جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

فیلم/ لحظه پرتاب ماهواره "نوید علم و صنعت" به فضا

جمعه ۱۴ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱۷:۰۳
کد مطلب: 206928
ماهواره نوید علم و صنعت که به صورت بومی در دانشگاه علم و صنعت ساخته شده است، بامداد امروز با دستور محمود احمدی نژاد، رییس جمهور و شعار "الله اکبر" و رمز مقدس یا مهدی ادرکنی با ماهواره‌بر جدید سفیر نوید به فضا پرتاب شد.
به گزارش جهان به نقل از سازمان فضایی كشور، هدف اساسی در تعریف و اجرای این پروژه، دستیابی به یك ماهواره عملیاتی، مبتنی بر ظرفیت ها و قابلیت های بومی در حوزه ماهواره است.

ماهواره' نوید علم وصنعت' طی مدت 24 ماه با مدیریت یكپارچه سیستمی سازمان فضایی ایران و با همكاری دانشمندان و جوانان ایران اسلامی در دانشگاه صنعتی علم و صنعت، به همت جناب آقای دكتر بلندی به عنوان مدیر پروژه طراحی و ساخته شده است. پرتاب این ماهواره با استفاده از ماهواره بر' سفیرنوید' از كلاس ' ماهواره بر سفیر 1-B ' كه در سازمان هوا فضای وزارت دفاع توسعه یافته است، انجام می شود.

ماهواره ایرانی نوید 50 كیلو گرم وزن دارد و برای تزریق در مداری با ارتفاء 370 كیلومتر طراحی شده است كه دارای طول عمر مداری دو ماهه بوده و هر شبانه روز 6 بار از فراز میهن عزیزمان عبور می كند و در دید ایستگاه های زمینی قرار می گیرد.

ماموریت سطح یك ماهواره نوید علم و صنعت، تصویر برداری از سطح زمین در طیف مرئی با قدرت تفكیك مناسب برای ماموریت محوله و ارسال تصاویر و اطلاعات پایشی سیستم در مدار LEO به ایستگاه های زمینی است. تصاویر دریافتی از ماهواره نوید دارای كاربردهای عملیاتی در حوزه های جو و علوم هوا شناسی، منابع و بلایای طبیعی مانند: پیش بینی شرایط آب و هوا، تراكم ابرها، میزان دما و رطوبت هوا، برآورد سطح جنگلها، شناسایی آتش سوزی جنگلها، تعیین خطوط ساحلی، خكشكسالی، سیل، زلزله است.

ماهواره نوید دارای ابعاد 50*50*50 سانتیمتر بوده و در مدار بیضوی شكل با شیب مداری 55 درجه حركت می كند. ماهواره نوید توسط 5 ایستگاه زمینی كنترل می شود. ایستگاه های كنترل در شهر های ماهدشت كرج، تبریز، قشم، خرمشهر و مشهد مقدس استقرار یافته و همه ایستگاه ها قابلیت ارسال فرمان و دریافت داده های سلامت ماهواره به همراه تصاویر را دارند.

ساختار ایستگاه های زمینی به گونه ای طراحی و پیاده سازی شده كه بیشترین دسترسی به ماهواره را برای دریافت اطلاعات و ارسال فرامین كنترل فراهم كرده است.

ایستگاه تله متری و فرمان با استفاده از اطلاعات دریافتی از ایستگاه های ره گیری، ماهواره را رصد نموده و وظیفه دریافت و ارسال اطلاعات تله متری از ماهواره را انجام می دهند. ایستگاه مركزی با استفاده از اطلاعات دریافتی، وظیفه هدایت و كنترل ماهواره و ماهواره بر و همچنین كنترل تله متری و فرمان ماهواره را به عهده دارد.

اینجا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *