يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - 16 Jun 2024
 
۰
پایگاه تحلیلی «اگزماینر»:

محرومیت مسلمانان آمریکا از حقوق خود

چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۳:۰۰
کد مطلب: 248975
بسیاری از ائمه جماعت مساجد در آمریکا،‌ با محکوم ساختن فیلم موهن ضداسلامی،‌ از مسلمانان خواستند تا به اقدامات افراطی دست نزنند و با پیروی از سنت پیامبر، چهره خوبی از اسلام به نمایش بگذارند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، پایگاه تحلیلی «اگزماینر» در مقاله‌ای به قلم «عارف اسف» می‌نویسد: از زمان حملات ۱۱ سپتامبر تاکنون، مسلمانان آمریکا درمعرض حملات شدیدی قرار گرفته‌اند. از انواع اتهاماتی که به آن‌ها وارد می‌شود، این است که ادعا می‌شود، آن‌ها در محکوم کردن تروریسم به خاطر مشارکت، تحریک و حتی ظاهراً مشارکت فعال در فعالیت‌های ضدآمریکایی،‌ به اندازه کافی رک و صریح نبودند. طبق استدلال چندین سازمان‌ اسلامی، مساجد بزرگ و برخی از سازمان‌های مدافع حقوق مدنی، این اتهامات بی‌اساس هستند و عمداً قصد دارند، چهره واقعی اسلام و پیروان آن را خراب کنند.

* شهروندان مسلمان آمریکا از حقوق اساسی خود محروم می‌شوند

زمان تغییر کرده است اما چالش‌های جدی، همچنان به عنوان مانعی درمقابل ایفای نقش کامل‌تر و فعال جامعه مسلمانان قرار گرفته‌اند. این چالش‌ها عبارتند از: کمبود اعتمادی که رابطه بین مجریان ناظر بر اجرای قانون و مسلمانان را تعیین می‌کند. علاوه‌ بر این، می‌توان اظهارات نفاق افکن کارشناسان اینترنتی («پاملا جلر» و «استیو امرسون») و حتی مقامات دولتی («پیتر کینگ» و مایکل بچمن») و مجموعه‌ای از قوانین (لایحه میهن‌دوستی آمریکا) و فعالیت‌های جاسوسی اداره پلیس نیویورک سیتی را نام برد. تمامی این تلاش‌ها در جهت محروم ساختن شهروندان مسلمان از حقوق اساسی خود است. موارد بالا موانع موجود را تشکیل می‌دهند.

* ۶ میلیون مسلمان در آمریکا زندگی می‌کنند

باوجود تمامی این موانع، به نظر می‌رسد که جامعه مسلمانان آمریکا، به موجب عوامل داخلی و خارجی، برای آنکه نماینده غیررسمی جهان عرب و اسلام باشد، در آستانه مسیری قرار گرفته که ظاهراً هنوز نامعلوم است. این جامعه با عواملی برخورد کرده است که حاکی از افزایش اطمینان هواداران نسبت به دست آوردهای آن، همین‌طور ساختار و قانون آمریکا و نظیر آن است. روابط اغلب حل و فصل نشده و بسیار بحث انگیز آمریکا با بیش از ۶میلیون مسلمان در این کشور، موضوع بسیاری از گفتمان‌ها، واسطه‌گری‌های سیاسی و قوانین کاملاً منفور است. کل صنعت اسلام‌هراسی و افراد به ظاهر کارشناس، به علت حمایتشان از شکاف واقعی و غیرقابل تغییر در بین جهان اسلام و غرب، به برتری ملی دست پیدا کرده‌اند.

* مسلمانان آمریکا نقش سفیران حسن نیت را بر عهده گرفته‌اند

با این همه،‌ مسلمانان آمریکا به این مسائل اهمیتی نمی‌دهند و در داخل و خارج از آمریکا مشغول انجام یک سری فعالیت‌های سازماندهی شده و مهم هستند و به عنوان دیپلمات‌های ماهر و کارآزموده در عرصه دیپلماسی ایفای نقش می‌کنند. درحقیقت، مسلمانان آمریکا نقش سفیران حسن نیت را بر عهده گرفته‌اند. نقش آن‌ها این است که باید تصویر درستی از عواقب فیلم ضد اسلامی شرم‌آور اخیر را برای مردم آمریکا و مردم کشورهای مسلمان، ترسیم کنند.

طی تماسی که با مساجد مختلف شهر نیوجرسی داشتم، آنها تایید کردند که در خطبه‌های نماز جمعه خود، به واکنش مناسب علیه فیلم آمریکایی ۱۴ دقیقه‌ای با نام «بی‌گناهی مسلمانان» تاکید کرده‌اند. امام محمد قطنانی، امام جماعت مرکز اسلامی «پترسون» در «پاسائیک کانتی» در یکی از خطبه‌هایش که شاید یکی از پرشورترین خطبه‌های وی از زمان ورود او به آمریکا در سال ۱۹۹۶ بود،‌ به مردم تذکر داد که در قضاوت عجله نکنند و کلیه مسیحیان قبطی را به این خاطر متهم نکنند.

* حملات بی وقفه به اسلام،‌ به جایی نمی‌رسند

قطنانی،‌ طبق معمول با سخنان صریح و شیوای خود،‌ از مردم خواست تا متوجه این موضوع باشند که حملات بی‌وقفه به اسلام،‌ برای جلوگیری مردم از گرایش آنها به اسلام،‌ یا تضعیف ایمان مسلمانان در سراسر جهان، به جایی نرسیده است. به گفته وی :«اسلام و پیامبر عظیم الشان آن،‌ از هرگونه فیلم بی‌ارزش یا کتاب سیاسی و یا موضع سیاسی مصلحت‌آمیز، بسیار بزرگ‌تر است.»



* اقدامات عده‌ای از افراط گرایان، نمایانگر اسلام نیست

وی همچنین اظهار داشت که «ما باید از حوادث در حال شکل گیری، به عنوان یک موقعیت بهره ببریم و به همتایان آمریکایی خود بفهمانیم که اقدامات عده‌ای از افراط گرایان، نمایانگر اسلام نیست.» به همان ترتیب، « وظیفه ما است که به برادران دینی خود یادآوری کنیم و از خواسته مردم جهان عرب مبنی بر رهایی از دست دیکتاتورها و ستمگران، حمایت می‌کنیم». امام محمد قطنانی در ادامه افزود: «مسلمانان حق دارند که با دیدن این فیلم ناراحت شوند اما، آن‌ها همچنین باید به منبع آن توجه کنند. ویدیوی توهین آمیز، بیش از آنکه نماینده آمریکا باشد، نماینده افراط گرایانی است که این ویدیو را به عنوان ابزاری برای تحریک خشونت در جهان عرب انتخاب کردند.»

* اقدام مسلمانان افراطی، برخلاف سنت پیامبر(ص) است

«کایر» شورای روابط اسلامی در آمریکا، به شیوه‌ای نو،‌ ویدیویی را به زبان عربی پخش کرد و در آن از معترضان خواست تا مفهوم واقعی اقدامات خود را درک کنند. «نهاد عوض» مدیر اجرایی شورای روابط اسلامی، ‌در خطاب به ناظرین در خاورمیانه گفت: مردم و دولت آمریکا،‌ نباید به خاطر تنفر مذهبی که در فیلم به نمایش گذاشته شد، سرزنش شوند. ویدرحالی‌که به زبان عربی سخن می‌گفت، ادامه داد: «سنت‌های اسلامی پر از نمونه‌هایی است که حضرت محمد(ص)، این موقعیت را داشت تا با کسانی که به او ناسزا می‌گفتند، مقابله به مثل کند اما ایشان از انجام آن خودداری می‌کردند.»

* پیام مسلمانان و مسیحیان آمریکا: احترام متقابل به تمامی ادیان و محکومیت بی قید و شرط اقدامات متعصبانه

یکی از سنت‌ها یا احادیث این است که: «با کسانی که با تو بدرفتاری می‌کنند، به جای بدرفتاری، با بخشندگی و مهربانی رفتار کن.» شاید نمادین‌ترین قاطعیت جامعه مسلمانان در مبارزه با افراط گرایی،‌ در گردهمایی رسمی مسلمانان و مسیحیان قبطی در مسجد شهر نیوجرسی بود. پیام آن‌ها احترام متقابل به تمامی ادیان و محکومیت بی قید و شرط اقدامات متعصبانه بود که در سراسر خاورمیانه منعکس شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *