کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

هاشمی از "اخلاق و اعتدال" می‌گوید؛

آیا معنای 'اعتدال' همان مواضع شما در فتنه 88 است؟

13 ارديبهشت 1391 ساعت 14:59

آیا منظور هاشمی از "اخلاق و اعتدلال" همان مواضعی است که وی در فتنه 88 داشته و دارد؟! و یا منظور هاشمی از اعتدلال اظهاراتش در نماز جمعه 26 تیر 88 است که به صراحت گفته بود "بخش بزرگی از مردم در نتیجه انتخابات تردید دارند و ما باید این تردیدها را از بین ببریم"


سرویس سیاسی جهان نیوز - جابر سعادتی صدر: آقای هاشمی رفسنجانی روز گذشته در ديدار با جمعي از اعضاي جبهه مردمي اصلاحات مدعی شده: "راه برون‌رفت از معضلات و مشكلات كنوني، بازگشت به اخلاق و اعتدال است و در دوراني نه چندان دور با پيشه ساختن اخلاق، اعتدال و استقامت در هدف، كارهاي بزرگي چون انقلاب، دفاع مقدس، استقلال و سازندگي كشور را به مراحل خوبي رسانديم."

این اظهارت آقای هاشمی در کنار سایر مواضع و اظهارات گذشته وی بویژه در جریان فتنه 88 بسیار قابل تامل و بررسی است.

باوجود اینکه وی بارها عنوان "اعتدال" را در سخنانش بکار برده اما هنوز روشن نیست، منظورش از "اخلاق و اعتدال" که وی راه برون‌رفت از مشکلات کنونی را در آن دانسته، چیست؟

آیا منظور هاشمی از اخلاق و اعتدلال همان مواضعی است که وی در فتنه 88 داشته و هنور هم بر آن پایبند است؟! و آیا منظور هاشمی از اعتدلال همان اظهاراتش در نماز جمعه 26 تیر 88 است که به صراحت گفته بود "بخش بزرگی از مردم در نتیجه انتخابات تردید دارند و ما باید این تردیدها را از بین ببریم" و بر این اساس خواستار آزاد شدن فتنه‌گرانی شد که در جریان اغتشاشات به جان، مال و ناموس مردم حمله‌ور شده بودند.

آیا در دیدگاه وی، حمایت از کسانی که چندیدن ماه خیابان تهران را به آتش کشیده بودند و بی هیچ پرده‌پوشی وارد فاز محاربه با نظام شده بودن، حرکت در مسیر اخلاق و اعتدلال است!

شاید هم منظور هاشمی از اخلاق و اعتدلال، خط‌مشی وی در قبال فرزندانش در طول سالیان اخیر است که از عملکرد، مواضع و اظهارات آقازاده‌های گرانقدر خود دفاع کرده و حتی پس از افشای نقش کلیدی مهدی هاشمی در مدیریت فتنه 88 و اعترافات صریحی که در جریان دادگاه برخی از فتنه‌گران داشتند، موجبات خروج ـ بخوانید فرار ـ مهدی هاشمی از کشور به مقصد انگلیس البته برای سرکشی از واحد‌های دانشگاه آزاد(!) را فراهم کرد و پس از مدتی به صراحت اعلام کرد: "مهدي خيالش راحت است؛ دائما مي‌خواهد بيايد ولي من به او مي‌گويم نيايد و كارهايش را انجام دهد."

و باید از هاشمی پرسید آیا اخلاق و اعتدال همان مواضع حضرتعالی درباره عملکرد فائزه هاشمی در کوران فتنه 88 است که هرجا در تهران فتنه‌گران در حال به آتش‌کشیدن امنیت و آرامش کشور بودند، او نیز به عنوان معرکه‌گردان حضور داشت.

جناب آقای هاشمی، شما خودتان "اخلاق و اعتدلال" را معنا کنید تا ذهن ما ناخودآگاه به سراغ نامه بدون سلام و والسلام به رهبر معظم انقلاب اسلامی نرود؛ نامه‌ای که در آن شما در نهایت رعایت "اخلاق" و "اعتدال" گفته بودید: "آتش‌فشان‌هایی که از درون سینه‌های سوزان تغذیه می‌شوند، در جامعه شکل خواهد گرفت که نمونه‌های آن را در اجتماعات انتخاباتی در میدان‌ها، خیابان‌ها و دانشگاه‌ها مشاهده می‌کنیم." و البته درست هم پیش‌بینی کرده بودید و همه شاهد کلید خوردن "آتش‌فشان‌های سینه‌های سوزان" توسط آقازاده‌های سرشناس در کف خیابان‌های تهران در جریان فتنه 88 بودند. 

شاید هم اخلاق و اعتدال را باید در سخنان عجیب آقای هاشمی در دفاع از رابطه با آمریکا جست‌وجو کرد که اخیرا هم در مصاحبه‌ای بر این نکته تاکید روشنی داشته‌ و فرموده‌اند:"بالاخره سبکی که الان داریم که با آمریکا نه حرف بزنیم و نه رابطه داشته باشیم، قابل تداوم نیست. آمریکا قدرت برتر دنیا است. مگر اروپا با آمریکا، چین با آمریکا و روسیه با آمریکا چه تفاوتی از دید ما دارند؟ اگر با آنها مذاکره داریم، چرا با آمریکا مذاکره نکنیم؟" 

آقای هاشمی در این مجال از سایر اظهارات شما در دیدار اخیرتان که گفته‌اید: "كسي كه مردم‌فريبي، دروغ و رياكاري را براي پيشبرد اهداف خود پيشه مي‌سازد، خود و جامعه را از درون پوسانده و متلاشي مي‌كند و ..." می‌گذریم که البته ناگفته‌های بسیاری در خصوص این اظهارات نیز وجود دارد و بی شک افکار عمومی از شما انتظار دارد "اخلاق و اعتدال" را به صورت شفاف و صریح معنا و اعلام کنید تا احتمالا اذهان عمومی به جاهای دیگر منحرف نشود!


کد مطلب: 220692

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/220692/آیا-معنای-اعتدال-همان-مواضع-فتنه-88

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com