جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

تاريخچه کامل بازیهای ايران و اردن

چهارشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۰۱:۳۵
کد مطلب: 242958
تیم ملی ایران امشب در دیداری دوستانه در امان به مصاف تیم ملی اردن می رود. این بازی در استادیوم ملک عبدالله ثانی برگزار می شود . این بازی دوازدهمین رویارویی دو تیم در طول تاریخ است ایران واردن تاکنون ۱۲ بار در مسابقات باهم روبرو شده اند که ایران ۶ برد و اردن نیز۴ بار مقابل تیم ملی ایران پیروز شده است. ۲ بازی نیز به تساوی انجامیده است.
به گزارش جهان به نقل از تابناک ، اردن تا ۱۲ سال پیش هیچگاه با ایران روبرو نشده بود، اما اولین بار در جام فوتبال غرب آسیا ۲۰۰۰ بود که ایران ۱- صفر حریف را شکست داد. 

مهمترین بازی دو تیم در چارچوب مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶ بود که تیم کشورمان برابر اردن در آزادی با انجام یک بازی پراشتباه ۱ - ۰ شکست خورد. در دور برگشت بازی‌ها ایران در بازی نخست اردن را باید شکست می‌داد. فدراسیون توانست وحید هاشمیان را راضی کند تا پس از مدت‌ها به تیم ملی بازگردد. همین بازیکن در بازی با اردن با پاس گلی که در دقیقه ۸۱ به علی‌رضا واحدی‌نیکبخت داد زمینه‌ساز شکست اردن در خانه شد. این بازی با نتیجه ۲ - ۰ به پایان رسید و گل دوم را علی دایی در دقیقه ۹۰ ثبت کرد

تیم ملی ایران امشب در دیداری دوستانه در امان به مصاف تیم ملی اردن می رود. این بازی در استادیوم ملک عبدالله ثانی برگزار می شود . این بازی دوازدهمین رویارویی دو تیم در طول تاریخ است ایران واردن تاکنون ۱۲ بار در مسابقات باهم روبرو شده اند که ایران ۶ برد و اردن نیز۴ بار مقابل تیم ملی ایران پیروز شده است. ۲ بازی نیز به تساوی انجامیده است. ایران موفق به زدن ۱۴ گل شده و اردن نیز ۱۰ گل به ثمر رسانده است. آخرین رویارویی دو تیم اسفند ماه گذشته در یک بازی دوستانه در دوبی بود که به تساوی ۲-۲ انجامید. اردن به همراه بحرین تنها تیم های عربی هستند که در ۱۲ سالی که از قرن بیست و یکم سپری شده است، بیشترین بار مقابل ایران پیروز شده اند. هر دو تیم در دهه اول این قرن ۴بار ایران را شکست داده اند و به نوعی گربه سیاه تیم ملی بوده اند!

دو تيم ايران و اردن در ديداري دوستانه چهارشنبه در ورزشگاه شاهزاده عبدالله الثاني به مصاف هم مي‌روند.

اين ديدار درحالي برگزار مي‌شود كه بعد ظهر گذشته محمود الجوهري پير دير فوتبال مصر و مشاور فدراسيون فوتبال اردن براي هميشه ديدگانش را از جهان فرو بست و احتمال دارد دو تيم به احترام وي با بازوبندهاي سياه وارد ميدان شوند.

اين ديدار براي هر دو تيم فرصت بسيار خوبي براي هماهنگي بيشتر بازيكنان قبل از رويارويي مقابل حريفان خود در مرحله انتخابي جام جهاني ۲۰۱۴ برزيل به شمار مي آيد كه در آن ايران بايد سه شنبه هفته آينده در لبنان به مصاف اين تيم برود و اردن در امان از استراليا پذيرايي كند.

ايران- اردن، در بازي هاي روردرو

۱۳۷۹، ايران يك - اردن صفر (امان) جام ملك حسين
۱۳۸۱، ايران صفر- اردن يك (امان) غرب آسيا
۱۳۸۲، ايران۴- اردن يك (تهران) مقدماتي جام ملت هاي ۲۰۰۴
۱۳۸۲، ايران ۲- اردن ۳ (امان) مقدماتي جام ملت هاي ۲۰۰۴
۱۳۸۳، ايران صفر- اردن يك (تهران) مقدماتي جام جهاني ۲۰۰۶
۱۳۸۳، ايران ۲- اردن صفر (امان) مقدماتي جام جهاني ۲۰۰۶
۱۳۸۵،ایران صفر- اردن صفر

۱۳۸۷، ايران يك- اردن صفر (امان) غرب آسيا
۱۳۸۷، ايران ۲- اردن يك (تهران) غرب آسيا
۱۳۸۸، ايران صفر- اردن يك (امان) جام ملت هاي ۲۰۱۱ آسيا
۱۳۸۸، ايران يك- اردن صفر (تهران) جام ملت هاي ۲۰۱۱ آسيا
۱۳۹۰ ، ايران ۲- اردن ۲ (دبی)

آنچنان كه ديديد ايران در بازي هاي رسمي اين تعداد بازي با اردن داشته و البته ما بازي هاي غيررسمي را برابر تيم ملي اردن ننگاشته ايم. برخي از حاشيه هاي اين ديدارها را با هم مرور مي كنيم.
۱- باخت ۳بر۲ تيم ملي برابر اردن در سال ۸۲ باعث شد كه همايون شاهرخي از سرمربيگري تيم ملي عزل شده و برانكو رسما جايگزين او شود.

۲- در مقدماتي جام جهاني ۲۰۰۶ در تهران به اردن باختيم. در آستانه حذف بوديم كه در ديدار برگشت، طي يك بازي تاريخي و خاطره انگيز ۲ بر صفر اردن را در امان برديم و صعود كرديم. گل هاي ما را در اين بازي علي دايي و عليرضا نيكبخت وارد دروازه حريف كردند.

۳- باخت ما در سال ۸۱ به اردن، با تيم المپيك بود اما چون چهار بازيكن بالاي ۲۳ سال به صورت كمكي در اين تيم داشتيم بازي را در مسابقات رسمي تاريخ تيم ملي فوتبال مورد محاسبه قرار داده ايم.

۴- اردن، همراه بحرين و كره جنوبي تنها كشورهايي در فوتبال دنيا بوده اند كه برابر ايران در قرن ۲۱ صاحب چهار باخت شده اند. به جز اين سه كشور هيچ كشور ديگري در اين عرصه خصوصيتي را ارايه نكرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *