دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - 17 Jun 2024
 
۰

درخواست برای استرداد وزیر اطلاعات قذافی

سه شنبه ۱۳ تير ۱۳۹۱ ساعت ۰۰:۰۵
کد مطلب: 231700
رئیس شورای انتقالی لیبی امروز در تماس تلفنی با رئیس جمهور موریتانی خواستار استرداد رئیس دستگاه اطلاعات قذافی به طرابلس شد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، یک منبع دیپلماتیک به خبرگزاری فرانسه گفت: "مصطفی عبدالجلیل"، رئیس شورای انتقالی لیبی امروز دوشنبه در تماس تلفنی با "محمد ولد عبدالعزیز"، رئیس جمهور موریتانی خواستار استرداد عبدالله السنوسی رئیس دستگاه اطلاعاتی رژیم سابق لیبی شد.

در این گفت‌وگو روابط بین دو کشور و راه‌های تحکیم آن نیز مورد بررسی قرار گرفت.

السنوسی در ماه مارس گذشته با پاسپورت جعلی از الدار البیضاء مغرب عازم موریتانی شد اما نیروهای امنیتی موریتانی وی را در فرودگاه نواکشوت دستگیر کردند و از ۲۱ ماه مه به اتهام "در اختیار داشتن پاسپورت جعلی و ورود غیرقانونی به کشور موریتانی" در حبس به سر می برد.

السنوسی ۶۲ ساله از ارکان رژیم قذافی و در حلقه نزدیکان وی بود و برای مدت طولانی ریاست دستگاه اطلاعات نظامی در لیبی را برعهده داشت که دادگاه جنایی بین المللی این دستگاه را مهم ترین ابزار سرکوب مردم در زمان رژیم قذافی خوانده است.

السنوسی از سوی دادگاه جنایی بین المللی به ارتکاب جنایات غیرانسانی در شهر بنغازی در شرق لیبی که انقلاب علیه قذافی از آنجا آغاز شد متهم است.

خبرگزاری لیبی آورده است مصطفی عبدالجلیل به رئیس جمهور موریتانی گفته است هر تصمیمی که برادران ما در موریتانی در قبال عبدالله السنوسی اتخاذ می کنند اساس روابط آتی بین دو کشور خواهد بود.

شورای انتقالی لیبی رئیس دستگاه اطلاعاتی قذافی را به دست داشتن در فاجعه زندان بوسلیم طرابلس در سال ۱۹۹۶ متهم می کند که در آن بیش از هزار و ۲۰۰ زندانی ظرف چند دقیقه به دست نیروهای قذافی قتل عام شدند.

یک هیأت عالی رتبه لیبیایی پیش از این به ریاست مصطفی ابوشاقور معاون نخست وزیر این کشور پیام سران طرابلس مبنی بر درخواست استرداد رئیس سابق دستگاه اطلاعات این کشور را به "محمد ولد عبدالعزیز" ارائه کرده بود.

از جمله سؤالاتی که السنوسی باید به آن پاسخ بدهد، موضوع سقوط هواپیمای آمریکایی در لاکربی، سقوط یک هواپیمای فرانسوی و سقوط هواپیمای حامل نخست وزیر موریتانی در سال ۱۹۷۹ است.

همچنین انتظار می رود که السنوسی درباره سرنوشت امام موسی صدر که در خاک لیبی ناپدید شد، مورد بازجویی قرار گیرد.

فرانسه، انگلیس و دیوان بین المللی کیفری خواستار استرداد عبد الله السنوسی به عنوان حافظ اسرار قذافی برای محاکمه او به اتهام ارتکاب جنایات تروریستی هستند.

با این حال برخی مقامات موریتانی و فعالان حقوقی این کشور می گویند السنوسی باید در داخل موریتانی محاکمه شود و براساس معاهدات بین المللی تحویل وی به لیبی غیر ممکن است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *