دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - 17 Jun 2024
 
۰

گستاخی دوباره اعراب درباره جزایر ایرانی

پنجشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۴۷
کد مطلب: 220830
در ادامه سیر ادعاهای واهی مقامات کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، بار دیگر نشست شورای همکاری خلیج‌فارس، صحنه تکرار چنین ادعاها و اظهاراتی بود؛ با این تفاوت که این بار عربستان سعودی، میدانداری این ماجرا را بر عهده گرفته است.
به گزارش تابناک، «نایف بن عبدالعزیر»، ولیعهد عربستان سعودی در جریان نشست شورای همکاری خلیج فارس، ایران را به برانگیختن مشکل میان کشورهای عربی متهم کرد.

«رادیو اروپای آزاد» ضمن بیان این خبر، گزارش داد، نایف آنچه «اشغال» جزایر توسط ایران خوانده شده و همچنین نقش ایران در قیام مردم بحرین را، محکوم کرده است.

نایف در این باره گفته است: «ما تأکید می‌کنیم که عربستان سعودی و بقیه کشورهای شورای همکاری، به منظور حفاظت از حاکمیت و ثبات، با امارات متحده عربی و بحرین در یک خط متحد هستند و امنیت این دو کشور را بخشی از امنیت شورا به طور کلی در نظر می‌گیرند».

وی همچنین آسیب به هر یک از کشورها را به منزله آسیب به همه آنها دانست و ادامه داد: «از این دید، من بر موضع همیشگی عربستان سعودی در محکوم کردن آنچه امارات به واسطه رویه‌های ناپذیرفتنی یک کشور همسایه تجربه کرده، تأکید می‌کنم؛ کشور همسایه‌ای که همواره حق قانونی امارات بر سه جزیره اشغال شده‌اش را نادیده گرفته است».

سخنان نایف هم راستا با اظهارات چند روز پیش «سعود الفیصل»، وزیر امور خارجه عربستان است که در آن از وجود برنامه‌ای برای تشکیل یک اتحادیه سیاسی و دفاعی میان کشورهای عرب خلیج فارس خبر داده بود.

باید توجه داشت، اقدامات تحریک آمیز کشورهای عربی به همین جا پایان نیافته و از زمان آغاز مناقشه کنونی همچنان ادامه داشته است. در یکی از آخرین موارد، خبرگزاری فرانسه از برگزاری یک مانور مشترک نظامی میان امارات و فرانسه خبر داد.

هرچند بر پایه این خبر، مانور مذکور علیه کشور خاصی جهت‌گیری نشده، این مانور از سوی بیشتر ناظران به منزله تلاش امارات برای تهدید ایران تعبیر شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *