يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - 16 Jun 2024
 
۰
زنگی آبادی:

فکر می‌کنند تیم ملی دوچرخه‌سواری ارث پدرشان است

يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۱۴
کد مطلب: 222626
به گزارش جهان به نقل از فارس، در روزهای اخیر و پس از انتخاب علیرضا حقی به عنوان دوچرخه سواز اعزامی به المپیک و البته صحبت‌های قادر میزبانی مبنی بر حمایت فدراسیون از دوپینگی‌ها، یک بار دیگر این رشته ورزشی به حواشی روی خوش نشان داده است. اتفاقاتی که قبل از بازی‌های آسیایی گوانگجو مانع کسب نتایج مطلوب شد، یک بار دیگر در شرف به وقوع پیوستن است و بیم آن می‌رود که حاشیه‌ها در آستانه المپیک یک بار دیگر نتیجه‌ای جز ناکامی به همراه نداشته باشند.

به سراغ علی زنگی‌آبادی، رئیس فدراسیون دوچرخه‌سواری رفتیم تا حرف‌هایش فصل الخطابی باشد بر پایان این مسائل. متن گفت وگو وی در زیر می‌آید:

 

فارس: پس از انتخاب علیرضا حقی به عنوان دوچرخه‌سوار اعزامی به المپیک، تکلیف 2 رکابزن دیگر چه زمانی مشخص می‌شود؟

قرار است 31 اردیبهشت کمیته فنی تشکیل جلسه داده تا در مورد این موضوع تصمیم‌گیری نهایی انجام شود. قرار است نظرات اعضای کمیته فنی گرفته شود و امکان معرفی 3 رکابزن اعزامی به المپیک در این روز وجود دارد.

 

فارس: اعزام حقی که قطعی است؟

هنوز مشخص نیست. حقی یک نفر را به عنوان ذخیره دارد و تا روزی که قرار است نفرات نهایی مشخص شوند، هر دوچرخه سواری که آماده‌تر بود به لندن می‌رود. اگر تا روز معرفی نفرات برتر، حقی بهتر باشد خودش به المپیک می‌رود.

 

فارس: در چند وقت اخیر ملی‌پوشان حسابی در مصاحبه‌های خود از خجالت یکدیگر درآمدند. در این مورد چه نظری دارید؟

قرار است کمیته انضباطی 6 خرداد ماه تشکیل جلسه داده تا در این مورد هم تصمیم‌گیری ‌شود.

 

فارس: صحبت‌های حسین عسگری نیز جنجال برانگیز شد. وی گفته بود اگر حضور در 2 المپیک قبلی حقم نبود، چرا فدراسیون به صورت غیرقانونی از من حمایت کرد؟

چه کسی این حرف را زده است؟ حضور در المپیک 2008 پکن حق عسگری بود.

 

فارس: اما دبیر فدراسیون دوچرخه‌سواری معتقد است که اعزام به پکن حق عسگری نبود و با حمایت‌های فدراسیون وی به المپیک رفت.

عسگری برای اعزام به پکن از همه آماده‌تر بود. برای المپیک 2004 آتن نیز علیرضا حقی در 4 کیلومتر سهمیه گرفت اما این سهمیه برای فدراسیون بود. برهمین اساس مسابقه انتخابی برگزار شد و عسگری در این رقابت یک ثانیه زودتر از حقی به خط پایان رسید. با اینکه سهمیه را حقی کسب کرده بود اما چون عسگری در انتخابی بهتر عمل کرده بود، وی عازم المپیک 2004 آتن شد. در حال حاضر هم این شرایط وجود دارد و همان اتفاقات سال 2004 این بار به سود حقی تکرار شده است. حقی در رقابت انتخابی حدود 3 دقیقه زودتر نسبت به عسگری به خط پایان رسید.

 

فارس: در مورد صحبت‌های عسگری چه نظری دارید؟ وی معتقد است رئیس فدراسیون توهم دارد.

اینها فکر می‌کنند تیم ملی ارث پدرشان است و همیشه باید تیم ملی باشند. ما هر رکابزنی که قوی‌تر باشد را به المپیک اعزام می‌کنیم. البته در مورد صحبت وی مشکلی نیست، ما هم تصمیم متوهمانه‌ای می‌‌گیریم! عسگری زمانی که 20 سال داشت به تیم ملی دعوت شد و این حرف‌ها خیلی خوشایند جامعه دوچرخه‌سواری نیست.

 

فارس: عسگری معتقد بود که در برنامه اعزام فدراسیون به المپیک نیست.

عسگری خیلی تند می‌رود و متوجه این حرف‌ها نمی‌شوم. در حال حاضر هم حقی اعلام کرده است که آمادگی حضور در 10 مسابقه انتخابی دیگر را هم دارد.

 

فارس: به نظر می‌رسد در روزهای حساس پیش‌رو باید کمی مقتدرانه‌تر وارد عمل شوید.

درست است. فکر می‌کند چون 2 المپیک گذشته به المپیک رفته‌است باز هم حقش است پس از 8 سال عازم این رقابت‌ها شود. باید خطاب به وی بگویم شما 4 سال پیش 33 سالت بود اما امسال 37 سال سن داری و باید قبول کنی که دیگر جوان‌ترها بهتر از شما هستند.

 

فارس: قبل از بازی‌های آسیایی گوانگجو هم همین مسائل ضربه بزرگی را به دوچرخه سواری در این رقابت‌ها وارد کرد. به نظر می‌رسد باز هم این داستان در حال تکرار شدن است؟

اجازه نمی‌دهیم این اتفاق در آستانه المپیک دوباره رخ دهد. برای این منظور هم کمیته انضباطی و هم کمیته فنی به زودی تشکلیل خواهد شد. عسگری و میزبانی باید در کمیته انضباطی حاضر شده و در مورد صحبت‌هایی که انجام دادند، توضیحات لازم را ارائه کنند.

 

فارس: علیرضا حقی هم اظهار کرده بود که دوچرخه سواری ایران 50 سال از اروپا عقب هستیم.

حقی در خصوص کسب مدال در المپیک این حرف را زده بود.

 

فارس: شما این حرف را قبول دارید؟

خوب مسلم است که دوچرخه‌سواری اروپا از ایران جلوتر است اما نه این مقدار. اگر اینطور بود که امروز ملی‌پوشان ایران در تیم‌های مطرح اروپایی رکاب نمی‌زدند. حقی یک جورهایی در مصاحبه‌اش پاسخ میزبانی را داده بود. میزبانی فدراسیون را به حمایت از دوپینگ متهم کرده بود و این در حالی است که از ابتدای سال 2012 حدود 60 نمونه از ملی‌پوشان به عمل امده است که فکر می‌کنم در این زمینه یکی از دو فدراسیون برتر باشیم.

 

فارس: در رقابت‌های لیگ برتر جاده و پس از مسابقات روز اول که گزینشی المپیک بود، دیگر خبری از ناظران وادا نبود.

روز دوم مسابقه جاده برگزار شد که با تایم تریل انفرادی تفاوت دارد. مسابقه جاده بر حسب همکاری تیمی پیش می‌رود اما در تایم تریل، قدرت انفرادی افراد مشخص کننده نفر برتر است.

 

فارس: برای سرمربی تیم ملی دوچرخه‌سواری فکری شده است؟

در حال حاضر موسی اربطی به عنوان مدیر تیم‌های ملی و سرمربی فعالیت می‌کند.

 

فارس: قصد ندارید یک مربی خوب خارجی استخدام کنید؟

به دنبال این موضوع هستیم و مکاتبات لازم را به عمل آورده‌ایم. مربیان خوب تا المپیک قرارداد دارند و این موضوع را به پس از المپیک موکول کرده‌ایم.

 

فارس: از کدام کشورها مربی مدنظرتان است؟

با مربیانی از روسیه، ایتالیا، استرالیا، انگلیس و آلمان مکاتباتی انجام شده است. با یک مربی کره‌ای نیز صحبت کرده‌ایم و قرار است به زودی پاسخ ما را بدهند. البته از مربی کره‌ای شناخت بیشتری داریم و به دلیل ابراز تمایل وی، امکان حضور این مربی به عنوان سرمربی تیم ملی ایران وجود دارد. وی زمانی که رکاب می‌زد هم‌دوره‌ای خودم بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *