دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - 17 Jun 2024
 
۰
پالس‌های ناامید کننده آمریکا و اروپا و اختلاف در 1+5؛

'شطرنج برره ای' غرب در آستانه مذاکرات مسکو

چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۲۸
کد مطلب: 227139
تحلیلگران عقیده دارند عدم آمادگی 1+5 برای برگزاری مذاکرات کارشناسی با ایران نشان دهنده آن است که این گروه در مذاکرات مسکو آمادگی در پیش گرفتن یک رویکرد سازنده را ندارد.
به گزارش جهان به نقل از سایت ایران هسته‌ای، تحلیلگران عقیده دارند عدم آمادگی 1+5 برای برگزاری مذاکرات کارشناسی با ایران نشان دهنده آن است که این گروه در مذاکرات مسکو آمادگی در پیش گرفتن یک رویکرد سازنده را ندارد.

نگارش دو نامه از سوی علی باقری معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل شورای عالی امنیت ملی در روزهای 9 و 15 خرداد 1391 (29 می و 4 ژوئن) خطاب به هلگا اشمیت معاون کاترین اشتون، و پاسخ دهی دیر هنگام وی که نشان دهنده عدم آمادگی 1+5 برای برگزاری مذاکرات معاونان با ایران بود، حاوی علامت‌های ناامید کننده ای در آستانه مذاکرات مسکو است.

ایران و 1+5 در بغداد توافق کردند که معاونان جلیلی و اشتون قبل از مذاکرات مسکو برای تدوین دستور کار این نشست با یکدیگر دیدار کنند، اما عدم آمادگی اشمیت برای برگزاری این نشست نشان می‌دهد احتمالا 1+5 یا به سبب اختلاف‌های داخلی و یا به دلیل عدم جمع بندی موضوع هنوز رویکرد خود در مسکو را تعریف نکرده است و قادر به پای بندی به توافقات بغداد نیست.

یک احتمال بدبینانه این است که 1+5 قصد دارد همان بحث های بغداد را در مسکو تکرار کند که در این صورت دورنمای مذاکرات مسکو چندان مثبت نخواهد بود.

ایران و 1+5 روز های 28 و 29 خرداد در مسکو مذاکره کردند.

به گزارش جهان، رویکرد این روزهای آمریکا و اروپا در مذاکرات با ایران، ناظران سیاسی داخلی را بیش از همه به یاد "شطرنج برره‌ای" می اندازد که وقتی در هوش و منطق از رقابت باز می مانند، زیر میز بازی می زنند؛ البته آنان خود بهتر از همه به ضعف و زورگویی خود آگاهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *