پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۲۰
خبرگزاري دولت به کجا می رود؟

گزينه اصلي مديرعاملي ايرنا مشخص شد

شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۰۳
کد مطلب: 252766
نكته ديگري كه در سال‌هاي اخير موجب دلخوري كاركنان ايرنا شده است، تبديل كردن خبرگزاري جمهوري اسلامي بعنوان خبرگزاري نظام به رسانه و مدافع بخشي از دولت و منتقد سرسخت بخش‌هاي ديگري از حاكميت مانند قواي مقننه و قضائيه بوده است كه بدنه اين رسانه با سابقه خبري معتقد هستند دود اين رفتارهاي غير حرفه‌اي به چشم خبرگزاري و بدنه آن رفته است.
به گزارش جهان، خبرگزاري جمهوري اسلامي پس از بازداشت علي اكبر جوانفكر در طول حدود 40 روز اخير بدون مديرعامل اداره مي‌شود،‌ اما گفته مي‌شود احتمال انتصاب بهمن شريف‌زاده بعنوان مديرعامل اين خبرگزاري قوت گرفته است.

خبرگزاري جمهوري اسلامي قديمي‌ترين خبرگزاري كشور با بيش از 80 سال سابقه است كه در دولت‌هاي نهم و دهم دستخوش تغييرات مديريتي زيادي شده است.

خادم المله، فياضي، بهداد و جوانفكر چهار مديرعامل اين خبرگزاري در اين سال‌ها بودند و اكنون نيز با توجه به اينكه جوانفكر به يك سال و نيم حبس قطعي و پنج سال انفصال از فعاليت مطبوعاتي محكوم شده است،‌ دولت بايد فكري براي جايگزين او بكند.

اما مطرح شدن نام شريف زاده بعنوان گزينه اصلي جانشيني جوانفكر در حالي است كه بدنه مديران، سردبيران، خبرنگاران و كاركنان ايرنا از نبود ثبات مديريتي در اين خبرگزاري در سال‌هاي اخير بشدت ناراضي بوده و با مقايسه نتايج مديريت با ثبات اين خبرگزاري تا قبل از دولت نهم، معتقد هستند كه خبرگزاري روز به روز از مرجعيت، جايگاه و اعتبار قبلي خود تنزل كرده است.

در عين حال، نكته ديگري كه در سال‌هاي اخير موجب دلخوري كاركنان ايرنا شده است، تبديل كردن خبرگزاري جمهوري اسلامي بعنوان خبرگزاري نظام به رسانه و مدافع بخشي از دولت و منتقد سرسخت بخش‌هاي ديگري از حاكميت مانند قواي مقننه و قضائيه بوده است كه بدنه اين رسانه با سابقه خبري معتقد هستند دود اين رفتارهاي غير حرفه‌اي به چشم خبرگزاري و بدنه آن رفته است.

شايد از همين جهت و بدليل همراهي نكردن كامل بدنه ايرنا با بلند پروازي‌هاي يك جريان خاص در دولت بود كه اين جريان تمركز اصلي خود را براي جريان سازي‌هاي تنش‌زا بر روي روزنامه ايران قرار داد و اين روزنامه عملاً به يك پايه‌ي ايجاد اختلاف و تنش در فضاي سياسي و رسانه‌اي كشور تبديل شد.

با اين حال، اكنون هم موسسه ايران كه صاحب امتيازي آن به خبرگزاري جمهوري اسلامي واگذار شده و هم خبرگزاري جمهوري اسلامي در ظرف هفته‌هاي اخير بدليل بازداشت جوانفكر بدون مديرعامل اداره مي‌شوند و اين مسئله علاوه بر ايجاد محدوديت‌هاي اجرايي و مالي و اداري، در بخش محتوايي نيز مشكلاتي ايجاد كرده است.

در اين شرايط،‌ رايزني براي انتصاب شريف زاده كه خود را از حاميان پر و پا قرص اسفنديار رحيم مشايي معرفي مي‌كند،‌ تا سطوح ارشد دولت پيش رفته و بعيد نيست كه ظرف روزهاي آينده نام وي بعنوان سرپرست خبرگزاري جمهوري اسلامي مطرح شود.

اين در حالي است كه مصاحبه حدود پنج ماه قبل شريف زاده با روزنامه شرق در دفاع مطلق از مشايي واكنش‌هاي زيادي را برانگيخت. وي كه اطرافيانش علاقه زيادي دارند كه او را بعنوان يك روحاني فاضل معرفي كنند،‌ از بسياري نظرات جنجالي و عجيب مشايي در مسائل ديني دفاع مي‌كند.

نكته قابل توجه از لحاظ ساختاري اين است كه مديرعامل خبرگزاري جمهوري اسلامي با حكم وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي منصوب مي‌شود و بايد منتظر ماند و ديد كه آيا آقاي حسيني حاضر خواهد شد به قيمت ماندن بر كرسي وزارت، براي يكي از عوامل نشان‌دار جريان خاص دولت حكمي در حد معاون خود بزند و به اين ترتيب در ماه‌هاي آخر وزارت، يك امتياز منفي غيرقابل اغماض از نظر بسياري از نيروهاي انقلابي را براي كارنامه خود بخرد؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حجت الاسلام والمسلمین شریف زاده از روحانیون روشنفکر و عالم هستند که زحمات زیادی تا کنون کشیده اند نباید ایشان را جوری نشان داد که دیگر فکر بدی کنند.
آره جون خودت....
Iran, Islamic Republic of
زنده باد شریف زاده
زنده باد احمدی نژاد
کشتین ما رو با این توهم توطئه از سوی ....... پهلوون پنبه ای ساختین و خوشین...
Iran, Islamic Republic of
من به حمايت شريف زاده از مشايي كاري ندارم اما با شريف زاده اين گونه برخورد كردن تبعات بدي براي ما خواهد داشت چرا كه ايشان از مفاخر حوزه هستند مراقب باشيد ضد تبليغ نكنيد
Iran, Islamic Republic of
شريف زاده يه دونه است من وقتي صحبتاشو شنيدم فهميدم خيلي آدم فهميده ايه و خيلي هم عالم هستند هم به مباحث عرفاني، هم فقهي
Iran, Islamic Republic of
قابل توجه شما كه ايشون كفايه درس مي دهند كسي كه كفايه درس ميده درجه اجتهاد داره، آقاي بروجردي هر كس كفايه درس ميداد را مجتهد اعلام مي كرد حالا چندتا بي سواد مي خواهند ايشان را بد جلوه دهند اين بنده خدا اينقدر محجوب به حيا است كه چيزي نمي گه
Iran, Islamic Republic of
ايشان 10 سال مدير مدرسه علميه مروي و سالها سردبير كتاب نقد بوده است. روحاني فاضلي است.ايشان را تخريب نكنيد
باید دید "دست بزن رسانه ای نظام" به کدامین ....خواهد رفت...
Germany
اين خبرسازي است و اصلا صحت ندارد

بچه هاي ايرنا اميدوارند خود جوانفكر از زندان برگردد. معاون خبري ايرنا هم سرپرستي ايرنا را بر عهده دارد.
دولت ....اصل "تغییر در مدیریت در صورت نیاز" را هم بی اعتبار کرد
دست پیش گرفتید که پس نیفتید!
اگر احمدی نژاد بخواد حکمش میخوره هیچکس هم کاری نمی تونه بکنه
هزاران .....فدای یک ثانیه عمر امثال این روحانی فاضل، آگاه و ولایتمدار و انقلابی
استاد شریف زاده از روحانیون فاضلی هستند که باید شأن ایشان در این خبرگزاری و انتصاب حفظ شود .
علیکم بالاحتیاط
United States
مگر دفاع از فاضل وعالم برجسته ای همچون مشایی ایرادی دارد؟!
خداوند ایشان را ( شریف زاده ) از گزند چشمان بد و حسادت دیگران محفوظ بدارد .
United States
سلام

اگر واقعاً نگران هستيد که ايرنا ديگر خبرگزاري نظام نيست، چرا ....را فراموش کرده‌ايد؟!
Iran, Islamic Republic of
با سلام - بعنوان یکی از پرسنل روزنامه ایران عرض میکنم که چند سالی است از امکانات رفاهی که حتی در یک شرکت خصوصی شامل حال پرسنل آن میشود ما محروم هستیم برای مثال عید قربان و تولد امام رضا (ع) وعیدسعید قدیر خم 100 هزار تومان عیدی دادند(سه تا عید را یکی کردند)...
هر کسی با جناب شریفزاده آشنایی دارد به مراتب فضل و دانش و اخلاق و ولایتمداری ایشان شهادت می دهد
شخصیت جناب شریفزاده خیلی بیش از این حرف هاست