هستیم، گفت: دولت ایران
"موضع جمهوری اسلامی نیز بر این است که اصلاحات سیاسی در سوریه باید انجام شود، البته ما با دخالت نظامی در سوریه مخالف هستیم چراکه دموکراسی از طریق فشار نظامی به وجود نمی‌آید."
سودان را دوست دارد، ما همچنین به حماس، جهاد اسلامی و مقاومت فلسطین کمک می‌کنیم و آنها نیز اهل سنت هستند، پس مبنای کار جمهوری اسلامی طائفه‌گرایی نیست.
 
خبرنگار دیگری از لاریجانی پرسید که شما در حالی سخن از دموکراسی و مردم‌سالاری می‌زنید که انتقادات زیادی نسبت به ایران درخصوص عدم رعایت حقوق بشر و آزادی بیان وجود دارد. توضیح شما در این رابطه چیست؟
 
لاریجانی در پاسخ گفت: چه چیزی در ایران محدودیت دارد؟ در ایران هر سال انتخابات برگزار می‌شود، کشورهایی که ژست حقوق بشر دارند، آیا به اندازه ایران انتخابات دارند؟
 
وی ادامه داد: در مجلس شورای اسلامی ایران از طوایف، قومیت‌ها، از میان‌ طوایف و مذاهب مختلف حضور دارند به طوری که در مجلس، از اهل سنت، کرد، بلوچ، فارس، لر، عرب، ترک و حتی یهودی، مسیحی و ارمنی حضور دارند.
 
رییس قوه مقننه ادامه داد: در ایران روزنامه‌های مستقلی وجود دارد که اظهارنظر می‌کنند، البته در هر کشوری باید قانون رعایت شود و همه در چارچوب قانون فعالیت کنند.
 
وی افزود: کشورهای غربی که اجازه نمی‌دهند خانم‌ها با حجاب درس بخوانند چطور دم از حقوق بشر می‌زنند؟ آنها با زندان‌هایش همچون ابوقریب و گوانتانامو آبروی هرکسی که صحبت از حقوق بشر می‌کند، برده‌اند، مشکل آمریکا در مساله حقوق بشر آن است که رفیق‌شان باشیم یا خیر؟ مثلا رژیم دیکتاتور شاه در ایران چون رفیق‌شان بود، دیگر صحبت از حقوق بشر نمی‌کردند.
 
مانورهای نظامی در دریای سرخ برای تمرینات نظامی است
 
به گزارش ایسنا، خبرنگاری از لاریجانی پرسید که ایران در دریای سرخ به دنبال چه منافعی است که مانورهای نظامی انجام می‌دهد؟ لاریجانی در پاسخ گفت: مانورهای نظامی، بخشی از کارهایی است که برای تمرینات نظامی نیروهای مسلح کارآمد مورد نیاز است.
 
وی افزود: ابعاد و گستردگی و شرایط زمانی هم بر اساس مقتضیاتی ایجاب می‌کند که این موضوع در مانورها شکل می‌گیرد.
 
در ادامه، خبرنگاری پرسید که ما اطلاعاتی داریم که آمریکا درصدد حمله نظامی به سوریه است، در صورت بروز این اتفاق موضوع ایران چیست؟
 
رییس مجلس در پاسخ گفت: بنده اطلاعات شما را ندارم ولی فکر نمی‌کنم که آمریکایی‌ها چنین بی‌عقلی را انجام دهند.
 
وی افزود: آنها از دخالت در عراق و افغانستان پندهای زیادی گرفته‌اند که بر این اساس دیگر مرتکب چنین کاری نخواهند شد.
 
وی هم‌چنین در پاسخ به پرسشی در مورد موضع ایران در برابر سوریه گفت: ما در سوریه برخی رفتارهای کشورهای دیگر را درست نمی‌دانیم، آنها در سوریه دخالت نظامی می کنند، ما با صراحت می‌گوییم که با دخالت نظامی چه در بحرین و چه در سوریه مخالف هستیم.
 
رییس قوه مقننه یادآور شد: آیا شما باورتان می‌شود که آمریکا، انگلیس و فرانسه به دنبال دموکراسی در سوریه هستند؟ آنها دنبال منافع خود هستند؛ چون می‌دانند دولت سوریه دولت مقاومی است که همکار فلسطینی‌هاست، پس به همین خاطر برای سوریه مساله‌سازی می‌کنند.
 
لاریجانی افزود: البته ما از اصلاحات سیاسی در سوریه حمایت می‌کنیم ولی عده‌ای نمی‌خواهند فرصتی برای اصلاحات سیاسی به وجود آید، برخی کشورها که دم از ایجاد دموکراسی در سوریه می زنند در کشور خود دیکتاتوری را حاکم کرده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *