جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۰

كليد حل بحران سوريه در شرق عربستان نهفته است

شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۳۴
کد مطلب: 237681
تاکنون بحران سوریه از ابعاد مختلفی بررسی شده و درباره ورود بی محابا و همه جانبه آمریکا، رژیم صهیونیستی و دیکتاتورهای عرب بویژه آل سعود تحلیل های مختلفی ارائه شده است اما نقش انقلاب در حال زبانه کشیدن عربستان کمتر واکاوی شده است.
كليد حل بحران سوريه در شرق عربستان نهفته است
به گزارش سرویس بین الملل جهان، مهره هاي اساسي آمريكا در منطقه به هر كاري دست مي زنند تا به تنش ها در سوريه بيفزايند و همچنان حوادث اين كشور را در راس خبرهاي خاورميانه قرار دهند.

دخالت عربستان سعودي و قطر در امور داخلي سوريه و دامن زدن  به تنش ها در اين كشور را مي توان بزرگترين فرافكني در كل تاريخ ناميد. شدت گرفتن شعله هاي  انقلاب در عربستان سعودي به عنوان بزرگنرين توليدكننده نفت جهان خواستگاه اصلي دخالت خارجي در سوريه است.

قدرت هاي فرامنطقه اي به خوبي مي دانند كه خطر بزرگي متحد اصلي آمريكا در منطقه را تهديد مي كند. حضور هم زمان آمريكا، رژیم صهیونیستی، تركيه و چند كشور عربي منطقه براي سرنگوني اسد به نوعي تنازع برای بقا تبديل شده است.

اگر آل سعود سقوط كند چه مي شود؟

حمايت بي چون و چراي مقامات آمريكا از خاندان سعودي در چند دهه گذشته و حضور عربستان به عنوان بزرگنرين اهرم غرب براي ممانعت از تسلط كامل مسلمين بر ذخایر انرژي و استفاده موثر از آن به عنوان يك راهبرد در راستاي آرمان فلسطين با سقوط دولت عربستان نابود مي شود.
ترس از اين رويداد چنان گسترده است كه يك اجماع بي سابقه را براي منحرف كردن افكار عمومي رقم زده است.

روند تحولات بيداري اسلامي بعد از سقوط حكومت حسني مبارك در مصر ناخداگاه ذهن تمام تحليل گران را  به سمت عربستان سعودي متمركز مي كرد و انتقال اين تفكر به عموم مسلمانان خاورميانه قطعا نابودي جريان تندرو، فاسد و دست نشانده حاكم بر عربستان سعودي را به همراه داشت.

پروژه سوريه در همين زمان كليد مي خورد و اين بار قرار است كه بمب هاي تبليغاتي رسانه هاي غربي اذهان عموم ملت ها را از بزرگترين خطر پيش روي آمريكا در خاورميانه يعني تغيير در عربستان به سمت سوريه متوجه كند.

با وجود تمام تلاش ها براي مخفي كردن تحولات در عربستان گهگاه  علائمي از اين كشور مخابره مي شود كه نشان مي دهد خاندان سعودي براي پنهان كردن واقعيت هاي موجود ناگزير است تا ساليان سال به حجم درگيري ها در سوريه دامن بزند.

كوچكترين تغيير در عربستان سعودي به تحولات زنجيره اي در كشورهاي نقطه اي جنوب خليج فارس منجر مي شود و اين به معني آن است كه آمريكا نه تنها منابع انرژي خاورميانه كه حتي متحدان كوچك و گوش به فرمان خود در خليج فارس را نيز بايد فراموش كند.

آينده تحولات

تمام تغييرات در دو سال مبارزات بيداري اسلامي ملت هاي منطقه در كشورهايي رخ داده است كه همگي سابقه چندين سال همراهي با سياست هاي غربي را در كارنامه خود دارا مي باشند و اين پيام روشني را براي تمام حاميان غرب بيان مي كند.

اگر روند تحولات در سوريه به سقوط حكومت اسد منجر نشود قطعا برنده اصلي و بدون قيد و شرط اين ميدان  محور مقاومت است و اين بزرگترين شكست استراتژيك براي آمريكا و به تبع آن رژيم صهيونيستي است. به همين دليل پيش بيني مي شود كه غربي ها به سادگي سوريه را رها نكرده و با ترفندهاي جديدي وارد ميدان مي شوند و به احتمال زياد حداقل تقابل سياسي مستقيم قدرت هاي فرامنطقه اي و گسترش درگيري ها در سطح خاورميانه گام بعدي غرب براي مقابله با شكست بزرگ است.

از طرفي كليد حل بحران سوريه در شرق عربستان نهفته است. اگر درگيري ها در عربستان به مرحله اي برسد كه اوضاع از دست دولت مركزي اين كشور خارج شود زمين بازي كاملا تغيير مي كند و نشان مي دهد عمليات ايذايي در سوريه موثر نيافتاده و شرايط تغيير خواهد كرد.

شهر استراتژیک سوریه

يكي از مهمترين دلايل غرب براي عدم دخالت نظامي مستقيم در سوريه علاوه بر مخالفت روسيه و چين كم شدن زمان لازم براي اعمال تغييرات متناسب با بحران در عربستان است. كمك به گروه هاي تروريستي و روزهاي متمادي نبرد مي تواند جنگ را در سوريه فرسايشي كرده و زمان زيادي در اختيار قرار دهد.

البته شورشیان سوری که این روزها به حلب محدود شده اند، در تلاشند تا بر این شهر استراتژیک مسلط شوند زیرا شورشیان توافق کرده اند که حلب را مرکز دولت خود قرار دهند؛ هدفی که عملیات سنگین ارتش سوریه تحقق آن را از واقعیت دور کرده است.

معامله ترکیه با کردها

حمایت تجهیزاتی گسترده ترکیه به شورشیان از طریق مرز هم تاکنون کاری از پیش نبرده که حتی دخالت بيش از حد ترك ها در بحران سوريه به نوعی امنيت مقامات ترک را هم به خطر انداخته است.

ترس ترک ها از خشم مردم اين كشور که ارتباط معنوی نزدیکی بین خود و علویان سوریه احساس می کنند و نیز نگرانی از دردسرسازی جدید کردها، مقامات آنکارا را به فکر معامله با دولت اقلیم کردستان عراق انداخته است. در همین راستا 'احمد داود اوغلو' وزیر امور خارجه تركیه چند روز پیش راهی کردستان عراق شد تا با دادن امتیازاتی به مسعود بارزانی احتمال تحرکات جدید کردها ضد ترکیه را دست کم تا تعیین تکلیف سوریه تعلیق کند.

در هر سوی همه این تحولات به نوعی در پازل حفظ و ترمیم پایه های رژیم آل سعود به عنوان ستون اصلی آمریکا در منطقه صورت می گیرد اما بعید است غرب براي حفظ متحد ديرينه خود در عربستان از طريق فرافكني و افزايش تنش ها در سوريه موفقيت چنداني كسب كند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *