سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۴
۵۵

پاسخ خاص و خواندنی آیت الله مکارم به سوالات عجیب یک خانم

دوشنبه ۹ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۰۶
کد مطلب: 193149
به گزارش جهان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله مکارم شیرازی؛ یکی از تازه‌ترین استفتائات از آیت‌الله مکارم شیرازی سوال خانمی است که نظر آیت‌الله مکارم شیرازی را را نسبت به شروط مورد علاقه او برای عقد ازدواج جویا شده است.

این خانم، شروط را در اینترنت دیده است و پس از مشورت با دوستان خود، آن را با خواستگار خود هم مطرح نموده است اما پس از موافقت خواستگار با این شروط، محضردار از تایید این شروط و ثبت عقد ازدواج خودداری کرده است.متن سوال این خانم و پاسخ آیت الله مکارم شیرازی چنین است:

بنده از اینترنت شرایطی را در مورد ازدواج دیدم که خیلی خوب و عادلانه هم بود و من از آنها پرینت گرفتم و به دوستانم هم نشان دادم و آنها هم تایید کردند که شرایط بسیار خوبی است و می‌تواند برای دختری که قصد ازدواج دارد بسیار مفید باشد برای همین با خواستگارم مطرح کردم و او هم پذیرفت ولی وقتی رفتیم محضر، محضردار که یک روحانی هم بود گفت اکثر این‌ها شرایط خلاف شرع هستند و به درد نمی‌خورند و حتی به تمسخر گفتند که شاید هر کس این‌ها را نوشته قصد دست انداختن خانم‌ها را داشته است، من خیلی ناراحت شدم. واقعاً همین مسایل است که باعث می‌شود ما جوان‌ها دین‌گریز شویم. چرا نباید به شرایط مورد توافق طرفین احترام قایل شد؟
من شرایط را هم برایتان ارسال می‌کنم و از شما خواهش دارم که مرا راهنمایی فرمایید.
از لطف شما هم ممنونم


۱-زوج به زوجه وکالت بلاعزل با حق توکیل به غیر داد تا زوجه در هر زمانی که بخواهد از جانب زوج اقدام به متارکه کرده و خود را از علقه زوجیت رها سازد به هر طریق اعم از بذل یا اخذ مهریه.
۲-زوج به زوجه وکالت بلا عزل داد تا هر زمان خواست مهریه را به هر میزان که خواست افزایش دهد.
۳- زوجه اجازه دارد هر زمان اراده نمود به خارج از کشور مسافرت نموده و نیازی به اجازه مجدد زوج نباشد چه برای اخذ یا تمدید یا تجدید گذرنامه و این اجازه دائمی است.
۴- زوجه حق ادامه تحصیل را تا هر مرحله‌ای که لازم بداند خواهد داشت در هر مکان و محلی که ایجاب کند .
۵- زوج، زوجه را در انتخاب هر شغلی که مایل باشد و در هر محلی که صلاح بداند مخیر می‌نماید.
۶- زوج مکلف است هنگام جدایی اعم از اینکه متارکه به درخواست زوج باشد یا به درخواست زوجه، کلیه دارایی خود را اعم از منقول و غیر منقول و وجوه نقدی بلا عوض به زوجه منتقل نماید.
۷- حق انتخاب مسکن و تعیین کشور و شهر یا محل آن با زوجه خواهد بود.
۸- حضانت فرزندان بعد از طلاق مطلقاً با زوجه خواهد بود و در صورت خروج از کشور نیز نیازی به اذن پدر نخواهد بود.
۹-اختیار زمان بچه‌دار شدن مطلقاً در اختیار زوجه خواهد بود.
۱۰-نزدیکی و تمکین در اختیار زوجه بوده و هر زمان که اراده نمود زوج مکلف به همبستری با زوجه خواهد بود.
۱۱-اگر احیاناً تقاضای همبستری از سوی زوج باشد زوج باید قبلاً مبلغی (که از سوی زوجه تعیین می شود) به شماره حساب زوجه واریز نماید با این حال زوجه در نزدیکی مخیر بوده و این امر موجد هیچ حقی هم برای زوج نخواهد بود.
۱۲-زوج به هیچ عنوان حق طلاق زوجه را نخواهد داشت.
۱۳-زوج پس از متارکه به هیچ عنوان حق ازدواج را نخواهد داشت اعم از نکاح دائم یا نکاح منقطع.
۱۴-زوجه هر وقت مصلحت بداند می تواند زوج را تنبیه بدنی نماید و زوج حق هر گونه اعتراض بعدی را در این خصوص از خود سلب و ساقط می‌نماید.
۱۵-زوج مکلف به انجام کلیه کارهای منزل بوده و در موقع جدایی نیز حق درخواست اجرت المثل را از این حیث نخواهد داشت.
۱۶-زوجه هر گونه که مقتضی و صلاح بداند در برقراری ارتباط با دیگران مخیر بوده و زوج حق هر گونه اعتراض بعدی را از خود سلب و ساقط می‌نماید.
۱۷-درخصوص تربیت اولاد زوجه هر گونه صلاح بداند اقدام خواهد نمود و زوج حق دخالت در این خصوص را نخواهد داشت.
۱۸-ریاست خانواده با زوجه خواهد بود.
۱۹-زوجه شرط نمود که زوج ضمن اطاعت کامل از زوجه از والدین ایشان نیز تبعیت کامل داشته باشد.
۲۰-زوجه شرط نمود عند اللزوم نفقه والدین ایشان نیز با زوج باشد.
۲۱-حق رجوع بعد از طلاق با زوجه خواهد بود.
۲۲-نفقه زوجه علاوه بر مصادیق قانونی که عبارت از تهیه مسکن و البسه و خوراک و هزینه های بهداشتی و دارویی می‌باشد شامل کلیه تفریحات زوجه نیز از قبیل مسافرت خارج از کشور و غیره خواهد بود و میزان نفقه نیز توسط زوجه بدون لحاظ کردن وضعیت مالی زوج تعیین خواهد شد.

پاسخ آیت‌الله مکارم شیرازی:

فکر می‌کنیم آنچه نوشته‌اید، منظورتان مزاح و شوخی بوده. هیچ برده‌ای هم در دوران بردگی دارای چنین محدودیتی نبوده و اگر زوجی را پیدا کنید که زیر بار این شرایط برود حتما باید او را به طبیب روانی معرفی کنید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
این بنده خدا خانومه جای زن و شوهر رو اشتباه گرفته اونم تو عصر جاهلیت!!!
Iran, Islamic Republic of
آیت الله مکارم مایه فخر شیعیان و جهان اسلام است.
Iran, Islamic Republic of
خدایی دمشون گرم عجب جوابی دادند
Iran, Islamic Republic of
درود بر آيت الله مكارم شيرازي واقعا مردي كه اين خفت را بپذيرد علاوه بر لزوم حضور در مراكز درماني روحي براي تعيين جنسيت نيز جستجوي عميقي را در خود داشته باشد
کلی باعث انبساط خاطر ماشد....

خدائی جواب آیت الله مکارم جالب بود.
خدا حفظشون کنه
Iran, Islamic Republic of
احسنت به جواب ایشان
واقعا این خانم اول خودشو بعد شوهرشو البته اگه بشه؟؟؟ باید به یک مرکز روانی نشون بده
بنده خدا پر از عقده های حقارت هست که همه رو با این شروط ضمن عقد نشون داده.

واقعا بعضی ها هدفشون از ازدواج چیه ؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
جالب اینجاست که این دختر مطالب رو به دوستاش نشون داده و اونها هم گفتند خیلی خوبه!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
اشروط این خانم و اینکه چرا خانم ها نباید این حقوق! رو داشته باشن نشون میده که چقدر فاصله زیاده بین قدرت تشخیص و سطوح فکری(در شرایط عادی) یه مرد با یه زن. این بدیهی هستش که یه نفر مخترع یه رباط خودش بهتر از هر کسی میدونه مخلوقش چه توانایی داره,نقطه ضعفش کجاست
من دانشجوی دکتری تو آلمان هستم و اینجا دارم نفس می کشم اما بدونید که برخورد و رفتار با یه زن رو باید از اعراب یاد گرفت.(لطفا کسی جوگیر نشه و حس برابری زن و مردش الکی و با یه احساس و منطقی که هیچ تجربه ای پشتش نیست برانگیخته نشه)...به خدا اینی که گفتم 100% درسته
Iran, Islamic Republic of
ظاهرا" این خانوم یا شوخی کرده و یا اینکه اصلا درک صحیحی از ازدواج ندارند.
بطورکلی ایشان صلاحیت ازدواج را ندارند و بهتر است به یک روانشناس و روانپزشک حاذق مراجعه کنند.
Iran, Islamic Republic of
خداوند به مراجع معظم شیعه علی الخصوص ایشان طول عمر عطا فرماید
Iran, Islamic Republic of
اون خانم شوهر نمي خواد ذليل مرده ميخواد.
نمردیم و معنای عدالت از نگاه زن رو هم فهمیدیم!!!!!
تو عصر جاهلیت نبوده این خانوم در حالت هپروت زندگی می کند یک حمال می خواهد خرج زندگی اورا تأمین کند خوب مگر خودش چه حسنی داشته که می خواهد جان و مال و از همه مهمتر آبروی طرف را در دست بگیرد
United Kingdom
شاید جای کلمه زوج با زوج عوض شده باشد؟
یا نویسنده زن نبوده مرد بوده است
Iran, Islamic Republic of
خدا به این زن شفا بده ایشالا
Iran, Islamic Republic of
البته جا داشت آیت ا.. مکارم به ایشان بفرمایند شما هم باید به طبیب روان شناس مراجعه نمایید. قدر مسلم این خانم برای مضحکه و سخره گرفتن این استفتاء را نموده اند ولی آنچه مسلم است مسخره ترین انسان خوشان هستند
United States
البته شروط ضمن عقدی که در دفرچه ازدواجها قید شده دست کمی از این شروط ندارد
دم آقای مکارم گرم.
گرایشات فیمینیستی به این جا ختم میشه.
Netherlands
در ادامه پاسخ به این خانم باید عرض می کردند که اگر شما زوجی را پیدا کردید که با این شرایط حاضر به ازدواج باشد اشکالی ندارد شاید واقعا در این دنیا یک زوجی هم پیدا شد که زیر بار این همه شرط برود بالاخره وقتی که یک زوج عقلش را از دست داد و حاضر به ازدواج شد زیر بار این همه مکافات هم خواهد رفت
زنده باد مراجع عظام .
Iran, Islamic Republic of
احتمالا این خانم معنی زوج و زوجه را نمی دانسته !!!
Latvia
قطعا اين زوج يا رواني و ديوانه بوده يا ريگي در كفش خود داشت كه اين شرايط بدتر از بردگي را پذيرفت يا اينكه اين خانم با اين اقدام مضحك مي خواست اوج پيروزي جنبش فمينيست پوچ و تهي را در به بردگي كشاندن مردان و نابودي كانون خانواده به اثبات برساند و تبليغ كند!
غیر از آنچه که آیت الله مکارم فرموده اند باید گفت که بسیاری از این شروظ خلاف شرع است و شرط خلاف شرع اصلاً هیچ گونه حجیتی ندارد و در برخی مواقع باطل کننده اصل عقد نیز هست.
مثلاً ایشان شرط گذاشته که «زوجه هر گونه که مقتضی و صلاح بداند در برقراری ارتباط با دیگران مخیر بوده و زوج حق هر گونه اعتراض بعدی را از خود سلب و ساقط می‌نماید.»
این شروط خلاف عقل و شرع و منطق است.
United States
البته این خانم هنوز ازدواج نکرده و گفته این شرایط رو میشه گذاشت یا نه؟!!!
در جواب دوستی که فکر کرده ایشون با یه همچین شخصی ازدواج کرده
Iran, Islamic Republic of
احتمالا آن مرد زن نگرفته بلکه شوهر گرفته.خداوند سایه آیت الله مکارم را مستدام بفرماید.
Iran, Islamic Republic of
من فکرمی کنم این موضوع بیشتر یک شوخی( باهرمنظوری) است.ولی درصورتیکه این امرجدی باشدبه نظرمن این زن یک دیوانه تمام عیار است که خصوصیات وانتظارات اودرقالب هیچ مکتب فکری حتی دربدترین نوع فمنیستی و...هم وجودندارد.ودیوانه تر از او مردی است که این شرائط راقبول می کند واحتمال دیگر این است که ایندو نفر در دارالمجانین در وضعیت روانی بسیار وخیم چنین توافقاتی را کرده اند.خداوند ان شاء الله عاقبت همه ما را ختم به خیر بفرماید. آمین
Iran, Islamic Republic of
سایتی که از اون پرینت گرفته احتمالا سایت جوک بوده.
Iran, Islamic Republic of
اولا خیلی از این موارد در زندگی عادی بدون شرط ضمن عقد وجود دارد ثانیا در این دوره که به کمتر مردی میشه اعتماد کرد دختر خانمها باید بیشتر حواسشان جمع باشد و شرایط ضمن عقد را کاملا حساب شده و دقیق تعیین نمایند ، خصوصا حق طلاق و حضانت فرزندان را
به نظر بنده این خانم نیاز ندارد این شروط را مطرح کند وجواب دلخواهش را نشنود بلکه کافی است که باکمی حوصله بگردد مردی را پیدا کند مقداری ساده ودهن بین باشد همه این شرایط راعملا می پذیرد من شوهری را می شناسم حتی قرص هایش را با اجازه همسرش میل می کند
Iran, Islamic Republic of
عزیزان زندگی با حق من و حق تو کردن و شرط ضمن عقد و قانون دادگاه شیرین نمیشه. بلکه با عشق و احترام و فداکاری خالصانه شیرین میشه.
این خانم فکر کنم قبلا ازدواج کرده ضربه شدید خورده عقده ای شده بیچاره خدا شفاش بده . آمین
Iran, Islamic Republic of
اين خانم احتمالا" دنبال همسر نبوده ، به دنيال غلام حلقه به گوش بوده !!! اگر واقعا" اينقدر ناراحته که آيا با ازدواج قراره حقوقش ضايع بشه، پس بهتره اصلا" ازدواج نکنه و مجرد باقي بمونه، چون با اين طرز تفکر دو روز هم زير يک سقف با همسرش نمي تونه زندگي کنه!
Iran, Islamic Republic of
خدایی دمشون گرم عجب جوابی دادند
من تصورم اينه كه اين مطلب طنز نيست و با هدف و منظور نوشته شده اگر دقت كنيد تمام اين موارد حقوقي است كه ماعملا درست يا غلط براي زوج در ازدواج در نظر مي گيريم و هرگاه زوجه آنها را بپذيرد ديوانه خوانده نمي شود به نظر نوشتن اين مطلب براي آيت الله مكارم به منظور دريافت همين پاسخ بوده است.
Iran, Islamic Republic of
اولا شريعت جاي خود،اين خانم بفرمايد اين شروط با منطق و عقل جور در مياد،توجه به اين حرفها لازم نيست براي اينكه حرفهاي احمقانه و خلاف عقل سالم بشر جواب نداره
به خود افتخار ميكنم كه مقلد ايشان هستم....
اين خانم به نظر من از مشكل رواني دارد قصد توهين به اين خانم را ندارم ولي ايشان بايد به يك روانشناس مراجعه و خود را درمان كند
این نامه را به عنوان اعلامیه حقوق زن در سازمان ملل تصویب می کنیم تا فقط در ایران اجرا شود

شیرین عبادی
United States
بحث اینکه برخی از این موارد ممکن است به نفع آقایان باشد بحثی طولانی است و نمی شود از روی حب و بغض های فمینیستی یا فالونیستی (جنبشی مردانه ضد فمینیست) قضاوت کرد مثلا اینکه مرد حق تصمیمگیری برای فرزندان را دارد به دلایلی است : 1- مرد نان آور است و سرپرستی فرزندان به وی داده شده تا به زن فشار نیاید و مجبور به کار بیرون و سر و کله زدن با دیگران نباشد 2- زن اساسا از سوی شرع برای داشتن وظایف سنگین مادی (رتق و فتق امور کودکان) معاف شده تا راحت باشد چرا که ذات زنها از نظر جسمی زحمتهای فراوانی برایشان دارد که دیگر دغدغه فرزندان نباید باشدو از طرفی در جوامع مسلمان معمولا مادران از روی مهر و محبت وظیفه رسیدگی به فرزندان را هم عهده دارند که این یکی از دلایل ارج و قرب آنها به بارگاه احدیت است و گفته می شود بهشت زیر پای مادران است
Iran, Islamic Republic of
بد نيست حتي به شوخي تمام حقوقي كه مال آقايون هست به خانمها هم تعلق بگيره! شايد براي يه لحظه خودشون رو جاي خانمها بذارن
دمت گرم
این شرایطی که این خانم مطرح می کند برای صیغه موقت یک روزه خیلی خوبه به نفع خودشون هم هست که زیاد معطل این زندگی نمیشند!!!!!
Canada
خانومه شوهر نخواسته.یه الاغ خواسته واسه سواری!!!!
United States
به نظرم این خانم ودوستانش که این شرایط را تایید کرده اند بایدخود را به روانشناس نشان بدهند!!!!!!!!!!!!
اون خانم يک بند ديگه براي شوهر ... اضافه كنه .
زوج بره مثل اون مرد چيني بچه دار هم بشه!!!!!
با سلام . اين خانم واقعا حالش خوب نبوده و بايد به مادر ور پدر اين خانم بابت اين دختر تبريك گفت .
United States
به این خانمه بگین اگه از شوهر اینقدر می ترسه ، خب ازدواج نکنه. مجبور که نیست!!!!
اگه این خانوم راست میگه ، این شرایط را برای ازدواج برادرش هم بپذیره.
Iran, Islamic Republic of
از نظر بنده این شروط هیچ اشکالی ندارد و میتواند جزء شروط ضمن عقد قلمداد شود البته اگر کسی پیدا شود که این شروط را بپذیرد ولی بنظر میرسد که این خانم قصد نیش و کنایه به حقوقی داشته باشد که اسلام برای مرد قائل شده است که نقد این حقوق دراین مقوله نمیگنجد .
Iran, Islamic Republic of
ضمن اينكه از جواب عالمانه حضرت آيت الله مكارم لذت بردم-
بايد بگم كه تشكري هم به اين خانم بدهكار هستم چون مدتي بود اينقد نخنديده بودم و شرايط ايشان من و دوستانم را بسيار خنداند
خانم عزیز مردی که درخواست شما را پذیرفته یقینا یا ریگی به کفش دارد یا مشکل عقلی دارد با ایشان ازدواج نکنید
.....................
این خانوم بهتره خود را به یک دام پزشک معرفی کند
سلام......شروط غالبا باطل و بلااثر میباشند و اکثر با حقوق اولیه انسان در تعارض میباشند ...
خانم ها توجه داشته باشند که هرشرطی را نمیتوان در ضمن نکاح آورد زیرا رعایت حدود قانونی و شرعی و ذاتی عقد نکاح لازم و ضروریست...
مهمان
متاسفانه اینگونه افکار افراطی فمنیستی دارد جامعه را از درون تهی میکند؟!
ط
این نظرات نشات از این میگیره که هنوز جایگاه درست زن و مرد شناخته نشده فقط حقوق مرد را بیان کردیم ولی از حق زن بر مرد خیلی کم صحبت شده اینها همه عقده میشه که این افراد اینطور نظر بدن ... این آزادی زن که در جامعه ما هست هم همش تقلیدی از غربه بهتر هست بجای مسخره
کردن ببینیم کجا حقوق زنها را پایمال کردیم که اینگونه عقده شده است
شما هر نظری که باب میلتونه میزارید نظر بقیه رو هم بزارید