جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۹
داستان دولتی که نمی‌خواست قدرت حاشیه‌ها را باور کند؛

وقتی حاشیه‌ها به جنگ خدمتگزاری می‌روند

چهارشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۰ ساعت ۰۹:۲۸
کد مطلب: 185121
وقتی حاشیه‌ها به جنگ خدمتگزاری می‌روند

سرویس سیاسی جهان: یکی از بارزترین خصوصیات رئیس جمهور احمدی نژاد که در اوایل روزهای حضور بر مسند ریاست دولت و موضع گیری های او راجع به مسائل مختلف، خودنمایی می کرد و حتی سبب دلگرمی دوستداران تفکر او نیز بود؛ تأکید احمدی نژاد بر پرهیز از حاشیه ها و حاشیه سازی های و حرکت اصلی بر مدار خدمتگزاری به مردم بود.

رئیس جمهور آنچنان در سخنرانی های خود در نکوهش حاشیه سازی ها و بی توجهی دولت نسبت به این مقولات موضع می گرفت که حتی اگر اغراق نباشد باید گفت کم کم امیدوار به شکل گیری گفتمان جدیدی شده بودیم که می توانست برای همیشه خاطره ناخوش به محاق رفتن خدمتگزاری در حاشیه حاشیه سازی ها را از یادها ببرد.

اما زمان گذشت و پس از ورود دولت به سومین سال مسئولیت خود، اندک اندک دو مسئله در کنار روند خدمتگزاری دولتیان رنگ گرفت.

اول، تمایل برخی اطرافیان رئیس جمهور برای بیان حرفهای جنجالی و اقدامات عجیب و غریب که بعدها مشخص شد ناشی از انحراف فکری این افراد است و دوم، اعتماد به نفس گاهی نابجای برخی دولتیان و شاید گاهی خود رئیس جمهور، که کار دست احمدی نژاد داد و نام او را نیز در لیست افراد درجه یک حاشیه ساز در دولت قرار داد.

در مسئله اول، این اسفندیار رحیم مشایی، یار گرمابه و گلستان رئیس جمهور بود که روند حاشیه سازی هایش توانست آنچنان دولت را حتی تا هم اکنون به حاشیه بکشاند که حتی موضع احمدی نژاد مبنی بر عدم ورود به حاشیه ها نیز غلط از آب درآمد و این، شخص رئیس جمهور بود که بارها و بارها مجبور شد برای کاهش این حاشیه ها پا به میدان بگذارد. و البته اینکه این پا به میدان گذاشتن ها برای دفاع از مشایی بود یا تلاش برای ادامه روند خدمت؛ خود بحث دیگریست.

مشایی از زمان حضورش در رأس سازمان میراث فرهنگی داستان های فراوانی را علم کرد. از حضور رسمی در برنامه ای در کشور ترکیه که با رقص همراه بود تا اظهار نظرهای عجیبی مثل اینکه احمدی نژاد راه ولایت است و در نتیجه راه ولایت نیز همچون ولایت پاک است! و یا قبل از آن، ابراز دوستی با مردم اسرائیل که حتی مورد نکوهش مقام معظم رهبری نیز قرار گرفت.

این حاشیه سازی ها بعدها توسط مشایی و سایر یاران ذی نفوذ دولتی اش وسعت بیشتری نیز یافت و مقولاتی مثل اینکه به گفته مشایی، نمایشگاه عکس هدیه تهرانی می تواند انسان را به یاد خدا بیندازد! و یا بیان اینکه او و یارانش فقط به خدا و انسان کامل (امام معصوم) اعتقاد دارند و مشخص نیست که در این میان روحانیت شیعه و ولایت فقیه چه جایگاهی دارند! توانست دولت را دچار حاشیه های سنگینی کند که بیش از همه هویدای یک مسئله مهم و آن انحراف برخی اطرافیان دولت بود.

این حاشیه ها بارها احمدی نژاد را در عرصه رسانه به افکار عمومی پاسخگو کرد و او اگرچه در عمده این پاسخگویی ها در مقام دفاع از مشایی و بقایی و ... برآمد اما او با این دفاع ها و ورودها، نادانسته به روندی در دولت دامن می زد که در نظر مردم هیچ معنای دیگری غیر از حاشیه نداشت.

در اینجا باید تأکید کرد که مواضع و اقدامات شاذ و بعضا انحرافی عده دیگری در دولت نیز همچون برخی ملک زاده، جوانفکر و غیره توانسته است در تمام عمر نزدیک به ۷ سال دولت، به عنوان مقوّم حاشیه هایی که گفتیم، عمل و دامنه آنها را وسیع تر کند که صد البته این مسئله جز با انتظاری که از تفکر اصولگرایانه احمدی نژاد می رود، رفع نخواهد شد.

و اما مسئله دوم برخی اعتماد به نفس های بی حد و حصری است که در بدنه دولت وجود دارد.

مثلا رئیس جمهور محترم در ماجرای عزل مرحوم کردان از مقام وزیری کشور که توسط مجلس صورت گرفت، تأکید کرده بود که کردان بسیجی است و برای خدا این ناملایمات! را تحمل کرد و البته این اعتماد به نفس در بیان برخی صحبت ها بعدها نیز در تأیید مشایی با این بیان که او حرف دولت را می زند و یا مخالفت با گشت های ارشاد و یا اینکه هیچ محتاج نان شبی در ایران نداریم! ادامه یافت.

و البته ادامه یافتنی که بعدها! توانست ماجرای تلخ خانه نشینی ۱۱ روزه رئیس جهور را رقم بزند و قدرت حاشیه ها را بیش از پیش به رخ احمدی نژاد و برخی یاران خدمتگزارش بکشاند.

و نکته اینکه همین حاشیه سازی ها بود که دولت را آنچنان در مسیر تندباد انتقادات مختلف قرار داد که روند خدمتگزاری دولت به شدت تحت تأثیر قرار گرفته و اگر نبود راهبری های داهیانه علی مظلوم زمانه و دفاع های خاص ایشان از حرکات مثبت دولت، معلوم نبود که عاقبت کار به کجا می انجامید...؟!

عاقبتی که البته به نظر می رسد دیگر همه دوستداران روندهای خوب دولت تکلیف خود را نسبت به آنها انجام داده و ان شاء الله دولت نیز به این انجام تکلیف ها و حسن نیت ها، پاسخی مثبت ظرف دو سال باقیمانده از عمر خود خواهد داد.

مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با دولتیان پیرامون حاشیه سازی ها فرمودند:

"با اين همه كارى كه دولت دارد، سعى كنيد دچار حاشيه‌سازى‌هاى مسئله‌دار نشويد. دولت دارد كار ميكند، تلاش مي‌كند، ميدان هم براى كار بحمداللَّه هست، نياز هم به كار هست. خب، يك ميدان كارى وجود دارد، نياز فراوانى هم وجود دارد، دولت هم نشان داده كه اهل خطرپذيرى و وارد شدن در ميدانهاى كار و با همه‌ى وجود كار كردن و وارد ميدان شدن است؛ خيلى خوب، با اين اوضاع و احوال، واقعاً شايسته و سزاوار نيست كه حواشى‌اى به وجود بيايد؛ حالا چه حواشى‌اى كه خود شما گاهى اوقات بى‌توجه به وجود مى‌آوريد، چه آنهایى كه ديگران به وجود مى‌آورند و شما هم تسليم آنها ميشويد؛ از اين حواشى بايد پرهيز كرد. نگذاريد در فضاى كشور، در فضاى بين دولت و مردم، درگيرى‌ها و دلهره‌هائى به وجود بيايد كه شماها را از كار باز بدارد.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ديگر بايد حاشيه ها را با كنار زدن مشايي و افكار انحرافيش را پايان داد .
Iran, Islamic Republic of
اين دولت از نظر توده مردم همچنان دولت خدمتگزار و دولت اصل محور است. شايد در نزد رقباي سياسي ايشان و با اقدامات آنها حاشيه ها بيشتر شده باشد و .......
United States
ما از رییس جمهور محبوب و دولت خدمتگزار حمایت می کنیم.
حاشیه سازی کار امثال شما نامردهااست
بد نیست نقدی هم به حاشیه پردازی رسانه های داخلی داشته باشید که چگونه یک کلاغ را چهل کلاغ میکنند مثل همین مطلب فوق.
Iran, Islamic Republic of
به خاطر همین حاشیه هاست که دیگر امیدی به .... نداریم
Iran, Islamic Republic of
به نظر مرسد سه نظر را یک نفر داده شاید هم اعلام نظر به بعضی مطالب شغلشان باشد تحلیل شما صحیح بنظر می رسد
ما گوش به فرمان امام خامنه ای هستیم و حامی دولت خدمتگذار .. حرف این ایت الله و حاشیه سازی های سیاسون تاثیری ندارد...
Iran, Islamic Republic of
سلام با مطلبی تحت عنوان "آقای فرزاد جمشیدی هنر دیگر برای هنر نیست" بروزم
نظرات شما را پذیرا هستم
مشق شبhttp://3tir.hamweblogi.com/
تا مشایی هست حاشیه هم هست تا این نماینده ... در دولت هست اوضاع همین طوره