دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۰

اهداف پنهان سفر لیبرمن به سودان جنوبی

يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۰۱:۵۴
کد مطلب: 243645
در حالی که وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی برای سفر به کشورهای آفریقایی از جمله سودان جنوبی آماده می‌شود، ناظران معتقدند که این سفر علاوه بر اهداف اعلام شده، اهداف پنهانی نیز دارد.
به گزارش جهان به نقل از  فارس : پایگاه خبری «الجزیره»، «یجئال طلمور»، سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی درباره سفر «آویگدور لیبرمن»، وزیر خارجه این رژیم به کشورهای آفریقایی گفت که این سفر در راستای تلاش‌ها برای پایان دادن به سهل انگاری‌های رژیم صهیونیستی طی سال‌های طولانی انجام می‌شود.

وی افزود: منافع مشترکی میان ما و کشورهای آفریقایی وجود دارد، تل‌آویو می‌تواند در زمینه مهار تروریسم در سومالی، کشاورزی، توسعه روستایی و آبیاری به کشورهای آفریقایی کمک کند.

وی همچنین به این نکته اشاره کرد که رژیم صهیونیستی در مقابل ارائه این کمک‌ها، از همکاری سیاسی و اقتصادی با این کشورها برخوردار می‌شود.

طلمور ارتباط دیدار لیبرمن از کشورهای آفریقایی به انزوای بین‌المللی این رژیم به علت سیاست‌هایش را رد کرد.

وی همچنین این مساله که لیبرمن در سفر خود قصد دارد تعدادی از کشورهای آفریقایی را برای رای ندادن به طرح به رسمیت شناختن کشور فلسطین در سازمان ملل، متقاعد کند، مردود دانست.

سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد که سفر لیبرمن به سودان جنوبی برغم پیچیدگی‌هایی که داشت، با هدف ایجاد روابط دوستانه با دولت جدید التاسیس که در سال ۲۰۱۱ به سازمان ملل پیوست، صورت می‌گیرد.

اما طلمور درباره اهداف اعلام نشده سفر لیبرمن به سودان جنوبی و امور اطلاعاتی و ممانعت از ورود سلاح به سینا و نوار غزه نیز تاکید کرد که سودان جنوبی برای تل‌آویو اهمیت استراتژیک داشته و ما نیازمند تقویت همکاری با دوستان خود در جوبا هستیم.

اما « الون لیئیل»، مدیر کل سابق وزارت خارجه رژیم صهیونیستی که در بسیاری از کشورهای آفریقایی سفیر بود، معتقد است که تل‌آویو حتی یک روز روابط خود را با کشورهای آفریقایی قطع نمی‌کند.

وی یادآور شد: لیبرمن در این سفر به دنبال دستیابی به دستاوردهای سیاسی شخصی است، زیرا انظار عمومی در سرزمین‌های اشغالی و کشورهای خارجی وی را به گرایش‌های افراط گرایانه متهم می‌کنند.

لیئیل افزود: اسرائیل از سوی ۴۰ کشور احاطه شده است که به دلیل شکست در مذاکره با فلسطینی‌ها و نحوه برخورد با بهار عربی، برقراری ارتباط با آنها دشوار است، هر چند که برخی از این کشورها با تل‌آویو روابط دیپلماتیک دارند.

وی یادآور شد که خاورمیانه به روی رژیم صهیونیستی بسته است، اما لیبرمن تلاش می‌کند که نشان دهد این رژیم در دنیا در انزوا قرار نگرفته است.

لیئیل خاطرنشان کرد: این درست است که اسرائیل جز در خاورمیانه در انزوا قرار ندارد، اما این منطقه بسیار مهم است که باید محور قرار گیرد.

وی همچنین به این نکته اشاره کرد که اسرائیل آفریقا را بازار بزرگی می‌داند و درصدد دستیابی به سرمایه گذاری‌های اقتصادی پر سود در سودان جنوبی است.

لیئیل برخلاف سخنان طلمور، یکی از اهداف سفر لیبرمن را به شکست کشاندن تلاش تشکیلات خودگردان فلسطین برای به رسمیت شناخته شدن در سازمان ملل دانست.

در همین راستا «خالد خلیفه»، کارشناس امور بین‌المللی با تایید سخنان لیئیل، به طرح‌های گسترده لیبرمن در سفرش به سودان جنوبی اشاره کرده و می‌گوید: سفر لیبرمن به جوبا می‌تواند اقدامی پیشگیرانه با هدف حفاظت از روابط این رژیم با سودان جنوبی باشد.

وی تصریح کرد: تل‌آویو همچنان نگران این است که کشورهای آفریقایی مانند آفریقای جنوبی، تولیدات شهرک‌های صهیونیست نشین را تحریم کنند.

خلیفه یادآور شد: علاوه بر اهداف اقتصادی و سیاسی اعلام شده و پنهان سفر لیبرمن، وی قصد دارد تعداد زیادی از مهاجرین آفریقایی که در سرزمین‌های اشغالی به سر می‌برند را به سودان جنوبی بازگرداند.

لیبرمن از زمانی که پست وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی را بر عهده گرفته، برای دومین بار است که به کشورهای آفریقایی سفر می‌کند و قصد دارد علاوه بر سودان جنوبی، از رواندا، کنیا، اوگاندا، اتیوپی و آفریقای جنوبی دیدن کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *