چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

اگر نام حسین بن علی(ع) نبود...

پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۵۱
کد مطلب: 254997
یکی از مراجع تقلید شیعیان با اشاره به فرارسیدن ایام محرم اظهار داشت: اینکه گفته اند تمام زندگیم مال حسین(ع) است، درست است زیرا اگر این کشور مزین به نام حسین بن علی(ع) نبود ما یا گرفتار القاعده می‌شدیم یا گرفتار دیگر دشمنان.
به گزارش جهان به نقل از مهر، آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی پیش از ظهر پنجشنبه در آئین افتتاح دارالقرآن علامه طباطبایی که با حضور علما و رئیس مجلس شورای اسلامی در بیت قدیمی علامه طباطبایی در قم برگزار شد، اظهار داشت: علامه طباطبایی عالمی بود که خود را شناخت و وقتی کسی خود را بشناد رسالتش را هم می‌شناسد؛ وی از علمای نامدار و از وارثان انبیاء بود که عقل جامعه را بیدار کرد و فعالیت او تنها بر مدار نقل نمی چرخید.

وی با اشاره به تدوین ده مقاله علمی رسمی و درسی از سوی علامه ادامه داد: وی این مقالات را در تبریز نوشت و وقتی به قم آمد فرمود که سالهای حضورم در تبریز برای من خسارت است در حالی که فهم رسالة الولایه وی کار دشواری است.

این مفسر قرآن کریم اظهار داشت: ایشان تفسیر البیان را در تبریز نوشت اما وقتی وارد دریای قم شد حاصل آن تفسیر المیزان گردید و شاگردانی مانند مطهری و بهشتی و امثال ایشان را تربیت کرد.

وی با بیان اینکه علامه طباطبایی از سویی به فلسفه پرداخت و از سوی دیگر به قرآن، گفت: وی گنجینه‌های درونی مردم را بیدار کرد؛ جنگ جهانی دوم اگر چه آفتی بود و هست سهم زیادی شکوفایی علامه و هجرت او به قم داشت زیرا باعث شد تا ایشان در مواجهه با مسایل علمی روز قرار گیرد و برای پاسخ به آنها تلاش کند همان طور که امام خمینی بهترین بهره را در زمینه سیاسی و سقوط شاه بکار برد.

بهره بری علامه از فرصت جنگ جهانی


آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه در عالم شر بالذات وجود ندارد بلکه عرضی است ادامه داد: اگر جنگ جهانی و سرریزی افکار ماتریالیستی و مارکسیستی نبود اشکالات در دسترس ایشان و امثال وی قرار نمی گرفت.

وی با بیان اینکه علامه با طهارت زندگی کرد اضافه کرد: ما بندگیمان از زندگیمان جداست و اسلامی حرف می زنیم اما قارونی فکر می کنیم زیرا همه موفقیتها و پیشرفتها را به خود نسبت می دهیم و قارون نیز غیر از این کاری نمی کرد و می گفت اموال من برای خودم است و نه خدا.

استاد برجسته حوزه تاکید کرد: علامه همیشه مواحدانه زندگی کرد  و این موحدانه زیستن در رفتار و منش و گفتار و نوشتار او جلوه داشت و اگر به جایی رسید برای این بود که انسان تنها با عقل نظری به جایی نمی رسد بلکه باید عقل نظری را در کنار عقل عملی شکوفا کند.

علامه طباطبایی تفسیر و فلسفه را درس رسمی در حوزه قرار داد


وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه علامه قرآن را به عنوان درس در جامعه عرضه کرد ادامه داد: وی تفسیر و فلسفه را درس رسمی در حوزه کرد زیرا در حوزه فقط فقه و اصول مورد توجه بود.

آیت الله جوادی آملی تأکید کرد: نیم قرن از تفسیر المیزان و اصول فلسفه وی می‌گذرد اما همچنان می‌درخشد زیرا علامه تنها استخری از مطالب علمی این و آن نبود بلکه سرچشمه علم بود و حرفهایش برای خودش بود.

اگر نام حسین بن علی(ع) نبود گرفتار القاعده و دشمنان بودیم


وی در ادامه سخنانش با اشاره به فرارسیدن ایام محرم اظهار داشت: اینکه گفته اند تمام زندگیم مال حسین(ع) است، درست است زیرا اگر این کشور مزین به نام حسین بن علی(ع) نبود ما یا گرفتار القاعده می‌شدیم یا گرفتار دیگر دشمنان.

این مفسر قرآن افزود: ما امروز بر سر سفره و مائده حسین بن علی(ع) نشسته ایم وگرنه مثل عراق و افغانستان می‌شدیم و یا مانند این شیوخ بی عقل خلیج فارس کشورهای خود را به پایگاه نظامی دشمنان تبدیل می‌ساختیم.

وی اظهار داشت: ترکیه با ناتو پیمان نظامی بسته و در شرق و غرب ما چه خبر است؛ ما در میدان مین هستیم اما به برکت نام حسین بن علی(ع) و شهادت طلبی در کمال امنیت به سر می بریم و اینجاست که روشن می شود تمام زندگیم مال حسین است یعنی چه.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *