دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - 17 Jun 2024
 
۰
۱

مجتمع‌های مسکونی مولد برق می‌شوند!

شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب: 255202
نصب و راه‌اندازی نیروگاه‌های جدید ۲۵۰ کیلووات تا ۳ مگاواتی در مجتمع‌های مسکونی و تجاری جدیدترین سناریوی افزایش تولید برق در ایران است که پیش بینی می‌شود با بهره‌برداری از این نسل جدید نیروگاه‌ها تلفات تولید، انتقال و توزیع برق به حداقل کاهش یابد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، ساخت و راه اندازی نیروگاه‌های مقیاس کوچک و تولید پراکنده یکی از سیاست‌های کلان وزارت نیرو تا پایان برنامه پنجم توسعه است و پیش بینی می‌شود با بهره برداری از این نیروگاه‌ها علاوه بر افزایش راندمان تولید و انتقال برق، تلفات انتقال انرژی الکتریکی هم به حداقل کاهش یابد.

در حال حاضر ظرفیت تولید برق در این نیروگاه‌ها به ۴۰۰ مگاوات رسیده است که تا پایان سال جاری باید ظرفیت تولید برق از نیروگاه‌های کوچک و پراکنده ۶۰۰ مگاوات افزایش یابد که در این صورت ظرفیت تولید برق در این نسل جدید نیروگاه‌ها با افزایشی ۲.۵ برابری به ۱۰۰۰ مگاوات افزایش می یابد.

در شرایط فعلی مجموعه وزارت نیرو ۱۰ تا ۱۱ هزار مگاوات تفاهم نامه با سرمایه گذاران بخش خصوصی برای ساخت نیروگاه‌های مقیاس کوچک و تولید پراکنده امضا کرده است که از این حجم تفاهم نامه تاکنون ۲۷۰۰ مگاوات قرارداد جدید با بخش خصوصی برای ساخت نیروگاه‌های تولید پراکنده امضا شده است.

با این وجود اخیرا متخصصان صنعت برق کشور از نسلی جدید از نیروگاه‌های برق رونمایی کرده اند که امکان نصب و راه اندازی این واحدهای کوچک نیروگاهی حتی در مجتمع‌های مسکونی، تجاری، آموزشی و درمانی به ویژه در نقاط صعب العبور، دور افتاده و کوهستانی وجود دارد.

این نیروگاه‌های مقیاس کوچک برق در ظرفیت‌های مختلف ۲۵۰ کیلووات تا سه مگاوات طراحی شده که برآوردهای اقتصادی نشان می دهد با راه اندازی این واحدهای جدید تلفات برق در بخش انتقال و توزیع حدود ۱۸ درصد کاهش یابد.

یکی از مهمترین ویژگی های نیروگاه جدید تولید پراکنده و مقیاس کوچک در کنار مزیت‌های فنی و اقتصادی، کاهش حجم سرمایه گذاری برای طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی این واحدها است ضمن آنکه راندمان و بازده ۸۰ درصدی راه اندازی این واحدهای تولید برق را حتی در کوچکترین مجتمع‌های خانگی و مسکونی مقرون به صرفه ساخته است.

از سوی دیگر ساخت نیروگاه‌های جدید ۲۵۰ کیلووات تا سه مگاواتی به عنوان سناریوی جدید تولید برق و افزایش ظرفیت انرژی الکتریکی ایران دارای مزیت‌های پدافند غیر عامل و مقاومت در برابر حوادث غیر مترقبه همچون سیل و زلزله و قابلیت خود ترمیمی است.

از نگاه کارشناسان صنعت برق، افزایش حجم ذخیره‌سازی برق و مرتفع شدن مشکل ذخیره برق از دیگر ویژگی‌های این پروژه‌ها به شمار می رود ضمن آنکه امکان تولید همزمان سرمایش و حرارت در نیروگاه‌های تولید پراکنده وجود دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
ابینطوری دود ناشی از سوختهای نیروگاه به محل سکونت مردم نزدیک تر می شود!!!