پاسخ خاص و خواندنی آیت الله مکارم به سوالات عجیب یک خانم
دوشنبه ۹ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۰۶
کد مطلب: 193149
به گزارش جهان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله مکارم شیرازی؛ یکی از تازهترین استفتائات از آیتالله مکارم شیرازی سوال خانمی است که نظر آیتالله مکارم شیرازی را را نسبت به شروط مورد علاقه او برای عقد ازدواج جویا شده است.
این خانم، شروط را در اینترنت دیده است و پس از مشورت با دوستان خود، آن را با خواستگار خود هم مطرح نموده است اما پس از موافقت خواستگار با این شروط، محضردار از تایید این شروط و ثبت عقد ازدواج خودداری کرده است.متن سوال این خانم و پاسخ آیت الله مکارم شیرازی چنین است:
بنده از اینترنت شرایطی را در مورد ازدواج دیدم که خیلی خوب و عادلانه هم بود و من از آنها پرینت گرفتم و به دوستانم هم نشان دادم و آنها هم تایید کردند که شرایط بسیار خوبی است و میتواند برای دختری که قصد ازدواج دارد بسیار مفید باشد برای همین با خواستگارم مطرح کردم و او هم پذیرفت ولی وقتی رفتیم محضر، محضردار که یک روحانی هم بود گفت اکثر اینها شرایط خلاف شرع هستند و به درد نمیخورند و حتی به تمسخر گفتند که شاید هر کس اینها را نوشته قصد دست انداختن خانمها را داشته است، من خیلی ناراحت شدم. واقعاً همین مسایل است که باعث میشود ما جوانها دینگریز شویم. چرا نباید به شرایط مورد توافق طرفین احترام قایل شد؟ من شرایط را هم برایتان ارسال میکنم و از شما خواهش دارم که مرا راهنمایی فرمایید. از لطف شما هم ممنونم
۱-زوج به زوجه وکالت بلاعزل با حق توکیل به غیر داد تا زوجه در هر زمانی که بخواهد از جانب زوج اقدام به متارکه کرده و خود را از علقه زوجیت رها سازد به هر طریق اعم از بذل یا اخذ مهریه. ۲-زوج به زوجه وکالت بلا عزل داد تا هر زمان خواست مهریه را به هر میزان که خواست افزایش دهد. ۳- زوجه اجازه دارد هر زمان اراده نمود به خارج از کشور مسافرت نموده و نیازی به اجازه مجدد زوج نباشد چه برای اخذ یا تمدید یا تجدید گذرنامه و این اجازه دائمی است. ۴- زوجه حق ادامه تحصیل را تا هر مرحلهای که لازم بداند خواهد داشت در هر مکان و محلی که ایجاب کند . ۵- زوج، زوجه را در انتخاب هر شغلی که مایل باشد و در هر محلی که صلاح بداند مخیر مینماید. ۶- زوج مکلف است هنگام جدایی اعم از اینکه متارکه به درخواست زوج باشد یا به درخواست زوجه، کلیه دارایی خود را اعم از منقول و غیر منقول و وجوه نقدی بلا عوض به زوجه منتقل نماید. ۷- حق انتخاب مسکن و تعیین کشور و شهر یا محل آن با زوجه خواهد بود. ۸- حضانت فرزندان بعد از طلاق مطلقاً با زوجه خواهد بود و در صورت خروج از کشور نیز نیازی به اذن پدر نخواهد بود. ۹-اختیار زمان بچهدار شدن مطلقاً در اختیار زوجه خواهد بود. ۱۰-نزدیکی و تمکین در اختیار زوجه بوده و هر زمان که اراده نمود زوج مکلف به همبستری با زوجه خواهد بود. ۱۱-اگر احیاناً تقاضای همبستری از سوی زوج باشد زوج باید قبلاً مبلغی (که از سوی زوجه تعیین می شود) به شماره حساب زوجه واریز نماید با این حال زوجه در نزدیکی مخیر بوده و این امر موجد هیچ حقی هم برای زوج نخواهد بود. ۱۲-زوج به هیچ عنوان حق طلاق زوجه را نخواهد داشت. ۱۳-زوج پس از متارکه به هیچ عنوان حق ازدواج را نخواهد داشت اعم از نکاح دائم یا نکاح منقطع. ۱۴-زوجه هر وقت مصلحت بداند می تواند زوج را تنبیه بدنی نماید و زوج حق هر گونه اعتراض بعدی را در این خصوص از خود سلب و ساقط مینماید. ۱۵-زوج مکلف به انجام کلیه کارهای منزل بوده و در موقع جدایی نیز حق درخواست اجرت المثل را از این حیث نخواهد داشت. ۱۶-زوجه هر گونه که مقتضی و صلاح بداند در برقراری ارتباط با دیگران مخیر بوده و زوج حق هر گونه اعتراض بعدی را از خود سلب و ساقط مینماید. ۱۷-درخصوص تربیت اولاد زوجه هر گونه صلاح بداند اقدام خواهد نمود و زوج حق دخالت در این خصوص را نخواهد داشت. ۱۸-ریاست خانواده با زوجه خواهد بود. ۱۹-زوجه شرط نمود که زوج ضمن اطاعت کامل از زوجه از والدین ایشان نیز تبعیت کامل داشته باشد. ۲۰-زوجه شرط نمود عند اللزوم نفقه والدین ایشان نیز با زوج باشد. ۲۱-حق رجوع بعد از طلاق با زوجه خواهد بود. ۲۲-نفقه زوجه علاوه بر مصادیق قانونی که عبارت از تهیه مسکن و البسه و خوراک و هزینه های بهداشتی و دارویی میباشد شامل کلیه تفریحات زوجه نیز از قبیل مسافرت خارج از کشور و غیره خواهد بود و میزان نفقه نیز توسط زوجه بدون لحاظ کردن وضعیت مالی زوج تعیین خواهد شد.
پاسخ آیتالله مکارم شیرازی:
فکر میکنیم آنچه نوشتهاید، منظورتان مزاح و شوخی بوده. هیچ بردهای هم در دوران بردگی دارای چنین محدودیتی نبوده و اگر زوجی را پیدا کنید که زیر بار این شرایط برود حتما باید او را به طبیب روانی معرفی کنید.
درود بر آيت الله مكارم شيرازي واقعا مردي كه اين خفت را بپذيرد علاوه بر لزوم حضور در مراكز درماني روحي براي تعيين جنسيت نيز جستجوي عميقي را در خود داشته باشد
احسنت به جواب ایشان
واقعا این خانم اول خودشو بعد شوهرشو البته اگه بشه؟؟؟ باید به یک مرکز روانی نشون بده
بنده خدا پر از عقده های حقارت هست که همه رو با این شروط ضمن عقد نشون داده.
اشروط این خانم و اینکه چرا خانم ها نباید این حقوق! رو داشته باشن نشون میده که چقدر فاصله زیاده بین قدرت تشخیص و سطوح فکری(در شرایط عادی) یه مرد با یه زن. این بدیهی هستش که یه نفر مخترع یه رباط خودش بهتر از هر کسی میدونه مخلوقش چه توانایی داره,نقطه ضعفش کجاست
من دانشجوی دکتری تو آلمان هستم و اینجا دارم نفس می کشم اما بدونید که برخورد و رفتار با یه زن رو باید از اعراب یاد گرفت.(لطفا کسی جوگیر نشه و حس برابری زن و مردش الکی و با یه احساس و منطقی که هیچ تجربه ای پشتش نیست برانگیخته نشه)...به خدا اینی که گفتم 100% درسته
ظاهرا" این خانوم یا شوخی کرده و یا اینکه اصلا درک صحیحی از ازدواج ندارند.
بطورکلی ایشان صلاحیت ازدواج را ندارند و بهتر است به یک روانشناس و روانپزشک حاذق مراجعه کنند.
تو عصر جاهلیت نبوده این خانوم در حالت هپروت زندگی می کند یک حمال می خواهد خرج زندگی اورا تأمین کند خوب مگر خودش چه حسنی داشته که می خواهد جان و مال و از همه مهمتر آبروی طرف را در دست بگیرد
البته جا داشت آیت ا.. مکارم به ایشان بفرمایند شما هم باید به طبیب روان شناس مراجعه نمایید. قدر مسلم این خانم برای مضحکه و سخره گرفتن این استفتاء را نموده اند ولی آنچه مسلم است مسخره ترین انسان خوشان هستند
در ادامه پاسخ به این خانم باید عرض می کردند که اگر شما زوجی را پیدا کردید که با این شرایط حاضر به ازدواج باشد اشکالی ندارد شاید واقعا در این دنیا یک زوجی هم پیدا شد که زیر بار این همه شرط برود بالاخره وقتی که یک زوج عقلش را از دست داد و حاضر به ازدواج شد زیر بار این همه مکافات هم خواهد رفت
قطعا اين زوج يا رواني و ديوانه بوده يا ريگي در كفش خود داشت كه اين شرايط بدتر از بردگي را پذيرفت يا اينكه اين خانم با اين اقدام مضحك مي خواست اوج پيروزي جنبش فمينيست پوچ و تهي را در به بردگي كشاندن مردان و نابودي كانون خانواده به اثبات برساند و تبليغ كند!
غیر از آنچه که آیت الله مکارم فرموده اند باید گفت که بسیاری از این شروظ خلاف شرع است و شرط خلاف شرع اصلاً هیچ گونه حجیتی ندارد و در برخی مواقع باطل کننده اصل عقد نیز هست.
مثلاً ایشان شرط گذاشته که «زوجه هر گونه که مقتضی و صلاح بداند در برقراری ارتباط با دیگران مخیر بوده و زوج حق هر گونه اعتراض بعدی را از خود سلب و ساقط مینماید.»
این شروط خلاف عقل و شرع و منطق است.
من فکرمی کنم این موضوع بیشتر یک شوخی( باهرمنظوری) است.ولی درصورتیکه این امرجدی باشدبه نظرمن این زن یک دیوانه تمام عیار است که خصوصیات وانتظارات اودرقالب هیچ مکتب فکری حتی دربدترین نوع فمنیستی و...هم وجودندارد.ودیوانه تر از او مردی است که این شرائط راقبول می کند واحتمال دیگر این است که ایندو نفر در دارالمجانین در وضعیت روانی بسیار وخیم چنین توافقاتی را کرده اند.خداوند ان شاء الله عاقبت همه ما را ختم به خیر بفرماید. آمین
اولا خیلی از این موارد در زندگی عادی بدون شرط ضمن عقد وجود دارد ثانیا در این دوره که به کمتر مردی میشه اعتماد کرد دختر خانمها باید بیشتر حواسشان جمع باشد و شرایط ضمن عقد را کاملا حساب شده و دقیق تعیین نمایند ، خصوصا حق طلاق و حضانت فرزندان را
به نظر بنده این خانم نیاز ندارد این شروط را مطرح کند وجواب دلخواهش را نشنود بلکه کافی است که باکمی حوصله بگردد مردی را پیدا کند مقداری ساده ودهن بین باشد همه این شرایط راعملا می پذیرد من شوهری را می شناسم حتی قرص هایش را با اجازه همسرش میل می کند
اين خانم احتمالا" دنبال همسر نبوده ، به دنيال غلام حلقه به گوش بوده !!! اگر واقعا" اينقدر ناراحته که آيا با ازدواج قراره حقوقش ضايع بشه، پس بهتره اصلا" ازدواج نکنه و مجرد باقي بمونه، چون با اين طرز تفکر دو روز هم زير يک سقف با همسرش نمي تونه زندگي کنه!
من تصورم اينه كه اين مطلب طنز نيست و با هدف و منظور نوشته شده اگر دقت كنيد تمام اين موارد حقوقي است كه ماعملا درست يا غلط براي زوج در ازدواج در نظر مي گيريم و هرگاه زوجه آنها را بپذيرد ديوانه خوانده نمي شود به نظر نوشتن اين مطلب براي آيت الله مكارم به منظور دريافت همين پاسخ بوده است.
اولا شريعت جاي خود،اين خانم بفرمايد اين شروط با منطق و عقل جور در مياد،توجه به اين حرفها لازم نيست براي اينكه حرفهاي احمقانه و خلاف عقل سالم بشر جواب نداره
به خود افتخار ميكنم كه مقلد ايشان هستم....
اين خانم به نظر من از مشكل رواني دارد قصد توهين به اين خانم را ندارم ولي ايشان بايد به يك روانشناس مراجعه و خود را درمان كند
بحث اینکه برخی از این موارد ممکن است به نفع آقایان باشد بحثی طولانی است و نمی شود از روی حب و بغض های فمینیستی یا فالونیستی (جنبشی مردانه ضد فمینیست) قضاوت کرد مثلا اینکه مرد حق تصمیمگیری برای فرزندان را دارد به دلایلی است : 1- مرد نان آور است و سرپرستی فرزندان به وی داده شده تا به زن فشار نیاید و مجبور به کار بیرون و سر و کله زدن با دیگران نباشد 2- زن اساسا از سوی شرع برای داشتن وظایف سنگین مادی (رتق و فتق امور کودکان) معاف شده تا راحت باشد چرا که ذات زنها از نظر جسمی زحمتهای فراوانی برایشان دارد که دیگر دغدغه فرزندان نباید باشدو از طرفی در جوامع مسلمان معمولا مادران از روی مهر و محبت وظیفه رسیدگی به فرزندان را هم عهده دارند که این یکی از دلایل ارج و قرب آنها به بارگاه احدیت است و گفته می شود بهشت زیر پای مادران است
از نظر بنده این شروط هیچ اشکالی ندارد و میتواند جزء شروط ضمن عقد قلمداد شود البته اگر کسی پیدا شود که این شروط را بپذیرد ولی بنظر میرسد که این خانم قصد نیش و کنایه به حقوقی داشته باشد که اسلام برای مرد قائل شده است که نقد این حقوق دراین مقوله نمیگنجد .
ضمن اينكه از جواب عالمانه حضرت آيت الله مكارم لذت بردم-
بايد بگم كه تشكري هم به اين خانم بدهكار هستم چون مدتي بود اينقد نخنديده بودم و شرايط ايشان من و دوستانم را بسيار خنداند
سلام......شروط غالبا باطل و بلااثر میباشند و اکثر با حقوق اولیه انسان در تعارض میباشند ...
خانم ها توجه داشته باشند که هرشرطی را نمیتوان در ضمن نکاح آورد زیرا رعایت حدود قانونی و شرعی و ذاتی عقد نکاح لازم و ضروریست...
این نظرات نشات از این میگیره که هنوز جایگاه درست زن و مرد شناخته نشده فقط حقوق مرد را بیان کردیم ولی از حق زن بر مرد خیلی کم صحبت شده اینها همه عقده میشه که این افراد اینطور نظر بدن ... این آزادی زن که در جامعه ما هست هم همش تقلیدی از غربه بهتر هست بجای مسخره
کردن ببینیم کجا حقوق زنها را پایمال کردیم که اینگونه عقده شده است