پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰
۱

رویکرد سوال‌برانگیز 'جام جم' در انتخابات هیئت رئیسه مجلس

جمعه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۰۶
کد مطلب: 222325
با نزدیک شده به روزهای پایانی مجلس هشتم، تنور انتخابات هیئت رئیسه مجلس نهم هم در حال داغ شدن است و روز به روز بر سهم این موضوع در رسانه ها افزوده می شود؛ به طوری که اغلب رسانه ها موضع خود را در قبال رئیس آینده روشن کرده اند.
به گزارش سرویس سیاسی جهان، به دلیل اهمیت جایگاه ریاست قوه مقننه، این فضای رسانه ای دور از انتظار و غیرطبیعی نیست اما ورود برخی رسانه ها به این عرصه که تابع نهادهای ملی اند و از بیت المال  اترزاق می کنند، رویدادی سوال برانگیز به نظر می رسد.

از جمله این رسانه ها، روزنامه جام جم است که کم توجه به عنوان و جایگاه خود در حال نقش آفرینی به نفع یک شخص خاص در عرصه انتخابات هیئت رئیسه مجلس نهم هستند.

روزنامه جام جم در همین راستا، فعالیت های جدی اما غیرمستقیم خود را از روز 19 اردیبهشت و با تیتر یک کردن موضوع ریاست مجلس نهم آغاز کرد.

این روزنامه وابسته به صدا و سیما، در این گزارش خود حمایت غیرمستقیم از علی لاریجانی و تضعیف تلویحی جایگاه حدادعادل را در دستور کار قرار داد.

توصیف غیرواقعی از حامیان کاندیدها

به عنوان نمونه، جام جم مدعی شد که حامیان ریاست حدادعادل تنها اعضای جبهه پایداری هستند و "جبهه متحد اصولگرايان ... با تاكيد بر واژه «رجل سياسي» بودن لاریجانی و يادآوري جايگاه‌هاي سياسي وی در مقام «مرد مذاكرات»، رئيس مجلس هشتم را محبوب‌ترين فرد در ميان نمايندگان مي‌دانند."

این در حالی است که اغلب یا حداقل بسیاری از اعضای جبهه متحد اصولگرایان انتقادات زیادی به ریاست مجلس هشتم داشته و حدادعادل را گزینه مناسب تری برای ریاست مجلس دانسته اند.

جام جم همچنین در این گزارش در معرفی "سابقه 2 كانديدا" هیچ اشاره ای به مهمترین پست حداد عادل یعنی مشاورت رهبر معظم انقلاب و بسیاری از دیگر مسئولیت های وی نکرد.

سانسور پیام رهبر انقلاب

البته به نظر می رسد دیدگاه منفی روزنامه صدا و سیما نسبت به حداد عادل مربوط به این روزها نیست چرا که جام جم حتی پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت آغاز بکار مجلس هشتم را هم که در آن از حدادعادل تمجید شده بود، سانسور کرد.

جمله ای که روزنامه وابسته به صدا و سیما از پیام رهبر معظم انقلاب حذف کرد این بود: همچنین لازم است كه به اقتضای قدرشناسی و انصاف، از عموم نمایندگان مجلس هفتم بویژه از رئیس فرزانه و پرتلاش و بُردبار مجلس جناب آقای دكتر حدادعادل و هیئت رئیسه محترم آن تشكر كنم.



تضعیف جایگاه فراکسیون اصولگرایان


روزنامه جام جم همچنین تلاش دارد که ساز و کار فراکسیون اصولگرایان مجلس را برای انتخاب هیئت رئیسه مجلس ناکارآمد جلوه دهد. در این راستا توجیه و تبلیغ "فراكسيون رهروان ولايت" در دستور کار قرار گرفته است.

تشکیل این فراکسیون جدید از سوی آقای لاریجانی در حالی است که اصولگرایان تا پیش از این، گزینه های پیشنهادی هیئت رئیسه را از کانال فراکسیون اصولگرایان معرفی می کردند؛ اما به نظر می رسد تغییر نظر اکثریت اعضای این فراکسیون نسبت به ریاست لاریجانی، رئیس مجلس هشتم را بی توجه به انتقادات، به فکر تاسیس فراکسیون جدیدی انداخته است.

انتظار افکار عمومی

با توجه به این واقعیت ها، بی شک ورود رسانه ای که هزینه اش را از پول مردم تامین می کند و ارگان رسانه ملی شناخته می شود، به عرصه انتخابات هیئت رئیسه مجلس نهم اقدامی اشتباه و هزینه زاست.

در واقع مردم نمی پذیرند رسانه ای که ادعای ملی بودن دارد، برای به کرسی نشاندن رئیس سابق مجموعه خود، دست به تبلیغ وی و تضعیف رقیبش بزند، بویژه اینکه رقیب لاریجانی حدود 2 ماه پیش، بیشتر از یک میلیون و 100 هزار رای اعتماد گرفته است.

شاید بهترین شیوه برخورد با انتخابات ریاست مجلس نهم وانهادن آن به خود منتخبان مردم باشد. حتما وکلای مردم شخصیت های مناسب تری برای انتخاب رئیس مجلس نهم هستند. این شیوه، فضاسازی محافل بیگانه و تلاش آنان برای تفرقه افکنی در خانه ملت را هم ناکام خواهد گذاشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


از مدیریت رسانه ملی انتظار میرود که با این مسایل برخورد نمایند و نگذارند اعتبار سازمان خدشه دار شود.