پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۹
هشدار متخصصان درباره امنیت ایمیل‌های موسوم به 'ملی'؛

اعتماد مردم به نرم افزارهای ایرانی را بر باد ندهید

شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۴۰
کد مطلب: 233699
جمعی از متخصصان و نخبگان دانشگاهی حوزه فناوری اطلاعات كشور در اطلاعیه‌ای درباره امنیت سرویس‌های ایمیل موسوم به "ملی" هشدار دادند.
به گزارش جهان، این متخصصان و نخبگان دانشگاهی با اشاره به حفره های متعدد امنیتی ایمیل موسوم به "ملی"، تاکید کرده اند، "یقیناً وادار کردن مردم به استفاده از سرویس‌های نامطمئن داخلی علاوه بر اینکه اطلاعات خصوصی کاربران را در معرض تهدید جدی قرار می‌دهد، حاصلی جز سلب اعتماد مردم نسبت به عموم محصولات و خدمات نرم‌افزاری ایرانی نخواهد داشت."

متن کامل این اطلاعیه به این شرح است:
 
اگرچه در ضرورت راه‌اندازی سرویس‌های ایمیل داخلی تردیدی برای متخصصان وجود ندارد اما دستورالعمل جدید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر الزامی بودن استفاده از 3 سرویس پست الکترونیک معرفی شده که قطعا نه شایسته عنوان ملی هستند و نه حتی می‌توان آنها را تولید داخلی محسوب کرد، بسیار نگران‌کننده و سوال‌برانگیز است.
 
بهتر است توضیح داده شود که براساس کدام معیارهای فنی، صلاحیت سرویس‌های دولتی iran.ir، post.ir و chmail.ir (چاپار) بررسی و تائید شده است تا این شائبه در اذهان به وجود نیاید که برخی با علم و آگاهی به مشکلات متعدد کاربری و امنیتی و عدم قابلیت توسعه‌پذیری این 3 سرویس، اصرار دارند دستاوردهای ناقص و فاقد کیفیت خود را با استفاده از تبلیغات سرسام‌آور و بخشنامه‌های الزام‌آور به کاربران ایرانی تحمیل کنند.
 
یقیناً وادار کردن مردم به استفاده از سرویس‌های نامطمئن داخلی علاوه بر اینکه اطلاعات خصوصی کاربران را در معرض تهدید جدی قرار می‌دهد، حاصلی جز سلب اعتماد مردم نسبت به عموم محصولات و خدمات نرم‌افزاری ایرانی نخواهد داشت.
 
«گروه بیان» از سیاستگذاران حوزه فناوری اطلاعات و نهادهای نظارتی کشور می‌خواهد اجازه ندهند اقدامات شتابزده و تصمیمات عجولانه، بیش از این به اعتبار متخصصان عرصه فناوری اطلاعات کشور لطمه وارد کند و با اجبار مردم به استفاده از این سرویس‌ها، حریم خصوصی کاربران در معرض خطر قرار گیرد.
 
در پایان ضمن قدردانی از حسن‌ظن مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و تشکر بابت ابراز تمایل آنها برای مشارکت و همکاری در 2 پروژه موتور جستجوی و ایمیل گروه بیان ضمن تاکید دوباره بر عدم تمایل به این همکاری، امیدواریم هرچه سریعتر امکان دسترسی به سرویس‌های متعدد و متنوع پست الکترونیک امن و کارآمد داخلی برای عموم مردم فراهم و شرایطی مهیا شود تا کاربران فضای مجازی با میل و رغبت خود، ایمیل‌های ایرانی را انتخاب کنند.
 
همچنین در صورت لزوم، مشروح دلایل عدم تمایل به ارائه موتور جستجو و سامانه پست الکترونیک «هد» به سازمان فناوری اطلاعات، در آینده به اطلاع عموم خواهد رسید. والسلام
 
لازم به ذکر است اين جمع از متخصصان و نخبگان دانشگاهی عرصه فناوری اطلاعات، بخشی از مستندات و ایرادات سرویس‌های ایمیل معرفی شده به عنوان ایمیل ملی را نیز از طريق آدرس اينترنتي خود به نشانی bayan.blog.ir منتشر کرده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
این متخصص عزیزی که می گید خودشان وبلاگ دارن به جای سایت
عجیب نیست
Iran, Islamic Republic of
البته گروه بیان خودشان سرویس ایمیلی را درست کرده اند که بهتر از ایناست اما با وزارت ارتباطات همکاری نکرده اند و توی این مطلب هم شائبه ی سیاسی بودن هست. اگر چه از نظر فنی بحث شون کاملا درست و به جاست
Norway
سلام
احسنت به این مدعی که هنوز یک سایت هم نداره
احسنت به وزارت ارتباطات که یک وبلاگ نویس اینجوری می تونه به چالشش بکشه
کلاً همه چیزمون به همه چیزمون میاد:)
یاعلی
اینکه اطلاعیه رو تو وبلاگ رسمیشون زدن به این معنی نیست که سایت ندارن. اتفاقا سایت زیاد دارن. شما با دقت بیشتری نگاه کن !
Germany
blog.ir هم مال همین گروه هست و این وبلاگ هم وبلاگ رسمیشون.
United States
"این متخصص عزیزی که می گید خودشان وبلاگ دارن به جای سایت
عجیب نیست"

سلام، شما خوبی؟ کلاهتو بذار بالاتر تا بتونی بهتر ببینی!!
Germany
مقاله بسیار خوب و به حقی بود. داد همه در اومده از این اوضاع
Iran, Islamic Republic of
لطفا انقدر در باره مسائل كلان مملكت راحت و غير تخصصي كامنت نذاريد.
واقعا مشكل شما سايت داشتن يا نداشتن اين گروه است ؟ بزرگترين برنامه نويسان ايران و جهان الان تخصصي ترين مقالات و صحبت ها و نظر هاشون رو در وبلاگ هاشون نمايش ميدن و بزرگترين سايت هاي دنيا به اونها استناد مي كنن .
لطفا به حرف حقي كه اين بنده خدا زده توجه كنيد .
من براي شما دوست عزيز مثالي مي آورم .
اگر شما عكس خانوادگيتو بخواي براي خانوادت ايميل كني بعد يه بچه بياد با چند تا خط كد اين سايت ( كه مثلا در سطح ملي هست ) رو هك كنه و عكس رو بدزده باز هم مياي بگي اينا يه سايت ندارن ؟!! آيا بازيچه قرار گرفتن ايميل هاي ايراني براي هكر هاي كشور هاي ديگه جاي تاسف نيست ؟ پس درست اين هست كه اول زير ساخت محكمي داشته باشم . نه اينكه يك شبه بيايم يه سايت راه بندازيم .
اولا این متن همونطور که گفته شده نظر جمعی از متخصصان و نخبگان بوده نه یک مدعی ! در ثانی دوستان مرتبط با این پروژه های دولتی یا مخابرات یا هر کسی که نفعی در این پروژه ها داره به جای زیر سوال بردن این بیانیه و سوال ها و ابهانات بسیار جدی و به حق کمی تفکر کنند روی این مشکلات. بیشترین صدمه و آسیب رو همن کارهای دولتی ها داره می زنه. کار اصولی باید انجام بگیره. با پاک کردم صورت مسئله هم چیزی درست نمی شه